Demográfiai célzás az AdWordsben – reszkess Facebook!

Ma egy olyan Google AdWords újdonságról számolunk be, amelyet már sokan nagyon vártak! Megszokhattuk, hogy az AdWords felülete szinte heti rendszerességgel fejlődik, mindig vannak újabb és újabb funkciók. Ezek az újítások sok esetben a PR részét képezik, vagyis legyen miről beszélni a geek felhasználóknak, illetve el lehessen mondani, hogy az AdWords már ilyet meg ilyen színes-szagos dolgokat is tud. Az online hirdetési rendszerek versenyében van egyfajta innovációs kényszer, hogy mindig valami újjal rukkoljanak elő, muszáj a felhasználók érdeklődését melegen tartani. Sokszor vannak látványos, ám – valljuk be – nem olyan hasznos megoldások.

Most viszont egy olyan szenzációs újdonságot mutatunk be, amely nem kapott elég nagy figyelmet eddig, pedig az utóbbi 1-2 év egyik legnagyobb dobásának tartjuk az AdWordsben!

A múlt…

Két évvel ezelőtt (mintha tegnap lett volna) írtunk egy bejegyzést, amelyben összehasonlítjuk a Facebook és az AdWords hirdetéseket. A fő érv a Facebook mellett az volt, hogy a felhasználókat lehet demográfiai adatok alapján célozni, sőt ez volt az igazi előnye a Facebooknak az AdWords hirdetésekkel szemben.

Jelen!

Na ez mostanra megváltozott… Jelentjük, már az AdWordsben is van demográfiai célzás a Display Hálózatos hirdetések viszonylatában. Korábban is volt egy erre hivatott funkció, ami nem működött, ezért kissé kétkedve fogadtuk a hírt, de leteszteltük, kipróbáltuk!

A Display Hálózatban futtatott kampányok célzási módszereinél meg lehet  adni, hogy milyen nemű és milyen életkorú felhasználók láthatják a hirdetést, és a megjelenéseken túl milyen eredményességgel futott a hirdetés. Első körben érdemes minden nemet és minden életkort bepipálni, hogy nemek és életkorok szerint lebontott adatokkal rendelkezzünk a későbbiekben!

Miért jó ez nekünk?

Mert azonosítani tudjuk a legaktívabb életkorú és nemű felhasználókat, valamint azokat is,  akik immunisak a hirdetéseinkre. Nagyon különbözően reagálnak az egyes korcsoportok ugyanarra az üzenetre, de ez kiderül a statisztikákból!

Adwords eredmények demografia lebontása

Figyeld meg a fenti eredmények között a CTR (átkattintási arány) és a konverziós arány oszlopokat! Látod mennyire szórnak az eredmények? Ebből is látszik, hogy nem mindegyik korosztály egyformán fogékony az adott hirdetésekre!

Mit kezdjünk a kapott eredményekkel?

  • Zárd ki azokat a felhasználókat, akik teljesen passzívak!
  • Emeld a licitet azoknál a felhasználónál, akik igazán fogékonyak a hirdetésedre!
  • Szegmentálj: szedd szét hirdetéseidet, hirdess külön férfiaknak, nőknek, fiataloknak vagy időseknek a rájuk szabott üzenettel!

Hogyan tudja azonosítani a demográfiai adatokat a rendszer?

A Google hálózatában rengeteg weboldal szerepel. Egyrészt a saját médiafelületekre gondolunk, mint pl. a Gmail, Youtube és mondjuk a Google+! Ezen szolgáltatások teljes körű használatához bejelentkezés szükséges. A bejelentkezéshez pedig előzetes regisztráció. A regisztrációkor meg kellett adnod a születési dátumodat és nemedet! A bejelentkezéskor a rendszer (anoním módon) letárolja a számítógépeden (egy úgynevezett sütiben) az életkorod és a nemed. Ezt a későbbiekben megjelenő hirdetéseknél pedig fel fogja használni a Google hirdetési rendszere.

Tehát nem kell, hogy a reklámmegjelenésnél épp be legyél jelentkezve a Google fiókodba, elég ha a korábban tárolt információt megtalálja a rendszer. (Ha törlöd a sütiket, akkor a következő bejelentkezésig nem fogja tudni a jellemzőidet a rendszer.)

Amennyiben a fenti módon gyűjtött információ nem található, akkor létezik egy másik módszer, amely a meglátogatott weboldalakkal függ össze. Ha gyakran nézel egy olyan weboldalt, amelynek a látogatóinak túlnyomó többsége nő, akkor rólad is azt gondolja, hogy nagy valószínűséggel nő vagy! Vagyis következtet.

