Mi vár Rád 2018-ban az online marketingben?

Hogy pontosan mi fog történni 2018-ban, akár az online marketingben, vagy akár más területen, azt mi sem tudjuk, mások sem tudják. Persze divatos dolog év elején világmegváltó jóslásokba bocsátkozni. Mi inkább abból a szempontból szeretnénk megközelíteni a kérdést, hogy vannak bizonyos előre mutató trendek, amire érdemes figyelned és amivel érdemes foglalkoznod. Ezeket gyűjtöttük most össze ebben a bejegyzésben.

SEO – Keresőoptimalizálás

2017-ben a Google szétválasztotta a keresőindexét és külön asztali és külön mobil indexet vezetett be, ráadásul a mobil index lett az elsődleges. Éppen ezért a mobil SEO terén nagyon sok honlapnak van még komoly tennivalója, ezért ez mindenképpen egy keresett terület lesz 2018-ban. Jelenleg azt mondhatjuk, hogy azok a vállalkozások le vannak maradva, akik eddig nem törődtek a mobilos felhasználók kényelmével. 2018-ban már alap, hogy legyen egy reszponzív vagy mobilbarát honlapod. Nézd csak meg a Google Analytics-ben az eszközökről szóló jelentést és látni fogod, hogy a látogatóid nagyjából fele már mobilról nézi meg a honlapod. (Megjegyzés: iparáganként eltérő súlyt képviselhetnek a mobilos felhasználók.)

Ráadásul a Google újabb és újabb algoritmusfrissítéseket jelent be (ez éppen az egyik legutóbbi), amelyeknek a középpontjában a honlap sebessége áll. Ezért érdemes mindenféle sallangot kipucolni a honlapból, a lényeg legyen elérhető minél gyorsabban.

A tapasztalatok és az elcsípett teszt képernyők azt is mutatják, hogy Google találati oldala egyre színesebb lesz. Nem csak a sima szöveges / képes / videós / térképes találatok jelennek meg, hanem közösségi vagy akár hírkártyák, termékadatok, értékelések és egyéb kiegészítő adatok. Ehhez persze nem árt, ha a honlapod fel van címkézve különböző strukturált adatokkal, melyekből az információkat nyeri a Google. Nem elég ott lenni a TOP10-ben, azon belül jó ha feltűnő is vagy, ehhez az egyedibb, elütőbb megjelenéshez pedig egyre inkább kell a honlap fejlesztése is.

AdWords

A sok apró változás mellett leginkább szembe tűnő és az összes hirdetőt érintő változás az új AdWords felület, amely még mindig béta verziós. Nagyon sok AdWords felhasználó egy gyors próba után szépen vissza is tért a “régi” (vagy nevezzük hagyományos) felületre és továbbra is azt használja. De van, aki rávette magát, hogy már csak az újat nyomkodja. Az új felület funkcionalitása majdnem teljesnek mondható, de sok apró (bosszantó) hiányosság, hiba van még benne. Egyre több új funkció már csak az új felületen lesz érhető, ezzel is ösztönözve a felhasználókat a váltásra 2018-ban. Nem minden alapot nélkülöz az AdWords-ös berkekben terjedő vicc:

– Tudod mi az új AdWords felület leggyakrabban használt funkciója?
– Visszatérés az AdWords korábbi változatához. :-)

Nem vállalkozunk arra, hogy az összes közelmúltbeli és várható változást most felsoroljuk. Figyelemre méltó, ám eldugott lehetőség, amiben nagy potenciált látunk: a felhasználó háztartásának jövedelme szerinti célzás és ajánlatkorrekció. Amerikában és több országban ez már elérhető. Nálunk a funkció már látszik az AdWordsben, de egyelőre nagyon kevés felhasználóról érhető el ez az információ. Azt várjuk, hogy ez is szépen kiforrja magát és működni fog Magyarországon is.

