8+1 változás a Facebook üzleti felhasználásában

Volt jó néhány változás a Facebook üzleti felhasználásával kapcsolatban az elmúlt időszakban, ezért úgy döntöttünk, összeszedjük 8+1 pontban, röviden azokat a friss dolgokat, amiket érdemes ma egy Facebook oldal adminnak tudni. Főleg akkor érdemes átfutni, ha nincs lehetőséged napi szinten követni az újdonságokat, de szeretnél képbe kerülni a lehetőségeket / feladatokat illetően. 

1) A Facebook oldal kinézete

A leglátványosabb változás, valószínűleg Te is észrevetted, más helyre került a profilkép (bal fentre), és így a borítókép teljes felülete használható lett, semmi kitakarás nincsen már. A profilkép látható mérete 160 x 160 pixel (de minimum 180 x 180 px-es méretben kell feltölteni), a borítókép nagysága pedig 828 x 315 pixel, és ezt már teljes egészében ki tudjuk használni, nincsenek zavaró (takaró) felületek. Amire a borítókép tervezésekor fokozottan érdemes odafigyelni, hogy mobilon is átjöjjön a lényeg, mert mobilon ugyanezt a borítóképet használja a Facebook, de úgy hogy a borítókép két szélét levágja, így a látható tartalom 560 pixelre csökken. Tekintve, hogy mobilról rengetegen facebookoznak, ez nem kihagyható szempont.

Facebook borítókép és profilkép méretek

Facebook borítókép és profilkép méretek

Ezen kívül látható helyre kerültek korábbi eldugott helyükről a “lapfülek”, kvázi menüpontok, ott sorakoznak bal oldalt a profilkép alatt. Hangsúlyosabb lett a borítóképen, illetve most már az alatta megjelenő úgynevezett “Call to action” gomb is, amivel közvetlen forgalmat terelhetsz az általad kívánt tartalomra (videó, landing oldal, alkalmazás, hívás indítása stb.) Érdemes ez utóbbit is beállítani, hiszen ez ingyenes forgalomterelési lehetőség.

Talán nem annyira látványos, ugyanakkor fontos változás, hogy az üzleti oldalak új kinézetének megjelenésével eltűntek a reklámfelületek is az oldalról. Korábban jobb oldalt egész kicsiben 2-3 (akár konkurens) hirdetés is megjelent miközben valaki egy cég Facebook oldalát nézte. Ezek a reklámfelületek tűntek el… Gondolom senkinek sem fognak hiányozni. :)

2) Facebook Messenger for Business

Ha a Facebook oldal beállításai alatt be van kapcsolva, hogy fogadsz üzeneteket a Facebookon keresztül is, akkor van lehetőséged a válaszasszisztenst használni, azaz a beérkező írásokra már automatikus válaszokat is küldhetsz a Messengerben, az oldalad nevében. Három opciót állíthatsz be:

  • Távollét üzenet: amikor épp zárva vagy, vagy nincs senki ügyeletben, akkor a rendszer automatikusan küld egy előre beállított üzenetet, hogy mikor kap majd a kérdező érdemben választ.
  • Azonnali válaszok: a rendszer így nem csak akkor küld azonnali választ, ha az üzenetküldés távollét üzemmódban van, hanem mindig.
  • Messenger-üdvözlés: Ezt pedig a felhasználók, még az üzenetküldés megírása előtt látják, olvassák, így lehet nekik iránymutatást adni, hogy milyen jellegű kérdéseket várunk.
Facebook Messenger üdvözlés beállítása akár megszemélyesítéssel

Facebook Messenger üdvözlés beállítása akár megszemélyesítéssel

Jó dolog, hogy ezekbe az üzenetekbe már lehet automatikus megszemélyesítést beletenni, behúzható a kérdező vezeték és/vagy utóneve, az üzleti oldala honlapjának URL-je, vagy a cég címe. Érdemes ezt is használni!

Sokan nem tudják, hogy az átlagos válaszadási idő manuálisan megváltoztatható, azaz nem csak a Facebook által számított átlag jeleníthető meg, hanem egy előre beállított érték is:

Facebook üzenetek átlagos válaszidejének módosítása

Facebook üzenetek átlagos válaszidejének módosítása

3) Több nyelvű bejegyzések a Facebook oldalon

Ha szeretnéd, ma már egy oldalon, egy gombnyomással egyszerre több nyelven is tudsz posztolni.

facebook-tobb-nyelvu-poszt

Több nyelvű bejegyzés a Facebook oldalakon

Ha ki szeretnéd próbálni, akkor a Facebook oldalad beállításaiban kapcsold be az Álatlános > “Bejegyzések írása több nyelven” opciót.