Hány százalékban működik?

A hirdetés megjelenítések mekkora hányadánál tudja megállapítani az AdWords a nemet és a korcsoportot? Erre nézzük az általunk kapott statisztikákat:

 Google Adwords Demografia - korosztályok

Vagyis a korosztályoknál 720 302 megjelenésből 90 058 esetben nem tudta megállapítani a felhasználó korcsoportját. Ez 12,5%-os hiba arány, 87,5%-ban működik. Mi volt a helyzet a nemeknél?

Google Adwords Demografia - nemek

720 302 megjelenésből 76 128 megjelenésnél nem sikerült beazonosítani a nemet, ez 10,5%-os arány, 89,5%-ban viszont működik. Azt hiszem ezek elég lenyűgöző számok! Ezek a számok a mi teszteredményeink voltak, más kampányoknál más eredmények is kijöhetnek.

Többen kérdezték tőlünk nemrég, hogy ennek a demográfiai “szűrésnek” van-e felára. (Onnan eredhet a kérdés, hogy több tartalom- vagy edm szolgáltató a célcsoport demográfiai megszűréséért felárat szokott kérni.) Itt külön felár nincs, ugyanúgy a többi hirdetővel versenyzünk az adott megjelenésért mint bármely más AdWords megjelenés esetében!

Kíváncsian várjuk, hova tud még fejlődni az AdWords, de mindenesetre most a Facebook felkötheti a gatyát, már nem mondhatja senki, hogy a Facebook hirdetések kiváltsága a demográfiai célzás!

További konkurenciagyilkos trükkökre vagy kíváncsi? Gyere el a következő hivatalos Haladó AdWords Szemináriumunkra! Vagy ha most ismerkedsz az AdWords hirdetésekkel, akkor kezdd az alapokkal!

Comments

  1. szerintm már rég beérett ez az újitás, igaz ezzel semmiképpen sem lesz elvéve a fészbuk egyeduralma, hiszen, még mindig a fészbuk rendelkezik a legnagyobb adathalmazzal, mely alapjan lehetséges a legpontosabb targeteles:)

  2. Adamko Feri szerint:

    Ez tetszik. Ez nagyon befog jönni nekem. Az én célcsoportom Mo.-on nem annyira facebook-os, így nekem jó. Hmmm…… Egyre jobban tetszik ahogy a fejemben forgatom a gondolatot :-)

  3. Izgatottan figyelem a Goggle és a Facebook versenyét. Egyikben sincs részvényem, de nemrég – ezen a fórumon – azt jósoltam, hogy a Google megnyerte a versenyt, mert hosszútávú stratégia alapján fejleszt. Lehet, hogy ti nem fogjátok rajtam számonkérni, de én magamon igen.

  4. Na ez elég jó hír, le is fogom tesztelni egy párhuzamosan futtatott, azonos tartalmú kampánnyal :)

  5. Ennek jelentősége nagyban függ a célpiactól. Nekünk hazai partnereink vannak, így az igazi áttörő hatása akkor lesz meg, ha az egy főre jutó számítógépek száma eléri a 0,75-t. A jelenlegi egy család 1 pc modellben ennek használata inkább hátrányt okozhat, hiszen közel sem biztos, hogy az keres az adwords-n, akit látni vél a google.
    ( A postnak nagy hibája, hogy felszólít “nézzük a statisztikai adatokat!”, de nem adja meg a forrást.)

  6. Czell Ilona szerint:

    Kedves fiúk!

    Nincs időm böngészni, átolvasni, de érzem, hogy jó, amit csináltok!
    Kérnék egy rövid tájékoztatást, amennyiben lehetséges, hogy ha én reklámozni szeretném a munkánkat, mennyi az anyagi vonzata és hányszor, hol jelenik meg!
    Előre is köszönöm!

    Czell Ilona
    30-402-3440

  7. Hogyan tud fejlődni az AdWords? AdWords Express. Már működik, csak nálunk titkolják :)

  8. A facebook mindig is jobb lesz a demográfiai szűrésben, mert ott minden felhasználónak van saját fiókja adatokkal kitöltve. Google esetén ez nem így van, ugyanakkor vannak ügyes próbálkozásai. Itthon egy család használ egy gépet, 5 ember. Még annak ellenére is, hogy ebből két személy saját böngészőt használ, még így sem a legjobb. Az egyikük én vagyok és ha az anyám jön keresni valamit a googleban, máris nem egy ember használta. Ennek ellenére valamennyit segíthet a trükkjük.

