Legális kémkedés a Facebookon. De meddig?

Pár hete Magyarországra is elért a Facebook által tavaly októberben bejelentett funkció, aminek a segítségével elég alapos képet lehet kapni, bármilyen Facebook oldal hirdetéseiről. Azaz, most egy darabig belenézhetsz bárki Facebook-hirdetésébe, akár a konkurenciádéba is, de bármilyen magyar vagy akár külföldi szereplő hirdetéseibe is.

Hogyan lehet megnézni mások hirdetéseit?

Mobilon keresd az “Adatok és hirdetések” információs buborékot az kiválasztott Facebook oldal borítóképe alatt, majd válaszd az “Aktív hirdetések” fület.

Adatok és hirdetések megtekintése mobilon

Adatok és hirdetések megtekintése mobilon

Asztali gépen keresd az “Adatok és hirdetések” lapfület.

Adatok és hirdetések a Facebookon asztali verzióban

Adatok és hirdetések a Facebookon asztali verzióban

Bármelyik módon is, de azonnal látni fogod az adott oldal hirdetéseit.

Miért van ez a lehetőség?

A Facebook az összes olyan hirdetést megmutatja az embereknek, amelyet egy oldal jelenleg futtat a Facebookon, az Instagramon és a Facebook egyéb termékeiben, hogy nagyobb fokú áttekinthetőséget biztosítson a hirdetések területén. Nyilván ez az elmúlt időszak adatvédelmi botrányaira és egyes országok választásaival kapcsolatos esetleges manipulációkra vezethető vissza.

Vannak ezzel kapcsolatosan felvetéseink.

  • Ha mi tudunk “kémkedni” bárki után, utánunk és utánad is tudnak kémkedni, ez nem jó.
  • Látszik az adott oldal összes hirdetése, a beállított céltól függetlenül, azaz olyan emberek is láthatják és kattinthatják is a hirdetéseket, akik nem tartoznak a célcsoportba. Ez szintén nem jó. (Like-olni, kommentelni, megosztani nem lehet.)
  • Ha valaki jelentgetni akarja a másik hirdetéseit, még csak keresni sem kell, tálcán megkapja az egészet. Rá lehet repíteni akér pár száz vagy pár ezer embert is egy oldal hirdetéseire… Ez sem jó.
  • Ha szándékosan rejtett tartalmakat akarsz hirdetni, mondjuk egyéni célközönségek segítségével, csak mondjuk ügyfeleknek, akkor ez is borul, mert más is láthatja, más is kattinthat. Igaz a Facebook kiírja ezt: “Előfordulhat, hogy az ajánlatok, az akciós árak és egyéb részletek rád nem érvényesek.” De ezt senki nem fogja figyelembe venni. Szóval ez sem jó.
  • Látszik az egész stratégiád. Ha valaki szakmai szemmel figyeli egy másik oldal hirdetéseit, akkor a pontos célzás ismerete nélkül is, pusztán csak a kreatívokból, illetve a landing oldalak tartalmából nagyon komoly stratégiai következtetéseket tud levonni. Kikövetkeztethető az értékesítési tölcsér szinte összes eleme, a meggyőzés formája is, szóval elég sok minden. Hát hirdetőként ez sem túl szívderítő.

Ezeket a kérdéseket mi elküldtük több fronton is a Facebook kapcsolattartóinknak, miközben megkérdeztük, hogy ezt az opciót ki lehet-e kapcsolni.

Válaszban eddig mindegyik kontakt azt mondta, hogy ezek nagyon jó meglátások, és eddig senki(???) nem jelezte nekik vissza ezeket, ami nem kicsit lepett meg bennünket, tekintve hogy tavaly október óta tesztelték a funkciót előbb Kanadában, majd az USÁ-ban is. Reméljük azért más kapcsolattartóknak küldtek / küldenek ilyen visszajelzéseket, mert ezek szerintünk nagyon fontosak, és valami megoldás jó lenne.

Ettől függetlenül, azt az információt kaptuk, hogy így ebben formájában ez nem lesz mindig ilyen, lesz rajta változtatás, de egyelőre nem lehet kikapcsolni. Egyelőre. Szóval van remény.

Ismerek ugyanis olyan hirdetőt (többet is), aki csak ezek miatt jelenleg szünetelteti a hirdetéseit a Facebookon és kivár. Márpedig ha sokan tesznek így, akkor ez a Facebooknak sem jó. És persze a hirdetőknek sem, akik máskülönben hirdetnének.

Mi a véleményed?

