2014-ben már szóltam, de akkor kinevettek

Abban talán egyetértünk, hogy 2014-ben a Facebook felhasználóbázisa még közel sem volt akkora, mint most. Magyarországon is rengeteg új felhasználója lett a platformnak az elmúlt 7 évben. Talán abban sem lesz vita most senkivel, hogy akkor a Facebook befolyása az életünkre sokkal kisebb volt, mint most.

Ennek ellenére, mi 2014-ben tartottunk egy sajtóeseményt, ahol megpróbáltuk felhívni a magyar vállalkozók, cégvezetők, honlaptulajdonosok figyelmét arra, hogy nagyon sokan túlságosan elköteleződnek a Facebook felé. Nem mint magánember (bár az is igaz, de ezt a részét most hagyjuk), hanem mint vállalkozás. Sokan kizárólag a Facebookhoz tartozó felületeken komunikálnak az érdeklődőikkel. Az újságírókkal való találkozás eredménye az volt, hogy

  • tucatnyi hírportálon idézték ezeket a gondolatokat,
  • rádió műsorokban elemezték a mondanivalót,
  • és persze született jó pár olyan poszt és komment akkoriban, akik “hangosan nevetve” figurázták ki az üzenetet.

A károgók azt akarták a számba adni, hogy mekkora balfékség azt vizionálni, hogy a Facebook összeomlik…

mire tanítja a vállalkozókat a nagy facebook leállás?

Szemfelnyitás

Ez hét megmutatta nekünk, hogy bármekkora is legyen egy rendszer képes összeomlani. A mostani globális problémát a jelentések szerint hálózati konfiguráció változás okozta, amely azt igényelte, hogy a Facebook szakemberei helyben a kaliforniai szerverközpontban hárítsák el a hibát. 6 órahossza kellett ehhez. Habár ez a néhány órás kiesés több volt, mint bármikor az elmúlt 10 évben, de sajnos az ilyen benne van pakliban, még akár hosszabb időre is. Nyilván ez a Facebooknak sem az érdeke, de akár rajta kívül álló okok miatt is lehetnek olyan helyzetek, amikor egy magyar vállalkozásnak nem jön jól egy ilyen nagy mértékű függés a Facebooktól. Arról nem is beszélve, hogy egy amerikai tőzsdén jegyzett, extra profitelvárásokkal rendelkező vállalattól amúgy sem jó függeni.

Megítélésem szerint a hiba rámutatott arra, hogy ha egy cég / vállalkozás / márka kizárólagosan a Facebookra épít bármit is a marketingjében akkor pillanatok alatt kiszolgáltatottá válhat. Az a legkisebb probléma, ha valaki nem tud egy ilyen helyzetben posztolni, az már sokkal fájdalmasabb, ha az egyes rendszerei lesznek alkalmatlanok a használatra. Ha például egy alkalmazásba való bejelentkezés vagy egy webáruházba történő belépés a Facebook segítségével történik, akkor egy ilyen leállással akár vásárlásoktól / megrendelésektől is eleshet egy cég.

Márpedig a magyar cégek többsége túlságosan elköteleződött a Facebook felé. Azaz jobbik esetben a cég honlapja mellett ez lett az egyetlen létező kommunikációs csatorna az ügyfelekkel és a potenciális vevőkkel. Rosszabbik esetben a vállalkozásnak honlapja sincs és a Facebook üzleti oldal vagy esetleg egy saját Facebook Csoport maradt az egyetlen felület vevők toborzására valamint a kapcsolattartásra. (Nagyon sok ilyen 1 személyes céget tudok!)

A függés nem csak akkor probléma, ha a rendszer éppen nem elérhető. Valljuk be ez ritka, és senkinek nem áll érdekében. Sokkal nagyobb probléma, hogy a cégek (nem alaptalanul) kizsákmányolásnak érezhetik azt, hogy amit egy ideig ingyen használhattak, amire alapozták a céges kommunikációt, egyszer csak pénzért vehetik igénybe. Ez már ma is valóság: évekkel ezelőtt a Facebook oldalak organikus elérése többszöröse volt a mai állapotnak, ma már a kiesett elérést pénzzel megvásárolhatja, aki szeretné használni a rendszer adta előnyöket. És ezért, még haragudni sem lehet a Facebookra. Tudhatjuk: ingyen sajt csak az egérfogóban van. Ingyen kommunkációs csatorna, ingyen médiafelület nincs hosszútávon.

