Push vagy pull marketing?

Annak idején, mikor még iskolapadban tanultam a marketinget beszéltünk alapelvekről, mint push és pull marketing. A pontos definícióktól most talán megkímélnélek, ez pár kattintás után, gyorsan fellelhető a neten. Egy kicsit más oldalról, inkább tapasztalati oldalról közelíteném meg a témát.

Push marketing

A push elemekkel bővelkedő marketingben az értékesítő van a középpontban, ő szeretné minden áron “rátolni” a potenciális ügyfélre a termékét. Ilyenre rengeteg példa van, pláne így karácsony környékén, gondoljunk csak arra, hogy mennyi mindent szeretnének nekünk eladni, értékesíteni. Az ilyen típusú reklámozással a legtöbbször félbeszakítják a potenciális ügyfél tevékenységét, így próbálják meg “elrabolni” a figyelmet. Online marketingben ilyen eszközök például a pop-up hirdetések, a bannerek,  a hangos weboldalak, a kéretlen e-mailes üzenetek és még sorolhatnánk. Sőt talán a gerilla marketing is ebbe a kategóriába sorolható, hiszen a  cél itt is a elsődlegesen a figyelem elterelése, egy pár pillanatra valami érdekes, meghökkentő akcióval.

Ez a fajta marketing megoldás általában közvetlen eladási modell,  azonnali vásárlásra buzdít, éppen ezért rövidtávon eredményesebb is lehet mint a pull marketing.

Pull marketing

Ezzel szemben a pull marketing egyértelműen a vevőre épül. A vevő megoldásaira keresi a választ, nem azonnal értékesít, hanem kineveli a vevőt, igényt teremt a termékre vagy a szolgáltatásra. Ebből kifolyólag, ez nem hoz azonnali eredményeket, nem sarkall azonnali vásárlásra, hosszútávon viszont mindenképpen életképes stratégiai marketing modell. Ennek az eszközei lehetnek a PR-cikkek, a megfelelő kulcsszavakra történő keresőoptimalizálás, a jól célzott keresőhirdetések, vagy akár a követő hírlevél sorozatok, mint az e-mail marketing egyik módszere. De ide sorolható a referencia videók készítése is, hiszen ezeknek sem a közvetlen eladás a célja.

Melyik a jobb?

Ez sok mindentől függ, iparágtól, terméktől, versenytársaktól, a célcsoporttól és még sorolhatnánk, de ebben a kérdésben mi nem akarunk most dönteni. Sokkal inkább a Te véleményedre vagyunk kíváncsiak!

  1. Mivel egészítenéd ki a push illetve a pull marketing fogalmát?
  2. Melyik modellt alkalmazod leginkább?

Comments

  1. Helló Srácok!

    Mindenek előtt elnézést, de nem tetszik, hogy ennyire negatív fényben tűntetitek fel a Push stratégiát a Pull-lal szemben. (Lehet hogy ez nem így van, vagy nem így szántátok, de bennem ezt az érzést keltette.)

    Én magam is alkalmazom mind a két módszert a szolgáltatásom értékesítésében, és be kell valljam, hogy a saját területemen a PUSH stratégia százszor eredményesebb, mint a PULL.

    El kell fogadjam, hogy az online marketingben a push módszer (spam, pop-up, és társai) zavaró és kerülendő, DE ! a személyes, vagy offline értékesítésben nagyon is fontos szerepe van, ahol viszont a pull módszer működik kevésbé.

    Miért gondolom ezt? Két üzletágunk van, amelyből az egyikben a meghatározó stratégia a push módszer és a személyes értékesítés, a másikban a pull módszer és az online értékesítés.

    A tapasztalataink alapján mondhatom, hogy egyértelműen a push és a direkt sales hozza a bevételünk jelentős részét.

    Sajnos az emberek többségének a direkt sales, vagy a push stratégia (ahogyan a neve is mutatja) egyenlő a nyomulással, a tukmálással, a hasba lyukat beszéléssel, az ügyfélre való rácsimpaszkodással, a zaklatással. Pedig ezt a műfajt is lehet kulturáltan, és profi módon művelni, és el lehet érni, hogy ha nem is aktuális az adott pillanatban egy-egy üzleti ajánlatunk, vagy mégsem lesz a kapcsolatfelvételből üzlet, mégis jó élmény, jó szájíz maradjon az ügyfélben irántunk vagy a cégünk iránt, vagy esetleg meg is köszönje, hogy (push :-)) ajánlatunkkal megkerestük.