Nonprofit szervezeteket érint, hogy januártól változik a Google Ad Grants program szabályzata és feltételei, aki ilyen támogatott fiókot kezel, nem árt, ha frissíti az ismereteit ezen a téren, mert a szabályok be nem tartása fiók felfüggesztéseket vonhat maga után.

Facebook, Instagram

Nem túl jó hírrel indult a 2018 Facebook marketing szempontjából. Az oldalak az eddiginél is kisebb elérést kapnak, a fókusz a valódi ismerősőktől (családtagoktól vagy barátoktól) érkező tartalomra terelődik, és nagyobb hangsúlyt kapnak a Facebook csoportok is. Az oldalaknál 3 esetben van esélyed számottevő elérésre:

  • ha videózol, vagy még inkább élő videókat készítesz,
  • sikerül úgy aktivizálnod a közösséged, hogy a kommentekben értelmes, tartalmas, hosszú beszélgetések alakuljanak ki,
  • fizetsz érte, azaz hirdetsz.

Sokan nevettek, gúnyoltak minket, sok hőzöngős poszt is született anno 2014 nyarán, amikor egy blogbejegyzést írtunk, sőt a sajtón keresztül is értesítettük a vállalkozókat: óriási hiba függni a Facebooktól. Sokan azt mondták, hogy csak ürügyet kerestünk arra, hogy szerepelhessen az OMA neve a sajtóban. (Mi tagadás, akkor azt a témát még az MTI is lehozta.) Az idő azonban igazolt bennünket. Hiba volt kiszolgáltatottá válni egy amerikai tőzsdén lévő cégnek. De talán még most sem késő függetlenedni!

Ugyanakkor a függetlenedés nem jelentheti azt, hogy ott kell hagyni a Facebookot. Ez a mai online marketing esetében nem alternatíva. Helyette, okosan kell használni, és az új hullámokat meg kell lovagolni. Már tavaly is látszódott hogy egyre népszerűbb, de talán idén fog Magyarországon is széles körben elterjedni a Messenger (vagy akár más) chatbotok használata. Automatizálásban, de akár perszonalizált tömegkommunikációban is nagy lehetőség, nagyon komoly megnyitási és kattintási arányokkal és újdonság érzéssel. Érdemes nyitott szemmel járni ebben a témában!

Hirdetések terén a videós hirdetések elterjedése várható még inkább, mert egyre több lehetőség van rá elhelyezés terén is. Továbbá egyre sokasodó kreatív formára lehet számítani: galéria slideshow, stories, kollekció, vászon, dinamikus hirdetések, lead hirdetések, messenger hirdetések, egyre több kampánytípus és a fejlett remarketing megoldások is egyre több lehetőséget biztosítanak azoknak, akik a Facebook segítségével szeretnének forgalmat terelni a honlapjukra, vagy értékesíteni.

Összességében pedig három dolgot látunk az AdWords és Facebook hirdetéseknél:

  • Egyrészt egyre megkerülhetetlenebb hirdetési formák, ezáltal egyre többen és intenzívebben hirdetnek, fokozva ezzel a hirdetői versenyt. Ez óhatatlanul a kattintási díjak növekedését vonja maga után, illetve a minőségi hirdetések jelentősége is még jobban felértékelődik.
  • Mind a Facebook, mind az Adwords (főleg az új felület) az automatikus, dinamikus megoldásokat részesíti előnyben. Meg kell hagyni, hogy egyre ügyesebbek a robotok itt is, és az öntanuló algoritmusok egyre jobb eredményeket képesek elérni, de hazai piacra célzott kampányok esetében csak fokozott elővigyázatossággal és körültekintéssel érdemes az automata megoldásokra hagyatkozni. Ezek a rendszerek sok adathoz vannak szokva, USA vagy globális piacon lettek főleg fejlesztve és tesztelve. Egy olyan pici piacon, mint Magyarország, főleg egy szűkebb, kevés napi konverzióval rendelkező téma esetében a manuális beállításokkal a legtöbb esetben még mindig jobb eredményeket lehet elérni.
  • Az ad blocker (reklámblokkoló) megoldások egyre jobban terjednek, megnehezítve a hirdetők dolgát. (Pl. ez a hír sem jött túl jól, bár a Chrome egyelőre csak a kifejezetten félrevezető, kattintásvadász hirdetéseket fogja alap esetben blokkolni 2018. február 15-től.)

