Lehet, hogy azért mert az év eleje egy kicsit mindig nyugisabb nekem, de valahogy az elmúlt években mindig ilyenkor, év elején figyelek fel olyan dolgokra (bakikra?), amit ismert emberek követnek el a Facebookon. (Emlékeztetőül Norbi, és Majka kapcsán is születtek már ezen a blogon hasonló posztok.) Ilyenkor valahogy nem bírok ezek mellett szó nélkül elmenni, pláne ha úgy érzem, hogy ezekből sokan tanulhatnak, akik a Facebookot üzleti célra (is) használják.
Kasza Tibi
Talán nem kell bemutatni az urat, lehet szeretni – nem szeretni: 830 ezres (és egész aktív) követőtáborával, nem lehet rá azt mondani, hogy nem csinálja ügyesen a Facebook-kommunikációt. Látszik, hogy van benne munka, még akkor is, ha céltalan szórakoztatásnak tűnik, néha ezt csinálni a legnehezebb. Figyelmet fenntartani, brutálisan aktívan kommunikálni és ebből megélni. Nem véletlenül díjazták őt 2015-ben az “Év legközösségimédiásabb celebje” címmel, jelentsen ez bármit is. Az oldalon jó sok a reklám, és a szponzorált tartalom, de ha a követők elviselik, akkor miért ne. A számok és a statisztikák alapján az oldal tulajdonosa pontosan látja, hogy hol van az a határ, amit nem szabad átlépni. Na de itt jön a bökkenő. A számok.
Mit csinált most Kasza Tibi?
Mutatom beágyazva:
De mutatom képként is mentve, mert az eddigi tapasztalatok alapján az ilyen posztok valahogy mindig eltűnnek. Legyen archiválva az eset:
Mi a probléma ezzel a Facebook-bejegyzéssel?
Nem az a gond, hogy ez reklám, hiszen ki is írja, hogy hirdetés.
Az előbbi gondolatot ott hagytam abba, hogy vannak a számok, és a statisztikák, amiket az oldal tulajdonosa lát. Ezek nyilván NEM publikus (sőt, kifejezetten intim!) adatok, komoly információértéke van (pláne, ha hirdetés az adott poszt), hogy egy-egy tartalom mekkora forgalmat terel a hirdető oldalára. Na most a probléma a fenti posztban éppen itt van. Látunk egy linket a posztban.
http://bit.ly/mall-kiarusitas (visz egyből a mall.hu-ra, szépen UTM paraméterezve. Ha kattintasz is, gyere vissza mert most jön e lényeg! )
Vajon egy 830 ezres oldal egy ilyen fizetett poszttal mekkora tömeget tud kattintásra bírni? Vajon mekkora lehet az értéke/ára egy ilyen “fizetett tartalomnak, “hirdetés”-nek? Ezek semmiképpen sem publikus adatok.
Márpedig a posztban egy olyan URL rövidítőt jelenítettek meg, amellyel gyerekjáték megtudni, hogy mekkora a forgalomterelés nagysága. Igazából egyetlen karakter kell hozzáírni a fenti linkhez, egy “+” jelet.
http://bit.ly/mall-kiarusitas+
Kattints, és ezt fogod látni:
(Ha nem teljesen ezt látod illetve nem ennyire részletesen , annak 2 oka lehet: vagy nincs bit.ly fiókod, vagy nem vagy bejelentkezve oda.)
Durva, nem?
Egyetlen link mögé, egyetlen karakter, és bepillantásod van olyan számokba, amelyekbe kétlem, hogy a hirdetési megállapodásban résztvevő bármelyik fél is akarta volna, hogy publikusak legyenek.
Mindenki döntse el maga, hogy a ~6000 linkre kattintás (e sorok írásakor ennyit mutat a számláló) egy ekkora Facebook-oldaltól 2 nap alatt (2 különböző posztból: jan. 4. 20:29 és jan. 5. 20:30) milyen eredmény, ezt több szemüvegen keresztül is lehet nézni, és nem is szeretném minősíteni, nem ez a bejegyzésünk célja. Az viszont mindenképpen érdekes, hogy egy ilyen kaput hagy valaki tárva-nyitva, miközben a Facebook-oldal üzemeltetésének célja bevallottan és felvállaltan a népszerűség pénzzé tétele, azaz a szponzorált tartalmak.
Mit csinálnék másképp?