4) Élő videók: Facebook Live

Kétségkívül az idei év legnagyobb dobása, hogy az élő videózás mindenki számára elérhető lett, függetlenül attól, hogy magánemberként, vagy cégként használja valaki a Facebookot. Élő videót indítani, 2-3 kattintással lehet, és alapértelmezettként bőven elegendő hozzá egy okostelefon, és annak a kamerája. Ma azonban már nem kell megelégedni, az amatőr élőzési megoldásokkal, hiszen aki akar, ma már ingyenes szoftverek segítségével, akár több kamerás, szerkesztett adásokat is adhat. Az ilyen megoldásokkal pedig akár az is lehetővé vált, hogy “élőben” adjunk le korábban felvett anyagokat a Facebookon. Természetesen ilyenkor élőszóban nincs lehetőség reagálni a kommentekre, de aki tart az élő műsor varázsától, annak mindenképpen egy biztonságosabb környezetet ígér, ha egy korábban felvett anyagot tud közvetíteni Facebookon.

Az élőzés olyan lehetőség, amit szerintünk mindenképpen érdemes kipróbálni, mert azontúl, hogy ezzel jelenleg nagyon szép eléréseket lehet produkálni, a bevonódási arány is sokkal jobb, mintha sima videóról lenne szó. Természetesen élőben jelentkezni csak akkor van értelme, ha van mondanivaló is, és nem árt ezt egy eseményként kezelni, azaz előtte behirdetni, hogy az adott időpontban minél többen kövessék a közvetítést élőben.

5) Facebook videók

És ha már megvannak a videók, akár azok amelyeket korábban élőben közvetíttettünk, érdemes rendszerezni. A Facebook az elmúlt 2 évben vívott harca a YouTube-bal sok funkciót adott az oldal adminoknak. Ma már lejátszási listákba lehet rendszerezni a különböző típusú videókat, lehet kiemelt videót beállítani, lehet nem publikus videót feltölteni. (Nézd meg a mi Facebook Videó oldalunkat!) Mindezt remek statisztikai jelentések spékelik meg, sőt az egyes videók nézőit ma már megcélozhatjuk reklámokkal akár aszerint hogy az egyes nézők az kiválasztott videókat milyen hosszan nézték meg. Talán mondani sem kell, hogy mennyire értékes célcsoport az a közösség, aki mondjuk a videóinkat 90-100%-ban nézegeti meg.

A videókkal kapcsolatban még egy fontos trend alakult ki: ma már a hangtalan videók korszakát éljük. Nagyon sokan és egyre többen nézik meg a videóinkat hang nélkül, ezért ha csak teheted feliratozd a videókat. Ez persze nem kis feladat, hiszen a videóban elhangzott anyagot le kell gépelni, és be kell időzíteni és tördelni, hogy az egyes mondatok éppen akkor legyenek kivetítve, amikor elhangzanak, de így a videó üzenete sokkal több emberhez tud eljutni. A feliratozáshoz (és vele együtt az időzítéshez, tördeléshez) több ingyenes szoftver is létezik (itt van egy például), amelyekkel .srt formátumban lehet elmenteni a feliratot, és a videó feltöltésekor (vagy utólagos szerkesztéskor) az alábbi helyen tölthető fel:

Facebook videó feliratozása

És így néz ki élőben, feliratozva: (A felirat egyes mobilkészülékeken csak akkor jelenik meg, ha lenémítva nézed a videót, asztali gépen beágyazva pedig lehetséges, hogy be kell kapcsolnod a feliratot a fogaskerék ikonra kattintva!)

6) Facebook Pixel

Kb. 1 éve vezette be a Facebook hogy egyetlen kóddal lehetséges a hirdetések optimalizálása, a konverziók mérése és az egyéni célközönségek kialakítása a honlap látogatóiból, melyekre remarketing hirdetések indíthatóak. A Facebook Pixel jelenleg még nem az egyetlen megoldás a fenti tevékenységekre, a régi módszer megszüntetését folyamatosan tervezi, és ahogy látjuk, ütemezi át.  A megszüntetésre sokáig 2016 közepét jelölte ki, mostanság viszont már 2016 végét írja a rendszer. Akárhogy is, lassan megtörténik, ezért ha még nem léptél ezzel kapcsolatban, akkor mindenképpen építsd be a honlapodba az új Facebook Pixel kódot, és alakítsd át a hirdetéseid, hogy a mérés és az optimalizálás az új kód alapján történjen.