    • Szia Orsi,

      lehet hogy ezt érzed ki a postból, pedig nem ez volt a cél :) Épp azért próbáltam most független maradni, (ezek szerint nem sikerült) mert én is vallom azt amit Te. Mindkettőre szükség van.

      Úgy teljes a marketing, ha ezt is és azt is alkalmazza az ember, főleg ha nem CSAK online értékesítési modellje van.

      Szóval ne kérj elnézést :) Köszi a véleményed!

      • Oké Zsolt, nem kérek! :-) Tudod, nekem a személyes/direkt értékesítés van a szakmai szívem közepén :-) ha támadni érzem, védem :-))))

        Eszembe jutott még egy-két kiegészítés a push-hoz:
        – online vagy offline cégbemutató anyagok
        – termékminták
        – akciós ajánlatok, határidős kuponok

        és a pull-hoz is:
        – online és offline kapcsolatépítés
        – blogolás
        – jelenlét a közösségi médiában

  2. Szerintem is negatívan jön át a PUSH magyarázat, lévén hogy rengeteg negatív szóval próbáljátok elmondani: “elrabolni”, “félbeszakítani”, “figyelem elterelése”, “rátolni”.

    Szóval csak azt akarom mondani, nekem is így jött le :)

  3. Nehéz meghúzni a vonalat a két stratégia taktikai elemei, eszközei között (alapvetően inkább stratégiai, mint taktikai az eltérés). Például ha a banner alapján megtudom, hogy az aszpirin remek fejfájásra, épül bennem a márka, az imázs, a termék neve belém ivódik, akkor ezt fogom kérni a gyógyszertárban és ebben a formában ez már pull, hiszen “húzom” az elosztót, a csatornát.

    Az általunk (mezőgazdasági nagykereskedelmi középvállalat, jelentős részben b2b vevőkkel, ahol marketinges vagyok) alkalmazott elemek a 2 technikát együtt hivatottak képviselni:
    Első a pull
    1, online, offline pr cikkek elsősorban a piacról és a kapcsolódó problémákról, melyek célja a problémára felhívás, a megoldási igény megteremtése és a szakembereink “márkaépítése”

    2, weboldalon cikkek, elemzések, esettanulmányok a témákról, regisztráció elérése

    Követi a push:
    1, hirdetések és bannerek egy médiumban megjelentetve a PR-ral mely célja a nevünk rögzítése illetve a felvetett problémára megoldás reklámozása
    2, hírlevelek a minél nagyobb kontaktusszám elérése érdekében és az ajánlatok közvetítése érdekében
    3, a keresőhirdetések (én pushként kezelem, mivel a probléma, az igény már adott, ha keres az ember)

  4. bennem kialakulóban van egy olyan reflex a push marketinggel szemben, hogy eleve előítélettel tekintek az adott termékre vagy szolgáltatásra. például ha már telefonon felhívnak, vagy személyre szóló emailt küldenek arra gondolok, hogy ezzel próbálják kompenzálni azt, hogy igazából nem jó a termék/szolgáltatás és inkább keresek magamnak másikat.
    az én érdeklődésemet az kelti fel, ha az van kiírva “ebben a hónapban több megbízást már nem tudunk elvállalni” vagy “minden termék elfogyott, legközelebb…”

    persze ez csak egy adott területre igaz, tudom, a mobiltelefonok sosem fognak elfogyni, és egy bank sem mondja: ebben a hónapban már elég munkánk van:)

    de ha valaki egyedi szolgáltatás nyújt, illetve kisebb csapatban dolgozik, ott egy idő után már ciki a nyomulás a szememben. (mint külső szemlélő)

    • Ezt a véleményt is osztom Gergő, de ahogy Orsi is írta, nem minden iparágban működik csak a pull. Viszont van ahol tényleg ciki a push. Nem nagyon tudok/akarok vitatkozni Veled :)

    • Szia Gergő! Megnéztem a weboldalad. Fantasztikus! :-))) Nagyon tetszik az ötleted! Szerintem keresni foglak.

      • Köszönöm!! Én is sokat köszönhetek OMA-nak. Még alakulóban van, de szeretem csinálni. Várjuk a jelentkezésed! (:

  5. Kedves Gergő!

    Azt hiszem, értem a logikádat:

    Ha valaki azt terjeszti magáról, hogy “lécci ne hívj, mert úgysem válaszolok” – teszi ezt az elérhetőségének a megjelenítésével, pénzt áldozva azért, hogy ezt a lehető legtöbben lássák – akkor Őt fel kell hívni!
    De Ő ezt nem akarja, sőt direkt megkért rá, hogy ne hívd fel…

    Azt hiszem, nem értem..