Mi tehetsz?

É-P-Í-T-S   A-D-A-T-B-Á-Z-I-S-T!

Idén év elején, amikor Donald Trumpot kitiltotta a Facebook (vö.: mekkora hatalma is van a Facebooknak) írtam egy blogbejegyzést arról, hogy az elnök fia, akkor kezdte kérni a híveket, hogy iratkozzanak fel apja hírlevéllistájára. Akkor már késő volt. A minőségi adatbázis építés egy lassú folyamat, és semmiképpen sem kampányszerű művelet. Vagy ha úgy tetszik, nevezhetjük, egy folyamatos kampányelemnek takaréklángon. És az adatbázis az idő előrehaladtával csak nő, és nő és egy örökös aranytartalékot képez.

Véleményem szerint az email marketinget legjobban kiegészítő online marketing elem pedig a blogmarketing. Sajnos kiábrándítóan kevés Magyarországon a céges blog, pedig ennek üzemeltetési költsége semmivel sem több mint egy átlagos honlapé. Egy bloggal, egy magazinnal a saját weblapra terelhetőek a látogatók, így sokkal több lehetőség lesz meggyőzni őket. Gondolj bele, ha egy honlapon csak statikus tartalom van, ami soha nem frissül, akkor miért lenne ok arra, hogy egy látogató néhány naponta / hetente visszatérjen? Ha vannak új írások, friss tartalom, akkor ez máris nem kérdés.  Hozzáadott értékként pedig nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy írások / hírek / blogbejegyzések, valamint az olvasóktól származó hozzászólások is a saját honlap értékét növelik: a weboldal láthatóbb és megtalálhatóbb lesz a keresőkben.

A lényeg tehát, hogy az egyszeri érdeklődőkből többször is visszatérő látogatókat kell faragni, így könnyen növelhető az elköteleződés a cég iránt. Az email marketing és a remarketing segítségével ma már rendkívül intelligensen lehet építeni professzionálisan szegmentált adatbázist melyek segítségével az egyszeri látogatók precíz újracélzására bárkinek van lehetősége.

Ezek a megoldások ma egy cég életében igazi aranybányát jelentenek, saját tulajdont, mely nem veszhet el csak azért, mert tőlünk függetlenül egy közösségi oldal éppen nem elérhető, sőt éppen ellenkezőleg: ekkor értékelődik fel igazán, mint azonnal bevethető alternatíva!

Építsd fel vállalkozásod aranytartalékát és automatizáld bevételeid! Az OMA Email marketing tudásanyaga ebben segít Neked! Olvass bele!

Comments

  1. Teljesen egyetértek abban, hogy a az nem OK, hogy egy cég csak a Facebookon van rajta, és lássuk be, hogy a Facebookon eredményesen hirdetni lassan lehetetlen, mert akkora a zaj. És ugye legtöbben hirdetnek, mert csak abban hisznek.

    A hangsúlynak a minőségi, emberi hangvételű tartalmon kell lennie, amire pedig sokkal jobb platform a Linkedin.

    A legfontosabb pedig az earned media, azaz a saját tartalmi felület. Ezt persze a Linkedinen is érdemes megosztani, mert a Google mindig jobban szereti a Linkedint, mint minket (a mi weboldalunkat).

    Természetesen a Hírlevél használata is igen fontos. Én pl. 2012-ben iratkoztam fel erre, igen, igen, 9 éve!!! Egy jó hírlevél 9 évvel később is hozhat eredményt. Márton és Zsolt nagyon jó munkát végeznek sok-sok éve! Köszi

  2. Szakács Tamás szerint:

    Sziasztok!