Törzsközönségünk, olvasóink, ügyfeleink pontosan tudják, hogy az OMA soha nem trollkodik, nem célunk a bántás, a személyeskedés. Az ilyen posztok célja nem az adott hibának bemutatása (mindenki hibázhat), ez csak eszköze annak, hogy felhívjuk a hibára a figyelmet, és ezen keresztül bemutassuk a lehetséges megoldásokat.
Ha nekem lenne ilyen oldalam biztosan nem így csinálnám a forgalomterelést. Az igény mindenképpen jó: szeretnénk tudni, hogy egy forrásból hányan kattintanak át a honlapra. Szeretnénk ezt, egy a médiafelülettől független (Kasza Tibi Facebook oldalának statisztikájától eltérő) megoldással is mérni, úgy, hogy a csúnya UTM paramétereket elrejtsük. Teljesen jogos. Szükség van URL rövidítésre.
De ne használj Bit.ly-t! Se Goo.gl-t! Mindkettőnél, és egy sor egyéb URL rövidítőnél is működik ez a +1 karakteres megoldás.
Sokszor mosolygok, amikor marketing tanácsadók (akár konkurensek) is ilyet használnak. Nem is tudják(?), hogy nyitott könyv az életük ebben a tekintetben. 5-6 éve kisebb-nagyobb rendszerességgel figyelgetem ezeket, de tisztában vagyok vele, hogy ezzel a poszttal ennek a “kémkedésnek” vége. :) Ráadásul a Bit.ly ma már sokkal szigorúbb – korábban egy-egy ilyen linken keresztül az adott fiókhoz tartozó összes (akár több ezer!) lerövidített URL, és a mögöttük rejlő összes link és a hozzá tartozó statisztika, teljesen publikus volt annak, aki tudta ezt a kiskaput. Még mielőtt valaki most felháborodna: ez nem feltörés, nem hackerkedés, ez csak egyetlen plusz karakter, és az infó évek óta elérhető a Bit.ly helpjében! Oka is van: aki akarja, így meg tudja nézni, hogy az ingyenesen rövidített link, milyen hivatkozásra mutat valójában.
Mit használj URL rövidítésre?
Ha csak 1-1 alkalomról van szó (nem használsz URL rövidítést rendszeresen), és az a cél mint a fenti Kasza Tibor bejegyzésben, hogy el kell tüntetni egy hosszú UTM paramétert, akkor egy nagyon egyszerű és elegáns megoldás létrehozni egy saját domainen egy rövid átirányítást. Mondjuk: kaszatibor.hu/mall-kiarusitas (Most nézem hogy Kasza Tibor Facebook oldalán behivatkozott kaszatibor.hu nem is működik, újabb fail, de ezt most hagyjuk. :/)
Az ilyen átirányítás egyetlen célja valóban csak az UTM paraméterek elrejtése lehet, mert itt az átkattintásokat nem mérjük. De elegáns és egyszerű. Nézd meg ezt, ez legalább működik: http://oma.hu/1nap Rögtön átirányítódik a megjelölt oldalra. Ingyenes, 1 perc létrehozni, és probléma megoldva.
Ha viszont mindenképpen jól jönnének az átkattintáshoz számok is, akkor bizony muszáj olyan URL rövidítőt alkalmazni, ami mér is, de a számok nem maradnak publikusak. Erre jó lehet több fizetős szolgáltatás is, a Bit.ly-nek is van ilyen. Ja, hogy nem feltétlen szeretnél érte fizetni? :) Létezik olyan is, sőt, mi ilyet használunk már évek óta.
Akik voltak már az OMA Közösségi Média Szemináriumán, vagy olvasták az OMA Közösségi Média tudásanyagát, már tudják a választ: Yourls.org
Egy teljesen ingyenes és nagyon jó megoldás, ezt jelenti a domain: YOURLS: Your Own URL Shortener , azaz a Te saját URL rövidítőd. Mi ezt az URL rövidítőt használjuk.
Ahhoz, hogy tudd használni, be kell foglalnod egy olyan domaint, amit csak arra használsz, hogy rövidített URL-eket tegyél közzé. Nálunk ez a 0ma.hu (Nulla és nem “ó” betű az első karakter a domainben!). Ha befoglaltad a domaint, le kell tölteni a Yourls.org oldalról ezt a nyílt forrás kódú kis alkalmazást, és fel kell tenned a domain mögé a szerveredre. Pár apró lépésben telepíteni kell (jelszavak, adatbázis hozzáférés kell, fejlesztőre szükség lehet), de pár perces konfigurálás után máris működik, és teljesen egyedi saját linkrövidítőd lett, privát, és nem publikus számokkal.