    • nem egészen az az üzenet, hogy “lécci ne hívj, mert úgysem válaszolok” hanem:

      “ha jó vagyok a szakmámban, nincs szükségem rá, hogy folyton én telefonálgassak, mert engem hívnak” – és erre nem kell költeni.

      (mondjuk ez inkább az egyedi szolgáltatásokra jellemző)

      • A kérdés az, hogy hová van kiírva..

        Ha pl. egy autószerelő műhelyre, akkor értem, és meg is jegyzem Őket, hátha majd kellenek, mert valószínűleg nem kontárok.

        Ha ezt egy hírdetésben olvasom, akkor hümmögök..

    • Szerintem meggyőzéstechnikailag / pozícionálás szempontjából nagyon erős üzenete van annak, hogy nem tudsz minden megkeresésre reagálni, mert annyira tele vagy megbízásokkal.

      Nagyon nagy különbség, hogy neked kell az ügyfelek után futni (push), vagy az ügyfelek futnak utánad (pull). (Áralkuban pláne nem mindegy.)

      Persze szerintem is kell mindkettő, mindenki eldöntheti melyikből mekkora arány lenne a kívánatos.

  6. Ha akkut problémára nyújtasz megoldást, akkor push, ha nem akkor pull.

    Ez persze csak online igaz. Szerintem.

  7. Sziasztok!
    Push vagy pull stratégia szerintem is piac és termék függő. Kétségtelen, hogy én is a pusht látom itthon eredményesebbnek. Azonban ha például az Apple esetét nézem, akkor bizony már nem így van. Az újító és innovatív márkáknál érzem abszolút a pull szerepét erőssebnek.
    Hosszú távon a pullban hiszek, mely “rákényszeríti” a gyártókat a valóban innovatív termékek fejlesztésére.
    B.

  8. Én mi vagyok?
    Push vagy pull?
    Légyszi nézd meg a weblapomat… :)
    Egyébként nem mindegy?
    Döntsön a fogyasztó, hogy kell-e neki a termék vagy nem.

    Engem is hívogatnak hideghívásokkal. A hátamon feláll a szőr, hogy már megint mire kellene költenem…
    Én ilyenkor megkérem a kislányt, hogy jöjjön hozzám feleségül, de most!
    Vagy felajánlok neki egy picit jobb lehetőséget, mint amit most csinál.

    • :)) Ez jó!

      Megnéztem: Nálad van pop-up, de nem eladni akarsz vele, hanem érdekes információkat akarsz nyújtani e-mail címért cserébe. Ez pull. Nekem tetszik az irány, hajrá!

    • Szia Gábor!

      Na és van már feleséged?! :-) vagy kérte valaki a jobb lehetőséget? Hogy reagálnak a kislányok? :-)

  9. Hosszútávon a hosszútávú stratégiát használom, rövidtávon a rövidet :-) De szerintem ez a normális, nem? Kell mindkettő. Folyamatosan “tolom a kontentet”, ahogy viccesen mondjuk, írom a szakmai ismeretterjesztő cikkeket, ezek mind erősítik az érdeklődőim bizalmát, terjesztik a hozzáértésem hírét stb, de ha új terméket, szolgáltatást vezetek be, akkor jön a rövid “nyomulás”, azaz az időszakos kampány. Van,aki nem így csinálja? ;-)

    • Móni: szerintem sincs… illetve nem szabad, hogy legyen.

      Ha valaki tudja, hogy nálam kapható TV akkor nem fogok neki hetente hírlevelet küldeni, hogy gyere, mert itt van TV.
      Azonban ha van egy új TV, mondjuk 3D, akkor küldök levele(ke)t, hogy figyelj csak, most már ilyen TV is van… és ha ezt meg ezt meg ezt hiányolod a tiédből és szeretnél egy pluszt, mondjuk 3D funkciót, akkor nézd meg ez meg ezt… De ez így van rendjén.

      Mi nem nevelünk, nem tudjuk Őket ezen a piacágon (milyen piacág: link a nevemen). Csak azt kommunikáljuk ami az erősségünk, azt, hogy miért itt.. Mást nem nagyon érdemes (tudni tudnánk) … ez jött be.

      Te esetedben például a “nevelés” elengedhetetlen. Azonban ahogy Te is írtad, ha van valami új dolgod ami iszonyat szuper és csak egy post lenne belőle úgy nem biztos, hogy elérné hatását.

      Apropó… megkereshetlek egy üzleti ajánlattal, közös munkával? :)

      • Naná, hogy :-) Köszi! Bár már szerencsére elég sok megrendelésem van, azért még nem tehetem ki a “megteltem, jövő szeptemberig ne keressetek” táblát.

