Mobilegeddon: frissítés a Google algoritmusában

2015. április 21. MOBILEGEDDON

Bár a Google egyetlen hivatalos írásában sem találkozni ezzel a szóval, mégis ezen a néven emlegetik a Google mai (2015. április 21-én aktiválódó) algoritmus frissítését, ami komoly hatással van a mobil eszközökről indított keresésekre megjelenő találati listára.

A számok azt mutatják, hogy világszerte egyre jobban nő mobilról keresést indító emberek száma, sok helyen azt olvasni, hogy a keresések több mint fele ma már mobilon zajlik. Egyes kutatások szerint  ez a szám hazánkban még csak 15% körüli, de hónapról hónapra drasztikusan nő, és már most is vannak olyan iparágak, területek, ahol a mobilról érkező látogatások aránya 30% feletti.

Mi ez az algoritmus frissítés?

Gyakorlatilag a Google teljesen ésszerűen azt a döntést hozta, hogy ha valaki ezentúl mobilról indít keresést, akkor a felhasználónak csak mobilbarát oldalakat fog mutatni a mobil találati listában. A döntés logikusnak tűnik, mégis azért vártak ezzel a frissítéssel éveket (már 2013 óta folyamatosan jelzi a Google (is), hogy mobilra optimalizálás nem lehetőség, hanem feladat), mert nagyon sok honlap nem volt felkészülve a változásra.

Sajnos még ma sincs, azonban a “türelmi időszak” ezzel az update-tel valószínűleg lejárt, de talán ha valaki gyorsan cselekszik, akkor nem veszít sokat.

Ennek elősegítésére a Google már korábban kiadott egy tesztelő eszközt, amivel meg lehet vizsgálni, hogy a Google szemében vajon mennyire tűnik mobil barátnak a honlapunk. A mobilbarát teszteszköz ezen a linken elérhető, használható.

Mobilbarát teszt

Mobilbarát teszt

Fontos információ az algoritmus frissítéssel kapcsolatban, hogy a szűrés aloldal szintű (és nem honlap szintű!), azaz a Google az egyes aloldalakra bontva vizsgálja az eszközfüggetlen megjelenítést, és használhatóságot.

Milyen feladataid vannak?

Ha szeretnéd azt is tudni, hogy milyen feladataid vannak az egyes aloldalaidon, hogy minél inkább kiszolgáld a mobilon érkező látogatóid (és ezzel együtt a Google szemében is mobilbarátnak tűnj) akkor használd a Google Webmestereszközök mobilos használhatósági jelentését. Ezt az eszközt csak akkor tudod használni, ha

  1. van Google Webmestereszközök fiókod, (itt hozhatsz létre, ha még nincs!);
  2. hozzáadtad a fiókhoz a webhelyed (ezen a linken add meg a domained, majd klikk a piros “Webhely hozzáadása” gombra);
  3. igazoltad a honlapod tulajdonjogát (bővebb infó az ellenőrzés lehetőségeiről itt).

Ha ezek megvannak, akkor a rendszer olyan apró hibákra is figyelmeztet most és a jövőben is, hogy mobilnézetben például mely aloldalakon

  • használsz esetleg túl kicsi betűméretet,
  • használsz még esetleg FLASH elemeket (ezek iOS eszközökön nem jelennek meg),
  • vannak megérinthető elemek túl közel egymáshoz.

de egyéb mobilos használhatósággal kapcsolatos hibákat is jelez, sőt ezek között még prioritási sorrendet is felállít.

Látható tehát, hogy eszközökből Google fronton sincs hiány, amelyek a mobilos használhatóságot tesztelik, de van egy másik (Google-től független) megoldás is, melyet jó szívvel ajánlunk az egyes mobileszközökön lévő megjelenítés tesztelésére, ez az: responsinator.com

Responsinator.com

Responsinator.com

A Responsinator, megmutatja hogyan néz ki a honlapod különböző operációs rendszerekkel rendelkező mobil eszközökön, álló illetve fekvő módban. Érdemes kipróbálni!

Miről szól még ez a frissítés?

