Az online marketing és a pandémia

1 éve már, hogy az életünk (végérvényesen?) megváltozott és merőben új helyzetekkel és megoldásokkal találkozunk, ahhoz képest, hogy mi volt korábban. Azzal együtt, hogy a COVID-19 világjárvány sok gazdasági szektort a földbe döngölt, azért voltak nyertesek is. Ezek a legtöbb esetben a webáruházak voltak.

Jelen bejegyzés írásakor még nem ismertek a 2020-as számok az e-kereskedelemre vonatkozóan, de az év közbeni prognózis szerint +30% bővülés volt várható 2020-ra. 2019-ben 625 milliárdos éves forgalmat bonyolított a hazai online kiskereskedelem, ami akkor egy 16%-os növekedést jelentett év/év alapon. Tehát 2020 2x-es növekedést hozott és kb. 800 milliárdos forgalmat.

A felhasználók szemszögéből

  • Olyanok is rendeltek az elmúlt 1 évben online, akik előtte soha.
  • Egyre többen tették szokásukká az online vásárlást és egyre nagyobb a kialakuló bizalom a netes vásárlások iránt.
  • A vásárlások egyre nagyobb része tolódik át az internetre.
  • Egyre nagyobb elvárás a felhasználók részéről, hogy egy fizikai boltnak legyen webáruháza is.
  • Egyre többféle szolgáltatást online (is) veszünk igénybe (pl. oktatás, színházi előadás, koncert, konferencia részvétel, home office edzésprogram stb.)
  • 1 év alatt kb. 5-6 évet ugrottunk előre az időben az internet felhasználási területeit illetően.

A cégek szemszögéből

  • Sok e-kereskedő nagyot nőtt az elmúlt 1 évben, mert megvolt a rutin és a bejáratott platform, ami találkozott a megnövekedett vásárlási hajlandósággal.
  • Rengeteg vállalkozás most nyitott webáruházat, a járványhelyzet miatt, helyettesítve a fizikai boltot.
  • Akadnak szép számmal olyanok, akik teljesen új témában nyitottak online boltot, hogy felüljenek a hullámra és legyen egy “járványálló” vállalkozásuk.

Az online marketing szemszögéből

  • Az online marketing szolgáltatók (fejlesztők, hirdetési szolgáltatást nyújtók, szövegírók stb.) borzasztóan túlterheltek és óriási az igény a munkájukra.
  • Bizonyos témakörökben megnövekedett jelentősen a verseny, ezért magasabbak lettek a hirdetési költségek is és elsődleges kulcsszó lett a “hatékonyság”.
  • Az új belépők nem feltétlenül rutinosak az online marketingben. A kezdeti lelkesedés és a felfokozott kereslet hajtja a bizniszt, de egy-egy hullámvölgyben ők is rájönnek, hogy az online marketing nem egyszerű, és senki nem született úgy, hogy a kisujjában van. (A jó hír, hogy az online marketing tanulható!)
  • Nagy a kereslet a felkészült, harcedzett online marketinges munkatársakra a munkaerőpiacon!

Nemrég a Kossuth Rádiónak adtam interjút a témában, visszahallgatható az online kereskedelemről szóló beszélgetés itt:

(12:20-tól beszélek.)

Azt mi is tapasztaljuk, hogy rengetegen fordulnak hozzánk, leginkább 3 okból:

  1. Van, aki meglévő vállalkozása online marketingjének hatékonyságát szeretné növelni, nehogy az ifjú titánok beelőzzék.
  2. Mások most indultak el és rájöttek, hogy bele kellene tanulni a SEO-ba, hirdetések világába, közösségi média kommunikációba, szövegírásba, úgy általában az online marketingbe.
  3. Olyannal is találkozunk, aki munkát keres és képezné magát tovább, hogy még versenyképesebb tudással rendelkezzen.

Egyik sokszor emlegetett, kedvenc mondásomat nem bírom most sem kihagyni:

“A jó idők rossz szokásokat, a rossz idők jó szokásokat szülnek!”