        Amúgy teljesen igazad van, sok előnevelés kell a mi piacunkon. De megéri. Ez a biznisz nem a lustáknak való, viszont erre is igaz, amit egy másik üzletágban szoktam hallani: nem gyorsan fogunk meggazdagodni, hanem nagyon. Ez első hallásra talán nagyképűnek tűnik, de a lényeg azon van, hogy lassan, türelmesen, egy stabil dolgot kiépíteni, nem pedig hirtelen leakasztani valamit majd eldőlni.

    • Móni, szerintem tökéletes a két módszer vegyítése! :) (Még biznisz is lesz a hozzászólásodból?) :))

      • Szeretlek Titeket :-))) És tetszik a sapkátok is :-)))

        Komolyra, közérdekűre fordítván: azt hiszem, ezt a közönséget jól megneveltétek, lejön a lényeg. Amikor ilyen cikket írtok, amiben A vagy B a kérdés, valahogy mindig az lesz a végén, hogy a legokosabb, ha mindkettő. Jó szemléletet adtok át. Talán így foglalnám össze: gondolkozz, mielőtt cselekszel :-) Szimpatikus. Csak így tovább!

  10. Sziasztok!Végigolvastam a hozzászólásokat.Sokat tanulok belőle.
    Nekem kb. 40 blogom (un. apró blogok és más) van fenn a különböző témákban a neten.Ezeken az oldalakon szerepel aloldalként az üzlettel kapcs. pár sor és link,vagy feliratkozó űrlap hírlevélre.Tehát aki pl. mobil telefont keres,az is megtalál és aki babruhát keres ,ő is megtalálja a Mandura projectemet.Ez ugye így Pull ,ha jól értem a vitaindítót.
    Mégis azt látom, hogy azért intelligens módon kell a PUSH marketing is.Pl. mi ez az intelligens?Van olyan blogom,amin van követési lehetőség.A téma nem direkt a termék,hanem az antioxidánsok.Erről szólnak a bejegyzések,hozzászólások.Akik követik a blogt (kell csinálni neki egy jó lénkmarketinget) azok megtalálhatják a Mandura Projectemet a blogon.S ha ezt a blogot pl. a facebookon ismerősnek elküldöm,az nem direkt (push) a termék reklámozása.Jól gondolom?

    http://anti-oxidans.blogspot.com/

  11. Az én tapasztalatom szerint a mindkét elemet tartalmazó marketing működik itthon. A kihívás inkább abban van, hogy megtaláljuk a finom egyensúlyt.

    Volt egy tanulságos esetem idén. A webáruházamban található termékeknek én vagyok az importőre, ezért a viszonteladókat is nekem kell időnként “csiszolgatni”. Az egyik viszonteladóm csinált egy weboldalt amit webshopnak szánt, de annyira csak a pull irányt nyomták, hogy észre sem vették, hogy magazinná váltak. Eladások szinte nulla. Amikor panaszkodtak és felvetettem nekik, hogy a cikkek után csak annyit írjanak oda hogy “ha tetszik a termék vedd meg most” a rendeléseik hirtelen megtöbbszöröződtek. Mostanra szerintem megtalálták a saját egyensúlyukat és szépen haladnak.

    Szóval szerintem mindent az itthoni viszonyokra kell alkalmazni, és úgy tűnik a tisztán pull és a tisztán push sem működik a legjobban. Legalább is a mi termékeinknél (pedig tényleg innovatív motyók – nemde? :)

  12. Ebben a szóhasználatban van egy kis fekete-fehérre való leegyszerűsítés is.
    Push tartalma: most rgtn elintézzük, megoldjuk, beindítjuk, megcsináljuk, olyasfélét is sugall, hogy azután már menni fog, a folytatás oké, nemigen lesz gond. Nyilvánvalóan a külső folyamatokon van a hangsúly, ill. a kívűlről befutó tanácsadó-támogató-gondviselő mentőangyal effektuson. Balféltekések nemigen tudnak kitérni.

    Pull tartalma: na, kishuszár, itt a lehetőség amit kerestél (vagy még csak nem is kerestél), itt egy igazán jó dobás lehetősége, most betoppant, el vagy kapva mélyen belül a lágy részeknél, ez nem fog kimenni a fejedből csak úgy, ezt nem tudod félresöpörni. A személyiség belső folyamatain van a hangsúly, választani kell, döntést hozni, elköteleződni. Jobbféltekések nemigen tudnak kitérni.
    A kettő együttesen erős: a kocsit toljuk is meg húzzuk is.