Az update másik fontos eleme, hogy a mobil találati listákban mostantól még relevánsabb alkalmazás tartalom fog megjelenni, azaz felértékelődik, az úgynevezett App indexing. Ma már millió számra érhetőek el az appok az egyes szolgáltatók alkalmazás áruházaiban, és ez a szám a következő hónapokban, és években is exponenciálisan fog növekedni. Ha dolgozol mobil alkalmazásokkal, akkor érdemes ismerkedni az ASO fogalmával. A kifejezés nem új, de többség számára most értékelődik majd fel, jelentése: alkalmazás SEO (szó szerint: App Store Optimization). Azaz mi mindent kell tenni egy alkalmazással, hogy a Google szeresse, és meg is mutassa a felhasználóknak.

A Google a barátunk, így ehhez is összeállítottak egy lépésről-lépésre útmutatót, amely segíti a fejlesztőket abban, hogy az általuk készített alkalmazás minél sikeresebb legyen és minél több embert elérjen a Google-n keresztül. Az útmutatót, tesztelő eszközt, ellenőrző listát itt találod, igaz egyelőre csak angolul: App Indexing for Google Search.

Drasztikus változás?

Olvasom a sajtóban, hogy a fenti algoritmus frissítést drasztikus változásként írják le, nem véletlen hogy a nemzetközi sajtó (vagy a szakma?) a mobilgeddon kifejezést akasztotta rá, utalva az apokaliptikus következményekre. Én azonban ezt is, mint a korábbi nagy visszhangot kapott Google algoritmus frissítések (Panda, Pingvin, Kolibri) körüli felhajtást egy kicsit túlzónak érzem.

Aki követi a trendeket, figyeli a változásokat, és ezeket időben átvezeti az online marketingjébe, azokat nem fog semmi meglepetésként érni, és ráadásul nem fog “büntetni” a Google. Nem kell szürkezónás és “fekete kalapos” (tiltott) megoldásokat használni, és akkor nem lesznek drasztikus változások.

Ja, hogy a korral haladni kell? Hát igen, de melyik iparágra nem igaz ez?

Hozzászólások

  1. Szerintem túlságosan előnybe részesíti a google a mobilbarát weboldalakat. Nem azért, de a nem mobilbarát is szépen megjelenik a mobilböngészőkben. Sőt csak a példa kedvéért a facebook asztali verziója sokkal jobb, mint a mobil verziója, ezért én minden esetben az asztali verziót használom.
    Az, hogy annyira mobilra kell optimalizálni, az inkább divat, mint a korral haladás. Ha egy weboldal jól van elkészítve, az minden eszközön jól használható. Nagyon sok esetben tök felesleges külön mobil verzió vagy annyira sokat foglalkozni vele. Eddig is ügyeltek a felbontásokra, hiszen nem mindenki monitorja használta ugyanazt a felbontást. Most annyi, hogy kisebb felbontásokat is figyelembe kell venni. A másik része, hogy az érintőképernyőn sem voltak gondok, ha a webfejlesztő nem vitte túlzásba a javascript használatát.
    Én azért felteszem azt a kérdést még, hogy az, aki asztali gépen vagy laptopon keres, annak mióta kell, hogy a weboldal mobilbarát legyen. Akkor inkább csak a mobilról keresők számára legyen olyan találati lista, ami a nem mobilbarát weboldalakat hátrébb sorolja. De csak akkor, ha nincs a mobil böngészőjében bekapcsolva az, hogy az asztali változatot jelenítse meg a weboldalaknál. Ez így lenne igazán korrekt.
    Attól, hogy egy nagyon értékes weboldal nem mobilbarát, még nem kéne minden esetben bűntetni. Van hogy nem teszi lehetővé az anyagi helyzetük az ilyen jellegű fejlesztéseket. Én nem tartom így korrektnek ezt. Ha valaki mobilról keres, csak annak adjon olyan találati listát, ahol a mobilbarát szempont is befolyásolja.

    • Kovács Lili Terézia szerint:

      “ami komoly hatással van a mobil eszközökről indított keresésekre megjelenő találati listára.”
      Ez a változás a mobilról indított kereséseket érinti.

    • Szia János!

