Online Marketing Akadémia

Miért hibás Majka nyereményjátéka a Facebookon?

Tegnap este vettünk észre egy posztot a Facebookon, ezzel kapcsolatban tettünk fel gyors kérdést a saját Facebook oldalunkon:

A szám mindenképpen elismerésre méltó, de Majka most hibázik. Hol a hiba a képen?

Közzétette: Online Marketing Akadémia – OMA.hu – 2016. január 25.

 
Majka (talán nem kell bemutatni, ha valaki nem tudja kiről van szó, akkor itt utánanézhet) évek óta a legnézettebb szereplő a magyar zenei paletta tagjai között a YouTube-on. Pár nap alatt most is 1 millió megtekintést ért el egy új klippel (ez azért valljuk be, szép eredmény!), és ezt úgy gondolta megpörgeti még egy Facebookos nyereményjátékkal. A nyereményjáték szövegét látod a fenti poszt képén (de itt akár eredetiben is megnézheted, még most is zajlik), de a lényeg: oszd meg a képet, és akkor nyerhetsz valamit.

De hol itt a hiba?

A nyereményjáték az alapvető Facebook szabályoknak sem felel meg, de ne legyünk ennyire szőrös szívűek, valljuk be nagyon sok ilyet látunk. Azonban, ha már itt tartunk, akkor tanuljunk is más hibájából, milyen szabályoknak kell ma megfelelni egy Facebook nyereményjátéknak?

Pár sorban a kötelező elemek (nincs sok!):

Ezek azért viszonylag laza szabályok. 2013-ban léptek életbe, előtte sokkal nehezebb volt szabályos promóciót indítani a Facebookon, de azóta gyakorlatilag csak ezekre kell figyelni.

Majka esetében azonban ez nem sok vizet zavar, hiszen maximum ha a Facebooknak ez feltűnik, törli a posztot, vagy kap egy figyelmeztetést az oldal.

Az igazi hiba inkább ott van, hogy Majka arra kéri az embereket hogy osszák meg a bejegyzését, és azt vállalja, hogy majd sorsol a megosztók között.

A Facebook szabályzata szó szerint így szól:

Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).Facebook Page Guidelines

De!

A szabályok be nem tartása mellett az igazi probléma ezzel az, hogy Majka nem tud sorsolni az összes megosztó között, mert fogalma sincs, hogy kik is ők valójában és teljes egészében. A megosztóknak ugyanis ő csak egy részét látja, méghozzá azokat, akik publikusan osztották meg a bejegyzést.

Tehát lehet valaki abban az illúzióban, hogy megosztotta a posztot, és részt vesz a nyereményjátékban, de ha például az adatvédelmi alapbeállítása szerint, csak az ismerősei láthatják a tartalmait, akkor egész biztosan nincs benne a kalapban, tehát nem is nyerhet.

És hogyan fog Majka sorsolni?

Nyilván rábök majd valakire azok közül akiket lát. Pedig ha a szabályosan csinálná az egészet, teljesen feddhetetlenül, minden bunda vagy részrehajlás nélkül, és nagyon elegánsan is megoldhatná a sorsolást. Mutatok is ehhez pár eszközt mindjárt.

Hogyan kell helyesen levezényelni egy Facebookos nyereményjátékot?

Azon túl hogy szabályzatot kell írni, melyben rögzíteni kell mind a magyar szabályozásnak megfelelő tételeket, mind a Facebook saját kívánalmait, helyesen kell mozgósítani a tömeget. Azt már tudjuk, hogy nem lehet megosztásra buzdítani a felhasználókat, de mit lehet?

Ami szintén tilos: “Like-old az oldalam, és nyerhetsz egy….”

Ha a fenti szabályoknak megfelelsz, akkor lehetőséged van elegánsan sorsolni is. Hiszen könnyen fejtörés lehet belőle, hogy mit teszel, ha az adott posztot több ezer felhasználó lájkolja és kommenteli. Mi alapján választod ki a nyertest úgy, hogy ne vetüljön Rád a bunda gyanúja se?

Ehhez ma már szerencsére vannak jó eszközök. (Korábban volt egy jó magyar megoldás is, úgy hívták FanFisher, de ma már sajnos nem működik.)

Szóval az általunk ismert, jó eszközök sorsoláshoz:

Ha Te nem vagy egy “Majka”, akkor ez még fontos lehet

Majka jelen esetben nyilván a mennyiségre megy rá, neki mindegy kik vesznek részt a nyereményjátékban, teljesen mindegy, hogy kik osztják meg a klipjét. Ott az a lényeg, hogy pörögjön a számláló, minél több ember nézze meg, és ismerje meg az adott zenét. De a többségünk nem Majka, és nem engedheti meg, hogy sörétes puskával szórja a népet, nem csak a mennyiség a fontos.