  13. A marketinges témájú “melyik a jobb” kérdéseknél mindig mosolygok picit. Ha az ügyfél kérdezi, akkor a rövid válasz ezekre az, hogy “attól függ”.

    A hosszú válasz pedig az, hogy nézzük meg a célcsoportodat, a termékedet, a céges célokat, a kommunikációs stílust, a budgetet, a humán erőforrásaidat, a satöbbit, és mindezeket alaposan megvizsgálva eldöntjük, hogy “milyen arányban” fogjuk használni a lehetséges stratégiákat, eszközöket.

  14. Krisztina!

    Érdekelne a véleményed az autresponderhez kapcsolódó hírleveleinkről.Nem én irtam ugyanm őket,de kiváncsi vagyok a véleményedre.Köszö9nöm.Csongor

  15. Hogy hogyan értékesítettem idén? Hát elég szarrul.:D De azért lassan alakul.:)

    Most ott tartok, hogy Push. De közben megy a Pull is, igaz erre valóban sok időre van szükség. Igaz, hogy vannak már igények, de ezen lehet fokozni. Amolyan gyerekcipőben jár még.
    Mindkettőre szükség van, de valahol a Pull az, amivel nagyot lehet szakítani. Te vagy az első, ami egyfajta igényre hívod fel az emberek figyelmét. Arról beszélhetnek az emberek, hogy a te céged jött be először olyan dologgal, ami később fontossá válik sok ember számára. Itt már komoly Brandet lehet építeni. És ha jól is csinálod, akkor hűségesek lesznek az emberek.

  16. Kedves OMA!

    Kérlek, tegyétek helyre a törvényesség dolgát!
    Mostanáig úgy gondoltam rátok, mint a törvényesség példáira, de ez a karácsonyi ajánlósdi megzavart.
    Az NHH oldalán egyértelműen az olvasható, hogy a karácsonyi ajándékakciónak nevezett listaépítési eljárásotok törvény ellenes.
    http://www.nhh.hu/index.php?id.....38;lang=hu
    Várom a tisztázó választ.
    Tegyük közösen szebbé és jobbá a világot!

    • Tamás!

      Elolvastam a linken található írást. Az OMÁ-s srácok majd megválaszolják a saját nézőpontjukból.

      Szerinted ez a törvény illetve az értelmezés jó?!

      • Kedves Andrea!

        Arról fogalmam sincs, hogy máshol a világban milyenek a törvények, és az alkalmazásaik, de abban biztos vagyok, hogy a törvényekkel kapcsolatban két – egymástól elválaszthatatlan – teendőm van.
        1. Betartani és betartani őket, és
        2. a rendszer adta kereteken belül – békés eszközökkel – hatást gyakorolni a törvényhozókra.
        De – szerintem – te nem erre voltál kíváncsi. Hanem arra, hogy szeretem-e, jó hatásúnak tartom-e ezt a törvényt.
        Úgy látom, azok, akik az e.kereskedelmi törvényt megalkották, nem vették a fáradságot, hogy megismerjék a területet. Íly módon ránk maradt, hogy csiszoltassuk a törvényhozókkal. Nyilván ez történik most is. Te meg én, hatást gyakorolunk rájuk.
        Viszont, ha arra vagy kíváncsi, egyetértek-e a törvénynek azzal az értelmezésével, hogy az érintett kifejezett (írásos) hozzájárulása nélkül senkinek semmilyen célból nem adhatom meg a személyes adatát, és az emil címe az ilyen; akkor azt kell mondanom, hogy egyetértek vele.
        Nem azért, mert zavar engem a sok kéretlen ajánlás. Hanem a törvény lehetőségei korlátozottak, ő csak egy törvény. A gyakorlatot képtelen meghatározni, csak befolyásolni tudja, a maga eszközeivel.
        Elég volt az elméletből! Nézzünk egy példát!
        Törvény tiltja, hogy vezetés közben a kezedben lévő telefonnal telefonálj. Nem hallottam még, hogy bárkit is megbüntettek volna ilyen címen. Jó ez a törvény szerinted?
        És te mit gondolsz az NHH álláspontjáról, ill. az e.kereskedelmi törvényről?

        • Igyekszem röviden, mert nagyon off.

          Sajnálatosnak tartom, hogy ma már elfogadott dologa törvénykezésben az, hogy ahogy te is írod: “…azok, akik az e.kereskedelmi törvényt megalkották, nem vették a fáradságot, hogy megismerjék a területet…” ez szerintem elfogadhatatlan.

