Mit nevezhetünk sikernek a keresőoptimalizálásban?

Nem telik úgy el hét, hogy legalább 3-4 valamilyen impulzus ne érjen azzal kapcsolatban, hogy mi a helyzet a SEO-val 2014-ben. És persze a Keresőoptimalizálás Szemináriumon is rendszeresen visszatérő kérdés, hogy mit lehet (még) tenni, mit kell másképpen tenni mint eddig, és ki fogja ezt megcsinálni “helyettem”, ha “nekem nincs időm, vagy nem ezzel akarok foglalkozni”. Gondolkodtam egy kicsit.

Mi volt a gond a keresőoptimalizálással?

10-12 évvel ezelőtt még döbbenetes gyorsasággal lehetett eredményeket elérni, apró módosítássokkal a keresőkben. Ide oda biggyesztett az ember néhány kulcsszót, írt egy tartalmas bejegyzést, cikket, és az kis túlzással másnap már stabilan szállította a látogatókat a honlapra. Ezzel a megoldással, és folyamatos friss tartalommal, éveikig bebetonózdtak a találati listák és egyes kulcsszavak beírására (mindenféle egyéb befolyásoló tényezőtől függetlenül) remek eredményt lehetett elérni.

Persze azok is tudták ezt, akik ezt a lehetőséget arra használták ki, hogy minél gyorsabban, rengeteg mennyiségű (és ezzel együtt nagyon rossz minőségű) tartalmat hozzanak létre, csak azért hogy megtévesztett látogatókat odacsalják a honlapjukra (a keresők segítségével). A sok látogatót arra használták hogy felverjék az adott oldalak (content farmok) hirdetési felületeinek árát, és azokat kiadják, eladják.

A Google-nek lépni kellett

Az elmúlt években gyökeres változáson ment át a SEO (=keresőoptimalizálás). Vannak alapok, amelyek persze nem változtak, de ma már annyira más síkon mozog ez a szakma a régi megoldásokhoz képest, hogy a SIKER elérése egyre komolyabb kihívást jelent. Ma már nem elegendő egy-két apró változást eszközölni a honlapon, egy-két linket építeni a weboldalra. Soha nem volt még része a SEO ennyire az online marketingnek mint manapság. Ez már nem egy külön álló terület, nem egy izolált szakma, hanem nyugodtan állíthatom, hogy multidiszciplináris tudomány.

Azaz, aki ma sikerrel szeretne a keresőkre optimalizálni számos egyéb területhez kell értenie: közösségi média, keresőhirdetések, webfejlesztés, ergonómia, mobil trendek, webes szövegírás, webanalitka. Ezek mindegyike ugyanis erősen kötődik a keresőoptimalizálás sikeréhez.

De mi a siker a SEO-ban?

Egyszerűnek tűnő, de még is összetett kérdés.

Sokáig sikernek könyvelhettük el azt, hogy egyes kulcsszavakra egy honlap hányadik pozícióban található meg a Google keresőjének találati oldalán. Az volt(?) a siker, hogy a weboldal ott van az 1-5. vagy a 6-10. találat környékén.  Tudom, sokan mai napi ezt tekintik sikernek, éppen ezért írom ezt a bejegyzést: ez ma már nem lehet a siker mérőszáma, mert hibás következtetéseket fogsz levonni belőle.

Természetesen fontos, hogy a potenciális ügyfeleid által beírt keresésekre jó pozícióban jelenjen meg a honlapod, hiszen ez az alapja annak, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű látogatói forgalmat tudj terelni a honlapodra, de a siker nem az, hogy hányadik pozícióban vagy.

Miért nem lehet a keresőoptimalizálás  sikerének mérőszáma a honlap helyezése a keresőkben?

Személyre szabott találati listák a Google-ben

Személyre szabott vagy steril találati listák a Google-ben

Ez csak egy részcél lehet, amit ma már nem lehet egzakt módon mérni. Talán Neked is feltűnt, jó ideje a Google alapértelmezettként nem egy steril találati listát mutat Neked. Helyette a korábbi keresési előzményeidnek, böngészéseidnek és egyéb (akár közösségi) webes tevékenységeidnek megfelelően személyre szabott tartalmat mutat. Az lesz a találati listában, amivel a legnagyobb valószínűséggel leszel elégedett. A Google ismer, vagy ismerni vél Téged, és ez alapján mutat Neked egyes kulcsszavakra egy találati listát. Ez a lista pedig a benne lévő találati pozíciókkal együtt véletlenül sem konstans.

Ami tehát Nálad a 3. helyen van, nem biztos hogy nálam is a 3. helyen van. Sőt egyre biztosabb hogy nem ugyanazt látjuk.

