Meta Lead Ads hirdetések (like a pro)

Egy kicsit messziről indítok, hogy akkor is kerek legyen a történet, ha napi szinten nem Meta hirdetési rendszerével foglalkozol.

Gigászok harca, amiben a Meta egyelőre alulmaradt.

Aki legalább 2 éve hirdet Facebookon vagy az Instagramon, azaz a Meta rendszerében, biztosan talkálkozott azzal a jelentős változással, amit nagyrészt az Apple mobil operációs rendszerének a 14.5-ös frissítése okozott. E szerint azok a felhasználók, akik ezt (vagy azóta ennél újabb) operációs rendszert használnak az okostelefonjukon, dönthetnek arról, hogy az eszközükre telepített alkalmazások (köztük a Facebook, Instagram stb.)  nyomon követhetik-e a tevékenységüket. A frissítés után az egyes alkalmazások első megnyitásakor az új operációs rendszer fel is teszi mindenkinek a kérdést, hogy a nyomkövetést engedélyezik vagy tiltják. Mint tudjuk a kérdés feltevésének formája döntő mértékben meghatározza választ, így a jelentős többség elutasítja, hogy az alkalmazások kövessék a tevékenységüket. Hozzá tartozik a történethez, hogy az Apple előtt már a Firefox böngésző is blokkolta a 3. féltől származó nyomkövető sütiket, a Google is belengedte, hogy ezt ők is meglépik hamarosan a Chrome-mal és az Androiddal és nagyon sokan használnak hirdetésblokkolókat is, amik kisebb-nagyobb hatékonysággal szintén tiltják ezeket a cookie-kat.

A nagy hirdetési rendszerek közül a fenti változások egyértelműen Metát érintették a legrosszabbul. A Google-nek van  saját böngészője és mobil operációs rendszere (Android), amiből rengeteg adatot tud kinyerni és ez bőven elegendő a további növekedéshez. Az Apple-nek pedig hatalmas adathalmaza van, ami felett tudatosan őrködik, és közben építi fel a saját hirdetési lábát a cég (ami egyre nagyobb szeletet harap ki már ma is a tortából). A Meta viszont jelenleg kiszolgáltatott, hiszen  se hardvere, se szoftvere. Mármint ami annyira népszerű lenne, hogy alapozni lehessen rá. Persze mindkettőn dolgozik a cég, de ezek elterjedése még nagyon sok idő (pláne, ha egy VR szemüveget 600 ezer Forintért kínálnak).

A fentiek következménye az elmúlt 2 évben tökéletesen megmutatkozott a Meta hirdetési rendszerében:

  • pontatlanabb mérés,
  • kevesebb kimutatható eredmény,
  • nagyobb egységnyi költségek,
  • egyre rosszabb saját célközönség építés.

Mára a tőzsdei árfolyam a 2021. szeptemberi csúcshoz képest majdnem 1/4-ére zsugorodott (azaz 3/4-ét elvesztette!) és persze ennek más oka is van még, de egyértelmű, hogy komoly problémát okoz a helyzet. Nem csak rendszer szinten érezhető a negatív hatás, hanem az egyes hirdetési fiókokban is kimutatható a lejtmenet.

Mit lépett a Meta?

A cégek szeretnek hirdetni a Facebookon / Instagramon, a hirdetések jól működtek, hiszen a célcsoport elérhető, de a pontos mérés alapelvárás. Ezért olyan megoldáskat kellett kínálni a hirdetők számára, ami orvosolja a fenti bajokat. Erre több megoldást is kialakított a Meta, de mi ezek közül most ebben a bejegyzésben a Lead Ads-ről fogunk beszélni.

Mi az a Lead Ads?

