Úgy tűnik ebben könnyű lesz megelőznöd a konkurenciádat – ha időben kapcsolsz…

A Marketingtorta II. nevű konferencián tartottam egy előadást bő 1 hete a webanalitikáról és a Google Analyticsről. Szerettem volna némiképp interaktívra venni a figurát és egyszerű kézfeltartással megválaszolható eldöntendő kérdéseket tettem fel a közönségnek.

Számomra is nagyon érdekesek és tanulságosak voltak a válaszok, valamint a workshopon feltett kérdések. Ezek alapján megpróbálok egy szubjektív helyzetelemzést közzétenni, az ott jelenlévő hallgatóság webanalitikai és Google Analytics felkészültségéről.

OMA Blográdió: Ha nem akarod elolvasni, hallgasd meg!

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

A közölt eredmények nem pontosan megszámolt szavazatokat, hanem szemmel jól megbecsülhető arányokat reprezentálnak. (Mivel én közben mondtam a szövegemet, nézd el nekem, hogy nem tutam darabra leszámolni a feltartott kezeket…)

  • Első kérdéseim között volt, hogy a jelenlévők közül kinek van honlapja. Az eredmény szinte 100% volt. Nem meglepő.
  • A következő kérdésem arra irányult, hogy ki az aki használ valamilyen látogatottság elemző / számláló alkalmatosságot. (Nem csak fel van telepítve, hanem használja is.) Eredmény: 80-90%.
  • Arra a kérdésre, hogy ki az aki használja a Google Analyticset, szintén a többség, olyan 60-70% feltette a kezét.

Nagyon dícséretes, hogy a honlap tulajdonosok elsöprő többsége követi a honlapja látogatottságát és a Google Analyticset is nagyon sokan előszeretettel használják. Kifejezetten örültem neki!

Viszont most jön a feketeleves. A későbbi kérdéseimből kiderült, hogy alig akadt olyan felhasználó, aki magabiztosan, profi módon ki is használná a Google Analyticsben rejlő lehetőségeket.

Az előadásom további szakaszaiban az alábbi kérdéseket tettem még fel:

  • Ki az akinek a honlapja NEM céltalan, vagyis van egy kijelölt üzleti cél, amit ha a felhasználók teljesítenek, akkor kitüntetett módon célteljesülésként mérik (pl. hírlevél regisztráció, termékminta igénylés, ajánlatkérés, online megrendelés). Eredmény: 10-20%
  • Ki használja a Google Analytics webáruház (e-kereskedelmi webhely / e-commerce) modulját? Néhány bátortalanul árválkodó kezet láttam (pár % lehetett csupán). Pedig a későbbi beszélgetések során kiderült, hogy a résztvevők közül sok webáruház tulajdonos is jelen volt.
  • Ki használja a kampánykövetéshez és hatékonyság elmezéshez nékülözhetetlen URL paraméterezést (UTM tagginget)? Szemmel láthatóan 10% alatt.
  • Végigszámoltam egy online vásárlási folyamat hatékonyságát a reklámmegjelensétől kezdve lépésenként  egészen a vásárlásig. A való életből vett egészen megdöbbentő példán keresztül bemutattam, hogy érdemes egy reklám kiadást visszaelemezni, hogy megérte-e és a veszteséges reklám-befektetésünkből hogy csináljunk pozitív megtérülést. A konferencián részt vevők közül – kérdésemre – csak pár ember tette fel a kezét, aki pontosan tudja mennyibe ketül neki a neten 1 db vásárló vagy érdeklődő megszerzése. Fura az emberek a hipermarketben 2x is megnézik melyik akciós tejet vegyék meg, de azt nem tudják, hogy üzletükben mennyit költhetnek 1 sikeres vásárlás megszerzésére…

Ezek alapján összességében megállapítottam, hogy az ott jelen levő Google Analytics felhasználóknak kb. a 5-10%-a használja ki azokat az egyszerű és alapvető csalafintaságokat, amikkel olyan értékes információkat szerezhetünk be látogatóinkról, internetes látogatói forrásainkról, amelyek aranyat érnek.