      Ezt írod: “Akkor inkább csak a mobilról keresők számára legyen olyan találati lista, ami a nem mobilbarát weboldalakat hátrébb sorolja.”
      De ez így van. Épp erről szól (részben) a mostani frissítés.

      “Attól, hogy egy nagyon értékes weboldal nem mobilbarát, még nem kéne minden esetben büntetni.”
      Én nem ezt gondolom büntetésnek. Inkább azt amikor, mobilról rákeresek egy oldalra, és olyan találat jelenik meg, ami nem mobilbarát. Nagyítgatni kell, nekkem a felhasználónak, hogy fogyasztani tudjam a tartalmat… Inkább ez a büntetés, igaz nem a honlaptulajdonosnak, hanem a felhasználónak.

      Én továbbra is teljesen védhető, és logikus döntésnek gondolom ezt a frissítést.

      • “Nagyítgatni kell, nekkem a felhasználónak, hogy fogyasztani tudjam a tartalmat…”
        A nagyon kis eszköznél igen, bár én 7 colos tablet esetén soha nem voltak ilyen problémáim.
        A másik, hogy egy nagyon értékes tartalom esetén azt gondolom, hogy ez megbocsátható.

        • A kérdés az, hogy ha nem könnyű fogyasztani azt a tartalmat, akkor eljut-e odáig a látogató, hogy megítélhesse: értékes-e az a tartalom? + ha ugyanazt (vagy nagyon hasonló) tartalmat máshol kényelmesebben tudja befogadni, akkor azt fogja választani. Nem?

    • “Nem teszi lehetővé az anyagi helyzetük” Azért nem hiszem, hogy horribilis összegekről lenne szó. Mindössze 70 Euro volt a Prestashop webáruházamhoz a reszponzív megjelenést biztosító Template. ( http://www.bikediscount.hu ) Úgy láttam, hogy a Templatemela, Template Monster típusú oldalakon 50-100 eurós áron szinte minden platformhoz lehet reszponzív sablont venni. Én is ezt tettem, aztán kicsit átírtam átszíneztem és kész. Nem vagyok profi, nem vagyok programozó, csak egy kereskedő, aki a saját oldalát bütyköli. Ha nekem ment, másnak sem lehet probléma.

  2. Az utóbbi hetekben elkezdem vizsgálni a mobil használók milyen csatornákból jönnek az oldalra. Ami szembeötlő volt az Facebook, és ami meglepő volt, sokkal jobb onsite értékelést (vissza fordulási arány, oldalon töltött idő stb.) mutatott mint ha a keresőből jövő látogatók. Így én nem csak azért javaslom a mobilra optimalizált weboldalakat mert a keresések elég jelentős része történik ilyen eszközről, ha nem a konverzió és egyéb pozitív jellemzői miatt is, érdemes ezzel is foglalkozni.

    • Így van András.

      Ha valaki azt gondolja, hogy ő nincs jelen mobilon, akkor biztosan téved, ha pl. Facebookon kommunikál. Aki Facebookon kommunikál a cége nevében, akkor ő bizony ott van mobilon is. Mert lesznek átkattintók, és ahogy Te is mondod, nem is kevesen.

      (Az, hogy ők hogyan reagálnak a honlapodon lévő tartalomra, mindenképpen érdekes, de nem feltétlenül trendszerű. Számodra az ilyen saját tapasztalaton alapuló felismerések talán a leghasznosabbak, ezekből lehet igazán tanulni!)

  3. Harangozó Csaba szerint:

    Mi már régóta Flash animáció mentes, responsive oldalakat készítünk és persze mobilbarát is. Van még egy nagyszerű teszteszköze Gogol barátunknak, ami a betöltési sebességet méri (a rangsorolásnál sem lehet közömbös…)
    https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
    Mivel ezen sem jó elvérezni, szerver oldali reszponzivitás jegyében mobilra kisebb képeket küldünk le. Ez oldaltartalomtól függően 30-70 százalékos adatforgalom csökkenést jelent, a mobil sebességteszten pedig 100%-ot ér.

    • így van, ez a link is fontos, köszi Csaba a kiegészítést!

