Az email marketing halott?

A közösségi média megoldások, különösen a Facebook előre törésével kapcsolatban szokás emlegetni, hogy az email marketingnek, meg úgy általában az emailezésnek befellegzett.

Ezen mindig jót szoktunk mosolyogni, mert a mi online marketingünk egyik, ha nem a legerősebb lába az email marketing. Email marketing nélkül nem tartanánk ott, ahol, email marketing nélkül nem tudtuk volna ezt az egészet felépíteni. És azt látjuk, hogy ma is működik. (Sőt elég nagy esély van rá, hogy Te is a blogértesítő hírlevelünkre kattintva jutottál el erre a bejegyzésre.)

Nemrég készítettünk egy kutatást az emailezési és email marketingezési szokásokról. Ennek a fő célja az volt, hogy felmérjük, hogy tényleg halott-e vagy haldoklik-e az email marketing, illetve szerettük volna azt is felmérni, hogy akik használják az email marketing adta lehetőségeket, ők mennyire tudatosan és profin teszik ezt. Az előzetes eredményekből az látszik, hogy nem kell még temetnünk az email marketinget, sőt…

Email marketing kutatás

De hát ott a Facebook…

Az igaz, hogy a mondandónk egy részét a Facebook valamely megoldásával is el tudjuk mondani, emiatt gondolhatják sokan, hogy egyre kevesebb szükség van az emailre. A vállalkozások számára is nagyszerű lehetőségeket hordoz a közösségi média az ügyfelekkel, érdeklődőkkel való kapcsolattartásra. Hátránya, hogy az óriási zajban egy adott kiposztolt üzeneted gyorsan avul, azt a követőd, aki ritkán jön fel Facebookra, nem biztos, hogy eléred vele. Ezen kívül az az állítás sem állja meg a helyét, hogy a Facebook egy ingyenes eszköz. Ez illúzió, amit a marketingesek régóta tudnak, mivel egy üzleti oldal organikus elérése nem túl nagy mértékű, hirdetések szükségesek a teljesebb célcsoport elérés érdekében. A felhasználó számára is csak látszólag ingyenes a Facebook, mert az adataival és a figyelmével fizet.

Az email ezzel szemben célba ér. (Ha csak nem hibás emailcímekkel rendelkezel.) Arra kell még figyelni, hogy a felhasználók által használt spamszűrők ki ne szűrjék leveled. Innentől kezdve csakis attól függ, hogy eléred-e a felhasználót, hogy rá tudod-e venni, hogy kinyissa az emailed. Ez a Te ügyességedtől, szövegírási képességeidtől és az irántad érzett (mint a levél feladója iránti) bizalomtól függ leginkább. Nem gátol a technikai akadályai és nem algoritmusfüggő. Igaz, az email marketing sincs ingyen.

Ezen kívül a saját építésű email adatbázisod, az a Tied! A Facebook oldalad, a Facebookon felépített közönség nem a Tied. Jöhetnek olyan trendek, változások, amelyek módosítják a viszonyokat és értékét veszti egy-egy megoldás. Gondolj csak a néhai iWiw-re. Voltak évek (a Facebook előtti évek), amikor sok magyar felhasználónak egyet jelentett az internettel. Ma meg már csak annyit tudunk mondani róla, hogy: „béke poraira”.

Nem szeretnénk beállni a Facebook megszűnését vizionálók táborába, sőt mi is nagy hangsúlyt fektetünk a Facebookra, de úgy gondoljuk, hogy noha most a közösségi média megoldások számítanak a legszexibb megoldásoknak, mindenki róluk beszél, méltatlanul elhanyagolt lett az email marketing.

A közösségi média is fontos, az email marketing is fontos, nem is szeretnénk egymással szembe állítani a kettőt. Mindegyiket a helyén kell kezelni és minél több lábon áll egy vállalkozás kommunikációja, annál stabilabban fogja átvészelni az élet viharait.

Az email marketing több, mint aminek látszik

Az email marketing több, mint hírlevélben kiküldött termék ajánló levelek. (A spamelésről most nem is beszélve.) Alkalmas kapcsolattartásra, tudásmegosztásra, ügyfél edukációra, márkaépítésre, bizalomépítésre és értékesítésre is.

Egy jól kitalált és felépített email sorozat automatikusan képes az érdeklődőből visszatérő, elégedett ügyfelet varázsolni, mindezt diszkréten, nem zavaró módon, akár nagy tömegben, folyamatos emberi beavatkozás nélkül is.

