Hol tartózkodnak az ideális érdeklődőid? (Google AdWords trükk)

Észrevetted már, hogy a különböző tulajdonságok alapján osztályozott látogatóid más-más eredményeket hoznak? Nem ugyanúgy viselkednek és döntenek a nők vagy férfiak vagy a különböző életkor csoportba tartozók. Más konverziós aránnyal rendelkeznek a keresőből érkező látogatók, mint pl. a banneres hirdetésedre kattintók.

Miért lenne egységes a kép, ha földrajzi szempontból vizsgálnánk meg az érdeklődőidet? A vizsgált kampányaim esetében jól látható különbség mutatkozott pl. a budapesti, pest megyei vagy más tájegységeken elért látogatókat illetően. Az eltérés jelentős is lehet.

Mondjuk ki, nem ér meg ugyanannyit egy látogató Szentgotthárdról, mint Sátoraljaújhelyről. És hogy melyik mennyit ér meg? Nem tudjuk előre. De ha ügyesen építed fel a kampányaidat, akkor hamarosan tudni fogod! Pl. egy szálláshely esetében nyilvánvaló, hogy nem ugyanúgy reagálnak az ajánlatodra a szomszéd megyéből érkezők, mint az ország túlsó végéből érkezők. De ha most azt gondolod, hogy Neked nincs területi érintettséged, mert webáruházat üzemeltetsz, ami pl. Magyarország bármely pontjáról fogadja a rendeléseket, és emiatt nincs különbség az egyes régiók között, akkor tévedsz.

(Érdemes megnézni a Google Analytics földrajzi riportját, hogy melyik régió adja a legaktívabb látogatókat és persze hol a legmagasabb a konverziós arány.)

Csinálhatnánk azt is, hogy csak a legaktívabb megyékben, városokban költöd el a szűkre szabott büdzséd, ami akár jó megoldás is lehetne, de ha konverzió maximalizálásra törekedsz, akkor van ennél egy sokkal kifinomultabb megoldás.

Íme a megoldás

Most egy meglehetősen elhanyagolt fogásról írunk, amely univerzálisan alkalmazható a Google AdWords kampányaid optimalizálása során. Nem ez az első szempont ami alapján érdemes optimalizálnod, de egy régebben futó kampánynak is komoly lendületet és hatékonyság javulást szokott adni.

A Google AdWords kampányok célzásánál a legtöbben beállítják egész Magyarországot, amennyiben az egész ország a célcsoportba tartozik földrajzilag. Te ne ezt tedd! Oszd fel a megcélzott területet kisebb egységekre. Tehát ne egyben célozz, hanem a kirakó minden egyes darabjaira külön-külön. (Ezt egy kampányon belül meg lehet oldani, ne ijedj meg!)

Magyarország felosztvaAzt azért gondold végig, hogy ha minél jobban szétszabdalod az egészet, minél kisebb darabokra, annál jobban szét fognak töredezni az adatok, annál több idő kell ahhoz, hogy értékelhető statisztikák alapján tudj döntéseket hozni. Ha intenzívek a kampányaid (pl.: min. 10.000 Ft / nap / kampány), akkor pl. Magyarországi célzás esetén oszd fel a megyékre, a megyeszékhelyekre és a nagyvárosokra a területet (kb. 50 egység lesz). Kevésbé intenzív kampányok esetében elég csak megyékre + Budapestre felosztani a területet.

Mi van akkor, ha 1 adott földrajzi pont több kategóriába is beleesik. Pl.: az adott felhasználó Kecskeméten tartózkodik, így beleesik a “Kecskemét”, a “Bács-Kiskun megye” és mondjuk a “Magyarország” halmazba is. Ilyenkor (egyenlő licit esetén) a legkisebb földrajzi egységbe kerül beleszámításra, vagyis a “Kecskemét” kategóriába.

Várni, csak várni…

Ha ezt megtetted, nincs más dolgod, mint várni. Várni, hogy összejöjjön elég adat, konverzió, meg minden, hogy a beállításokon elkezdhess javítani. Ezért érdemes ezt mindjárt a kampány indulásakor beállítani és hagyni úgy futni a kampányt, és egy nap visszatérni erre a beállításra.

Utólag – amennyiben ez nem volt beállítva Nálad – csak áttételesen lehet visszanyerni az infót, hogy mely földrajzi régiók működtek jobban és kevésbé eredményesen. (Pl. Google Analytics földrajzi jelentés, valamint az AdWords rendszerben a Dimenziók fül / Földrajzi jelentés.)