Webanalitika

A Google Analytics is fejlődik, mindig reszelget valamit a Google az amúgy is kiforrott rendszeren. Dizájn szempontjából egyre egységesebb kinézete van a Google termékeknek, egyre jobban hajaz az Analytics az új AdWords felületre. Az alábbi területek jelentenek komolyabb fókuszt és kihívásokat 2018-ban:

  • reklám és követésblokkoló megoldások;
  • eszközök közötti követés (cross device tracking);
  • teljes ügyfélérték követése (lifetime value).

A Facebook Analytics térnyerése is szót érdemel. Friss analitikai megoldás, mellyel a honlap látogatottsága / alkalmazások használata is mérhető, és a különböző embercsoportok folyamatokba, statisztikai csoportokba és szegmensekbe sorolhatóak aszerint, hogyan lépnek kapcsolatba a termékkel, honlappal. A webanalitika egy új forrása lesz ez, aminek segítségével még teljesebben megismerhető a célközönség és az eszközök közötti követés (cross device tracking) is pillanatnyilag jobban megvalósul a Facebook Analytics esetében, mint más ismert analitikai megoldásoknál. És persze a régóta működő Facebook Audience Insights is sokat finomult, nagyon szépen lehet használni a célcsoportunk profilozására.

Adatban a hatalom! Aki érti a számok mögött meghúzódó jelentéstartalmat, nem tud rossz döntést hozni. Ezért hatalmas érték ez!

Email marketing

2018-ban már reszponzív emailsablont alkalmazó (vagy ennek hiányában sablon nélküli) levelet érdemes hírlevélként küldeni. Alapkövetelmény már, hogy minden eszközön, email alkalmazáson olvasható, érthető, megjeleníthető legyen az email, amit küldesz.

A nagy zaj ellen az emailmarketingező vállalkozások minőségi tartalommal, minél ügyesebb testre szabott üzenetekkel tudnak védekezni. Feladataik és ügymenetük hatékony menedzselése érdekében pedig minél nagyobb fokú automatizálásra van szükség.

Nagy feladat lesz a 2018. május 25-től életbe lépő GDPR, azaz a (General Data Protection Regulation) az EU Általános Adatvédelmi Rendelete. Új alapokra kell helyezni minden vállalkozásnak az adatkezelési gyakorlatát, és ami még nyomósabbá teszi az indokokat, hogy az első szabályszegésre is komoly bírságokkal, szankciókkal kell szembenéznie a “vétkeseknek”. (Az első adatvédelmi vétségnél, a kis- és középvállalkozások eddig csak egy kis “ejnye-bejnyét” kaptak, most vége a lazaságnak.) Erről itt találsz bővebben egy nagyon jó interjút.

Tartalom készítés

Az egyre nagyobb arányú mobilfelhasználók miatt a terjengős termékleírások és sales szövegek helyett felértékelődik a tömör, lényegre törő információk szerepe. A gyors információ megtalálhatóság és értelmezés egyre fontosabb. A mobilosok szívesen fogyasztanak rövid videós tartalmakat is, melyek helyettesítenek több képernyőnyi szöveget. A sávszélesség és adatforgalom egyre kevésbé jelent problémát, ez is kedvez a videós tartalmaknak.