Sokunknál a minőség is nagyon fontos.

A nyereményjátékokkal kapcsolatban pedig a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy a “potyalesőket”, az “ingyenélőket” (a nem minőségi “játékosokat”) vonzza be, ahelyett hogy a potens célközönséget (azokat akikből előbb-utóbb ügyfelek lesznek) vonná be a kommunikációba. Ezért is baj ha valaki egy iPhone-t ígér nyereménynek, mert azt mindenki meg akarja nyerni. Még az is akinek van. Úgy gondolkodik, hogy majd odaadja valakinek, vagy eladja, csinál vele akármit, ingyen volt, nyeremény volt.

A kulcskérdés tehát, hogy hogyan tudsz úgy nyereményjátékot csinálni, hogy az valóban a célcsoportod vonzza be, azaz a minőségi érdeklődőket?

Ez pedig nagy mértékben a nyereménytől függ.

Mi legyen a nyeremény, hogy csak a célcsoportodat érdekelje?

Vegyünk egy saját példát: gondolj bele, ha mi kisorsolnánk egy helyet az OMA Live! 52 órás online marketing képzésünkre, akkor nagy valószínűséggel ennek bárki örülne. Tényleg bárki. Még az is, akinek semmi köze az online marketinghez, úgy van vele, hogy eljön meghallgatni, eszik-iszik egy picit, + melegebb van mint odakint. :) Vagy ha nagyon nem érdekli, mert semmi köze a marketinghez, cégvezetéshez, vagy a honlapok világához, akkor legfeljebb majd átpasszolja valakinek. De azért játszik, hátha nyer.

Azaz egy ilyen nyeremény éppen abba a kategóriába esik, mint egy ingyen iPhone vagy akár egy ingyen utazás. A lényeg ugyanis nem a nyereményen (a terméken vagy a szolgáltatáson van), hanem ezen: INGYEN. Ingyen, bármi jöhet.

Ezért ha nyereményt ajánlasz fel, és a célcsoportod szeretnéd bevonzani, akkor soha ne ingyen valamit ajánlj fel nyereménynek.

Gondolj bele újra:

Nem hiszem, hogy másra gondolunk: nyilván ezek a nyeremények csak azoknak lesznek vonzóak, akik egyébként is vásárolnának ilyet. Jönne a képzésre, így csak a felét kell kifizetnie. Venne egy iPhone-t, és így a felét megspórolja. Egyébként is utazna, és így már csak a repjegyet kell megvennie.

Kevesebben fognak részt venni a játékban?

Igen. Lehet, hogy sokkal. Lehet, hogy a játékosok 90% akár inkább kihagyja a játékot. De a maradék 10%… Na ők lesznek a potenciális vásárlóid, akikkel lehetnek terveid. Kívülről nem fog olyan sikeresnek tűnni a kampányod. Nem lesz 1 millió megtekintésed, megosztásod, kommented, de akik részt vesznek a játékban ők igazán potens, minőségi vevőjelöltek.

Minden ilyen aktivitást kiváltó nyereményjáték, olyan, mintha az érdeklődőidből egy minősített közönséget hoznál létre, akiket később könnyen meg tudsz célozni releváns hirdetésekkel. Sokkal olcsóbb és hatékonyabb lesz újra elérni a kevesebb, de minőségi érdeklődőket, mint az érdektelen, nagy számú “ingyenélő” közönséget, akikre elkölthetsz végül sok pénzt, mire kiszelektálja a hirdetés közülük azt a kevés vásárlót.

Nem azért csinálnál nyereményjátékot, hogy a “csali” összegyűjtse Neked az érdeklődőket, hogy rájuk már ne kelljen sokat költeni, mire ügyfelek lesznek?

Ez sem egy utolsó szempont. Tehát nem minden a mennyiség. Tervezz tehát, mielőtt nyereményjátékot hirdetsz, és ne csak a Facebook szabályainak felelj meg, hanem a józan ész szabályainak is!

Ha tetszett a poszt, és szeretnél még tanulni, várlak a Közösségi Média Szemináriumon, vagy a Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumon!

(A poszt azért született, hogy tanuljunk a hibából. nem kíván sértegetni senkit. Ilyen poszt volt már, lesz is még, figyelünk.)