Így értelmetlen azon vitatkozni (illetve azzal kérkedni) hogy egyes honlapok hányadik pozícióban vannak a keresőben. (Sok ügynökség is ezt hozza fel még sikerként, szerintem már hibásan.)  Ez a vonat már elment, régen ez még működött ma már más szelek fújnak.

Mi alapján lehet akkor mérni a keresőoptimalizálás eredményeit?

Az igazi siker tehát nem a helyezés, hanem az, hogy ezek a helyezések mekkora forgalmat tereltek a honlapra. Ha nagyon sarkosan fogalmaznék, akkor azt mondanám, hogy nem érdekel, hogy hol jelenek meg a keresőkben, csak terelje a forgalmat nagy mennyiségben, és jó minőségben a honlapomra. Ez a forgalom szerinti mérés azért is pontosabb, mert ebből akár üzleti eredmények is mérhetőek, míg pusztán a helyezésből nem. Attól hogy ott vagyok a honlapommal a 2-3. helyen, nem következik, hogy a látogató átkattint a weblapomra.

Ha viszont a Google Analytics jelentéseire hagyatkozva követem, hogy mekkora az organikus forgalom a keresőkből, akkor arról kapok pontos képet, hogy hányan kattintottak át. És ez a lényeg. Sokkal nagyobb siker egy a honlapra megérkezett látogató, mint egy elfoglalt helyezés a keresőkben.  Pláne hogy az előbbit hajszálpontosan lehet mérni, az utóbbit pedig (a fentiek miatt) egyre kevésbé. Az Analytics jelentéseinek segítségével akár azt is kimutathatom, hogy a nem fizetett találatokból érkezett látogatók, hogyan viselkednek a honlapon, adott esetben milyen arányban hajtanak végre konverziókat (vásárlásokat, feliratkozásokat stb.)

Így tudod előhívni a jelentést az Analyticsben

Nézd meg az Analyticsben az organikus (nem fizetett) keresőforgalmad, az oldal teljes forgalmához képest, csak pár kattintás, és Te is láthatod a jelentésed:  Közönség > Áttekintés, és a lefelé mutató kis nyíl után lenyíló ablakban add hozzá a “Nem fizetett keresőforgalom” szegmenst. Ezután állítsd be azt az időtávot amire kíváncsi vagy, és máris látod, mekkora szeletet vág ki a nem fizetett keresőforgalom, az oldalad teljes forgalmából.

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben - a teljes forgalomhoz képest

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben – a teljes forgalomhoz képest

A másik hasznos jelentés azt mutatja meg, hogy az előző év hasonló időszakához képest hogyan alakult a keresőkből érkező forgalmad. Ügyfélszerzés > Kampányok > Kulcsszavak > Organikus. Majd az időtávnál állítsd be a jelenlegi időszakot, amit vizsgálni szeretnél, és pipáld ki az “Összehasonlítás a következővel” opciót és válaszd mondjuk az előző évet. (Persze egyéni időszakot is választhatsz.) Így máris kapsz két grafikont, jelen esetben a kék mutatja az aktuális időszakot, a narancssárga pedig a tavalyit. Látszik, hogy mekkora a növekedés.

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben - Összehasonlítás az előző év hasonló időszakával

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben – Összehasonlítás az előző év hasonló időszakával

Ezek után ki fizetne bárkinek is azért, hogy X helyezésen van a keresőkben? Paradigma váltás ez, ami már megtörtént, csak sokan nem tudnak róla, és sok ügynökség is (talán éppen ezért) nem reagálta túl a dolgot, továbbra is a régi “sikerdíjas” módszerben gondolkodik. Ha az ügyfél oldaláról lesz igény a forgalom szerinti sikerdíjas elszámolásra, akkor lesz várható ebben előrelépés.

És persze nem győzöm hangsúlyozni hogy mennyire fontos ezen a területen (is) az önképzés. A keresőoptimalizáláshoz mindenkinek kell értenie, aki a honlappal bármilyen módon is kapcsolatba kerül.

  • A fejlesztőnek, hiszen neki van ráhatása leginkább arra, hogy mit is lát a  Google a honlapodból.
  • Annak  munkatársnak, aki a termékeket tölti fel.
  • Annak is aki a szolgáltatásokat nevezi el, az új menüpontokat hozza létre.
  • Annak is, aki a folyamatosan friss tartalmakért, blogbejegyzésekért, cikkekért, hírekért felel.
  • Annak is aki közösségi média marketinget viszi, hiszen ez a két ágazat (keresőoptimalizálás és közösségi média) egyre inkább összeforr.

Ha ezek között az emberek között (legyenek ezek cégen belül vagy kívül) nincs meg a megfelelő összhang, nem nem állnak nagyjából egy szinten tudásban akkor nem lesz meg a szinergia. Ilyenkor úgy fog tűnni, hogy ugyanazt a hajót mindenki (egy időben) másfelé kormányozza. Szóval folyamatosan bővítsd a tudásod sikerekért!

