Ki a jó látogatód? Az Analytics megmondja!

Minden (hagyományos) marketing tankönyv úgy kezdi, hogy határozd meg, hogy ki a célcsoportod még mielőtt bármilyen marketing tevékenységbe belekezdesz. A legtöbb vállalkozás viszont már működik, mire ilyenekről hall. Lehetséges, hogy Te sem foglalkoztál soha célcsoport meghatározással, és mégis működik a marketinged, vannak vevőid, rendelnek a honlapodról. Ez esetben utólag azt tudod kikutatni, hogy melyik közönség tagjai vásárolnak Nálad a legszívesebben.

Célcsoport meghatározás

Azok a “jó” látogatók, akik nagyobb eséllyel fognak ügyféllé válni, nagyobb százalékban, mint a többi közönség. És ha már hirdetsz (reméljük, hogy Google AdWordsben és Facebookon minimum), akkor miért ne azokra célozd a hirdetéseid, akiknél a legnagyobb esélyed van, hogy eladj. Más szavakkal: miért ne a leghatékonyabb közönségedre költsd el elsősorban a reklámbüdzséd nagy részét? Szerinted nem lehetne ugyanannyi pénzből 2x több vevőd? Dehogynem, csak nézz a mélyére a dolgoknak! Ezzel a bejegyzéssel egy konkrét példán szemléltetve szeretnénk bemutatni, hogy tudsz pénzt spórolni a webanalitika segítségével.

Azt alapnak vesszük, hogy használod a Google Analytics mérést a honlapodon és be vannak állítva a célok, ha webáruházad van, akkor az e-kereskedelmi funkciót is előszeretettel alkalmazod.

Első lépésként nézd meg a Közönség / Demográfia jelentést az Analyticsben. Vizsgáld meg nemek és korcsoportok szerint, hogy hol a legnagyobb a konverziós arány egy kiválasztott cél esetében.

Szegmensek nemek szerint

A fenti kimutatásból az látszik, hogy noha kevesebb a webáruházban a férfi vásárlók száma, a férfiak mégis magasabb konverziós aránnyal büszkélkedhetnek, azaz egy férfi nagyobb eséllyel vásárol.

Szegmensek életkor szerint

A fenti jelentésben is láthatunk kiugró értékeket. A 25-34 éves korcsoportban a legmagasabb a vásárlási konverziós arány, a 45-54 éves korcsoportban viszont kiugróan magas az átlagos vásárlási érték.

A látottakból kiindulva sokkal részletesebben meg tudod vizsgálni egy-egy kiválasztott csoportot, ha készítesz belőlük egy speciális szegmenst. Nézzük az előző korcsoport jelentést, tovább bontva nemek szerint (vagyis az előző két jelentést egyben, de még mélyebben):

Szegmensek életkor és nemek szerint

Itt az látszik, hogy a 45-54 év közötti nők vásárolnak a legnagyobb összegért, azaz 19.196 Ft-ot hagynak a webshopban átlagban egy vásárlás alkalmával, miközben az átlag 13.156 Ft. Ők jó célcsoportot képviselnek, mert ugyanakkora ügyfélszerzési költség mellett több profit marad nálunk, ha őket húzzuk be.

A másik értékes szegmens lesz a 35-44 év közötti férfiak, akik a legnagyobb eséllyel vásárolnak. 9,14%-uk vásárol, holott a teljes látogatói bázisra vetítve a vásárlási konverziós arány 5,7%. Ez azt jelenti, hogy ha csak nekik hirdetünk közel 2x több vásárlónk lesz, mintha “mindenkinek”.

A kutakodást lehet tovább folytatni egyéb tulajdonságok vizsgálatával is, de a fenti példában elég jól látszik, hogy ez innentől kezdve csupán játék a számokkal. Az eszköz a kezedben van Neked is.

Az Analytics által követett tulajdonságok, attribútumok, viselkedésminták tetszőleges kombinációjával leírhatod a számodra fontos közönséget. Ha még csak most keresed az ideális vevőd (buyer persona) tulajdonságait, akkor bátran merj kipróbálni többféle szegmenst és keresd a legjobb látogatóid jellemzőit.

Így tudod alap Analytics jelentéseid további speciális tulajdonságok szerint lebontani, bármely jelentés esetében:

Szegmens hozzáadása

Majd válogass a “Rendszer” mappából, előre beépített szegmensekből.