Az email marketing rengeteg munkát képes levenni egy vállalkozás válláról, hiszen nem csak az értékesítési csatornát (vagy annak egy részét) lehet vele helyettesíteni, hanem ügymeneti dolgokat is. Egyre inkább elmosódik a határ az email marketing szoftverek és a CRM (leegyszerűsítve: ügyfélkezelő) szoftverek között.

Az email marketing tehát:

  • egy jól működő, nem drága kommunikációs csatorna;
  • automata vevőszerző gépezet része lehet;
  • sok élőmunkát képes kiváltani;
  • akkor is működik, amikor éppen a vállalkozás minden munkatársa alszik;
  • óriási vagyonná és aranytartalékká képes felépülni az évek során.

Aranytartalék

Kulcsszó: rendszer

Az email marketing is akkor a leghatékonyabb, ha az online marketing többi eszközével és csatornájával szinergiában működhet. Nincs email marketing egy jól felépített ergonomikus honlap nélkül. Ezen kívül bele kell tölteni az adatbázisodba a feliratkozókat valahogy, ezt például hirdetések segítségével lehet elérni. A tartalommarketing pedig képes megtölteni élettel a leveleidet, építve ezzel a feliratkozóid irántad érzett bizalmát. És még hosszan sorolhatnánk a kapcsolódási pontokat.

A hangsúly azon van, hogy az online marketinged egy jól megtervezett rendszer legyen, melynek része az email marketing.

Konklúzió

Szóval az email marketing nem halott, sőt tapasztalatból mondjuk, hogy köszöni szépen jól van. Tudod, ha valakinek a halálhírét keltik, akkor ő még sokáig fog élni, tartja a mondás!

Hamarosan közzétesszük az emailezési és email marketing szokásokkal kapcsolatos kutatásunk eredményeit is!

Neked mit hozott eddig az email marketing?

Hozzászólások

  1. Csakis kizárólag a küldő személy (vagy személyek, cég) -től függ, mennyire élő. Nagyon meggondolom, mire fordítok figyelmet és rendszeresen karbantartom az e-mail fiókjaimat, mert az idő és a szellemi energia már megfizethetetlen, különösen a mai információkavalkádban. Ennek ellenére vannak olyanok, akiknek a hírleveleit mindig elolvasom. Néhány okot felsorolok ami most kapásból eszembe jut:
    1.Számomra értékes, hasznos információkat tartalmaznak
    2.Ezekkel az információkkal tudok valamit kezdeni a gyakorlatban, vagy elvezetnek valamihez, amire szükségem van.
    3.Oktatnak, tanítanak, tudást adnak át.
    4.Kedvet csinálnak, megerősítenek, lelkesítenek, motiválnak
    5.Egyszerűen olyan jól vannak megírva, hogy nem csak az érdeklődésemet keltik fel, hanem még el is lazítanak.
    Nem akarok neveket mondani de van néhány nagyon jó online marketinges az országban, sőt a kevésbé ismertek közül is látok nagyon ügyes kommunikátorokat, és én nemcsak azért olvasom a hírleveleiket, mert kell, hanem mert tanulok belőle, és ezeket fel is fogom használni amikor én is készítek.

  2. Email marketing vs. hatékonyság

    Az előző hozzászólónak igaza van, de én annyiban egészíteném ki ( és ez a cikk szerzője és az előző hozzászóló véleményével is szinkronban van), hogy erősen “iparág” függő is az email marketing hatékonysága. Ezen kívül még ott van az olvasási arány, mint tényező. Egy-egy értékes cikk ( amit mondjuk már el is olvasnak) nem kevés időráfordítás. Nem beszélve arról, hogy még ha a spamtester alapján jól is van konfigurálva a levélküldő kliensed és a küldő szervered, még akkor is ott van, hogy a többezres adatbázissal dolgozók automatikus és folyamatos spamlistára kerülnek. ( a nagy adatbázissal dolgozók valszeg ismerik a barracuda problémát.)

    • Abszolút egyetértek, az email marketing hatékonyságának a kulcsa egyrészt a technikai beállításokon is múlik, hogy ne szűrjék ki a spamszűrők a levelünket, másrészt olyan tartalmakat küldjünk, amit meg is nyitnak, irántunk, mint feladó iránt is kialakuljon a bizalom és a végén még a célunkat is elérjük vele. Ettől szép és nem könnyű ez a műfaj.

  3. Kedves Cikkíró!

    Én a hírlevélhez picit másképp viszonyulok, mint programozó.

