2019 legnagyobb kihívása az online marketingben

Ilyenkor év elején sokan várják tőlünk, hogy mondjunk valami okosat, mi várható 2019-ben az online marketing területén. Ebben a bejegyzésben elmondjuk, szerintünk mi lesz a legnagyobb kihívás idén.

Tavaly is megírtuk az éves prognózisunkat és azt lehet mondani, hogy némi frissítéssel idén is megállná a helyét a legtöbb dolog, amit ott írtunk… A trendek és a fókusz területek hasonlóak.

2018-ban túléltük a bűvös május 25-öt is, amikor életbe lépett a GDPR, kiderült, hogy 26-án is felkelt reggel a nap és elmaradt az apokalipszis.

A Google hirdetési rendszerének új kezelőfelületét is megszokhattuk már mostanra, sőt a nagykorúvá váló rendszer elhagyta a leánykori nevét (AdWords) és új néven, Google Ads-ként folytatja a pályafutását. Ezt a névváltozást még nem annyira sikerült megszoknia a felhasználóknak, sokan még “edvörc” néven emlegetik és fogják még egy darabig.

(Ha nem látszik a grafikon, akkor klikk ide!)

Az új név keresettsége talán mostanra érte el a régi név keresettségét a Google keresőben, de látszik, hogy mindkettő használatban van még. (Azt le sem írom, hogy nekünk mennyi munkánk volt ezzel az anyagainkban, hogy frissítsük a régi nevet az újra.)

Nyilván össze lehetne szedni még jópár apróságot, ami most még trendinek számít (és továbbra is hangsúlyozzuk, hogy az alapok továbbra is működnek), de az idei évi legnagyobb kihívást valószínűleg máshol kell majd keresni. Szinte biztos, hogy így vagy úgy, de Téged is érint.

A legnagyobb probléma (megoldandó kihívás)…

Nem más, mint a szakember hiány. Látjuk szakmai szemmel a piacot. Beszélünk ügynökségekkel, elárulnak nekünk bennfentes infókat. A képzéseinken találkozunk sok-sok vállalkozóval, cégvezetővel, döntéshozóval, szabadúszó online marketingessel, webfejlesztővel, “csináld magad” mikrovállalkozóval. És különböző oldalról megközelítve ugyanoda lyukadunk ki.

Nehéz kiszervezni az online marketinget, mert (a következőket halljuk):

  • nem találni jó szakembert;
  • találni jó szakembert, de ő épp évekre megtelt feladatokkal;
  • találni jó szakembert, de nem lehet megfizetni;
  • … stb.

Idézet a Hays Hungary 2018-as Salary Guide kiadványából:

A digitális marketingben otthonosan mozgó és az online trendeket ismerő/követni tudó szakemberekből országos szintű hiány áll fenn, melynek legfőbb oka, hogy ezt a féle tudást nem biztosítják kellőképpen a felsőoktatási intézmények és egyetemek. Ez a fajta hiány egy beszűkült piacot idézett elő, a különböző cégek ragaszkodnak saját online marketing szakértőikhez, ezzel lassítva a munkaerő áramlást. A következő években kiemelkedő keresletnövekedést várunk a termékmenedzsment, trade marketing, valamint digitális marketing területeken.

Nézzük különböző szempontokból a helyzetet.

Vállalkozások (megrendelők)

Azon már sokan túl vannak, hogy “kiszervezzük az egész online marketinget, valaki oldja ezt meg nekünk, kifizetjük”, mert ez nem működik. Itt írtunk erről korábban.

Az ügyesebb vállalkozások maguknál tartják a gyeplőt, egyfajta karmester szerep az, amit mindenképpen a cégen belül érdemes tartani és ez alapján eldönteni, mely online marketing terület kerül kiszervezésre (szoros együttműködés, instruálás, ellenőrzés, együttgondolkodás mellett).

Ezt is valakinek intéznie kell (nem árt, ha át is látja). Ez lehet akár a cégvezető vagy valamelyik döntéshozó, akár alkalmazott marketing vezető és további marketinges munkatársakra is szükség lehet. A cégek dönthetnek arról is, hogy milyen területek annyira fontosak, hogy házon belül tartanak rá szakembert, aki csak velük foglalkozik teljes állásban.