És hogyan lehet manapság sikert elérni a keresőoptimalizálásban?

Ahogy a bevezetőben írtam, sok alapdolog mai napig működik, de rengeteg dolog változott. Új megoldások jöttek, és korábban megengedett megoldások lettek tiltottak vagy nem ajánlottak.

Néhány szóban a siker tényezői:

  • az olvasók számára értékes, magyarázó tartalom;
  • az olvasók számára bármilyen eszközön fogyasztható tartalom;
  • kellően tagolt (felhasználóbarát módon formázott) tartalom;
  • változatos tartalmak (nem csak szöveg, hanem infografika, kép,  videó stb.);
  • mély közösségi média integráció;
  • nagyon sok nyilvános megosztás;
  • természetes linkhálózat;
  • gyorsaság;
  • mobilos teljesítmény, és mobilos kompatibilitás;
  • stb.

Ezekről is szó lesz jövő hét szerdán a nyár előtti utolsó Keresőoptimalizálás Szemináriumon, ahol már csak 4 szék várja ideiglenes gazdáját.

Comments

  1. Való igaz, nem a helyezés számít, hanem a konkrét látogató az oldalon, de a két dolog ahogy írod és tapasztalom összefügg.
    Végre a Google kiszűrte a semmi érdemi tartalommal,csak kulcsszó halmozást tartalmazó, sok értéktelen linkkel rendelkező oldalakat.

    • Még mindig lehet találni ilyen színvonal aluli linkeket a találati lista elején, de azért tényleg mintha sokat változott volna az utóbbi hónapokban, pár év alatt.

  2. Vállalkozói és felhasználói szemmel is jók ezek a lépések a Google-től, hiszen így lassan már tényleg a színvonalas tartalmak kerülnek a találati lista elejére a keresőben. Nagyon sokan próbálnak taktikázni, a multi cégek is csak kidobnak egy két bejegyzést sok százezer rajongó számára és hirtelen felmegy a megosztott weboldal linkje a találati lista elejére. Ha ez vissza szorul, akkor a kicsik és a kitartó vállalkozók is tudnak eredményt elérni jó tartalmakkal. Szerintem ez lenne a korrekt, ha így történne.

  3. Az elmúlt egy évben több tucat weboldal több tízezer hivatkozó domainjét elemeztük, és nagyjából a linkek 60-90%-át javasoltuk törlésre (linkálózatok, duplikált leírás, kulcsszavas horgonyszöveg, és így tovább). Régen a katalógusok elegek voltak a sikerhez, ma már a nem kulcsszavas horgonyszövegek is erősen rizikósak, ha katalógusokból jönnek. Az elmúlt két év alatt durván 5-10x annyiba kerül ugyanazt a forgalmat felépíteni, mint néhány éve, és aki kockáztat előbb útobb jó eséllyel hull alá a találati listán (is)

    • András szerint:

      Véleményed szerint a katalógus regisztráció értelmetlen? Sok SEO “szakember” még mindig előszeretettel ajánlja. Mi a legjobb tanácsod új (2 és fél hónapos) honlap esetén?

      • Új honlap esetén kifejezetten kerülni kell nagy ívben, a régi oldalak, aminek már van látogatottsága, egyéb linkje még elbírják, de az új oldalak már nem. De nem akarok Zsolték Blogjában tanácsot adni, nem lenne elegáns. Ha kell keress meg, vagy inkább Zsoltékat, ha már az ő blogjukban jött fel a dolog!

        • András szerint:

          Rendben, akkor bontsuk ketté az eredeti kommentemet.
          Igazad van, tanácsot kérni Tőled itt a Zsolték blogjában valóban nem etikus. Felejtsük is el ezt a részt. (Bár azt gondolom, hogy egy ilyen fórumon bárki hozzászólhat, és nem feltétlenül csak Tőled vártam választ. Szívesen veszem, ha Zsolt is, vagy bárki más leírja a vélemyényét.)
          A katalógus regisztrációval kapcsolatban a kérdést azért tettem fel Neked, mert Te hivatkoztál a kommentedben erre. Már abból kiderült, hogy Te a “kontra” pártján állsz és valójában csak arra lettem volna kíváncsi, hogy miért nem ajánlod. Állítani valamit önmagában, de nem megmagyarázni, hogy miért egy kicsit hiteltelennek tűnik. Ne haragudj ezért, nem akarok túlságosan offenzívnek tűnni, de az élet minden területén így van, hogy az emberek elvárják, hogy az állításokat magyarázatokkal támasszák alá.

          • Szerintem nem a katalógusokkal van a gond, hanem hogy néha nem azokat választjuk megfelelően beküldve, ami tényleg jó. Kevés a jó katalógus.