Válság van, ha valamin, akkor azon a legkönnyebb spórolni, hogy a pazarlást és az eredménytelen marketing akciókat beszüntetjük…

A workshopon derült fény arra, hogy nagyon sokakat foglalkoztat:

  • A Google AdWords kampányok hatékonyságának elemzése;
  • az AdWords és Analytics fiókok összekapcsolása;
  • a célteljesülésekhez kapcsolódó konverziós csatornák beállítási lehetőségei;
  • és az a kérdés, hogy mi van akkor, ha több, mint 4 célt szeretnénk bemérni az Analyticsszel (ugyanis gyárilag ennyi célt lehet meghatározni).

A minta erőtejesen NEM reprezentatív, mivel véleményem szerint akik időt, energiát és pénzt szánnak saját képzésükre, azok mindenképpen tudatosabb (online) marketinggel büszkélkedhetnek. Tehát valószínűsítem, hogy az itt leírt megállapításaim a magyar átlaghoz képest sokkal kedvezőbbek!

Ezek alapján mindenkinek nyugodt szívvel tudom ajánlani, hogy vállalkozásának hatékonyságnövelését, online marketing költségeinek optimalizálását a méréssel kezdje. Jó esélyed van ebben a műfajban megelőzni a konkurenciádat!

Ha úgy érzed, hogy bizonytalan vagy abban, hogyan és mit mérj a honlapodon, akkor ajánlom az OMA Google Analytics témával foglalkozó igen népszerű modulját, mely rengeteg hálás vásárlónknak segített kitanulni a webanalitika fortélyait a kezdeti lépésektől.

Hozzászólások

  1. Sajnos nem voltam a Marketingtortán. Azt kell megállapítanom az Analytics-el kapcsolatban, hogy annyira profi és mélyreható lehetőségeket kínál, hogy igencsak nehéz benne zöldágra vergődni. Randszeresen használom, de csak bizonyos részeire terjed ki a figyelmem, pedig szerencsésnek mondhatpm magam azzal, hogy tudok rá időt szánni.
    Ha egyedül kellen vinnem a cég ügyeit, nem hiszem, hogy tudnék az Analyticsről.
    Köszi a bejegyzést és előre a fejlődőképes úton!

  2. @Tornoczky Gábor: köszönöm a kommented. Szerintem nagyon sok vállalkozó szívéből szóltál. Hidd el, ha egy hetet szánsz az Analyticsre (napi 1 órát esténként) – egy jó tananyag segítségével, akkor utána már csak heti 10-15 perc elég lesz ahhoz, hogy minden “profi és mélyreható lehetőségeket” kielemezz a honlapodon. Ha rutinból megy, akkor 2-3 perc alatt megtudod a legbonyolultabb kérdésre is a választ, nem kell sokat bogarászni. Nem beszélve, a további előnyről… Ez pont olyan, mint az autóvezetés. Elsőre bonyolultnak tűnik, de aki belejön annak olyanná válik, mint a járás…

  3. Robi szerint:

    Hello, én ott voltam és csak azlrt mentem el mert az egyik téma a Google An. volt. Mi ugyanis mindenet mérünk, amit lehet, de még nekünk is tudott Márton újat mondani. egyszerűen a G.An.-re szüksége van magát is vmire adó online vállalkozónak. És ha tudnátok hány nagy eredménnyel kecsegtető online kampányt dobtunk a kukába eddig…köszönhetően a G.A-nek.

  4. @Robi: Örülök, hogy tudtam újat mondani! Kíváncsian várom majd a jövőben a beszámolótokat akár mailben akár itt a blog kommentjei között, hogy milyen sikereket értetek el az új ötletekkel!

  5. Nos az egyik ilyen kampányunk most volt, hogy életünkben először offline – azaz nyomtatott – médiában hirdettünk, a cél az volt, hogy jöjjenek fel az internetes oldalunkra majd iratkozzanak fel hírlevelünkre (ez egy 10 részes sorozat, amiben a környék látnivalóit mutatjuk be és a landing page is már a feliratkozó oldal volt)), …talán még emlékszel a workshopon erről beszéltünk is röviden.

    Még annyi, hogy ez a lap egy nagy pldszámú – 50.000 – napilap, tehát nem egy hirdetésekkel teletűzdelt szuperinfo ami azonnal a kukában köt ki.

    Nos az eredmény két hirdetés után: POCSÉK. 13-an jöttek fel az oldalra, és 10 feliratkozó…?!! Persze itt bizonyos marketingesek mondhatják hogy rossz a szöveg, webcím (ami sztem beszédes is), meg hogy lehet javítani rajta (biztos, de mi nem fogunk:) ) de bármit is mondanak, ennek ellenére azt gondolom nem a világ legrosszabb hirdetését adtuk fel, és az online médiákban szinte ugyanezzel a szöveggel azért nagyságrendekkel jobb eredményeket értünk el.