    • Igen, az igazán profi megoldás, ha valóban kisebb képeket töltünk le a mobilokra. Vannak olyan oldalak, amelyek gyors hálózaton is 10″ alatt töltenek be a HQ fejléc-diavetítés miatt, ezek a mobilon, ugyanazon a hálózaton 1 percig töltenek be. A Google ettől még mobilbarátnak veszi.

  4. Ez csak most esett le: a változtatás csak mobilon történő keresés találatait fogja mobilbarát szempontból sorolni. Ez az asztali keresést nem érinti. Vagy ott is egyszer kihatással lesz?

    • Hogy a jövőben mi lesz, erre nem tudunk mit válaszolni :) de ez az update, csak a mobilról indított kereséseknél megjelenő találati listát befolyásolja.

      • Harangozó Csaba szerint:

        Véleményem szerint a mobilos találati lista kihat az asztali keresésre is. Gogol algoritmusa ugyan titkos, de feltételezhetjük, hogy ha nagyszámú mobilról indított keresésre egy adott weboldal jól szerepel, sokan megkattintják, akkor az megerősítőleg hat és ezek a weboldalak nem fognak hátrányt szenvedni az asztali változatban sem, sőt ellenkezőleg.

  5. Zsolt, egyetértek a hasznos felvetéssel. Ami bennünket illet, több kérdés is felmerült. Valóban számtalan tevékenység mobilon is értékelhető és hasznos a böngészőnek.
    – a mi esetünkben, mivel moduláris építmények alaprajzok, technikai megfogalmazások tömkelege van az oldalainkon, nem igazán mobilra való. Pont a látogatok miatt kellett a korábbi 600px-es méretet megemelni 900… 980-ra, mert folyamatosan kifogásolták, talán érthetően is. Ezek viszont valóban nem mobilra való méretek, az azokon lévő méret kóták meg pláne nem. Hogy mi az életszerű megoldás? Nem látjuk.

    • Nem szükséges mindent megmutatni mobilon.
      Ha a tartalom élvezetes fogyasztásához nagyobb képernyő kell, akkor lehet mobilra más, butítottabb tartalmat kitenni. Sőt olyan megoldást is el tudok képzelni, hogy mobilról a cikk, aloldal URL-jét 1-2 kattintással el lehet küldeni emailben (magunknak), hogy asztali gép elő kerülünk, akkor ott kényelmesen át tudjuk nézni. És erre valami könnyen használható megnyomható gombot kitenni a mobilverzióra, sőt meg egy call-to-action is mehet mellé, hogy mentsd el magadnak ezt a tartalmat, és nézd meg a teljes verziót, asztali gépen… szerintem ez hasznos lenne, + visszatérő látogatókat is hozna. A funkció gyakorlatilag ugyanaz, mint a Facebookon, a post mentése a hírfoylamban… nem véletlen, hogy ott is megjelent ez a funkció. Mobilról nem mindig van abban a helyzetben az ember, hogy koncentrálni tudjon egy értékes tartalomra. (utazás, sorbanállás, várakozás, stb. – ez az idő nem alkalmas a minőségi tartalomfogyasztásra). Mit szólsz ehhez?

  6. Nekem ez a mobilbarát eszköz nem barátkozik. Bármilyen címet írok be, ezt kapom:
    “A kérelemmel kapcsolatban probléma merült fel. Próbálja újra később.Dismiss”

  7. Na jó, de mit csináljon az a webshop, mint például az enyém, amelyik személyes, fényképes ajándékokkal foglalkozik, amit a vevő szépen megszerkeszt, mielőtt megrendel? A szerkesztő eleve flash-ben lett megírva, egy sokfunkciós, szépen működő eszköz, amit nem is nagyon akarok újraírni. Ezen kívül a szerkesztéshez kell elég nagy monitor felület, hogy lásson valamit a delikvens. Szóval az egész valóban nem igazán mobilbarát, de nem is tudna az lenni. Egész egyszerűen a kisképernyős mobilfelület nem arra való, amit ez a webshop kínál. Az autocad-et sem írják át mobiltelefonra.