            • András szerint:

              Igen, pont ezért forszírozom ezt a kérdést, mert nagyon úgy tűnik, hogy nincs egységes álláspont ezzel kapcsolatban. Én a legtöbb helyen (SEO témával foglalkozó oldalak, “szakemberek” blogjai) azt olvastam, hogy a katalógus regisztrációk hasznosak, de valóban megfelelően kell megválasztani, hogy hová. (Pl. a katalógusnak legyen legalább 3-as v. 4-es pagerank értéke, illetve azon belül a kategória oldalnak is, ahová elhelyezed, meg még egy pár kritérium stb.) Aztán jött Szuhi Attila, aki azt állítja, hogy ez “felejtős”. Bár még nem tudom, hogy miért, de lehet akár igaza is, ha abból indulok ki, hogy pl. Matt Cutts sem hivatkozott soha arra (vagy legalábbis én nem láttam Tőle ilyet), hogy regisztráljunk katalógusokba.

              • Az egyik része ugye játék, hogy csak kerüljön a találati lista elejére. A másik része az, hogy a katalógus oldalról is jönnek talán látogatók. Szerintem ennek is megvan a maga művészete, hogy minden jól süljön el. Szerintem ez adja az eltérő véleményeket. A másik tippem meg az, hogy talán túl sokat várnak el az emberek ettől a megoldástól. Bár lehet, hogy egyes üzleti területeken nagyon jó eredményeket lehet elérni.

        • Attila, nyugodtan adj tanácsot, ez egy blog, ahol semmi sem tilos ami a témához kapcsolódik, és mondjuk nem direkt sales :) Ahogy a WordPress mondja: “Minden vélemény számít!” :)

      • Szerintem abban az esetben, ha valaki tudatosan, és okosan használja a katalógusokat és linkgyűjteményeket akkor semmi baj nem lesz. Szükség van az oldalra mutató hivatkozásokra. A kérdés az hogy hogyan, milyen gyorsasággal, milyen ütemben, és milyen szöveggel csinálja valaki. A linképítés sokat változott az utóbbi időben, de nem temetném. Szükség van rá több szempontból is, csak máshogy, mint korábban.

  4. Én ezt érzem kulcsmondatnak: “Sokkal nagyobb siker egy a honlapra megérkezett látogató, mint egy elfoglalt helyezés a keresőkben. ” – teljesen egyetértek. Elég buta felfogás volt sok évre visszamenőleg, hogy toljuk be a honlapot az első oldalra, aztán persze lesz egy rakás látogató, végül csak felhív valaki… De, hogy mit kezd a honlapon az a rakás látogató, az többnyire elsikkadt. Most végre terjed a köztudatban is a klassz irány, amikor észrevesszük a nyilvánvalót: pl. 1 vevő többet ér, mint ezer látogató. És ha erre hajtunk, a helyezésekre való vadászat helyett végre kezdjük nagyobb gonddal felépíteni a honlapot, annak tartalmát…

  5. Novák Csaba szerint:

    Bizony, jó néhányszor beleszaladtam ajánlatkérőként a “garantáljuk, hogy első oldalra kerül a weblapja, csak félévig (vagy még tovább) fizessen x Ft átalányt” típusú “sikerdíjas” ajánlatokba. És mikor azt feleltem; engem nem érdekel hányadikak és hol vagyunk, csupán az hogy garantálják-e xdb látogató érkeztetését y időszak alatt a honlapunkra – felszívódtak a seo-guruk, vagy kioktatásban részesítettek, mennyire nem értek én ehhez.
    Persze, hogy nem. Ezért keresem a profit, aki nem csak dumál, hanem megcsinálni képes.
    Talán a jövőben könnyebb lesz a megrendelők sorsa is.

    • A megrendelők sorsa csak akkor lesz könnyebb, ha úgy csinálják mint Te, azaz visszakérdeznek. Visszakérdezni az tud, aki magabiztos. És ki a magabiztos? Akinek van egy minimális rálátása a keresőoptimalizálásra. A piac akkor fog változni, ha a piaci igények változnak. Amíg egy termék / szolgáltatás eladható, mert van rá kereslet, addig lesz cég aki az ő igényeiket szolgálja ki. Ez minden iparágban így van.

      Sok dolgunk van még, mindannyiunknak.

  6. Több marketinges rendezvényen hallottam az elmúlt fél-egy évben, hogy új honlap esetében manapság a keresőoptimalizálás nem hoz elég jó eredményeket, ezért érdemesebb az erőforrásokat inkább a facebook vagy az adwords hirdetésekre szánni. Erről mi a véleményetek?

