Online Marketing Akadémia

Az email marketing halott?

A közösségi média megoldások, különösen a Facebook előre törésével kapcsolatban szokás emlegetni, hogy az email marketingnek, meg úgy általában az emailezésnek befellegzett.

Ezen mindig jót szoktunk mosolyogni, mert a mi online marketingünk egyik, ha nem a legerősebb lába az email marketing. Email marketing nélkül nem tartanánk ott, ahol, email marketing nélkül nem tudtuk volna ezt az egészet felépíteni. És azt látjuk, hogy ma is működik. (Sőt elég nagy esély van rá, hogy Te is a blogértesítő hírlevelünkre kattintva jutottál el erre a bejegyzésre.)

Nemrég készítettünk egy kutatást az emailezési és email marketingezési szokásokról. Ennek a fő célja az volt, hogy felmérjük, hogy tényleg halott-e vagy haldoklik-e az email marketing, illetve szerettük volna azt is felmérni, hogy akik használják az email marketing adta lehetőségeket, ők mennyire tudatosan és profin teszik ezt. Az előzetes eredményekből az látszik, hogy nem kell még temetnünk az email marketinget, sőt…


De hát ott a Facebook…

Az igaz, hogy a mondandónk egy részét a Facebook valamely megoldásával is el tudjuk mondani, emiatt gondolhatják sokan, hogy egyre kevesebb szükség van az emailre. A vállalkozások számára is nagyszerű lehetőségeket hordoz a közösségi média az ügyfelekkel, érdeklődőkkel való kapcsolattartásra. Hátránya, hogy az óriási zajban egy adott kiposztolt üzeneted gyorsan avul, azt a követőd, aki ritkán jön fel Facebookra, nem biztos, hogy eléred vele. Ezen kívül az az állítás sem állja meg a helyét, hogy a Facebook egy ingyenes eszköz. Ez illúzió, amit a marketingesek régóta tudnak, mivel egy üzleti oldal organikus elérése nem túl nagy mértékű, hirdetések szükségesek a teljesebb célcsoport elérés érdekében. A felhasználó számára is csak látszólag ingyenes a Facebook, mert az adataival és a figyelmével fizet.

Az email ezzel szemben célba ér. (Ha csak nem hibás emailcímekkel rendelkezel.) Arra kell még figyelni, hogy a felhasználók által használt spamszűrők ki ne szűrjék leveled. Innentől kezdve csakis attól függ, hogy eléred-e a felhasználót, hogy rá tudod-e venni, hogy kinyissa az emailed. Ez a Te ügyességedtől, szövegírási képességeidtől és az irántad érzett (mint a levél feladója iránti) bizalomtól függ leginkább. Nem gátol a technikai akadályai és nem algoritmusfüggő. Igaz, az email marketing sincs ingyen.

Ezen kívül a saját építésű email adatbázisod, az a Tied! A Facebook oldalad, a Facebookon felépített közönség nem a Tied. Jöhetnek olyan trendek, változások, amelyek módosítják a viszonyokat és értékét veszti egy-egy megoldás. Gondolj csak a néhai iWiw-re. Voltak évek (a Facebook előtti évek), amikor sok magyar felhasználónak egyet jelentett az internettel. Ma meg már csak annyit tudunk mondani róla, hogy: „béke poraira”.

Nem szeretnénk beállni a Facebook megszűnését vizionálók táborába, sőt mi is nagy hangsúlyt fektetünk a Facebookra, de úgy gondoljuk, hogy noha most a közösségi média megoldások számítanak a legszexibb megoldásoknak, mindenki róluk beszél, méltatlanul elhanyagolt lett az email marketing.

A közösségi média is fontos, az email marketing is fontos, nem is szeretnénk egymással szembe állítani a kettőt. Mindegyiket a helyén kell kezelni és minél több lábon áll egy vállalkozás kommunikációja, annál stabilabban fogja átvészelni az élet viharait.

Az email marketing több, mint aminek látszik

Az email marketing több, mint hírlevélben kiküldött termék ajánló levelek. (A spamelésről most nem is beszélve.) Alkalmas kapcsolattartásra, tudásmegosztásra, ügyfél edukációra, márkaépítésre, bizalomépítésre és értékesítésre is.

Egy jól kitalált és felépített email sorozat automatikusan képes az érdeklődőből visszatérő, elégedett ügyfelet varázsolni, mindezt diszkréten, nem zavaró módon, akár nagy tömegben, folyamatos emberi beavatkozás nélkül is.

Az email marketing rengeteg munkát képes levenni egy vállalkozás válláról, hiszen nem csak az értékesítési csatornát (vagy annak egy részét) lehet vele helyettesíteni, hanem ügymeneti dolgokat is. Egyre inkább elmosódik a határ az email marketing szoftverek és a CRM (leegyszerűsítve: ügyfélkezelő) szoftverek között.

Az email marketing tehát:

Kulcsszó: rendszer

Az email marketing is akkor a leghatékonyabb, ha az online marketing többi eszközével és csatornájával szinergiában működhet. Nincs email marketing egy jól felépített ergonomikus honlap nélkül. Ezen kívül bele kell tölteni az adatbázisodba a feliratkozókat valahogy, ezt például hirdetések segítségével lehet elérni. A tartalommarketing pedig képes megtölteni élettel a leveleidet, építve ezzel a feliratkozóid irántad érzett bizalmát. És még hosszan sorolhatnánk a kapcsolódási pontokat.

A hangsúly azon van, hogy az online marketinged egy jól megtervezett rendszer legyen, melynek része az email marketing.

Konklúzió

Szóval az email marketing nem halott, sőt tapasztalatból mondjuk, hogy köszöni szépen jól van. Tudod, ha valakinek a halálhírét keltik, akkor ő még sokáig fog élni, tartja a mondás!

Hamarosan közzétesszük az emailezési és email marketing szokásokkal kapcsolatos kutatásunk eredményeit is!

Neked mit hozott eddig az email marketing?