Beépített szegmensek

Ha nem találod, ami Téged érdekel, akkor pedig hozz létre szegmenst saját szájízed szerint a nagy piros “+Új szegmens” gomb segítségével! Itt aztán bármilyen szűrési feltételt beállíthatsz, amit az Analytics mér.

Egyéni szegmensek

Ha megvan az a szegmens, akiknél a legkönnyebb eladnod (de lehet akár több ilyen szegmensed is), akkor az összes jelentést érdemes megnézni az adott szegmens szemüvegén át, összehasonlítva a mindenkire vonatkozó átlagos eredményekkel. Sokat lehet tanulni belőle. Az alábbi kérdésekre keresd a választ:

  • Milyen földrajzi régiókból jönnek legnagyobb arányban a kiválasztott célcsoportod tagjai?
  • Milyen eszközön keresztül nézik honlapod?
  • Milyen forrásból jönnek?
  • Milyen tartalmakat fogyasztanak mielőtt vásárolnak?
  • Jellemzően új vagy visszatérő látogatóként vásárolnak?
  • … és még sorolhatnánk.

Ezek alapján akár tovább bonthatod, finomíthatod a szegmenseidet, akikre különösen oda kell majd figyelned hirdetési célzásaid beállításakor. Sokkal eredményesebbek lesznek a hirdetéseid, ha nem vaktában lövöldözöl és nem is érzésből találod ki, hogy kire célozz, hanem a számok alapján teszed ezt.

Nem véletlenül hajtogatjuk folyton ezt a két mondatot. Ne feledd:

“Az Analytics annyira intelligens, amennyire a gazdája!”

“A webanalitikai ismereteid az egész online marketingedre kihatnak!”

Ha ez most így sok volt vagy ellesnél további trükköket, akkor segítünk rendet tenni a méréseidben és a fejedben, szánj erre 1 napot, gyere el a Google Analytics Szemináriumunkra!

Hozzászólások

  1. Kedves Márton!

    Ismét egy hasznos cikk, köszönjük. :-)
    Egy gyors technikai jellegű kérdés ezzel kapcsolatban.
    Azt a hibát hol tudjuk kiküszöbölni, hogy az Analytics méri ugyan a konverziókat, de a Célértéket nem…?
    Köszönöm szépen a válaszodat előre is!
    Krisztián

    • Kedves Krisztián!

      2 megoldás létezik:

      – ha a célbeállításnál, a célhoz rendelsz egy értéket, akkor a cél teljesülésekor a megadott bevételi értékkel fog számolni. Hátránya ennek a megoldásnak, hogy egy fix összeget tudsz így beállítani, minden célteljesülésnél ugyanazzal az összeggel kalkulál a rendszer.
      Webáruház esetében nem ezt a megoldást javaslom, hanem a másik megoldást.

      – a másik az e-kereskedelmi követés beállítása az Analyticsben, amikor a webáruházi vásárlás végén a rendszer elküldi a vásárlás részleteit, pl. a konkrét összeget az Analyticsnek, így pontos tranzakciós összegekkel készülnek a kimutatások. Ehhez kell némi fejlesztés, itt van hozzá egy útmutató:
      https://support.google.com/analytics/answer/1009612?hl=hu
      és a fejlesztőnek pedig ezt küldd tovább:
      https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/ecommerce

      Megéri az a kis macera, ami ezzel van…

  2. Dávid szerint:

    Kedves Márton!

    Én azt veszem észre, hogy Magyarországon nem nagyon jellemző még a page funnel gondolkodás (pl. 10minutefunnels.com, vagy még inkább clickfunnels.com), hanem email funnel gondolkodás van még csak (vagy marketing automation workflow, de ez túl tágra tágítja a keretet, mert az email az nem a marketing, hanem csak email marketing). Értem ez alatt: pl. activecampaign-ben vagy getresponse-ban gyönyörűen vizuálisan be lehet állítani, hogy mi hogyan történjen a levelekkel, de közben mintha elfelejtenénk, hogy lehet webinar engagement-et csinálni és egyáltalán a domainünkön továbbvinni a lead-et.
    Nem nagyon van még magyar vagy magyarított szoftver, ami nemcsak az email-szinten, hanem a teljes weboldali és webes jelenlét működésben funnel fókuszú lenne.
    Tudnátok kérlek valami ilyesmi témáról írni, mert lenne mit bőven tágítani a tudatokon ezügyben és ti mindenről nagyon alaposan és objektíven, és profin körüljárva azt, tudtok írni.

Hozzászólás beküldése

*