A honlapon angolul lépésről-lépésre leírták az installálás és a beállítás folyamatát szóval ezt nem írnám/fordítanám most le. Ráadásul ehhez az egészhez még ingyenesen le tudsz tölteni mobilalkalmazást is*, tehát onnan is tudod használni, ami nagy kényelem. (* Utólag ellenőriztem, az AppStore-ban jelenleg már nem elérhető az alkalmazás.)
Reméljük, ha eddig használtál bármilyen URL rövidítőt, akkor ezek után kétszer is megfontolod, hogy hogyan teszed, ha pedig a konkurensed használ ilyet, akkor tudsz csemegézni a számokból ezután.
Hajrá! :)
Gratulálok Zsolt!
Megint beletaláltál. Kíváncsi vagyok, Kasza Tibi jelentkezik e, mint annak idején Norbi.:)
Még azt is mondanám, hogy zseniális, de tényleg tanultuk a tanfolyamon.
Nincs benne semmi ördöngősség, csak figyelni kell.:)
üdv,péter
Szia Péter, nem várok reakciót Kasza Tibitől, itt nem ez volt a cél :) És igen, ez az infó Neked már nem új, évek óta tanítjuk a képzéseken!
Dejo, hogy ezt leirtatok. Remelem Kasza ur nem haragszik meg erte.
Szerintem semmi bántó nincs a posztban! :) Igyekeztem objektív maradni!
Szemfülességből : jeles !
Gratulálok fiúk !
Ha húsz évvel fiatalabb lennék, biz’ Isten jelentkeznék a tanfolyamaitok
valamelyikére !
szívélyes üdvözlettel:
Hát nem tudom hány éves vagy, de a kor sose legyen akadály! (Persze mondom ezt én remélhetőleg még az “A” oldalról), de azért vannak az idősebb kori tanulásra is nagyon jó példák. Csak hogy ne menjünk messzire: a napokban elhunyt Klapka György, aki 66 meg 80+ évesen kezdett teljesen új bizniszekbe belevágni. Tanulással. Szóval ne legyints, mi várunk! :)
Mindenesetre, NEKTEK köszönhetően most már többen fognak az oldalra kattintani! :D
Szép napot!
Az nekünk nem fáj, ha ebből más is jól jár! Sőt ilyen a win-win-win! Szeretjük az ilyet!
Hogy meg fognak lepődni, amikor nézik a statot, hogy 91-en mentek az omáról is :)
A legszebb, hogy jelenleg már 106 kattintás van az OMA-ról:)
7,332
CLICKS
Facebook 7,033
Dark Traffic 193
http://www.online-marketing-akademia.hu 106
Szia Zsolt!
Ez remek és abszolút tárgyilagos cikk volt. Élvezettel olvastam minden sorát és végén jót mosolyogtam, hogy milyen szép látogatást teteltek az oldalra :-) .
Köszönöm! :)
A YOURLS használatához miért kell egy különálló domain? Miért nem lehet ugyanazon domainen, ahol a weblap, ahova a linkek mutatnak?
Nem feltétlenül kell külön domain erre, de praktikus, ha valóban rövid URL-t akarsz. Csinálhatod azt is, hogy a már meglévő domain-ed alá regisztrálsz egy subdomain-t, pl link.sajatdomain.hu, és az arra a mappára mutat, ahova telepítetted a yourls-t, vagy a honlapod egyik alkönyvtárába teszed a yourls-ről letöltött kódot, akkor így fog kinézni a rövidítésed, ha pl. a link nevű könyvtárat választod: sajatdomain.hu/link/… Azt nem tudod megcsinálni, hogy ugyanoda telepíted, ahol amúgy a honlapod is fut, mert akkor “összeakad” a weboldaladat kiszolgáló rendszerrel.
Fizikailag a rövid domain mögött nincsen semmilyen honlap vagy tartalom, mert eleve átirányításokra szolgál. Ugyanazon a TLD-n (top level domain) biztoosan nem tud menni a Yourls.
