Ki a jó látogatód? Az Analytics megmondja!

Minden (hagyományos) marketing tankönyv úgy kezdi, hogy határozd meg, hogy ki a célcsoportod még mielőtt bármilyen marketing tevékenységbe belekezdesz. A legtöbb vállalkozás viszont már működik, mire ilyenekről hall. Lehetséges, hogy Te sem foglalkoztál soha célcsoport meghatározással, és mégis működik a marketinged, vannak vevőid, rendelnek a honlapodról. Ez esetben utólag azt tudod kikutatni, hogy melyik közönség tagjai vásárolnak Nálad a legszívesebben.

Célcsoport meghatározás

Azok a “jó” látogatók, akik nagyobb eséllyel fognak ügyféllé válni, nagyobb százalékban, mint a többi közönség. És ha már hirdetsz (reméljük, hogy Google AdWordsben és Facebookon minimum), akkor miért ne azokra célozd a hirdetéseid, akiknél a legnagyobb esélyed van, hogy eladj. Más szavakkal: miért ne a leghatékonyabb közönségedre költsd el elsősorban a reklámbüdzséd nagy részét? Szerinted nem lehetne ugyanannyi pénzből 2x több vevőd? Dehogynem, csak nézz a mélyére a dolgoknak! Ezzel a bejegyzéssel egy konkrét példán szemléltetve szeretnénk bemutatni, hogy tudsz pénzt spórolni a webanalitika segítségével.

Azt alapnak vesszük, hogy használod a Google Analytics mérést a honlapodon és be vannak állítva a célok, ha webáruházad van, akkor az e-kereskedelmi funkciót is előszeretettel alkalmazod.

Első lépésként nézd meg a Közönség / Demográfia jelentést az Analyticsben. Vizsgáld meg nemek és korcsoportok szerint, hogy hol a legnagyobb a konverziós arány egy kiválasztott cél esetében.

Szegmensek nemek szerint

A fenti kimutatásból az látszik, hogy noha kevesebb a webáruházban a férfi vásárlók száma, a férfiak mégis magasabb konverziós aránnyal büszkélkedhetnek, azaz egy férfi nagyobb eséllyel vásárol.

Szegmensek életkor szerint

A fenti jelentésben is láthatunk kiugró értékeket. A 25-34 éves korcsoportban a legmagasabb a vásárlási konverziós arány, a 45-54 éves korcsoportban viszont kiugróan magas az átlagos vásárlási érték.

A látottakból kiindulva sokkal részletesebben meg tudod vizsgálni egy-egy kiválasztott csoportot, ha készítesz belőlük egy speciális szegmenst. Nézzük az előző korcsoport jelentést, tovább bontva nemek szerint (vagyis az előző két jelentést egyben, de még mélyebben):

Szegmensek életkor és nemek szerint

Itt az látszik, hogy a 45-54 év közötti nők vásárolnak a legnagyobb összegért, azaz 19.196 Ft-ot hagynak a webshopban átlagban egy vásárlás alkalmával, miközben az átlag 13.156 Ft. Ők jó célcsoportot képviselnek, mert ugyanakkora ügyfélszerzési költség mellett több profit marad nálunk, ha őket húzzuk be.

A másik értékes szegmens lesz a 35-44 év közötti férfiak, akik a legnagyobb eséllyel vásárolnak. 9,14%-uk vásárol, holott a teljes látogatói bázisra vetítve a vásárlási konverziós arány 5,7%. Ez azt jelenti, hogy ha csak nekik hirdetünk közel 2x több vásárlónk lesz, mintha “mindenkinek”.

A kutakodást lehet tovább folytatni egyéb tulajdonságok vizsgálatával is, de a fenti példában elég jól látszik, hogy ez innentől kezdve csupán játék a számokkal. Az eszköz a kezedben van Neked is.

Az Analytics által követett tulajdonságok, attribútumok, viselkedésminták tetszőleges kombinációjával leírhatod a számodra fontos közönséget. Ha még csak most keresed az ideális vevőd (buyer persona) tulajdonságait, akkor bátran merj kipróbálni többféle szegmenst és keresd a legjobb látogatóid jellemzőit.

Így tudod alap Analytics jelentéseid további speciális tulajdonságok szerint lebontani, bármely jelentés esetében:

Szegmens hozzáadása

Majd válogass a “Rendszer” mappából, előre beépített szegmensekből.

Beépített szegmensek

Ha nem találod, ami Téged érdekel, akkor pedig hozz létre szegmenst saját szájízed szerint a nagy piros “+Új szegmens” gomb segítségével! Itt aztán bármilyen szűrési feltételt beállíthatsz, amit az Analytics mér.