    • 1) bárki is mondd ilyet, mindig légy szkeptikus: vajon miért éri meg neki ezt mondani.
      2) nagy hiba általánosítani. Ami az egyik oldalnál nem jól működik, az a másiknál a legjobb eszköz lehet forgalomterelésre.

      A lényeg: egy rendezvényen az előadó a max a saját tapasztalatairól tud beszélni, illetve általánosságokról. A Te helyzeted, csak Te ismered. Ne másban bízz, hogy ki mit mond egy rendezvényen, hanem a saját számaidnak higgy. Azok nem vezetnek félre, semmi érdekük.

      Nem törnék pálcát a keresőoptimalizálás felett. Míg az AdWords és manapság már egyre inkább a Facebook is pénzért szállítja a forgalmat, addig a keresőoptimalizálás hosszú távon nagyon kifizetődő megoldás.

      Ráadásul soha nem szabad az online marketing mixből egyes elemeket isteníteni, másikakat eldobni, mert mint ahogy a posztban is írtam, ez egy rendszer. Minden elemnek megvan a maga feladata.

      Kérdezted a véleményünk, óvatosan fogalmazva nagyjából ez az, :)

    • Pálfi Gyula szerint:

      A kérdésedre a válasz nagyon egyszerű. Minek mennyi a ROI-ja; ennyi. A többi már-már hitkérdés.

  7. Tankó Zsolt szerint:

    Én eddig mindig saját magamnak csináltam a honlapjaim keresőoptimalizálását! Tény, ez rendkívül sok munkával és idővel járt. Azonban most úgy határoztam az új, angol nyelvű weboldalam esetében, hogy azt már szakemberre bízom. Kaptam is egy Indiai cégtől ajánlatot, akik havi 70$-ért teljes egészében levennék a vállamról a problémát. Állítólag ezért a pénzért havonta 400 új linket és maximum 3-5 hónap múlva 5 kulcsszóra top 5 helyezést kapok nemzetközi szinten. Azon gondolkozok, hogy egy új, egy évnél fiatalabb honlap esetében nem lesz ez gyors és a végén büntetéssel járó linképítés?

    • “Én eddig mindig saját magamnak csináltam a honlapjaim keresőoptimalizálását!”

      Ezen ne változtass :)

      “havonta 400 új linket és maximum 3-5 hónap múlva 5 kulcsszóra top 5 helyezést kapok nemzetközi szinten.”

      Több sebből vérzik a fenti mondat, aki ilyet ígér BIZTOSAN hazudik, megtéveszt és nagy valószínűséggel nem megengedett eszközöket használ, aminek a végén úgyis Te iszod meg a levét. Ha így csinálod. csináltatod, lehetséges hogy hirtelen remek eredmények lesznek, pár hétig, hónapig, majd a Google-nek összeáll a kép és túloptimalizálás miatt jól megbüntet. Havi 400 link, az több mint tízszer több, mint az ajánlott mennyiség. És akkor itt a minőségről nem is esik szó.
      Senki nem garantálhat 3-5 hónap alatt TOP 5-ös helyezést, mert a rendszer nem íg működik, nem ilyen egzakt. Mondd nekik ezt: “Nem érdekel, hogy hányadik helyre hoztok fel. Ne ebben gondolkodjunk. Ha a keresőkből érkező forgalmam, x%-kal nő 3-5 hónap alatt, akkor nem havi 70 dollárt fizetek, hanem 140-et.”

      • Tankó Zsolt szerint:

        Kedves Zsolt!

        Köszönöm a megtisztelő választ és utólag is Boldog névnapot kívánok! :)

        A dolog másik érdekessége, hogy a sokak számára ismert online project oldalon pályáztattam meg az ajánlatomat és (nem akarom az oldalt reklámozni) maga az oldal és 135 személy ajánlotta ezt a szakembert. Kérdeztem is tőle, hogy nem lesz-e túl gyors az ilyesfajta linképítés, erre azt felelte, hogy ne aggódjak neki a Google-nél vannak kapcsolatai! :( Tudomásom szerint napi 2-3 linknél több az már veszélyes! Jól tudom? Azonban valaki biztosan kell nekem, mert az angolom is gyenge, továbbá az nagyon sok idő (eddig csak itthon SEO-tam), ha én kutatom fel a jó angol nyelvű linktárakat és ugyebár az idő pénz!

