Kell foglalkozni egy magyar KKV-nak a TikTokkal?

A válasz nem egyszerű, megpróbáljuk ebben a bejegyzésben körüljárni.

Mi a TikTok?

Egy kínai techóriás (ByteDance) mobilos alkalmazása, melynek alapját az adta, hogy a felhasználó ráénekelhet kedvenc dalára, eltátoghatja kedvenc klipjét vagy bármilyen videóját, sőt akár ismérősökkel, barátokkal együtt duettet is készíthet. Az alkalmazás a kezdeti időkben Musical.ly néven vált ismerté majd fúziók és szétválások után 2018-ban kapta meg a TikTok nevet. Ekkor 55 millió felhasználója volt a rendszernek. A növekedés ütemét jól mutatja, hogy a 2021-ben megtartott 2020-as foci európabajnokság egyik fő szponzora az a TikTok volt, amely az eggyel korábbi, 2016-os EB idején még nem is létezett. A TikTok jelenleg a leggyorsabban növekvő közösségi média platform a világon  és a magyar adatok is megdöbbentőek. Érdemes rá figyelni, mert azon a szinten már bőven túl van, hogy lufiként gondoljunk rá, ami hamarosan kipukkan. Eddig világszerte 2 milliárd felhasználó töltötte le az alkalmazást (ennek fele a havonta aktív felhasználó), Magyarországon pedig már több, mint 2 millió ember regisztrált.

Miért ilyen sikeres a TikTok?

Az egyik ok nyilván az, hogy a fiatalok könnyebben kapnak rá az újdonságokra és amúgy is jellemző rájuk a szándékos elkülönülés. Azaz a közösségi médiában is olyan helyeket keresnek, ahol nincsenek ott az idősebbek, a szülők, a tanárok, vagy csak úgy általában a felnőttek. Így volt ez a Facebookkal is és az Instagrammal is. A fiatalok mindig keresnek valami mást, valami újat, ha az adott platformon késői befogadóként megjelenik az “idősebb korosztály” (jelen esetben ez kb a 30+-os korosztály).

Az újdonság varázsa azonban önmagában valószínűleg nem lett volna elég ahhoz, hogy a TikTokból az legyen, ami néhány év alatt lett. A TikTok egyik fő ereje a háttérben kiválóan működő algoritmus, amely extrém gyorsasággal képes meghatározni a felhasználók ízlését és preferenciáit az alkalmazással való kapcsolatuk alapján. (Érdemes kipróbálni.) A felhasználó szempontjából pedig a lényeg a szórakoztatás, a kreativitás ösztönzése, humorral és zenével ötvözve, rövid videókon (tiktokokon) keresztül. Persze, ahogy nő és idősödik a felhasználói bázis (ez elkerülhetetlen) előkerülnek komolyabb tartalmak is, de mégis, a TikTok az egyedi, rövid, spontán és érdekes videók fellegvára.

Kell ez egy magyar KKV-nak?

Ez attól is függ, hogy a cég milyen növekedési fázisban van. Ha folyamatos cél az új ügyfelek behúzása, új célcsoportok elérése (pl. a 25 év alattiak), és van kapacitás a platformra tartalmat gyártani, akkor mindenképpen érdemes kipróbálni.

Egy 2021-es felmérés alapján a kisvállalkozások tartalmai között leginkább az alábbi iparágak tartalmai sikeresek a TikTokon:

  • szépségipar,
  • divat,
  • ékszer,
  • művészet,
  • lakberendezés.

Ez persze nem azt jelenti, hogy más témákban ne lehetne nagyot futni a TikTokon. A platform a szórakoztatásra épül, és nagyon sok példa bizonyítja hogy bizony bárkiből lehet sztár a TikTokon. Klasszikus példa erre az a 21 éves szenegáli származású Khaby, aki unalmában, munkanélküliként kezdett el pofon egyszerű videókat kitenni a TikTokra, melyekben éppen a legnépszerűbb TikTok videók kifigurázását mutatta be. A srác néhány hónap(!) legforgása alatt több, mint 110 millió követőt szedett össze és a videóit 1,7 milliárd kedvelés jellemzi. Azóta már nem kell neki munkát keresnie, egy olasz ügynökséggel közösen menedzseli magát, és már webshopot is nyitott.