    Én úgy láttam, hogy a DNS szerverekből tűnt el a domain (ld. alább), de ettől még más is lehetett a probléma. Lehet hogy itt most egyszerűen bénák voltak, de akármilyen szuperszervezett és védett (értsd gazdag és szán rá pénzt) egy szég szerver és hálózati állománya, a DNS a legkönnyebb támadási felület, pl. DNS poisoning, stb., ld. még https://www.efficientip.com/dns-attacks-list/

    Üdvözlettel:
    Szakács Tamás

    # nslookup facebook.com
    ;; Got SERVFAIL reply from 10.0.2.3, trying next server
    Server: 10.0.2.2
    Address: 10.0.2.2#53

    ** server can’t find facebook.com: SERVFAIL

    [root@tellcom ~]# nslookup facebook.com
    ;; connection timed out; no servers could be reached

  3. Teljesen jogos! Voltam olyan konferencián még 2013 környékén, ahol azt mondták “felejtsd el a hírelevelet, az már a múlt!” Az FB remarketinget reklámozva. Azóta arra a konferenciára nem mentem el újra. 1 lábon nem lehet állni. Ráadásul a saját adatbázisért csak 1x kell fizetni és egy pendrive-n is elérhető lesz.

    És azon gondolkoztatok már, mi lesz ha a Google alapértelmezetten nem engedi betölteni a FB pixelt? :D Firefox automatikusan érzékeli a bányász kódokat, hogy ne tudjon más titokban coin-bányászatot indítani. Chrome-nak se kerülne sokba egy hasonló tiltás csak az FB részére.

    • Szia,
      aimről írsz, kb 2023-ra van datálva. Lesz más megoldás addigra, már most körvonalazódik, de addig még csomó új megoldás is lehet. Most egyelőre a gépi tanulás, a modellezés és a 1st party adatok használata látszik kiútnak, de 2023 még tényleg messze van, addig még újabb, pontosabb megoldások is jöhetnek!
      Üdv, Zs.

  4. Péter szerint:

    Azért azt megkérdezném, hogy az is figyelembe lett véve, hogy nem csak a Facebook és a hozzá kapcsolódó platformok voltak lebénulva percekre, órákra? Pl. Telekom, Digi, Vodafone hálózatában is pont ekkor volt probléma, illetve számos teljesen független platform is letérdelt ugyan ebben az időszakban? Pl. Netflix, YouTube, Unreal szerver, Revolute, Playstation szerver és még sorolhatnám. Ezt mind a downdetector oldalán vissza lehet nézni. Erős az, hogy mindenki a Facebookra élezte ki ezt a történést.

  5. Diána szerint:

    Sziasztok,
    sajnos nekem már eljött ez az idő, nincs Facebook oldalam, ugyanis tegnap feltörték, Indonéziából, hirdetést adtak fel, napi 1,5 milliós forintos költéssel. Sajnos illetve szerencsére ennyi pénz nem volt a bankkártyámon, és időben észre is vettem, de egy számomra azért jelentős összeget elköltöttek.
    A webshopomba a fele forgalom a Facebookról jött, így borzasztóan le vagyok taglózva, hogy inaktiválni kellett a fiókomat. Voltam a rendőrségen, ahol megtudtam, lehet, hogy még így is fut a hirdetés az inaktivált fiókban, (a kettős azonosítást is ki tudták kerülni a terroristák, mert nem tudom másnak nevezni őket.) pénzt a Face már nem tud leemelni, mert letiltottam a bankkártyámat. De lehet, hogy a tartozás csak gyűlik-gyűlik. (remélem, nem megy rá a lakásom).
    Ezt rémálmomban sem gondoltam volna, soha!
    Valami nagyon nem OKÉ!
    Eddig is borotvaélen táncolt a webshop, nem nagyon tudom, mit fogok ezután csinálni.
    Több mint két éve olvasom a hírleveleiteket, sok hasznos dolgot tudtam meg, amit ezúton is köszönök!
    Csak szerettem volna megosztani Veletek a történetemet. ( a facen már nem tudom)
    Köszönöm, ha elolvastátok!
    Üdvözlettel, Diána

    • Diána! vissza tudod szerezni a pénzed. A saját bankodnál kell pártyaperes ügyet felvenned. Ezt call-centerben is megteheted, kb 15 perc, nem több. Nagyon komolyan szokták venni, ügyfélbarátan intézni. 2020-ban a netflixtől lopták el az adatom, az MKB banknál tettem meg telefonban a panaszt, 60 napon belül 100% jóvá lett írva. Másik ügyben szintén: légitársaság gépe nem szállt fel (törölték), a cég nem fizetett. A bankom felvette a panaszt, pénz visszatérítve.

Szólj hozzá!

*