  8. Köszönöm Zsolt, akkor kicsit kifejtem.
    Az általam leírtak a személyes tapasztalataim, mondom ezt úgy, hogy nagyjából 2-300 oldal linkprofilját ismerem elég pontosan, és kb 30 oldal esetén csináltunk teljes linkprofil tisztítást, ami azt jelenti, hogy öszegyűjtjük az összes hivatkozó domaint, backlinket, egyesével megnézzük, ellenőrizzük a horgonyszöveget, duplikációt stb. Ennyi után az ember fel tudja ismerni a mintázatokat.
    Azzal is tisztában vagyok, hogy sok oldal még előkelő helyen van katalóguslinkekkel is. Az hogy melyik oldalnak sikerül ez és melyiknek nem, az nagyban függ attól, hogy mikor épültek a linkek, milyen ütemben, milyen horgonyszövegekkel, az adott linkeknek milyen a minősége (pl: van olyan katalógus-hálózat, ami teljesen azonos struktúrával és egy IP címen van elhelyezve.)
    Vannak katalógusok, ahol magas a duplikált leírások száma, stb. és természetesen attól is, hogy az oldal linkprofiljában a katalógusok milyen arányt képviselnek, van-e más természetes link, van-e az oldalnak látogatottsága, milyen az adott oldal tartalma, van-e elég tartalom, vagy csak egy néhány lapos bemutatkozó oldal.
    Aztán van-e az oldalon egyéb intő jel, kulcsszóhalmozás, rejtett linkek és a többi. Sokan azt gondolják, hogy a katalógusok csak a Pingvin algoritmus miatt voltak kockázatosak, én viszont azt látom, hogy a katalóguslinkeket ettől az algoritmustól függetlenül is észleli és értékeli a Google, de ezt nem tudom bizonyítani.
    Azt viszont az eddigi munkáim során elég jól láttam, hogy ha egy friss oldal, mondjuk egy éves azzal indít, hogy kap három-négy hónap alatt 50 katalóguslinket, az jó eséllyel kap valamilyen büntetést. És mivel szeretem a feltételezéseimet megerősíteni is, csináltunk egy kísérletet. Indítottunk egy domaint, tisztességes tartalommal, és fél év alatt építettünk rá 50 katalóguslinket. Az oldal napi látogatottsága nem volt elhanyagolható kb. napi 100 ember látogatta, volt visszatérő is, nem volt túl magas a visszafordulási arány.
    Olyan katalógusokat választottunk, aminek a PR értéke minimum 2-es volt, de voltak 4-es katalógusok is. Mindegyikhez egyedi szövegeket írtunk.
    A horgonyszövegeknél az alábbi számokat használtuk (hivatkozó domainek): 37 db domain (www, a nélkül, http, stb ez is variálva), 15 brand (ékezettel, a nélkül, szintén variálva), volt 13 üres anchor textes link, volt 2 db exact anchor, a többi long tail anchor, sokszor kulcszó nem is volt benne.
    Ennek ellenére az oldal a kezdeti néhány hónapos felszálló ág után szép lassan elkezdett lefele süllyedni a találati listán, és később kapott egy büntetést is.
    Indítottunk egy másik domaint is ugyanabban a témában, hasonló, de szintén egyedi tartalommal. Az oldal kapott egy blog.hu-s linket, és egy lap.hu-s. Az első tőlünk független. Ez az oldal jobb helyen van, mint a másik.
    És volt még egy hasonló kísérletünk, nagyjából ugyanezzel az eredménnyel.
    Félreértés ne essék, én nem vagyok a linképítés ellen, sőt! Linképítés nélkül nem lehet igazán jó eredményt elérni. Csak ma már a 200 Ft/db áras katalóguslinkek nem működnek. Lehet vele persze próbálkozni, csak kár egy induló vállalkozást/brandet már az elején így kockáztatni. Minőségi linkek kellenek, de ez már egy újabb oldal lenne, remélem így már érthető, ha nem is elfogadható a véleményem

  9. Pálfi Gyula szerint:

    Vitatkoznék a cikkel; legalábbis azzal, hogy nem az számít hányadik vagy a találatok között.

    Mi a célja a SEO-nak? Látogatókat hozni az oldalamra – ebben tökéletesen egyetértünk. Az egész akciónak ez a valódi CÉLJA.

    Ha SEO-t használok a látogatók szerzésére, akkor azt szeretném, hogy a kulcsszavaimra keresők érdeklődését felkeltve átkattintsanak az oldalamra.

    Mikor fognak átkattintani? Ha egyáltalán észreveszik, látják. Vagyis a SEO akkor sikeres, ha a keresők többsége előtt megjelenek. (Ez a SEO célja.)

    Ha előveszünk egy Heat Map-et egy google találati oldalról – pl. http://localbusinesspromotersi.....at_Map.png – akkor mit is láthatunk abból? Az első pár találatot mindenki megnézi, és a 10. már szinte senki.

    Vagyis, ha a linked nincs benne az első egy-háromban, akkor a kifejezésre keresők felét elvesztetted – észre sem vesznek > nem kattinthatnak rád > nem lesz belőlük látogatód. Amikor azt látod, hogy a kulcsszavadra havonta pl. 100k keresés történik, akkor ha nem vagy ott az élen, akkor ez neked már csak 50k – 10k (attól függően, hol vagy a listán).