Egy olyan kampánytípus, amivel érdeklődőket (leadeket) tudsz szerezni. Azaz akár hírlevél feliratkozókat vagy olyan emberekről kérhetsz be adatokat, akik valamilyen célból (ajánlatkérés, időpont egyeztetés stb.) hajlandóak egy űrlapot kitölteni. A kampánytípus valójában már bőven a fenti változások előtt elérhető volt, de az értéke csak akkor nőtt meg igazán, amikor beütött a krach. A kampánytípus ereje ugyanis abban rejlik, hogy úgy tudsz űrlapot kitöltetni az érdeklődőiddel, hogy azoknak nem kell elhagyniuk a platformot, amit éppen használnak.

Miért is fontos ez? Elsősorban azért, mert a célcsoport tagjai úgy tudnak konverziót létrehozni, hogy nem kell elmenniük egy honlapra, ahol a konverzió létrejöttének beazonosítása (azaz mérés) jelenleg bizonytalan. Ha a célteljesülés a platfromon belül történik meg akkor:

  • a mérés nem sérül (sőt, tűpontos),
  • ugyanannyi büdzséből több lesz a kimutatható eredmény,
  • azaz az egységnyi költségek csökkenek.

Tehát ezzel meg is oldódik a hirdetők egy részénél (pl. webáruházaknál azért nem!) a fentebb részletezett probléma. Ennyire egyszerű lenne?

Tulajdonképpen igen, de mégsem.

Újabb probléma jelentkezett.

A Lead Ads előnye kétségkívül, hogy gyorsan és egyszerűen ki lehet tölteni az űrlapokat, hiszen a legfontosabb adatokat a Meta alapból tudja a felhasználóiról. Így például egy űrlapkitöltésnél nem kell bepötyögni a nevet és az email címet, hanem azt a rendszer alapból odateszi, és a felhasználónak elég csak 1 gombnyomással jóváhagynia. (Ha akarja persze módosíthatja.) De a lényeg, hogy így az űrlapok kitöltése rendkívül kényemes és gyors. A felhasználó akár egy piros lámpánál állva is másodpercek alatt létre tud hozni egy konverziót, ha megtetszik neki a hirdetés üzenete.

Az újabb probléma pedig itt jelentkezett: ha valamit ennyire egyszerű kitölteni, akkor az azt jelenti, hogy nem kell sokat foglalkozni vele, nem kell feltétlenül megérteni, komolyan venni, elolvasni, megnézni, felfogni. Azaz a megérkezett leadek minősége jelentősen rosszabb volt, mint azoknál a konverzióknál, melyek egy honlapon keresztül érkeztek. Ott bizony

  • kattintás után meg kellett várni, míg betöltődik a honlap (ezek akár hosszú másodpercek is lehettek),
  • át kellett nézni az oldal tartalmát,
  • el kellett jutni az űrlapig,
  • majd ott minden adatot kitölteni és elküldeni.

Látható, hogy ez utóbbi esetben mindenképpen nagyobb elköteleződésre volt szükség ahhoz, hogy valaki végigjárja a konverziós útvonalat.

A Lead Ads esetében az egyszerűbb űrlapkitöltés, hígabb érdeklődőket hozott be. Hiába volt 1 megszerzett érdeklődő költsége olcsó, ha a minőség sokat romlott.

Újabb megoldás: Érdeklődőszűrés

A feladat tehát az, hogy hasonlóan jó árakon, sokkal jobb minőségű érdeklődőket szerezzünk. Ehhez megjelent egy új funkció, amit mindenkinek érdemes használni, aki Lead Ads-zel szerez érdeklődőket. A következő lépéseket kell követni:

  • egy picit bonyolítani kell az űrlapot, hogy ne legyen annyira egyszerű kitölteni,
  • kérdés(eke)t kell feltenni, amire gombnyomással lehet válaszolni,
  • a megadott válaszokat pedig minősíteni, melyik az a válasz amelyik a megítélésünk szerint minőségibb ügyfelet / érdeklődőt eredményez.

A rendszer ezek alapján utánköveti a leadeket, azaz minősíti, szűri azokat, és az algoritmus a továbbiakban olyan emberekhez juttatja el a hirdetést, akik nagyobb valószínűséggel fogják azokat a válaszokat adni a feltett kérdés(ek)re, amit mi pozitív, minőségi válaszként jelöltünk meg.