Egyéb ínyencségek

Nem tudni, hogy Magyarországra mikor gyűrűzik be az AR/VR (Augmented Reality / Virtual Reality) használata, az biztos, hogy egyre többen fogják kipróbálni 2018-ban. Ezek a megoldások még érdekesek, figyelemfelkeltőek, ezáltal vonzóak a nagyközönség előtt. Ha nem tiszta teljesen hogy melyik mit jelent, akkor lehet hogy érdemes ismerkedni a fogalmakkal. Az AR a kiterjesztett valóságot jelenti, azaz amikor egy eszköz (telefon, szemüveg) segítségével a valós környezeted egészíted ki virtuális tartalmakkal. Ezzel szemben a VR, a teljes virtuális  világot jelenti, amikor 100%-ban mesterséges (nem valódi) környezetbe kerül az ember, akár több segédeszköz használatával. Ezek az eszközök minél több érzékszervünkre vannak hatással, annál valóságosabb, minőségibb élményt teremtenek.

A kiterjesztett valóságra tudunk is mutatni egy nagyon jó, és egyszerű példát is, ami megmutatja, hogy ez a terület egyáltalán nem csak a multik, vagy az óriási büdzsével rendelkező cégek számára nyitott. Egyik ügyfelünk, Dr. Hummel Zoltán az AR segítségével mutatja be a vásárlóinak a terméket.

Alapok

Ne ijesszen meg az, ha a fentiek közül nem érzed mindegyik megoldást Magadénak. Nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy az alapok továbbra is működnek. Ne a finomságokra és az újdonságokra koncentrálj, amíg alapjaiban nincs rendben az online marketinged. Akkor tudod kihasználni a haladó megoldásokat, ha egy jól megtervezett, átgondolt, lépésről lépésre felépített online marketing gépezettel rendelkezel. Ha ez most még nem mondható el Rólad, akkor kezd az alapoknál minél előbb.

Nem érdemes kapkodni, mondhatnánk úgy is, hogy:

“Aki még nem tud biciklizni, ne rögtön egy sportmotorral kezdjen…”

Viszont az is igaz, egyre kisebb az esélye a fennmaradásért folytatott küzdelemben bármely vállalkozásnak internetes vevőszerzés nélkül. Ha még nagyon új Neked az online marketing világa, akkor érdemes mielőbb beleásnod Magad, mert évről évre egyre nagyobb téma lesz. Ha az alapjaid megvannak, akkor könnyebb követni az újdonságokat.

Szóval hajrá 2018-ban is, tanuld Magad sikeresre!

Hozzászólások

  1. Köles Bertalan szerint:

    Nagyon hasznos cikk!

    Különösen az AR tartalom fogott meg. Ezt én is ki akarom próbálni, utána is néztem, de egyelőre nem találtam olyat, ami kompatibilis a Samsung Galaxy J5 (2016) telefonommal.

    Nagyon sokféle app-et ajánlanak a különféle Youtube tutorial-okban, leginkább iPhone-ra, ahogy látom, de konkrétan ez a megoldás érdekelne, amit ebben a videóban láthatunk Dr. Hummel Zoltántól (üzleti célból, termék prezentáláshoz).

    Erről kaphatnánk részletesebb információt? Márton vagy bárki más, aki itt járatos ebben, szívesen fogadnám a tippeket. Kifejezetten Samsung Galaxy J5-höz :)
    (a Google ARCore sajnos nem kompatibilis…)

    Köszönöm előre is!

    Üdv,
    Bertalan

  2. Kedves Márton!
    Az elmúlt év végén láttam, hogy sok weboldalnál így a sajátjainknál (két weboldalunk is van) figyelmeztet a Google (azóta megoldva).
    “A kapcsolat nem biztonságos. Az oldalon megadott bejelentkezési adatok nincsenek biztonságban.”
    Olvasgattam a témában az SSL tanúsítvány beszerzése kötelező, de még sok olyan oldal létezik, ahol ez nincs megoldva, valóban azok akik ezt meglépik helyzeti előnyben vannak a konkurens weboldalakkal szemben? Ez kapcsolódik a GDPR-hez?
    A GDPR témában május 25.-e a határidő, de sok cég nincs is tisztában vele mit is kéne tennie, ahogy mi sem.
    A GDPR-ről tudtok valami konkrétumot?
    Ha igen megosztanátok?

Hozzászólás beküldése

*