          Nem szeretném itt a teljes törvényt véleményezni. Az általad említett részről az a véleményem, hogy ésszerűtlen és ott próbál megvédeni valakit (valakiket) ahol arra nincs is szükség és meglehetősen túllihegik a kérdést. Értem én, hogy az e-mail címet személyes adatnak minősítik és ezért baromira védeni látszanak, pedig új e-mail címet egy 10 éves gyerek is kevesebb mint 5 perc alatt képes generálni. Ugyanakkor a lakcímedet nem tudod ilyen egyszerűséggel megváltoztatni, ugye? No, akkor sétálj be a BM adatnyilvántartó hivatalába, és próbálj meg teljesen hivatalosan és TÖRVÉNYESEN lakcím listát vásárolni. Simán menni fog. Kérhetsz szűrést korra, nemre, területre. Néhány formanyomtatványt kell kitölteni és virítani a bankókat. Csak a pénztárcád szab határt a mennyiségnek.

          Ezzel együtt vizsgálva a kérdést kicsit árnyaltabb képet kapunk. Tehát a sokkal inkább személyes adatainkat (név, lakóhely címe, kor) az állam egyik hivatala szemrebbenés nélkül és a tudtod nélkül értékesíti, PÉNZÉRT, bármikor, bármilyen cégnek. Arra, hogy egy ilyen listából kiszedesd az adataidat az esély kb. nulla.
          Az ismerősöd pedig az állásfoglalás szerint nem ajánlhatja az e-mail címed, (amiből nem derül ki hogy hol, milyen körülmények között élsz, fizikailag nem vagy elérhető stb.)?! Egy elektronikus listáról egy kattintással leiratkozhatsz, a levelet pedig egy másik kattintással törölheted.

          Melyik a kellemetlenebb szitu?

          Kövezz meg ha akarsz, de szerintem az említett állásfoglalás és a tv. ide vágó része baromi ésszerűtlen.

          • Kedves Andrea!
            Jajj, dehogyis kövezlek meg! A törvénytiszeletnek épp az a célja és értelme, hogy békés eszközökkel szabályozza az életet.
            Teljesen elfogadom, amit írsz, én nem értek ilyen mélységig az adatvédelem témaköréhez.
            DE. A törvénytiszteletemben benne van – és az előbb is írtam -, hogy a törvény csak igen korlátozottan képes befolyásolni a gyakorlatot. A törvényt sokan illetékesek értelmezni, szankcionálni, betartani és betartatni, és őrájuk mindannyiukon múlik a törvény hatása.
            Nekem is fáj, hogy ilyen egyszerű ajánláskérő vírusmarketing eszközzel nem élhetek, hidd el.
            Sőt, én még azt is hozzáteszem, hogy eddig csupa olyasmire hívták föl a barátaim a figyelmemet – ajánlásszerző szoftver útján -, amiért hálás vagyok nekik. Az OMA listépítő karácsonyi akciója is olyan értékes “ajándékokat” tartalmaz, amiket szívesen terjesztenék – ilyen egyszerűen kezelhető eszközzel. Sokkal egyszerűbb, mint nekem magamnak megírni és elküldeni a levelet azoknak, akik már hozzájárultak ahhoz, hogy küldjek nekik emilt.
            Ha belegondolunk, a személyes adatnak ez a fajta kezelése sokkal etikusabb, mint – mondjuk – olyan leveleket küldeni, amikben nincsen leiratkozási link. Márpedig nem egy ilyen listára sikerült magamat önként, saját elhatározásból és kifejezett szándékkal fölírnom. Évek óta kapom a leveleket tőlük, olvasatlanul törlöm, de leiratkozni nem tudok róluk:(