Ez a megoldás új, de ahol eddig mi kipróbáltuk, mindenhol rendkívül pozitívak a tapasztalatok. Nézzünk egy példát.

Egy műtermi fotózás hirdetése esetén az űrlap elején azt a kérdést látja a potenciális érdeklődő, hogy mennyire aktuális neki az érdeklődése, azaz mennyire lenne sűrgős a fotózás. Több opcióból is választhat:

Lead Ads példa

Lead Ads példa

Ha az érdeklődő az első 4 opciót választja az jelen esetben a hirdető számára jó hír, a Lead ezután nagy valószínűséggel minőségi lesz. Ha azonban az utolsó opciót választja (“Csak érdeklődőm, nincs konkrétum.”), abból kis eséllyel lesz csak fotózás rövid időn belül. Már csak annyit kell tennünk, hogy ezt a fajta minősítést beállítjuk az űrlap létrehozásakor.

Érdeklődőszűrés Meta Lead Ads-nél

Érdeklődőszűrés Meta Lead Ads-nél

Ha bekapcsolod az Érdeklődőszűrést, minden egyes válasz mellett megjelenik egy lenyíló ablak, amiben beállíthatod, hogy az adott opció számodra pozitív (azaz valódi, minőségi érdeklődőt hoz) vagy negatív. Ez utóbbi esetben az űrlap további kérdései (úgy mint kapcsolatfelvételi adatok) meg sem jelennek a felhasználónak, nem lesz belőle lead.  Így tehát a válaszlehetőségek megadásával kiszűrheted azokat az embereket, akik nem elég ígéretesek a vállalkozásod szempontjából.

Az eredmény: minőségibb érdeklődők, olcsóbb egységnyi konverziók.

Win-Win: Neked könnyebb az értékesítés, a Meta tőzsdei eredményei pedig talán javulnak valamelyest. :)

Próbáld ki, és ha vannak tapasztalatok írd meg kommentben! Hajrá!

Comments

  1. Zsolti, ez már megint egy hasznos írás a Meta bevezetése miatt. Sajnos az FB/Meta egyre trükkösebb így nekünk is többet kell gondolkodnunk hogy célba érjünk IOS felhasználóknál. ) DF

  2. Anikó szerint:

    Nagyon hasznos, köszönöm!

  3. Sziasztok,

    a Falatozz.hu Facebook kampányok eredményének mérésével kapcsolatban az érdekel, hogy mennyire fogadható el hitelesnek a Facebook business managerben látott adat, illetve ezzel párhuzamosan hitelesek-e a Google Analytics 4 adatai az Fb hirdetésekre vonatkozóan?
    A mérésünk a céljainknak megfelelően beállított a platformokon, viszont a GA4 és a Facebook Business manager számai között nagy differencia mutatkozik. Hogy érdemes kezelni ezt riportáláskor?

    Köszönöm előre is a válaszotokat!

    Üdvözlettel:
    Bódi Tamás

    • Szia Tamás,
      Az adatok sosem fognak egyforma suámokat mutatni, mert a mérési modell más.
      Kiindulási alapnak mindenképpen érdemes ezt a cikket elolvasni:
      https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2015/10/adwords-analytics-statisztika/
      igaz ez a Google Ads (a cikkben még AdWords volt a neve) és az Analytics közötti mérési eltérésről szól, de a lényeg ugyanez a Meta a és a Google vonatkozásában, is csak hatványozottan.

      Ha viszont nagyon nagy a különbség, akkor lehetséges hogy a Meta mérésben is kell keresni hibát, de az nagyon mély víz, el kell merülni az adatokban, és meg kell keresni azt a rést, ahol esetleg deduplikációt kell alkalmazni. A Facebook Pixelt és a Konverziók API-t, illetve ezek beállításait kell ellenőrizni, tesztelni.

      Üdv, Zsolt

Szólj hozzá!

*