És akkor itt a bökkenő. Honnan akasszam le a megfelelő szakembert? Ezen a területen óriási a kereslet, a munkaerő kínálat nem olyan nagy, vannak hiány területek és a tapasztalattal rendelkező, jó szakemberek csillagászati összegeket fognak kérni. Akik még a pályájuk elején vannak, ők általában nem eléggé önállóak, mert nem elég tapasztaltak, szakmailag is sokat kell még fejlődniük a gyakorlatban (és relatív ők is sokat fognak kérni). A vállalkozásnak nagyon sokat kell a juniorokkal foglalkoznia, mire elkezdenek termelni. Ez akár 3-6 hónap is lehet. Ez is hordoz némi kockázatot: mi van, ha a kikupálódott alkalmazott meglép a cégből, amikor épp elkezdene hozni is valamit? (A jelen munkaerőpiaci kínálatban könnyen talál magának mindig egy jobb állást, pláne aki már letett valamit az asztalra.)

Még mindig ott van a lehetőség, hogy alkalmazott helyett egy szolgáltató partner lássa el a kívánt feladatokat.

Ügynökségek (szolgáltatók)

Az ügynökségeknek most rengeteg munkájuk van. A rengeteg megkeresést valahogy ki kell szolgálni, ezért szakember szükségletük van. Mindenkitől azt halljuk, hogy “kevés az ember”. Van olyan ügynökség, amelyik nem hogy növekedni nem tud, hanem a meglévő ügyfél állományát le kell, hogy építse, mert nem tudja ellátni a feladatait. Sok helyen a díjak drágulása jellemző, azért mert drágább lett a minőségi munkaerő.

Nagy a dilemma egy ügynökségnél is, hogy junior munkatársat vegyenek fel, aki nem kerül olyan sokba, de sokat kell vele foglalkozni, mire termel, vagy méregdrága profi kollégát vadásszanak. Olyat is hallunk, hogy a kettő közötti átmenet gyakorlatilag nem létezik. A legnagyobb hiány talán a néhány év tapasztalattal rendelkező, projekteket önállóan vinni tudó (de még nem a szakma csúcsán levő) kollégákból van.

Az sem segíti a helyzetet, hogy sok jó magyar szakember külföldön folytatja pályáját.

Nem egyszerű ma egy ügynökségnek növekedni, minőségi munkát és elégedett ügyfeleket maga mögött hagyni.

Szabadúszók (szolgáltatók)

Azoknak a szakembereknek is megszaladt most, akik önállóan vállalnak el ügyfeleket, esetleg alvállalkozóként bedolgoznak ügynökségeknek. A probléma az ő esetükben is a projektek túlvállalása szokott lenni, és az emiatt felhalmozódó csúszás, ami sokszor a minőség és az egészség rovására megy.

Ma egy ügyes, megbízható, némi tapasztalattal rendelkező szakember könnyen el tud indulni és hamar ki tud alakítani egy kellő méretű ügyfélkört. (A problémák akkor fognak kezdődni, amikor maga helyett/mellett kollégá(ka)t akar felvenni, és akkor egyből az ügynökségeknél tárgyalt helyzetben találja magát.)

Szakemberek (munkavállalók)

Ha valaki nem szeretne saját vállalkozást, hanem alkalmazottként képzeli el a jövőt, akkor az online marketing területén el fog tudni helyezkedni. Ha van tapasztalata és kellő tudása, akkor egész jó állásokat elég jó juttatásokkal fog tudni találni. A fent felvázolt helyzet és az esetleges múltbéli tapasztalatok miatt a vállalkozások, ügynökségek és megrendelők bizalmatlanok az új munkatársakkal szemben, ez előfordulhat.

Arra is látunk példát, hogy jó kiállással, szerény szakmai háttérrel is el lehet helyezkedni ezen a területen, de nem lesz tartós az eredmény, ha rájön erre a munkáltató. A kereslet javára billenő mérleg nem feltétlenül ösztönöz mindenkit a minőségi szakmai munkára. A jó és megbízható szakember biztos megélhetésre számíthat ezen a területen, átlagon felüli juttatásokkal. (A fent emlegetett Hays Hungary 2018-as Salary Guide kiadványban konkrét online marketinges pozíciókhoz tartozó tipikus fizetésekről is lehet olvasgatni.)

Mi a megoldás?