  8. Eddig sem értettem, hogy az okostelefonon miért jelentek meg a nem használható honlapok. Amint megnyitottam, zárhattam is be. Vannak, akinek fontos lenne, hogy a mobilon is használják a honlapját, de nem is tudták, hogy nem lehet. Talán most már eljut hozzájuk az információ.

  9. Sziasztok

    A google robot szempontjából fontos lenne, segíti a feltérképezést mobil kompatibilitás szempontjából, így a responsivre vonatkozó css és js fájlokat láthatóvá kell tenni.

    Kérdésem az arra vonatkozik, hogy szükséges-e külön css a mobilra vagy elég ha az oldalra vonatkozó stílus kódokban?

  10. Akkor valami ilyen kell elkepzelni a robots.txt ben?
    mobiecss: /css/mobile.css

  11. Őszintén szólva, én nem tudom ki mit lát, de én nem igazán vettem észre a találati lista különbségeit.
    Elég régóta nézelődöm, és nekem ugyanazt dobja PC-n mint mobilon, évek óta.
    Ha az egyiken változik valamilyen sorrend, a másik egy pár nap múlva követi.
    És bár a Google mostanában folyamatosan változtat, nincs egy megállapodott sorrend mint régen volt,
    de a találati változások szimmetriában vannak a kétféle gépen.
    Ez nekem új, hogy van külön mobil keresés és találat. Természetesen előzmény törlések után nézve…

    A külön aldomainra készített mobilnézet, nem tesz több kárt mint hasznot, ha a robot tüköroldalként megbünteti…?
    Több helyen is olvastam hasonlót…Megoldást azt igazából sehol.
    Olyat is olvastam, hogy nagyon kevés az a sablon ami Google barát, még ha fizetős is.
    Vagy csak olyan van, még nem sikerült kideríteni, azért kérdezném?
    Egyáltalán melyik fizetős és melyik az ami nem, és ha nem, melyek azok amelyek barátok
    is vagy csak írják róla…?
    Nem-e okozunk több kárt a mobilbaráttá tétellel mint hasznot és még fizetünk is érte pluszban?
    Az esetek többségében azt írják, ha rákeres mélyebben valaki, hogy nincs igazán jó megoldás.

    A „responsive” átalakítást kik tudják elkészíteni? Azok biztos nem akik ragaszkodnak a megjelenésükhöz
    stílusukhoz, struktúrájukhoz.
    Mivel lesz több potenciális megrendelő, ha marad valaki a megszokottnál, ami már bevált és eddig tetszett mindenkinek PC-n,
    (amit azért nem pótol semmi igazán)
    vagy átalakítja magát tömegtermékké, tucat emberré, miniatűrré, óriás gombokká, beáll a sorba,
    fizet érte és még nem is garantált semmi, még véletlenül sem, mert a Google sem tudja mi a jó megoldás pontosan,
    vagy előttem jól titkolja.
    Mobilon ritka az aki nekiáll komolyabb vállalkozást, szolgáltatót vagy bármi nagyobb tartalmat olvasni
    mert kiesik a szeme, (fizikai képtelenség) és úgyis asztalnál kell kikötni a végén, hogy írjon egy normális levelet
    vagy bármilyen szoftveren befejezzen valamit.
    Így is több feladat hárul a vállalkozókra mint kellene, megoldani pedig nem tudják őket
    mert se elég idő, se pénz, se normális biztos infó.
    Ha kiad másnak mindent, ami egy komolyabb oldalhoz kell és nem csak dísznek lett tervezve, akkor csak arra fog keresni,
    hogy legyen aki karbantartja.
    Ráadásul nincs is olyan programozó aki minden feladatot meg tudna oldani. Ha egyet véletlenül találna,
    az meg tuti nem ért ahhoz a vállalkozáshoz amilyen oldalt neki karbantartania kellene…