Ha jelenleg nem hirdetsz Facebookon, akkor is érdemes betenni ezt a kódot a honlapodba, mert sose tudhatod mikor lesz szükséged arra hogy a honlapod látogatóid (vagy akár hozzájuk hasonló embereket) elérd egy-egy jól célzott hirdetéssel. A Pixel ingyen van, nem kötelező hirdetni, enni nem kér, szóval érdemes beépíteni a honlapba mindenképpen, ezután a mérés és az adatgyűjtés már automatikus.

7) Bővített egyéni célközönségek (Facebook retargeting)

Ha már az előbb rákanyarodtunk a Facebook hirdetésekre, és a remarketingre, akkor beszéljünk az adatok alapján való újra célzásról is.  A hirdetők számára az már nem újdonság, hogy email cím, telefonszám, és néhány egyéb adathalmaz alapján eddig is felkutathattuk a Facebookon a korábbi ügyfeleinket, feliratkozóinkat, azonban az egyszerre “feltölthető” adatok mennyisége sokat változott, előnyére. Ma már egyre több adatot tudunk megadni azokról, akikről korábbról vannak adataink, így az utólagos beazonosítás még pontosabb lesz. Nem véletlenül szoktam hangoztatni, hogy az adat a XXI. század legdrágább valutája. Ha valaki eddig nem épített adatbázist, mert mondjuk nem használta az email marketinget az eszköztárában, akkor most kitalálhatja, hogy mivel fog adatbázist építeni. Az adatbázis építés ma ugyanis már a kicsik számára sem csak email címek begyűjtését jelenti, hiszen az adatokkal legálisan is számos egyéb más dolgot lehet művelni.

Facebook újracélzás esetén például a beazonosításnál segítségünkre lehet már az eddigiek mellett a vezetéknév, a keresztnév, az irányítószám, a születési dátum, vagy csak abból az év, a nem, az életkor, az ország stb.

Tehát ha minél több adatot tudunk a célcsoportunkba tartozó egyes emberekről, annál pontosabban lehet őket beazonosítani, és hirdetéssel megcélozni őket, vagy a hozzájuk hasonló embereket.

Facebook egyéni célközönség létrehozása adatok alapján

Facebook egyéni célközönség létrehozása adatok alapján

 

8) Facebook Hirdetések: 20%-os szabály változás

A Facebook hirdetések elutasításának egyik legfőbb oka, a képekkel kapcsolatos. A legfőbb kérdés, amiről nagyon sokan tudnak már, hogy  a képen mennyi szöveg van. A Facebook azt javasolja, hogy lehetőleg csak minimális szöveges információ legyen a képen, és akkor nem lesz gond. Természetesen, ha az adott bejegyzés nem lesz hirdetés, hanem csak simán közzéteszed az oldaladon, akkor semmilyen szabályra nem kell odafigyelned (már ami a képen lévő szöveg mennyiségét illeti), ez a megkötés csak a hirdetésekre vonatkozik.

Korábban a Facebook 20%-ban állapította meg a hirdetett képen lévő szöveg maximális mennyiségét. Ez viszonyítási alapnak most is jó még, de nem igaz már az a megállapítás, hogy nem lehet 20%-nál több szöveg egy hirdetés képén. Lehet, csak azonos árért kevesebb elérést fog kapni a hirdetés. Azaz a sok szöveg a képen összességében drágább hirdetéseket eredményez. De mi számít sok és mi számít túl sok szövegnek?

Ezt sokszor nehéz ránézésre eldönteni, éppen ezért a Facebook készített ennek előzetes mérésére egy eszközt. Az eszközt itt találod , (Szöveglefedettségi eszköz) és nagyon egyszerűen működik. A kész képet (bármekkora is a méret) tallózd ki, és töltsd fel. Ha ez megvan, látni fogod, hogy mit gondol róla a Facebook. Ennek értelmében el tudod dönteni, hogy érdemes-e azt a képet hirdetéshez csatolni.