    Nagyon nem mindegy, hogy 100k, vagy csak 10k a havi potenciális látogatóid száma. Amit a helyezésed határoz meg…

    Akkor miért is nem fontos a helyezésed???

    • Kedves Gyula,

      szerintem nem vitatkozol a cikkel. A fenti cikkben van egy bekezdés, ami biztos elkerülte a figyelmed:

      “Természetesen fontos, hogy a potenciális ügyfeleid által beírt keresésekre jó pozícióban jelenjen meg a honlapod, hiszen ez az alapja annak, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű látogatói forgalmat tudj terelni a honlapodra, de a siker nem az, hogy hányadik pozícióban vagy.”

      Tehát nem arról van szó, hogy nem fontos a pozíció, hanem arról, hogy mi alapján méred a sikert.

      Zs.

      • Pálfi Gyula szerint:

        Kedves Zsolt!

        Ez nem tyúk-tojás dilemma?
        Látogatót akarunk. Mikor lesz látogatónk? Ha a keresőben ránk kattintanak? Mikor fognak ránk kattintanak? Ha látnak. Mikor látnak? Ha az oldal azon részén vagyunk, ahova a kereső emberke a pillantását veti. Hova veti a pillantását az emberke? Az első 1-3 találatra.

        Ha ez a folyamat logikailag zárt és nincs közben eszközünk a kereső embert befolyásolni, akkor mi is a célunk a Google eredmény oldalán?

        A SEO-val mit is tudsz befolyásolni? Hol legyél a listán.

        Mi a kettő közös halmaza? A lista eleje.

        Persze ez mit sem ér, ha a keresési lista helyezéséből nem lesz bevétel… Vagyis a valódi mérőszám – nem a SEO-é, az egész kampányé – a megtérülés (ROI).

        Gyula

  10. Ezek miatt a változtatások miatt nem könnyű azok dolga akik saját maguk akarják, az oldalukat, blogjukat jó látogatottsági szintre emelni.
    Azt én is észrevettem, hogy azokkal a módszerekkel már nem úgy működik a weblap mint régen. A folyamatos változás, pedig folyamatos tanulást igényel, ami nem rossz, csak meglehetősen időrabló, és lehet, hogy a konkrét tartalom elől viszi el az időt (esetemben legalábbis most így van). De nem adjuk fel tanulunk, és annak megfelelően alakítjuk az oldalunk is.
    Hisz annak aki jelen van az interneten, annak fontos a látogatottság.

  11. Érdekes a cikkek és a hozzászólások is. Főként két szálon fut a párbeszéd, ezekre reflektálva:

    1. A személyre szabott találati listák léteznek, ezt régóta tudjuk. A helyezések alapján megítélt SEO eredmény szerintem sem jó, de más okból: a mintának használt kulcsszavak nem mutatják egy webhely SEO teljesítményét. Lehetsz úgy elöl top kulcsszóval, hogy a longtail forgalmad egy lyukas zoknit sem ér, és fordítva… A jó SEO lényege a konverzióképes látogatók bevonzása, ez pedig közel sem egyenlő egy-két meghatározott kulcsszó pozíciójával.

    (Egyszer írtam is egy ilyen cikket, ami egy webshop organikus forgalmának forrását mutatta be. Összesen 7% jött top kulcsszóra – 1. helyen van minden kulcsszóra -, másik 7% brand keresésre, a további 86% longtailre.)

    2. Nem akartam belemenni a “mire jó ma a katalógus” vitába. Ezeket mindenki saját felelősségre használhatja ha akarja. Szuhi Attilával tökéletesen egyetértek a számokban is, a mi tesztjeink is 50 körüli katalógus linknél estek hasra. A Pingvin úgy megette, mint kacsa a nokedlit, de szerencsére takarítás (és egy update) után minden helyreállt. A teszt fél évig tartott a lehető legváltozatosabb céloldalakkal és horgonyszövegekkel. Én nem ajánlom senkinek élesben a módszert. :)

    Szóval kellenek a külső hivatkozások, csak nem katalógusból.

  12. Hűbele Balázs szerint:

    Tisztelt Zsolt,

    fenti véleményeddel egyetértek, (ápr. 10, 19:19) amit kb. úgy foglalnék össze röviden: amíg szar van, addig veréb is van.

    Bővebben: a SEO “guruk” bármit el tudnak adni a vevőkre vágyó mezei júzereknek , amíg azoknak kevés fogalmuk van arról, mi mit mozgat a keresőoptimalizálásban és annak tágabb környezetében.
    Ez egy kiváló piac a magukat guruknak láttatni próbáló szolgáltatók számára, amíg az alapismeretek is hiányoznak vevői oldalon. Amíg a hitre épül a szolgáltatók elfogadottsága, bármit el lehet hitetni a piaccal és annak az ellenkezőjét is, mert nincsenek objektív kapaszkodók. A tudás megszerzése a vevők oldalán valszeg túl sokat köt le a szűkös erőforrásból, az időből, és figyelemből.