    Tegyük fel egy fiatal a neten próbálna szerencsét induló oldallal…
    Egy, nincs az a fórum ahol megfelelő tájékoztatást kapjon, valszeg több vírust szed össze mint hasznos anyagot
    amivel átalakítsa honlapját megfelelően, vagy a nadrágja is rámegy.
    Kettő, nincs az az iskola ahol tanítsák, mert még a Google sem tudja mit csinál a jobb és a bal keze.
    Három, mire összeszedi hozzá a megfelelő berendezéseket gépeket szoftvereket és azokat a kor követelményein tartsa,
    már ott elfogyott a pénze, és még nem is csinált semmit.
    Én sajnos nem vagyok túl optimista, ha a Google tényleg a mobilra koncentrál…
    A nagyoknak biztos jó lesz, de sok kis bolt bezárhatja kapuit, főleg, ha magyar és nem tud angolul.
    A google is biztosít szépen mobilbarát ellenőrzőt, addig még leellenőrzi valaki még magyarul is tud,
    de mikor már a megoldásról beszélget, akkor már angol…
    Így egy magyar kezdő, vagy idősebb sem fog zöld ágra vergődni a segítségein….

    A mobil az mobil, a PC meg PC…Nem kellene összekutyulni a kettőt és egymástól szorosan függeni hagyni.
    Ez kb. úgy jön ki mintha gyárilag egy apró termetű embernek készítenének a méretének megfelelő autót,
    hogy tudja kényelmesen vezetni.
    Neki jó ugyan, de mi van azokkal akik mellé szeretnének ülni az autóba…?
    A kicsi az kicsi, a nagy meg nagy.
    Nincs a kettő között rendes megoldás…Én butuska legalábbis nem látok egyenlőre.
    Lehet azt az autót flexibilissé tenni, az emberkét is meg lehet nyújtani az átlaghoz,
    de ha a végén megnézzük mennyibe került és lesz-e aki hosszútávon karban is tartja majd a mai világban, és az jó is legyen,
    meg a kisemberke is túlélje…:)
    Hát, én oda bízom ki mit gondol…
    Szerintem le a kalappal, ha egy új vállalkozás be tud majd indulni,
    vagy egy kis régi fent fog maradni egyáltalán a jövőben a neten…

    • Károly, jó sokat kérdezel :) A történet ott kezdődik, hogy személyre szabott találati lista. Feltételezem ismerős a fogalom. Ma már az inkognitó módban nézett találati lista sem objektív, az ilyen előzmény törléseket nyugodtan hanyagolhatod. X Budapesten és Y Békéscsabán ugyanakkor, ugyanarra a keresőkifejezésre 99,9%-ban más eredményt (találati listát) kap.

      Az m.domain.hu nem okoz semmilyen gondot, a WMT-ban fel kell venni külön, meg használni a canonicalt.
      Ha olyanokat olvasol, hogy kevés sablon “Google barát” – pontosabban keresőbarát, akkor nem jó helyen olvasgatsz. Ma már a legtöbb sablon készítője követi a Google irányelveket. Ki jobban, ki kevésbé, de odafigyelnek a jó szerkezetre, megfelelő felépítésre (a fizetős sablonok készítői nyilván jobban, de az ingyenes sablonok között is akad szép számmal nagyon jó).
      A responsive átalakításhoz némi css tudás kell. Nem annyira kevés, de nem is kell minden css trükköt ismerni hozzá. A responsive megjelenés és a mobil aldomain nagyon nem ugyanaz.
      Az, hogy több lesz-e a potenciális megrendelőd a mobilbarát oldallal, ma – Magyarországon – még az iparágadtól függ. USA-ban a keresések több mint 50%-a mobilról indul. Európa is ebben az irányban tart. Ha kimaradsz, lemaradsz…

      A vállalkozáshoz a vállalkozónak kell érteni, a programozónak a programozáshoz, a szövegírónak a szövegíráshoz. Ez mindig is így volt. Miért kellene a programozónak az adott vállalkozáshoz érteni?