Nem számítunk rá, hogy a helyzet normalizálódjon a következő év során. Sőt valószínűleg még szélsőségesebb irányba fog elmenni. Viszont van, amit megtehetsz azért, hogy ne Te jöjj ki vesztesen a mostani helyzetből. Például:

  • Megrendelőként nagyon fontos, hogy értsd azt, amit kérsz az ügynökségtől vagy saját munkatársaidtól. Ha Te vagy a karmester, akkor megfelelő feladatot a megfelelő kollégának a megfelelő módon tudd delegálni és ellenőrizni. Hatékony leszel időben és költségekben. Ezért szükséges, hogy képezd Magad!
  • Az ügynökségeknek leginkább kitartást tudunk kívánni. A minőségi munkaerőn manapság nem lehet spórolni. Az egyéb kiadásoknál elengedhetetlen a költséghatékonyság. Adjatok minőséget az ügyfeleknek és kérjétek meg ennek az árát. Már nincs messze az, amikor a csalódások után a megrendelők belátják, hogy a minőségért fizetni kell és a legtöbbször az olcsóbb a drága.
  • Szakemberként óriási lehetőséged van fejlődni, de ehhez előbb tudásban és tapasztalatban kell gyarapodnod. Az online marketing egy nagy terület, találd meg azt az ágát, ami a legjobban érdekel és abban mélyülj el. A siker, a megbecsülés jönni fog az előzőekkel karöltve.
  • Pályakezdőknek azt tanácsoljuk, hogy válaszd nyugodtan az online marketinget, jó szakma, hatalmas lehetőség van benne ma is. Ragadj meg minden lehetőséget a tanulásra és mielőbb szerezz Magadnak egy vagy több projektet, hogy éles tapasztalatra tegyél szert. Ha gyorsan tanulsz, megbízható vagy, nem maradsz sokáig junior.

10 éve csináljuk az OMÁ-t, közel 20 éve vagyunk benne a szakmában és úgy érezzük, hogy az amúgy is folyamatosan növekvő tanulási igény egy új lendületet kapott mostanában. Mi álljuk a sarat, folytatjuk 2019-ben is azt, amit eddig!

Ha van a fentiekkel kapcsolatban sztorid, véleményed, javaslatod, akkor ne tartsd Magadban!

Comments

  1. Ügynökségként mi úgy tartunk lépést a cégek kívánságaival, kihívásaival, hogy abszolút fogékonyak vagyunk a hibrid megoldásokra. Mi is látjuk a fenti trendeket, szinte hisztéria van kibontakozóban a HR területeken. Ezért mi body leasing-elünk online marketing szakembereket, helyezünk ki helyszínre accountokat stb. Sose láttuk értelmét annak, hogy valami kényszerítő körülménnyel (“nálunk van a fiókod, he!”) magunkhoz kössük az ügyfeleket. A cél a közös fejlődés és a közvetlen megoldások mindig jobban megtérülnek, mint ha valamilyen közeg (aggregátor, affiliate, outsourcing) közvetít.

  2. Tűéles megfogalmazása a problémáknak…ismét. Köszi Nektek!
    Én, mint 10+év tapasztalattal rendelkező szabadúszó online marketinges (bár mára már inkább csak PPC-s) ott látom még mindig a legnagyobb hézagot, hogy az ügyfelek nem tudják mit akarnak, hiszen nem értik még mindig “ezt az egész online marketinget”, komplett stratégiaépítést viszont valóban kevesen tudnak megfizetni.
    Ennek ellenére a türelmesség, megbízhatóság és az ennek mentén folyó folyamatosan történő edukációjuk meghozza a gyümölcsét azoknál, akik AKARNAK fejlődni… Sokat lehet “változni”, összekovácsolódni, és nekem az a tapasztalatom, hogy nagyon hálásak a rájuk fordított kis plusz időkért és azért, hogy egyáltalán nyitottan állok a kérdéseik felé…így nem érzik magukat teljes sötétségben, és egy idő után tényleg jól lehet velük együtt dolgozni.
    Nekem ez a “stratégia”, mint szabadúszó, nagyon bevált…

    • Köszönjük a hozzászólásod! Az ügyfelek (megrendelők) részéről oda is el kell jutni, hogy egy kicsit meg akarják érteni mi is ez az egész. Rengetegszer elmondjuk, hogy amilyen a megrendelő, pont olyan színvonalú munkát fog kapni egy “átlagos” online marketing kivitelezőtől…

Szólj hozzá!

*