Comments

  1. Nekem azóta vannak fenntartásaim a Facbook hirdetésekkel, mióta a lányom arcképét – ahol csak az arca és a nyaka látszott – nem engedték megjeleníteni “meztelenség” miatt. Vagyis tiltották a megjelenést, de előtte még leemeltek 1500 Ft-ot… Amíg el nem fogyott a próbakeret, addig nem csípte a (robot)szemüket a vélt meztelenség :) Picit gerilla marketing? :)

  2. Viccesen hangzik, hogy ez a Facebooknál újdonságként hatott. :)

    Igen, a legnagyobb probléma, hogy nem csak a front-end offerek látszódnak. Ugyanakkor nem tűnik átgondolt döntésnek ezért leállítani a Facebook hirdetéseket.

    Persze ez erősen függ a célcsoporttól, de én eddig automatizált Flash-Sale kampányban se láttam változást.

  3. Engem nem lep meg, hogy Amerikában nem jeleztek ilyeneket a fb-nak mert az általános sztereotípia szerint 1. nem is gondolkodnak. Azon meg pláne nem, ami nem is a megjelölt konkrét feladatuk :) 2. azért ez nem egetverő újítás, hanem a régi offline marketing modernizálása – hiszen amikor az online még nem volt ilyen erős, pontosan tudtad, hogy melyik konkurens milyen offline csatornán mit hirdet (még akár azt is, hogy kb. mennyiért). :)

    Lehet, hogy én nagyon naív vagyok, de szerintem ennyire nem kell “pánikolni” egy ilyen döntéstől a hirdetők nagy részének.

    – Egyrészt a konkurenciádat eddig is figyelhetted: ha belájkoltad és néha ránéztél mit ügyködik a fb-on, akkor eddig is láthattad a hirdetéseinek egy részét. (most megnézheted akárkiét)

    – A lényeges dolgokat ezután sem látod, hiszen Ti is mindig azt sulykoljátok, hogy mindig mindent mérni kell. Azt látom, hogy pillanatnyilag ki mit hirdet és milyen kreatívval, azt viszont már nem, hogy ezt mióta futtatja, kiknek, mennyi pénzt ölt bele és nem mellesleg megtérült e neki. Tehát sem lemásolni, sem az ellenkezőjét csinálni önmagában nem túl racionális megoldás.

    – Biztos naív vagyok, mert eddig nem is tudtam hol kell keresni a hirdetés jelentgetése gombot; de feltételezem, hogy nem lehet ok nélkül tömegesen feljelentgetni, másrészt ha van ilyen gomb, akkor csak van arra is mód, hogy a másik “megvédje” magát, nem? a valóságban mondjuk mégis kiknél működhetne? a kis cégeknek nincs feltétlenül kapacitása a konkurenst feljelentgetni, ráadásul jellemzően nem is 1 konkurense van… a nagy cégeknél meg enyhén fura lenne, hogy vagy körbejelentgetik egymást (amit eddig sem tettek) vagy az egyik jelentgeti a 2-3 másik konkurensét, amitől eléggé kilógna a lóláb…

    – az “olyan emberek is látják, akik nem célcsoport” szerintem egy kicsit muris kategória. no véletlenül sem a Ti logikátok alapján (mert az abszolút érvényes), csak másképp nézve: szerintetek mégis hány mezei felhasználó kattintgatja szét ezt az opciót? inkább vicces volna, ha az embereket ezután nem elérni kéne a hirdetésekkel, hanem maguk guberálnák ki a legkülönfélébb cégek hirdetései közt, ami nekik tetszik. :) hozzátéve, hogy nemcsak a fb-oldalnév/ads-re kattintva a hirdetéseket kellene elolvasniuk, hanem még szépen mindegyikre rákattintva a landing oldalakat is.
    Ebben az online marketingeseknek van “pechje”, mert az ő konkurenciájuk valóban végig fogja nézni, hogy ki mit művel, már csak azért is, hogy cikket írjon belőle. (én is kaptam már ilyen cikket más marketingestől pár hete).

    És még pár alapvető dolog (ami azt hiszem tény, de nyugodtan cáfoljatok meg!):
    – a magyar cégek nagy része nem valami profi a fb-használatában. A hirdetések beállításaiban pláne nem.
    – a fent leírtak szerint tényleg kivehetőek sales funnelek (már ahol vannak egyáltalán!), viszont az erősen kérdéses, hogy ugyanazzal a stratégiával, kreatívval, stb. a másik cég le tudja e győzni a “konkurensét”. A konkurenst azért tettem idézőjelbe, mert ha eddig ‘A’ cégnek nem volt annyi esze, hogy kiépítsen egy normális értékesítési tölcsért, akkor attól, hogy másolni próbálja ‘B’ cég (amúgy jól bevált – de ezt ‘A’ nem tudhatja ) rendszerét, még nem lesz előrébb (már csak azért sem, mert ehhez egy csomó egyéb beállítást is le kéne tesztelnie, amivel eddig sem foglalkozott…és arról még nem is szóltam, hogy mi van ha el kéne döntenie, hogy vajon ‘B’ vagy ‘C’ céget kezdje másolni…)
    – ha nem tévedek piaci versenyben az egyediség, kiváló szolgáltatás, jó marketing, stb. vezethet nyertes pozicíóhoz. Másolás, feljelentgetés és hasonlók nem hiszem, hogy hosszú távon megérnék…