    Összesen négy megjelenést vásároltunk, ebből kettő lement – az eredménye fent – és most próbálunk megegyezni, hogy az online oldalukon költsük el a maradék két hirdetés ellenértékét.

    Szóval ha bárkinek aki olvassa ezt a blogot van jobb ötlete offline médiára szívesen veszem… (komolyan) – tapasztalatokkal együtt.

  6. @Robi: Igen emlékszem. Az offline hirdetéssel kapcsolatban szerintem annyit érdemes végigondolni és letesztelni, hogy a célcsoportotokat mennyire tudjátok elérni offline hirdetésekkel és vajon, aki offline újságokat olvasgat, rávehető-e arra, hogy leüljön az internet elé…

    Én azért nem temetném el teljesen az offline hirdetéseket, bár csökken a jelentőségük, de még mindig van olyan célcsoport, akiket offline hatékonyabban lehet elérni, mint online. Az offlineben a mérhetőség a nagy probléma. A módszeretek jó, hogy ott egy spéci URL volt megadva, ami már be van mérve, de az a reklám elolvasása után 1 plusz (elég komoly) lépés, hogy be is gépelje a böngészőbe a megadott linket. Lehet csicsázni a dolgot, meg megadni egyszerűbb, beszédesebb URL-eket, sokkal könnyebb egy online felületen rákattanni egy reklámra, ami azonnal a webcímre visz, mint egy papír alapú újságban egy webcímet hirdetni.

    Lehet, hogy offline jobban működik a telefonáló szerzés…. Illetve ha megtaláljátok a számotokra jól működő online hirdetési lehetőséget, akkor nem biztos, hogy kell offline is hirdetnetek…

    A lényeg, hogy kisérletezni kell, de ha bukó van, akkor arra hamar rá kell jönni!

    • Szabó Zsolt szerint:

      Nem épp mai téma, de azért hozzászólok hátha reagál valaki…
      Egy offline hirdetésbe mérés miatt milyen urlt érdemes megadni, hogy azt be is gépeljék?
      Paraméterezett urlt úgy se sokan fognak, egy http://www.xy.hu t még mondjuk.
      De külön domaint megint nem jó ötlet.
      Aldomain? vagy milyen megoldást érdemes alkalmazni?

      • Szia Zsolt!

        Aldomain, külön erre a célra létesített domain, meglévő domain + /valami formátumú aloldal is jó megoldás lehet.

        A lényeg, hogy legyen rövid, megjegyezhető és sugallja, hogy olyan tartalmat kap a látogató, ami a normál honlapról nem elérhető, akkor beírják.

        Pl. abc.hu/nyeremeny
        vagy
        nyeremeny.abc.hu
        vagy
        nyerjautot.hu

        Lényeg, hogy legyen 1 konkrét dolog, amiért érdemes megnézni, a megadott webcímet! Ja és ha több külön médiumon futó offline hirdetésed is van, akkor mindegyikben másik címet adj meg! :-)

        Nem könnyű, de ha előre átgondolod, megtervezed, akkor tudni fogod mérni!

        +1 csillagozott ötlet: optimalizáld rá az oldalad egy bizonyos könnyen megjegyezhető nagyon egyedi kulcsszóra (az akciód fantázia nevére), vagy futtass AdWords hirdetéseket és mond azt az offline hirdetésedben, hogy pl. “guglizz rá erre: bombasztikus hétvége”

        Így is mérhető!

Visszakövetések

  1. […] A Marketingtorta II konferencia óta nagyon sok levelet kaptam. Ezúton is köszönöm a kérdéseket, javaslatokat, valamint nagyon örülök, ha hasznosnak találtad az előadásomat. A kéréseknek és ígéretünknek megfelelően mindenki számára közzé teszem a prezentációmat. Előadásom közben készítettem egy piackutatást is a résztvevőkke a Google Analytics használatáról, ennek eredménye még engem is meglepett. Konklúziók itt. […]

  2. […] Úgy tűnik ebben könnyű lesz megelőznöd a konkurenciádat – ha időben kapcsolsz… […]

Hozzászólás beküldése

*