Ha pedig aldomainen csinálod meg: pl. link.cegnev.hu ,akkor pedig nem lesz rövid. Bevett gyakorlat pl, hogy a domainből kiveszik a magánhangzókat és ebből csinálnak rövid URL-t. Vagy valamilyen speciális domaint tartományban vesznek egy domaint, ami illeszkedik a cég nevéhez, pl. virg.in
Sziasztok,
Köszi, nagyon tanulságos cikk volt. Érdekes, hogy a Yourls-ra tegnap tök véletlenül találtam rá, fel is keltette a figyelmemet, erre ma meg itt látok egy megerősítést…
Arról van esetleg infótok, ha egy már bejáratott oldalamon kezdem el használni a Yourls-t, annak SEO szempontból van-e pozitív vagy negatív hatása? Úgy értem, hogy van mondjuk egy weboldalam.hu működő oldalam, és ha linkek.weboldalam.hu aldomainre vagy weboldalam.hu/linkek mappába telepítem a Yourls-t, akkor az milyen hatással lesz a weboldalam.hu SEO-jára?
Köszönöm a választ.
Szia Ádám,
mivel átirányításról beszélünk, (fizikailag nincsen tartalom a rövid URL alatt, az csak egy átirányítás) ezért a SEO hatása semleges.
Üdv, Zs.
Érdekes cikk. Könyvelőként én is így vélekedek
http://stelma.hu/
Remek cikk :)
Szerintem sok esetben egyszerűen nem érdekli a bitly-t használókat, hogy hányan látják az eredményeket. Sőt, biztos vagyok benne, hogy valaki már csak büszkeségből is nyíltan hagyja.
Egyébként nem gondoltam volna, hogy ennyien kattintottak erre a hirdetésre, hiszen akárhogy is nézzük, akárhány követőjük is van, mégiscsak egy blődli oldalról beszélünk.
Szeretném jelezni, hogy a “hacker” kifejezést téves értelmezésben használjátok. A “hacker” nem használja tudását illegális célokra, az, aki ezt teszi a “cracker”. Én büszke lennék rá, ha elmondhatnám magamról, hogy “hacker” vagyok, mert ez a szakembert jelenti, a szakma csúcsát, nem a csalót.
Szia Zsolt!
A „csúnya” Fb poszt után dolgozom egy cégnek.
http://www.nemvasalok.hu. Biztos nem haragszanak meg, ha kiírom, Tőletek csak jó ötleteket kaphatunk.
Ez a blogbejegyzésed kb. 2,5 éves – jól látom h ez a „+” jeles megoldás már nincs? Vagy van még? /mall.hus mögé írtam, úgy nem jött ki/
Ez az oldal nem jó UTM paraméterezésre és utána link rövidítésre? Mert itt legalább egyszerre lehet mindkettőt. Viszont bit.ly lesz és azt írtad ebben a bejegyzésben h ne azt használjuk.
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/?fbclid=IwAR1MYj9fjN_qVk46BDgeFNc7RGpcy2JwgTPkKoVbYQeJEnF0g-yM3qWTjYE
Én most ezt használom (fb posztokhoz).
Meg szeretném még kérdezni h ha eleve paraméterezett linket kapok és aztán én is a fenti módon „át”paraméterezem és rövidítem, az nem gond, ugye?
Köszi!!!
Szia Dia,
dehogynem működik, a fenti URL esetében is: https://bitly.com/mall-kiarusitas+
Egyébként, persze, megoldás arra, hogy eltüntessük az UTM paramétert, de helyette bit.ly lesz, aminek meg más hátránya van. Minden igaz még ma is, ami fentebb van. A megoldás is :)
A ga-dev tols ugyanaz ami nekünk is van, sokan ezt használják: http://oma.hu/url
A dupla paraméterezés nem túl szép megoldás, + keveredhetnek az adatok, érdemes ezt megoldani egy lépésben.
Üdv, Zs.
Szia Zsolt,
ez a megoldás még ma is működik? Amikor bemásolom a linket https://bitly.com/mall-kiarusitas+ a böngészőbe, azt a képet látom, amit te is beillesztettél ide, azzal a kivétellel, hogy nem mutatja a statisztikát, hanem a statisztika helyett a következőt írja, miközben be vagyok jelentkezve.
If this is a Bitly link you created from your account, please log in to view the click data. Learn more about how to view your click data in our Help Center.
Köszönöm.
Zsanett