          • Megnyomtam ugyan az “ELKÜLD” gombot, de tovább “kattogok”.
            Végül is, az OMA oldalán nem történik más, mint énhelyettem megírják, megszerkesztik és kiküldik az emilt olyanoknak, akik ahhoz más hozzájárultak, hogy tőlem kapjanak emilt. Nyilván akkor, amikor ehhez a hozzájárulásukat adták, nem azt akarták biztosítani maguknak, hogy az én gépemről kapjanak levelet, hanem azt, hogy tőlem. Vagyis rám bízták, hogy mit osztok meg velük ezen a kommunikációs csatornán keresztül.
            Ha a gmail-es fiókomból küldöm nekik a levelet, ugyanaz történik, mint amikor az OMA karácsonyi akciója keretében az OMA szerverjéről.
            Az egyetlen lényeges különbség – és ezen később még gondolkodni fogok -, hogy ha az OMA szerverjéről megy a levél, akkor ők tudják kontrollálni, hogy kinek küldtem, míg ha a gmail szerverjéről, akkor nem. És ez egy lényeges kérdés.
            Tehát törvényes-e, vagy etikus-e a saját levelezőprogramommal küldeni egy levelet olyannak, aki föliratkozott a listámra úgy, hogy a levélben ajánlott termék/szolgálatás értékesítése után jutalékot kapok?
            A válasz nyilvánvalóan: igen. (Most egyéb körülményekre nem térek ki.)
            Ebből viszont az következik, hogy az NHH idézett állásfoglalása nem vonatkozik azokra az esetekre, amikor az OMA mintegy levélküldő szolgáltatást nyújt nekem, hogy jutalék fejében ajánlhassam az ő terméküket/szolgáltatásukat a saját listámnak a saját nevemben, a saját szövegemmel. Ha ebben igazam van – kérdés, hogy az NHH is így gondolja-e -, akkor az OMA karácsonyi akciója teljesen törvényes.
            Mert a küldendő levél tartalmát is átírhatom benne, tetszésem szerint.

            • Én sem vagyok szakértő, de a saját véleményemet azért megosztanám erről. Úgy látom, ez az akció NEM TÁROLJA A MEGADOTT (ajánlott) E-MAIL CÍMET

            • bocsi, véletlenül elküldtem írás közben…

              Szóval nem tárolja a megadott e-mail címet, ameddig az illető (akinek ajánlottad az OMA blogot és a karácsonyi ajándékot) fel nem iratkozik önként, hogy letölthesse a videót. És innentől nem kérdés, hogy legális-e ez a listaépítés. Ugyanis az új e-mail cím csak akkor kerül az OMA birtokába, mikor az új érdeklődő törvényesen feliratkozik, addig nem.

    • Kedves Tamás!

      Nah akkor helyre tesszük :) Nem először csinálunk ehhez hasonló karácsonyi játékot, tehát alaposan körbejártuk a témát, az általad belinkelt szöveget is jól ismerjük :)

      Nemzeti Média- ésHirközlési Hivatal rendelete törvénysértőnek tartja az automatizált ajánláskéréssel való e-mail cím gyűjtést. Ez benne van az általad belinkelt szövegben is.

      Kivéve akkor ha személyes közlést is tartalmaz (ezért van ott az ajánló kötelezően kitöltendő személyes üzenet szövegdoboza) és kivéve akkor ha meghívott személy személyes adatát nem kezeli a meghívást üzemeltető cég. Ez is benne van az általad belinkelt szövegben. :)

      Az OMA csak akkor kezeli az ajánlott személyek e-mailcímét, ha ők maguk kérik, hiszen az ajánló levelében kizárólag saját kérésére, azaz az ajánlást megerősítő linkre kattintva kerülhet csak az adatbázisba az ajánlott személy.

      Ezentúl: az általad belinkelt oldalon ez van írva:

      “Amennyiben az automatizált meghívót a felhasználó a meghívót felkínáló oldal népszerűsítése céljából, magán jellegű közlés nélkül, előre „legyártott” szöveggel küldi el, úgy eljárásának célja nem esik kívül a kereskedelmi, ill. üzleti tevékenység (vagy közfeladat) körén, ezért közlése nem minősülhet magánjellegűnek.”

      Azonban az OMA ajánló űrlapján nem szerepel előre legyártott szöveg. Egy ajánlott szöveg ugyan van az űrlapban, de ez szabadon és egyénileg törölhető, módosítható bárkinek a küldés előtt.

      Szóval jó érzés, hogy “Mostanáig úgy gondoltam rátok, mint a törvényesség példáira” :) de ez egy pillanatig se inogjon meg Benned! :)

      Remélem így minden világos!

      Üdv, Zsolt

      • Kedves Zsolt!
        Így teljesen rendben vagyok.
        Ha lejjebb görgetsz, megtalálod a nyílt gondolkodásomat, ahol magam is eljutottam ezekre a következtetésekre. Tehát rájöttem, hogy a törvénnyel is egyetértek, meg a ti kampányotokkal is. Azon nyomban, még tegnap “kiajánlottalak” titeket a karácsonyi akciótok keretében kb. 20 partneremnek.
        Három megjegyzést szeretnék még hozzáfűzni ehhez a polémiához.
        1. Bocsi, hogy ide hoztam ezt a problémát, nem ehhez a témához tartozik.
        2. Egy barátom köszönőlevelében láttam, hogy u.i.-ként ti még kiegészítettétek az ajánló levelet. Ez azért nem esett jól, mert az ügyfelemet magázom, a neki szóló levelet megázva írtam meg, és ti hozzábiggyesztettetek egy u.i.-ot a tudtom nélkül tegeződve. Szerintem legközelebb a teljes levelet tegyétek láthatóvá és átírhatóvá! Köszi. (Az «előre “legyártott”» szöveget a tv. is tiltja:))
        3. Most, hogy tisztáztuk az ajánlásnak ezt a törvényes és etikus módját, szeretnék én is egy ilyen ajánlót magamnak. Kérlek, hozzatok össze a programozótokkal, talán másnak is kellene ilyen, talán már most is van neki “dobozos” szoftverje, amit megvehetnék.
        Tegyük közösen szebbé és jobbá a világot!
        Somhegyi Tamás