@khaby.lame

Easy bro #LearnFromKhabi #LearnWithTikTok #ImparaConTikTok

♬ suono originale – Khabane lame

De nem kell külföldre menni a példákért. Egy magyar fiatalaember, Kovács István (alias Sefatias) aki hidegburkoló, pár hónapja egyik munkatársa unszolására kezdett el munkáiról kis videókat készíteni a TikTokra. A videók témája nem az önreklám, hanem arról posztol a legtöbbet (általában éppen kivitelezés közben), hogy a megrendelők mire figyeljenek oda, annak érdekében, hogy elkerüljék a csapdákat ebben a szakmában. A magyar nyelvű videóinak megtekintési számai ma már 8 milliónál járnak.  A videókon keresztül akarva-akaratlanul is bizalomépítés történik, ami új megbízásokat hoz a móri vállalkozónak.

@sefatias

Ezért van szüksèg jó alapfelületre a burkoláshoz#sefamelozik #hidegburkolás #nekedbe #fy #foryou #hajléktalanok #ule #utcarollakasba

♬ eredeti hang – Kovács István

Egy másik jó magyar példa, ahogy az ALDI Magyarország megszólítja a TikTokos közösséget. Részt vesznek a globális kihívásokban, mémvideókat készítenek, kihasználják a zene erejét, ami önmagában  alapja lehet a TikTokon a virális terjedésnek. Ennek megfelelően vannak videóik, amelyek már többszázezres megtekintésnél tartanak (hirdetések nélkül).

@aldi.magyarorszag

Nehéz lesz, de felkészültünk☝️💪##együttmennifog ##figyeljünkegymásra ##aldi ##aldimagyaroszág ##fyp ##eyeofthetiger ##staystrong ##bepositive ##magyartiktok

♬ Rocky: Eye of the Tiger – Best Movie Soundtracks

Egy következő példa is nagyon jól mutatja a TikTok erejét. Zsuzsi táskákat készít Chewie’s márkanév alatt. A Facebook oldalát és az első TikTok videóját is 2020 tavaszán készítette. A Facebookon ma kevesebb, mint 600 követője van (ehhez mérten az elérései is kellően kicsik), TikTokon viszont egyes videót (melyekben bemutatja a táskák készítésének folyamatát) már 80 ezren nézik, és kommentekben is folyamatosan érdeklődnek, a rendelési lehetőségek után.

https://www.tiktok.com/@chewiesofficial/video/6992504504922967302

Megint egy másik videóban a buddhi.hu webshop egyszerűen azt mutatja be, ahogy egy rendelést összekészít és becsomagol. A videó egyben egy mini termékbemutató is, amit több mint 80.000 ember nézett meg eddig.

https://www.tiktok.com/@buddhi.hu/video/7001845864066993413

Alább pedig egy egyszerű 1 perces videón keresztül volt lehetősége Tamara süti birodalmának 50.000 néző számára bizonyítani cukrász tudását. Egy pár ilyen videó után az embernek ösztönösen eszébe fog jutni a hölgy, amikor olyan élethelyzetben lesz, hogy tortát kellene csinálni/venni. A cél pedig nyilván ez, ugyanis ebből a helyzetből már viszonylag könnyű az érdeklődőből vásárlót faragni.

https://www.tiktok.com/@tamarasutibirodalma/video/6952144461065424133?is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=7013332464174302725

Izgalmasnak tűnik?