+1) Elérhetőek az Instagram üzleti oldalak

Nem szorosan Facebook, hanem a kistesó Instagramot érintő fontos hír, hogy van lehetőség üzleti oldallá alakítani a korábban létrehozott normál felhasználói fiókot. Ez azért lehet fontos, mert az Instagram üzleti oldal többlet funkciókat tartogat a cégek számára ilyen például a részletes statisztika. Mutatja  a posztok megjelenés számát, az elért embereket, a kattintásokat, illetve azt is, hogy hány különböző felhasználó tekintette meg az adatlapot. Ezek alapján könnyebben összesíthető, hogy mely típusú posztok működnek jobban, hiszen nem csak az alapján lehet ezt megítélni, hogy egy-egy bejegyzést hányan kedveltek.

OMA az Instagramon

OMA az Instagramon: instagram.com/oma.hu

Az üzleti Instagram oldalon egy kattintással fel lehet venni a kapcsolatot az oldal kezelőjével, és valószínűleg ez még csak a kezdet, fognak érkezni egyéb funkciók is az Instagram üzleti felhasználói számára. Mindenesetre az irány jó!

***

Ezeken kívül persze nagyon sok egyéb változás is történt, és ezekkel kapcsolatosan is sok egyéb értelmezni való is fontos lehet. Ha úgy gondolod eljött a Te időd és jó lenne felvenni a ritmust, és végre úgy kihasználni a Facebookban rejlő üzleti lehetőségeket, ahogy az ki van találva, akkor a jövő héten várunk az OMA Közösségi Média Szemiráriumára, és ha a Facebook hirdetési megoldásai haladó szinten is érdekelnek, akkor A Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumra. A helyek száma fogy, érdemes gyorsan dönteni.

Van kérdésed a Facebook üzleti felhasználásával kapcsolatban? Kérdezz kommentben!

Hozzászólások

  1. mennem kell. intézkedek.

  2. Halmai Gyöngyi szerint:

    Sziasztok! Abban esetleg tudnátok segíteni, hogy hogyan lehet privát Facebook profilhoz csatolt céges (üzleti) oldalt lecsatolni vagy másik privát Facebook profilhoz csatolni? Köszönöm!

  3. Kedves Zsolt!
    2015. februárjában végeztem el az 52 órás Online Marketing tréninget. A segítséged szeretném kérni egy most indított jótékonysági facebook közösségi oldal építésével kapcsolatosan.
    https://www.facebook.com/childrenonboardadventure/
    Igyekeztem a tanultakat beiktatni, de örömmel venném, ha ránéznél, min kellene változtatni.
    Várom visszajelzésed!
    Köszönettel,
    Évi

  4. Dávid szerint:

    Sziasztok OMA-Fiúk! Nagyon ott van ez a bejegyzés, mint mindegyik! Kérdés: hogyan lehet instagramot úgy kezelni, hogy nem akarok mobil előtt imádkozni? Én eddig olyan megoldásban okoskodtam, mint pl. az AirDrop, de ez nekem win7, chrome legújabb nem akart működni (telefon androidos), másokat meg mind csak fizetős szoftvereket találtam. Ti tudtok kérlek ajánlani valami jó megoldást, nem feltétlenül nyílt forráskódút? Köszönöm, much appreciated

  5. Kriszti szerint:

    Kedves Zsolt! Egy már feltett posztnál (üzleti oldal) megváltoztathatom az abban szereplő képet ha szeretném egy szebbre, jobbra, stb. kicserélni? Magát a bejegyzést nem törölném, mert sok like-ot, hozzászólást kapott.
    Köszönöm, ha válaszoltok!

  6. Zsuzsi szerint:

    Sziasztok!

    Hogyan hozhatok létre a Facebook hírfolyam elejére “Neked kiemelt tartalmak” részt?

  7. Péter szerint:

    Sziasztok!

    Egy olyan programot keresek, amiben a megírt posztot kattintással szét tudom küldeni az általam kiválasztott SM eszközökre. (facebook, twitter, g+, stb).

    Köszönöm a segítséget!

    Péter

  8. Szeretnék egy bejegyzést kiemelni és az ügyféllistámra meghirdetni. Nem találom a célközönségnél a saját ügyféllista opciót, ahová feltölthetném.
    Köszönöm

Hozzászólás beküldése

*