    A “kulcsszó” valóban a rendszer, mind a feliratkozók becserkészésében, mind a kiküldött hírlevelek kampányba illeszkedésében – ez a hírlevelezők 90%-ának nem sikerül :(

    a kedvenceim azok a hírlevelek, amik gyakorlatilag árlisták:
    AKCIÓ!!!
    most csak… :D

    és akkor jönnek a csalódások… és nem értik… :(

    Ön is megemlítette az automatizálást. A nagy probléma, hogy ebből a legtöbb cégtulajdonosnak ennyi marad meg a fejében:
    “automatikusan képes az érdeklődőből visszatérő…”

    a többi azonnal törlődik a tudatukból :D

    Ezekről a dolgokról régebben írtam is egy cikket, amiben próbálom felhívni a figyelmet arra, hogy oké, ez egy remek lehetőség, de azért nem olyan egyszerű ám, mint ahogy általában gondolják az emberek.
    – de szerencsére az Önökhöz hasonló remek marketingesek terelgetik az cégvezetőket a helyes útra, remélem egyszer beérnek ezek a dolgok

    Én látok egy másik problémát is, a rengeteg spam levelet. Épp pár napja dobtam be a témát egy programozói fb csoportban, hogy nem kéne nekünk, szakembereknek tennünk valamit az “internet tisztaságáért”?! – azért ez a rengeteg spamelő cég jól rontja a látogatók bizalmát :(

    és még egy: rengeteg a kókler webstúdió, akik a nagyobb profitért nem tájékoztatják megfelelően az ügyfeleiket, vagy egyszerűen ők sincsenek tisztában a valósággal
    de tény, hogy van félretájékoztatás bőven :(

    • Kedves János!

      Köszönöm a hozzászólását.

      Az email marketing valóban ingoványos terület, pláne, ahogy sokan csinálják. Hosszasan sorolhatnánk a helytelen és esetenként törvénytelen gyakorlatot, ezzel is sokan eljátszották már a felhasználók bizalmát.

      De lehet ezt eredményesen és hatékonyan művelni, a hosszú távú célok érdekében mind a felhasználók, mind a vállalkozás javára fordítani. Mi ez utóbbiról szeretnénk beszélni.

  4. Úgy gondolom/tapasztalom, hogy az email marketing ott van, lett elszúrva és az emberek meg is unják ezért, hogy a többség szinte naponta 2 naponta küldözgeti, sokszor egy nap többet is ahova csak tudja. Ennek az az eredménye, hogy lejelentkezik, ha tud, ha nem mert egyre több ilyen is van, olvasás nélkül a kukába köt ki.
    Csak azért írogat a “szerencsétlen”, mert azt hiszi, hogy ez a fajta “emlékezetbe vésés” egy jó módszer.
    Épp az ellenkezőjét éri el, miközben csak ismétli magát semmi újat nem mond.
    Úgy gondolom, hogy ezek sűrűsége legfeljebb 15-20 nap vagy még több. Így elérhető lenne egy akciózáskor, hogy talán el is olvasná a többség.
    Pl. most 4napig nem volt érkezésem a levelekkel foglalkozni. Beömlött vagy 150-160. Legalább 30 azonos feladótól, egyszerűen szörnyű. Az eredménye, hogy törlés és törlés 5-6 kivételével, hogy azt később megolvasom.
    Én ezt találom a legnagyobb hibának.

    • Kedves Ferenc! Rossz példát mi is látunk, de azzal szeretnénk foglalkozni, hogy hogyan lehet eredményes és egyúttal mindkét fél (feliratkozó és hírlevél küldő) számára kívánatos módon email marketingezni.

  5. Kedves Márton
    – félre értettél. Ez ne rossz minta volt, inkább egy fajta óvás itt a blogozóknak, hogy hogyan ne email marketingezzünk.
    Ez igaznak bizonyult a “facén” is. Mikor túl sűrűn illesztettem dolgokat a céges oldalunkra, megdöbbenve tapasztaltam, hogy “nem hogy nőne, időnként csökkent a kedvelés”. Rá kellett döbbennem, ez kizárólag azért volt, mert ugye a face küldte az értesítéseit azonnal, meg ‘sokkkalták’.
    – Ilyet , okulva ma már vagy 1,5-2 éve nem teszek, beritkítottam, ‘kijelentkezés’ azóta szinte nincs, inkább jelentős a növekedés hétről – hétre, a csoportba is önként kérik a felvételt, sajnos az úgymond ismerősök nézegetése az elhibázott korábbiak miatt a cégesen inaktív, a “külsősök” alkotják a kedvelésekkel cca. a 80%-ot…

Hozzászólás beküldése

*