    • Hűbele Balázs, miért nem vállalod az igazi neved?

      • Hűbele Balázs szerint:

        Régi fórumozó vagyok, Zsolt, megszoktam, hogy nick-et használok. Egy-egy hozzászóló anyakönybe dokumentált neve semmivel sem mond többet a téma kapcsán,mint az, hogy MZ/X, vagy 007-es, …. Egyszerűen ebben a kontextusban nincs jelentősége, hogy Big Brother hogyan akar beazonosítani valakit-bárkit-akárkit, a témához nincs hozzáadott értéke, a funkcióját tökéletesen betölti. Szerintem.

  13. Hűbele Balázs szerint:

    Egy kérdés mindenkihez:

    itt is, és jellemzően máshol is a Google kerül említésre SEO összefüggésben.
    Ennek oka az, hogy a többi kereső mind csak a “futottak még” kategóriában, marginális szerepet tölt be ebben a kontextusban, ezért kár vesztegetni a szót a többire, vagy a többi komolyan vehető szolgáltatónál is jellemzően azonos szempontok érvényesülnek, mint a Google kapcsán leírtakban ?

    • Balázs, ha megnézed bármely magyar nyelvterülethez köthető project analytics adatait, azt fogod látni, hogy az organikus forgalom majdnem teljes egészét a Google adja. A Yahoo/Bing még-még kimutatható, de a DuckDuckGo, a Yandex és az Ask már inkább statisztikai piszoknak nevezhető.
      A másik felvetésedre: nem, nem azonos a különböző keresők algoritmusa, bár az elvek nagyban megegyeznek. Legnagyobb eltérést a Google-től talán a Yandex mutat, amely elméletileg már nem veszi figyelembe a webhelyre mutató külső hivatkozásokat. Az oroszok fifikáznak, de szerintem egyszerűen csak nem tudják minőségesen megoldani a külső hivatkozások értékelését (ami ugye a Google-nak sem megy hibátlanul).

  14. Hűbele Balázs szerint:

    @ Pálfi Gyula:
    bennem is ugyanez merült fel a cikk olvasása közben. Örülök, hogy kiválóan megfogalmaztad, és nekem nem kellett már.

  15. Csak egy gondolat a paradigma váltáshoz: Eddig is a forgalom miatt tettünk bármit az oldalunkkal kapcsolatban. Csak nem tudtuk?

    A keresőben való jó helyezés az inkább egy könnyen látható részeredmény, mint sem a cél.

    A téma felvetés nagyon időszerű volt szerintem.

  16. Zsolt, a tegnapi keresőoptimalizálás szemináriumon emlitetted, hogy a google számára a domainben levő kulcsszó csak akkor “számit” ha ‘-‘-lel van elválasztva a “toldaléktól”, egyébként nem ismeri fel. Nos, ennek némileg ellentmond, ha beírom pl. a távcső szót és a találati lista első oldalán feljönnek olyan domainek mint pl. v****tavcso.hu, cs*****tavcso.hu, megvastagitva a domainben a tavcso szó. Látszólag a google felismerte az kulcsszót. Most mi a helyzet?

  17. Péceli Edit szerint:

    Zsolt, tudtok esetleg ajánlani olyan tárhelyet, ami eleve Google-barát? Van ennek egyébként jelentősége, hiszen úgyis használni fogom a közösségi médiát és az adwords-ot? Egy kb 1500 termékes webshopnak keresem.

    • Zsolt legutóbbi előadása alapján szerintem azon túlmenően hogy nem ingyenes tárhelyre teszed a tartalmat nem sokat számít a szolgáltató. (Esetleg számíthat, ha a megcélzott ország IP tartományában van a szerver.) Legfeljebb annyiban fontos a felhasználónak, hogy gyors elérés legyen hozzá, valamint ritkán legyenek üzemszünetek :)

      • Ez felfogható némi ellentmondásként. :) Legyen gyors elérés és 99,9x % elérés, de nem sokat számít a szolgáltató?
        A betöltődési sebesség nagyban befolyásolja a látogatói élményt, a Google is többször kommunikálta ezt. Persze a betöltődési sebesség nem csak a hosztingtól függ, hanem a forráskódtól, szinkronizálástól, a fájlok méretétől, lekérdezésektől…
        Sík mindegy, hogy honnan jönnek a látogatók (AdWords-ből vagy Facebook-ról), ha 20-30 egyidejű látogatásnál elhalálozik a honlap. Szóval minőségi tárhely kell, de nem (csak) a Google miatt.

Szólj hozzá!

*