Egyéni szegmensek

Ha megvan az a szegmens, akiknél a legkönnyebb eladnod (de lehet akár több ilyen szegmensed is), akkor az összes jelentést érdemes megnézni az adott szegmens szemüvegén át, összehasonlítva a mindenkire vonatkozó átlagos eredményekkel. Sokat lehet tanulni belőle. Az alábbi kérdésekre keresd a választ:

  • Milyen földrajzi régiókból jönnek legnagyobb arányban a kiválasztott célcsoportod tagjai?
  • Milyen eszközön keresztül nézik honlapod?
  • Milyen forrásból jönnek?
  • Milyen tartalmakat fogyasztanak mielőtt vásárolnak?
  • Jellemzően új vagy visszatérő látogatóként vásárolnak?
  • … és még sorolhatnánk.

Ezek alapján akár tovább bonthatod, finomíthatod a szegmenseidet, akikre különösen oda kell majd figyelned hirdetési célzásaid beállításakor. Sokkal eredményesebbek lesznek a hirdetéseid, ha nem vaktában lövöldözöl és nem is érzésből találod ki, hogy kire célozz, hanem a számok alapján teszed ezt.

Nem véletlenül hajtogatjuk folyton ezt a két mondatot. Ne feledd:

“Az Analytics annyira intelligens, amennyire a gazdája!”

“A webanalitikai ismereteid az egész online marketingedre kihatnak!”

Ha ez most így sok volt vagy ellesnél további trükköket, akkor segítünk rendet tenni a méréseidben és a fejedben, szánj erre 1 napot, gyere el a Google Analytics Szemináriumunkra!

Comments

  1. Kedves Márton!

    Ismét egy hasznos cikk, köszönjük. :-)
    Egy gyors technikai jellegű kérdés ezzel kapcsolatban.
    Azt a hibát hol tudjuk kiküszöbölni, hogy az Analytics méri ugyan a konverziókat, de a Célértéket nem…?
    Köszönöm szépen a válaszodat előre is!
    Krisztián

  2. Dávid szerint:

    Kedves Márton!

    Én azt veszem észre, hogy Magyarországon nem nagyon jellemző még a page funnel gondolkodás (pl. 10minutefunnels.com, vagy még inkább clickfunnels.com), hanem email funnel gondolkodás van még csak (vagy marketing automation workflow, de ez túl tágra tágítja a keretet, mert az email az nem a marketing, hanem csak email marketing). Értem ez alatt: pl. activecampaign-ben vagy getresponse-ban gyönyörűen vizuálisan be lehet állítani, hogy mi hogyan történjen a levelekkel, de közben mintha elfelejtenénk, hogy lehet webinar engagement-et csinálni és egyáltalán a domainünkön továbbvinni a lead-et.
    Nem nagyon van még magyar vagy magyarított szoftver, ami nemcsak az email-szinten, hanem a teljes weboldali és webes jelenlét működésben funnel fókuszú lenne.
    Tudnátok kérlek valami ilyesmi témáról írni, mert lenne mit bőven tágítani a tudatokon ezügyben és ti mindenről nagyon alaposan és objektíven, és profin körüljárva azt, tudtok írni.

  3. Dávid, nagyon örültem a hozzászólásodnak!
    Egyet kell értenem. Mondjuk én is csak most kezdtem ezzel a témával ismerkedni Görög Ádám Tacit projectje által, de nagyon hasznosnak tartom.
    Neked van már megvalósított projekted?

  4. Helló! egy szakmai kérdésem lenne, használtatok már olyan célt, hogy két eseményt fog egybe? pl: 30mp-ig tartott legalább a session és generált 2 page viewt. Ilyet lehet beállítani? Ha igen, hogyan kell? célként kell, hogy vissza lehessen küldeni ads-be és optimalizálni rá, szegmensként meg tudnám csinálni
    köszi!
    üdv,
    Zoli

  5. Helló Márton! egy szakmai kérdésem lenne, használtatok már olyan célt, hogy két eseményt fog egybe? pl: 30mp-ig tartott legalább a session és generált 2 page viewt. Ilyet lehet beállítani? Ha igen, hogyan kell? célként kell, hogy vissza lehessen küldeni ads-be és optimalizálni rá, szegmensként meg tudnám csinálni
    köszi!
    üdv,
    Zoli

  6. Köszönöm a gyors választ! :)

Szólj hozzá!

*