  9. rexter szerint:

    En mint tartalom mgejelnito szolnek hozza. Mar egy ideje aggodalommal tolt el, hogy az adsense beveteleim csokkentek. A kb. egy evvel ezelotti fenykorhoz kepest 30-40%-al. Igaz, az oldalam sem fejlodott hatalmasat, de a latogatottsag stagnal, kicsit novekszik, megis a bevetelek jelentosen estek. Es bizony felmerult bennem, hogy konnyen lehet azert mert a FB hirdetesekre koncentralnak a hirdetok, a google hirdetesei egyre unalmasabba, kevesebbet fizetnek es kevesebben kattintanak ra. Es bizony jozan paraszti esszel arra gondolok, hogy ez a FB miatt is lehet, ott lehet korcsoport, lakohely szerint szurni, egy sima weboldalnal ez joval nehezebb.
    Szerintetek ez a trend megfordulhat? En rovid tavon a fentebb irtak miatt eleg borusan lattam a google hirdetes jovojet, de a cikk egy kicsit optimistava tett, csak nem tudom jogosan e.

    • A Facebook és AdWords hirdetésekkel elért felhasználók között nagy különbségek vannak, mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai is. Nem gondolom, hogy leáldozóban lenne az AdWords csillaga. Én azt látom, hogy hirdetőként egyre több és jobb lehetőségek vannak benne, semmiképp nem építeném le az online marketing mixemből.

      A tartalomszolgáltatói oldal: egyre több weboldal jelenít meg ilyen hirdetéseket, növekszik a konkurenciád. Ha olyan az oldalad, ami értékes, aktív látogatókat vonz és netán olyan témájú, amiben nagy a hirdetői verseny, akkor jó lehetőséged van reklám bevétel szerzésre.

      Szerintem bővítsd a tartalmat olyan témákkal, amikre láthatóan nagy a hirdetői verseny és a látogatók aktivitását tornászd fel, ha tudod és némi holtidő után a hirdetési bevételek is javulni fognak.

    • Nem feltétlen az adwords-ben van a hiba, lehet, hogy most nincs akkora üzleti potencia a témakörben, egyre kisebb a konkurencia, ezért a hirdetőknek egyre kevesebbet kell fizetni a kattintásért.
      Vagy az is lehet, hogy a weboldalad annyira ismert már a látogatók számára, hogy kialakult egy részleges bannervakság. Hirdetések átvariálgatásával is feljebb lehet tornászni a bevételeket.

      • Egyetértek, a hirdetések átrendezése is segíthet. Próbáld meg variálgatni, hogy csak képes vagy csak szöveges hirdetések jelenjenek meg! Nézd meg melyik hoz többet!

  10. Én is úgy gondolom, a face sokáig kedveltebb lesz, mint bármi más.
    Az emberek nagyobb hányada még egyet, pl a face-t úgy ahogy gondoz, több már nem igen vonzó…

    • a lányom pl. nem szereti a google fiókját, a google mail-t, mert azt mondja, keresgetni kell a mélbe beágyazott darabokat.
      És ebben nagyon igaza is van…
      Sokan valják ezt a nézetet, engem ez pl. nem zavar, igaz onnan minden tovább jön az outlook-ba, az meg nem szedi szét…

  11. Ez nagyban javítja majd az Adwords költséghatékonyságát azoknál a felhasználóknál, akik kihasználják az ebben rejlő nagy lehetőséget. Nem gondoltam volna, hogy ennyi időn belül és ilyen egyszerű megoldást találnak erre a problémára a Google-nél.

    Gondolom, hogy csak néhány napja (max. hete), de pontosan mennyi ideje működik ez a funkció?

    • Nagyságrendileg 2 hete van ez a lehetőség a hazai fiókokban, de van olyan fiókom nekem is, amiben csak később lett aktív. (Már megszóltak minket twitteren, hogy óóóó, hát ez már régi dolog, vagy 2 hete már van… Mégsem írt róla senki.) Azért “vártunk” 2 hetet, hogy éles tapasztalatokról tudjunk beszámolni, ne a levegőbe beszéljünk.

  12. Én örülök, hogy van ilyen az Adwordsban, hiszen sokan nem használják a Facebookot, csak privát célra. Én a B2B célzásoknál is jónak találom az ötletet, próbálom is alkalmazni.

    • B2B célzás hogyan lehetséges ezen az alapon?