  17. Maradjunk a témánál. A törvények nagy százalékban nehezen érthetően és nem egyértelműen fogalmaz. Ezt már megszoktuk.

    Visszatérve a témára. Miért fontos megkülönböztetni, hogy az értékesítés Pull vagy Push? Van amire mindkettő igaz? Mondjuk ha így tekintünk rá, akkor Pull. Ha meg amúgy, akkor Push.

    • Bocsánatot kérek minden olvasótól.
      Ezt a törvényes témát én hoztam ide, éspedig azér, mert amikor a karácsonyi akciót megnéztem, és azzal szembesültem, hogy a példaképeim – látszólag – törvénytelen dolgot művelnek; első reakcióm szerint szerettem volna nekik szegezni a kérdést. És akkor ért egy újabb megrázkódtatás: nem lehet a karácsonyi akcióhoz hozzászólni.
      Erre – már kissé indulatosan – az első kezem ügyébe eső blogba beleírtam a fájdalmamat.
      Innen már ismeritek a történetet.

  18. Hon Dávid szerint:

    Sziasztok!

    Mivel a karácsonyi bejegyzés már le van zárva, kénytelen vagyok itt feltenni a kérdésemet.

    A 25 perces preziben minta az hangzana el, hogy a karácsonyi időszak inkább a direkt értékesítésre szolgál és nem a fan club építésére és lájkolók sokaságának gyűjtésére.

    Ezen szembe mit csinál az oma? no sales – csak facebook likeolók gyűjtése

    Én értem félre az egészet – vagy bort iszunk és vizet prédikálunk???

    üdv,

    • Kedves Dávid!

      Mi most vizet iszunk és bort prédikálunk… :-)

      Egy olyan cég, amelyik karácsonykor tud a legjobban és legnagyobb volumenben értékesíteni, nem teheti meg, hogy ilyenkor gyűjt még közösséget. Hanem ilyenkor már az azonnali eladásra kell kihegyezni az online marketing megmozdulásait.

      Az OMA nem ilyen. :-) Nekünk nem a karácsony a legjobb időszak és ebben is szeretnénk kitűnni, hogy most, amikor mindenki el szeretne adni, mi nem ezt tesszük…

  19. bocsi, véletlenül elküldtem írás közben… Szóval nem tárolja a megadott e-mail címet, ameddig az illető (akinek ajánlottad az OMA blogot és a karácsonyi ajándékot) fel nem iratkozik önként, hogy letölthesse a videót. És innentől nem kérdés, hogy legális-e ez a listaépítés. Ugyanis az új e-mail cím csak akkor kerül az OMA birtokába, mikor az új érdeklődő törvényesen feliratkozik, addig nem.

  20. Barna Laci szerint:

    Az esküvőmarketingben mi az PULL-t támogatjuk, bár lassabb, de biztosabb megoldás. Speciális terület.
    pl. Bizalomépítő taktika az esküvői fórumokon

  21. good work.good tutorial.i give 5 stars fot this article

Trackbacks

  1. Berimex Ltd. szerint:

    Push vagy pull marketing? | Online Marketing Blog és Cikkek …: Annak idején, mikor még iskolapadban tanultam a… http://bit.ly/dWNOoL

  2. Gabor Keller szerint:

    RT @oma_hu: Push vagy pull marketing? http://bit.ly/eiEuDo

  3. […] Ezzel szemben viszont a pull marketing először valamiféle közös érdeklődést próbál keresni a leendő vevővel, olyan közeget teremtve, ahol a vevő minden kötelezettségtől mentesen informálódhat, kipróbálhat dolgokat, hogy aztán kedvet kapjon és ő akarjon vásárolni. A pull marketing egyik formája gyakorlatilag a tartalommarketing. (Ide kapcsolódik korábbi bejegyzésünk: Push vagy pull marketing?) […]

Szólj hozzá!

*