De sokkal egyszerűbb, ha a földrajzi célzás beállítását szolgáló oldalon már az indulásnál alkalmazod ezt a regionális szegmentálást. Egy idő után valami ilyesmit fogsz látni. Szépen kijönnek a különbségek:

Google AdWords földrajzi célzás

Hogyan optimalizálj?

Ezután nincs más dolgod, mint az ajánlatkorrekciókat alkalmazni. Amelyik régió túl drágán hozza a konverziókat, ott a normál licitedet csökkentő ajánlatkorrekciót alkalmazz, amelyik pedig olcsóbban, mint a kitűzött cél, ott növelő licitet állíts be. A cél, hogy egy idő után minden régió közel azonos összegért hozza a konverziókat. Így tudod elérni azt, hogy nem lesz olyan terület, ahonnan túl drága ügyfeleket vásárolsz, illetve máshonnan pedig nagyon könnyen és olcsón jönnek az érdeklődők, de nem szerzed meg a maximumot belőlük. Ez egy iteratív folyamat, több lépés kell majd, mire eléred az egységes eredményeket.

Sok sok ehhez hasonló trükk hangzik el a Haladó Google AdWords Szemináriumunkon, de ha előbb a szilárd alapokat fektetnéd le, akkor gyere el az Alapozó Google AdWords Szemináriumunkra, esetleg mindkettőre!

Nálad melyik földrajzi régió működik a legjobban? És vajon ennek mi az oka?

Comments

  1. Ez tényleg hasznos volt.

  2. Jó ötlet. Ha jól értem, akkor maradjon egész Magyarország is, és az mellett legyenek beállítva külön a megyék is?

    • Elvileg nem szükséges a Magyarország beállítása, a megyék mellett, de a gyakorlatban, ha beállítod, azt tapasztalod, hogy lesz olyan felhasználó, akit a Magyarország kategóriába sorolt. (Nem sok lesz ilyen arányaiban.) Szóval szerintem állítsd be, így biztos nem maradnak vakfoltok.

  3. Szia Márton!

    Köszi, megyek, hamarosan találkozunk az OMA Live-on.
    Nem árt egy kis frissítés.
    A babamasszázs hírdetésében már így is nagy segítségünkre (drasztikus változás:) volt az előző tanfolyam. De szeretnék még fókuszáltabb, céltudatosabb lenni.
    Már nagyon várom.:)
    üdv,
    péter

  4. Szia Márton!

    Van egy kérdés, ami szerintem a témába vág.
    Nekünk a babamasszázs hirdetéseknél azok a kedvezőbbek, amik a lakhelyünkhöz (Dunakeszi) közelebb vannak, mert így a feleségemnek kevesebbet kell utaznia. Tehát egyenként ki lehetne jelölni, hogy Szentendre, Budakalász, Göd stb. Viszont, amit én csináltam, hogy kijelöltem egy Dunakeszi+13km sugarú kört, amiben Budapest északi része is benne van. Ezt egyébként nem tudom, hogy mennyire megbízható. De a pontos ajánlattételi lehetőség miatt mindenképp át kellene váltani a szomszédos települések egyenként (sugár nélkül) való felvitelére +Budapest. Viszont így csak az egész Budapestet lehet kijelölni.
    Javaslod e a sugárral való célzás megszüntetését, illetve milyen megoldás lenne jó szerinted? Te hogy oldanád meg a kecske és a káposzta problémáját?
    köszi,
    péter

    • Szia Péter!

      A hatósugáron belül levő településeket felvenném külön-külön, amik benne vannak a rendszerben. Budapest kerületeire még nem lehet célozni sajnos (pedig régóta ígéri a Google). Ezt át lehet hidalni úgy, hogy egy GPS koordináta és annak valahány km-es körzetét jelölöd meg. Így Budapest északi részét is meg tudod adni ilyen módon külön. A földrajzi célzás egész pontos, már lehet rá támaszkodni.

  5. Sziasztok!
    Sajnos elég speciális a webáruházunk, s a Google nem enged hirdetni.
    Szeretném felvenni Veletek közvetlenül a kapcsolatot, mi a teendő, milyen lehetőségek vannak?
    Köszönöm,
    Krisztina

Szólj hozzá!

*