Ha úgy érzed van benned energia az ilyen jellegű tartalmak gyártására, akkor ugorj neki! A TikTok jelenleg az a platform, ahol akár 1-2 jól sikerült videóval is fel tudod pezsdíteni a körülötted lévő állóvizet. Az eléréseket gyorsan meg lehet szerezni, de nyilván a lojalitást elérni, azaz követő tábor építeni, és vásárlőkat szerezni itt is időbe telik. Ugyanakkor az alábbi tényezők  mindenképpen Neked dolgoznak, ha úgy döntesz belevágsz:

  • A TikTok még feltörekvő szakaszban, de már túl van azon, hogy esélye legyen összeomlani, így biztosan hosszabbtávon lehet vele tervezni.
  • A magyar fiatalok már döntöttek, millió számra próbálják ki a rendszert, és ott is ragadnak. Tehát a célközönséget nem kell keresgetni, ők már ott vannak.
  • Kb. az a helyzet a TikTokkal, mint a Facebookkal volt a 2010-es évek Magyarországán. Ingyen van az óriási elérés, a hirdetési rendszer még kiforratlan (önkiszolgáló módon, Magyarországról még nem is elérhető). Így, ha valaki most kezdi, sokkal könnyebben tudja magát felépíteni.
  • Az algoritmus könnyen, és gyorsan kiismerhető, azonnal látszik, hogy mi működik és mi nem. Ha valaki kellően rugalmas, gyorsan tud változtatni a stratégiáján az üzleti célnak megfelelően.
  • Jól integrálható mindenféle egyéb közösségi média csatornához, átterelhetőek a TikTokon megszerzett követők, ehhez midnen eszköz rendelkezésre áll.
  • Jelenleg nagyon kicsi a magyar üzleti célú zaj. Nagyon sok iparágban elsőnek lehet lenni!

Ha már van TikTokon fiókod, akkor nyugodtan dobd be, hátha tudunk innen Neked egy kis forgalmat vinni, vagy ha van olyan magyar vállalkozás, amelyik szerinted ügyesen használja ki ezt a felületet, akkor írd meg kommentben, tanuljunk belőle!

Comments

  1. Tiktok hirdetésben tudtok segíteni? Mert jelenleg csak marketing cégeken keresztül lehet.

    • Dedics Diána szerint:

      Én azt olvastam a blogbejegyzésben h Magyarországon még nem elérhetőek a hirdetések.

    • Szia,
      önkiszolgáló módon, mint a Google vagya Facebook hirdetések még nem elérhető. Egyelőre néhány ügynökségen keresztül vann erre lehetőség Magyarországon. Ilyen példéul a Growww Digital.

  2. Babett szerint:

    En egyelore mellekesen hasznalom a TikTokot, szorakoztato, de uzlettel kapcsolatos videokat toltok fel.
    Ez a video ugy tunik betalalt, tobb, mint 800.000 nezettsege lett
    https://vm.tiktok.com/ZSeFb6wwN/

  3. Kedves Zsolt!
    Előre is elnézést kérek, amiért valószínűleg nem a megfelelő helyre írok, de nagyon fontos lenne, hogy valamiféle útmutatást kapjak.

    10.26-án letiltotta a Facebook teljesen az oldalamat: https://www.facebook.com/arkadia.hu

    Azóta mindennap küldöm nekik a fellebezéseket, meg napi szinten kapcsolnak valakit messengeren vagy e-mailben a Facebook Concierge Supporttól. Egyik nap azt írták 2 nap, mire felülvizsgálják az oldalt, másik nap már 5. Képernyőképeket kérnek a tiltott oldal állapotáról, és hozzáteszem, semmi sem áll ott. Nem szerepel sehol, hogy irányelvsért követtem el. Azonfelül, hogy mindennap zaklatom őket – vagy a robotokat, mert néha abban sem vagyok biztos, hogy emberekkel beszélgetek – mit tehetek?

    Nem küldtek figyelmeztetést, semmit az ég egy adta világon, csak egy levelet, hogy visszavonták az oldalam közzétételét. .

    Várjak türelmesen, amíg egyszer visszaadják az oldalt vagy fogadjam el, hogy ez végleges és elveszítettem az oldalamat, az olvasóközönséggemmel együtt?

    Nagyon szépen megköszönöm, ha tud ebben segíteni!

    Orsi

Szólj hozzá!

*