    Ha valaki nagyon tart a konkurensétől (de persze közben azt feltételezi róla, hogy van annyi esze, hogy tudjon erről az újdonságról és foglalkozzon is vele), akkor szépen beállíthat egy hónapig egy rakat kamuhirdetést pár forintért: leszűkíti a hirdetés célcsoportját egy számára teljesen irreleváns csoportra, megad valami lehetetlen kreatívot és a honlapja nyitóoldalára (mert az az általános :)) linkeli őket. Így tényleges kattintói valószínűleg nem is lesznek, a konkurenciának meg főhet a feje, hogy kitalálja melyik hirdetés működik jól és melyik nem… :) Na ezt csak viccnek szántam.

    Kiváncsian várom ki mit gondol!

    • Szia Andi,
      köszönjük a hosszú kommented! :) Szakmai szemmel több dolog is leszűrhető a kreatívokból. Nyilván, aki nem hirdetett Facebookon, annak egy-egy kreatív nem mond sokat, nem látszik az eredményesség se, és a célzás se, ez mind igaz. Valamint valóban sokan nem vagy nem ügyesen hirdetnek Facebookon, de azért nagyon sok olyan piac van már, ahol igenis ügyesen hirdetnek, és ahol komoly verseny van. Főleg ezeken a piacokon jelent kellemetlen átláthatóságot, ha bárki, akár a konkurens egyben látja az összes kreatívod.
      Az utolsó bekezdésed viccnek tényleg jó :)
      Üdv, Zs.

  4. Hát, ha még facebookoznék, megosztanám ezt a cikket úgy, hogy “na tessék, erről beszéltem”.
    De majd inkább a következő cikkemben beidézlek és hivatkozlak benneteket is.
    Minden szavával egyetértek, ezek mind-mind kifejezetten aggályosak, amiket felvetettetek.
    Egy szorgalmas konkurens vagy rosszakaró eddig is hatalmas adattömeget gyűjthetett be persze, de most, hogy meg lesz könnyítve a dolguk, az kifejezetten rossz végkicsengést vetít elő.
    Az a vállalkozás, amelyik nem ismeri fel, hogy a konkurensek számára önként és ráadásul könnyen átadott infók azok akár a saját vállalkozásuk pusztulását is jelenthetik, azok olyanok, mint az intercity sínjeire tévedt borjak. Magyarázhatsz nekik, nem fogják érteni, és még fel is háborodnak, hogy “jajugyanmár”.

    Onnan a menüből egyébként nem lehet eltüntetni ezt a menüpontot? (Ahol személyre lehet szabni az oldalsó menü elrendezését.) Ez stabilan oda van tapasztva? (csak hogy legalább ne egy gombnyomásnyi könnyebbsége legyen már a fürkészeknek, hanem kelljen egy kicsit küzdeniük az infóért :))

    • Nem kell a menüben nyomkodni. Elég ha a kinézett facebook oldal végére beírod, hogy /ads.
      pl. (remélem ezzel senkinek nem gázolok a lelkébe) facebook.com/emag.hu az oldal neve és a mellébigyesztett /ads-szel előjönnek a hirdetései.

    • Ezt kérdeztük a Facebooktól, és nem mondták, hogy ez mindig így ebben a formában marad meg… Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő :) Egyelőre nem kikapcsolható.

      • Iza szerint:

        Sziasztok!

        Én most úgy tapasztalom, hogy ez a funkció megszűnt. Még a régebbi módszerrel, hogy az oldal végére beírtuk, hogy ads,az sem működik.
        Szerintetek akkor ez most megszűnt mindenhol?

  5. Egervári Zoltán szerint:

    Köszi a cikket, hasznos volt. ;) És jogos ez a feljelentgetés feltételezés, de azért kíváncsi lennék, hogy egy kevésbé III/III-as országban – pl. tőlünk nyugatabbra – is így van-e, illetve tartanak-e ettől. :P

  6. Sziasztok!
    Én azt tapasztalom, hogy egyik versenytársamnál meg tudom nézni, ilyetén módon a hirdetéseket, míg másoknál nem -pedig belefutok a hirdetéseikbe-. Ismerhetnek valami trükköt? Pl. rövid időre feltöltik, futtatják, aztán leszedik a hirdetéseket, vagy ilyesmi…

  7. Tatai Melinda szerint:

    Nagyon szuper kis blog volt, köszönöm

Szólj hozzá!

*