      “Tegyük fel egy fiatal a neten próbálna szerencsét induló oldallal…”
      Ez már eleve nem jó megközelítés. Vállalkozást netre vinni vagy online vállalkozást beindítani nem szerencse próbálással kell, hanem üzleti, marketing tervvel, piackutatással. Ha nincs igény a termékre, szolgáltatásra, akkor az üzlet nem fog menni.
      Az internetes megjelenéshez egyébként egy nagyon jó fórum a magyar webmester fórum (de a Google webmester fórumnak is van magyar része). Bármelyik kezdő rengeteg hasznos tudást össze tud szedni az online jelenléthez. Az, hogy nincs “iskola”, nem véletlen. Az informatika világa egy rohamosan fejlődő valami, mire elvégzel egy 4-6 hónapos tanfolyamot, részben elavul a tudásod. Ahhoz, hogy naprakész legyél az internetes megjelenés világában, folyamatosan tájékozódnod kell, fórumokat, blogokat olvasni. És közben nem marad időd a vállalkozásoddal pénzt keresni. Ezért van az, hogy egyre többen kiszervezik, nemcsak a honlapkészítést, karbantartást, de a tartalomfejlesztést is.

      A Google jobb keze egyébként pontosan tudja, mit csinál a bal. A felhasználói élményre megy. Ebbe pedig a mobil algoritmus pontosan beleilleszkedik. Nem felhasználó barát az az oldal, amit mobilon nézve nagyítgatni, jobbra-balra görgetni kell, ahol kész kínszenvedés rákattintani egy linkre vagy gombra, mert annyira kicsi és annyira közel van egy másikhoz.

      • “Vállalkozást netre vinni vagy online vállalkozást beindítani nem szerencse próbálással kell, hanem üzleti, marketing tervvel, piackutatással. Ha nincs igény a termékre, szolgáltatásra, akkor az üzlet nem fog menni.”
        Nem feltétlenül van ez így. Kipróbálni dolgokat az egyik legnagyszerűbb dolog, ezáltal sokmindent megtanulhatunk, tapasztalatokra tehetünk szert. Ez is egy nagyon jó módszer. Csak ne egy lapra akarjunk mindent feltenni, ami persze szintén nem gond. Csak a dolgok leszűrése után keményebb az újrakezdés is. Vagy könnyebb, ha olyan jellegű megértésekre teszünk szert általa.

    • huntR szerint:

      Sok vitát olvastam, néhányban részt is vettem aminek az volt a témája, hogy akkor responsive vagy mobil verzió és asztali külön.

      Attól függ mi a cél és elvárás. A responsive egy olcsó megoldás, sehol sem lesz tökéletes viszont mindenhol elfogadható.

      Azt szokták elfelejteni, vagy direkt nem veszik számításba, hogy egy mobilon egy desktophoz képest nincs négyzetméternyi kijelző, nincs precíziós “mutató” eszköz, meg úgy alapvetően a beviteli mód más. Ha csak ezt tartom szem előtt, akkor is szembetűnő, hogy teljesen máshogy kell felépíteni egy mobil weboldalt egy hagyományoshoz képest, ahogy egy mobil appot is egy desktop apphoz képest.

      • huntR szerint:

        Hamarabb sikerült elküldeni, mint akartam…

        Tehát teljesen egyetértek azzal amit a google csinált jelen esetben, így talán a weboldal tulajdonosok is odafigyelnek ezekre a dolgokra, és elindulhatunk valamerre.
        Mivel ezeket az eszközöket használjuk, úgy gondolom az kell legyen a cél, hogy azt kényelmessé tegyük.

        • Idézem: “A responsive egy olcsó megoldás, sehol sem lesz tökéletes viszont mindenhol elfogadható.”
          Szerintem ez mondat a legjobb összefoglalása a témának. 2015-ben az internetes megjelenés alapja, hogy reszponzív legyen a honlap. Akinek meg fontos, hogy mobilon is nagyon jó legyen, fejleszteni fog mobilos alkalmazást.

  12. A különálló mobil weboldalt a Google nem veszi duplikált tartalomnak, csak be kell állítani az automatikus átirányítást a kettő között, és webmester eszközökben is jelezni kell az aldomaines verziót (m.domain.hu).

    A Google egyébként már évek óta komolyan veszi a mobilos megjelenést, minden évben kiad részletes mobil használati statisztikát Magyarországról is. Ez alapján írtam egy összefoglalót itt: http://m-marketing.hu/mobil-ha.....asok-2013/

    Ebből is látszik, mennyire fontos a mobil, de valahogy a legtöbb cégvezető ezt még nem látja. Talán majd a mostani frissítés után…

Hozzászólás beküldése

*