(Drayton Bird)

Az OMA szemszögéből

Minket is jelentősen letaglózott ez az egész, kb. 1 évvel ezelőtt a már futó tantermi tanfolyamunkat is online fejeztük be és kb. azonnal átálltunk online oktatásra, tartottunk több webináriumot, valamint otthoni önfejlesztésre kialakított írott tudásanyagaink is elérhetőek voltak. Sőt mostanra a legtöbb témánkra kidolgoztunk online videós tananyagokat, amely egyrészt 100%-osan helyettesíti a tantermi oktatást, másrészt jobbak, mint a webináriumok. A webináriumok is használható megoldások tanulásra, de kétségtelenül van egy pár hátrányuk:

  • Szervezési és egyéb hatékonysági okokból 1 időpontban az élő adásban viszonylag sok anyagot kell átadni és relatív  sok időt “kell” eltölteni, hogy ne húzódjon el túl sok részre egy tananyag.
  • Nagyon nehéz 3-4 órákat figyelni egy képernyőre, még akkor is, ha élő képzés folyik. (Arról ne is beszéljünk, milyen nehéz nekünk egy kamerának beszélni órákon át, még akkor is ha a webinárium közben azért vannak visszajelzések.)
  • A mérések alapján a résztvevőink kb. fele vett részt “real time” a webináriumon, a többiek felvételről kapcsolódtak be.
  • Minden élő adás ki van téve a technika ördögének, mert bármikor elmehet az áram, a net vagy épp valami technikai gubanc miatt nincs hang. Ez a bizonytalanság mindig benne van a levegőben és időnként be is talál.
  • Az kétségtelenül nagy előny, hogy az előadások többször is visszanézhetők, visszatekerhetők, megállíthatók voltak, de a 3-4 órás felvételek elég nehezen kezelhetőek és sok sallangot tartalmaztak (pl. beköszönés, “ugye mindenki jól hall és lát”, szünet, résztvevői kérdések, amik nem biztos, hogy mindenkit érintenek stb.)

Új oktatóanyag: Online Videós Tudástár

Úgyhogy most létrehoztunk valami újat, valami jót, valami olyat, ami a webináriumok előnyeit megőrzi, de a hátrányait kiküszöböli. Minden fontosabb témánk helyet kap az Online Videós Tudástárunkban. 8 téma – 145 videó – 3.403 perc – 75,6 tanóra  online marketing! És mitől jobb ez a formátum, mint a webinárium? Hát ezért:

  • Rövid, emészthető “leckékre” bontottuk az anyagokat, 1-1 videó nagyjából 15-30 perces. Annyit haladsz, amennyi még hatékonyan megy és bármikor folytathatod.
  • Teljesen sallangmentesek ezek a videók. Nincs hosszú beköszönés, visszakérdezés, hogy “jó-e az adás”, nincs szünet előtti elköszönés, majd szünet utáni visszarázódás, stb.
  • Minden videó egy rövid, pár másodperces intróval indul, majd 1-2 percben összefoglaljuk, miről lesz szó az adott videóban, aztán kifejtjük a témát, a végén pedig egy rövid összefoglalás, hogy mik voltak a lényeges tudnivalók a megnézett videóban, végül pár másodperces outro.
  • Akármikor elkezdheted, akármikor abbahagyhatod, és akármennyiszer megnézheted. Sőt a képernyővideókat meg-megállítva követheted akár a Google Ads vagy Facebook kampányok beállítási folyamatát is lépésről lépésre.
  • És persze lehet kérdezni is minden videónál.
  • Ha változás van valamelyik résznél, akkor igyekszünk rövid időn belül frissíteni az adott videót, hogy a videótár folyamatosan friss maradjon.

Tantermi képzéseket ki tudja mikor tartunk legközelebb. De addig is minden lényeges téma elérhető nálunk online videós formában.

Nézd meg, milyen témák elérhetők az OMA Online Videós Tudástárában!

 

Szólj hozzá!

*