      • A B2B célzáson nem segít annyira a demográfia (talán csak annyit, hogy a legfiatalabbakat és a legidősebbeket kizárjuk), maradnak a korábbi módszerek. Pl.: olyan kulcsszavakra célozni, olyan webhelyeken megjelenni, amit az üzleti felhasználók néznek. Illetve ott a remarketing arra, aki már járt a weboldaladon.

  13. Szerintem ezt az egész Google Plust anno azért vezették be többek közt, hogy jobb demográfiai célzást tudjanak elérni.
    Egyébként már a Chrome böngészőben is be tudsz lépni, ezáltal bárhonnan elérheted az összes könyvjelződet, mentett jelszavaidat, és ugyanakkor automatikusan minden, bármely google aplikációban megadott adatodat (Picasa, Youtube, Gmail…) tudni fogja a böngésző.
    Én komolyan látok ebben fantáziát, de mondom, kipróbálom és majd kiderül.

    • A Google-nek régóta hiányzott egy közösségi tér, mint hirdetési felület. Több próbálkozás után, amióta a Google+ úgy tűnt, hogy életképes lesz, folyamatosan felhívtam a figyelmet én is a szemináriumokon, hogy figyelj, egy nap lesz demográfiai célzás. Egy jó ideje már a Google fiók regisztrációhoz kérik a születési időt és nemet. Ez a demográfiai célzás több éves előkészítés és stratégiai döntések sorozatának eredménye…

  14. Tegye fel a kezét, aki szerint meglepő, hogy a konverzió aránya a 25-55 éves korosztályban a legnagyobb :)

  15. Tapasztó Balázs szerint:

    A kérdés számomra inkább az hogy mennyire megbízható ez a demográfiai célzás AdWords-ben. Használom az AdMob-ot és ott is van a lehetőség szűkíteni a célközönséget demográfia szerint csak abban nem vagyok biztos hogy tényleg pl. egy 30 éves férfi olvassa a hirdetésemet. A Facebook esetében egyértelműen tudható hogy az illető férfi/nő és sok minden mást hiszen ezeket megosztja magáról a Facebook user. A Google legfeljebb a Google+ segítségével gyűjthet adatokat a felhasználókról, de ez még gyerekcipőben jár Magyarországon, nincs nagy bázisa, ezért a kérdés továbbra is fennáll: honnan tudja az AdWords a látogató kor/nem, stb adatait? Márton van rá válasz?

    • A Google nem csak a G+ adatokat használja, hanem a sima Google fiók létrehozáskor megadott adatokat. Elég sok mindenhez kell a Google fiók bejelentkezés, ezért sok felhasználóról tudja a szükséges adatokat a rendszer. A többiről megpróbál következtetni a fent leírt módon.

      Arra a kérdésre, hogy mennyire pontos a rendszer, azt a választ kaptam a Google-ösöktől, hogy “eléggé pontos”… :-)

  16. Kiss Gergő szerint:

    Urak,
    szeretném kérdezni, hogy csináltatok-e már bing ppc-t? Működik az?
    Magyar kulcsszavakra magyar adcopy bing.com-n.
    üdv

    • Szia Gergő!

      Hazai piacon nem használom a Bing-et, ezért nem tudok nyilatkozni, döntésemet erre a statisztikára alapozom:
      http://rankings.hu/hu/rankings/search-engines.html
      (Itt MSN-ként szerepel a Bing, figyeld a részesedést a keresésekből… 1 % alatt van.)

      • Kiss Gergő szerint:

        Szia,

        ez igaz, de a bing organic konverzió nagyon magas, a google 2xrese, s ez egy kicsit el kezdett foglalkoztatni.
        Verseny nincs, bidek alacsonyak, konverzió magas, enni keveset kér.
        Tudsz valakit, aki csinálja?
        üdv

        • Abban lehet valami, hogy nincs verseny, de a keresési volumen 1/100-a a Google-ének. Szóval azért nem foglalkoznak ezzel sokan, mert olyan kis volumenben hoz, hogy az a hatékonyság az összes reklám kiadáshoz képest nem dob sokat. Most hirtelen nem tudunk ajánlani olyat, aki ezzel foglalkozik. Korábban nézegettem már én is a rendszert, a felhasználói logika és hirdetési alapok ugyanazok, mint az AdWords-ben.

Trackbacks

  1. […] olvastam :) a múlt heti bejegyzésed, amiben méltattad az AdWords új funkcióját, a demográfiai célzással kapcsolatban. Ez rendben is van, okos funkció, meg kell hagyni, de ne menjünk el a tény mellett, hogy a […]

Szólj hozzá!

*