Miért hibás Majka nyereményjátéka a Facebookon?

Tegnap este vettünk észre egy posztot a Facebookon, ezzel kapcsolatban tettünk fel gyors kérdést a saját Facebook oldalunkon:

A szám mindenképpen elismerésre méltó, de Majka most hibázik. Hol a hiba a képen?

Közzétette: Online Marketing Akadémia – OMA.hu – 2016. január 25.

 
Majka (talán nem kell bemutatni, ha valaki nem tudja kiről van szó, akkor itt utánanézhet) évek óta a legnézettebb szereplő a magyar zenei paletta tagjai között a YouTube-on. Pár nap alatt most is 1 millió megtekintést ért el egy új klippel (ez azért valljuk be, szép eredmény!), és ezt úgy gondolta megpörgeti még egy Facebookos nyereményjátékkal. A nyereményjáték szövegét látod a fenti poszt képén (de itt akár eredetiben is megnézheted, még most is zajlik), de a lényeg: oszd meg a képet, és akkor nyerhetsz valamit.

De hol itt a hiba?

A nyereményjáték az alapvető Facebook szabályoknak sem felel meg, de ne legyünk ennyire szőrös szívűek, valljuk be nagyon sok ilyet látunk. Azonban, ha már itt tartunk, akkor tanuljunk is más hibájából, milyen szabályoknak kell ma megfelelni egy Facebook nyereményjátéknak?

Pár sorban a kötelező elemek (nincs sok!):

  • Kötelező a hivatalos szabályzatban vagy leírásban feltüntetni, hogy a Facebooknak semmi köze a nyereményjátékhoz.
  • Fel kell tüntetni, hogy “a promóciót a Facebook nem támogatja, nem hagyja jóvá, nem végzi és nem kapcsolódik a Facebookhoz.”
  • A személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére.

Ezek azért viszonylag laza szabályok. 2013-ban léptek életbe, előtte sokkal nehezebb volt szabályos promóciót indítani a Facebookon, de azóta gyakorlatilag csak ezekre kell figyelni.

Majka esetében azonban ez nem sok vizet zavar, hiszen maximum ha a Facebooknak ez feltűnik, törli a posztot, vagy kap egy figyelmeztetést az oldal.

Az igazi hiba inkább ott van, hogy Majka arra kéri az embereket hogy osszák meg a bejegyzését, és azt vállalja, hogy majd sorsol a megosztók között.

A Facebook szabályzata szó szerint így szól:

Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).Facebook Page Guidelines

De!

A szabályok be nem tartása mellett az igazi probléma ezzel az, hogy Majka nem tud sorsolni az összes megosztó között, mert fogalma sincs, hogy kik is ők valójában és teljes egészében. A megosztóknak ugyanis ő csak egy részét látja, méghozzá azokat, akik publikusan osztották meg a bejegyzést.

Tehát lehet valaki abban az illúzióban, hogy megosztotta a posztot, és részt vesz a nyereményjátékban, de ha például az adatvédelmi alapbeállítása szerint, csak az ismerősei láthatják a tartalmait, akkor egész biztosan nincs benne a kalapban, tehát nem is nyerhet.

És hogyan fog Majka sorsolni?

Nyilván rábök majd valakire azok közül akiket lát. Pedig ha a szabályosan csinálná az egészet, teljesen feddhetetlenül, minden bunda vagy részrehajlás nélkül, és nagyon elegánsan is megoldhatná a sorsolást. Mutatok is ehhez pár eszközt mindjárt.

Hogyan kell helyesen levezényelni egy Facebookos nyereményjátékot?

Azon túl hogy szabályzatot kell írni, melyben rögzíteni kell mind a magyar szabályozásnak megfelelő tételeket, mind a Facebook saját kívánalmait, helyesen kell mozgósítani a tömeget. Azt már tudjuk, hogy nem lehet megosztásra buzdítani a felhasználókat, de mit lehet?

  • Lehet az adott bejegyzés kedvelésére, és/vagy
  • az adott poszt kommentelésére buzdítani az embereket.

Ami szintén tilos: “Like-old az oldalam, és nyerhetsz egy….”

Ha a fenti szabályoknak megfelelsz, akkor lehetőséged van elegánsan sorsolni is. Hiszen könnyen fejtörés lehet belőle, hogy mit teszel, ha az adott posztot több ezer felhasználó lájkolja és kommenteli. Mi alapján választod ki a nyertest úgy, hogy ne vetüljön Rád a bunda gyanúja se?

Ehhez ma már szerencsére vannak jó eszközök. (Korábban volt egy jó magyar megoldás is, úgy hívták FanFisher, de ma már sajnos nem működik.)

Szóval az általunk ismert, jó eszközök sorsoláshoz:

Ha Te nem vagy egy “Majka”, akkor ez még fontos lehet

Majka jelen esetben nyilván a mennyiségre megy rá, neki mindegy kik vesznek részt a nyereményjátékban, teljesen mindegy, hogy kik osztják meg a klipjét. Ott az a lényeg, hogy pörögjön a számláló, minél több ember nézze meg, és ismerje meg az adott zenét. De a többségünk nem Majka, és nem engedheti meg, hogy sörétes puskával szórja a népet, nem csak a mennyiség a fontos.

Sokunknál a minőség is nagyon fontos.

A nyereményjátékokkal kapcsolatban pedig a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy a “potyalesőket”, az “ingyenélőket” (a nem minőségi “játékosokat”) vonzza be, ahelyett hogy a potens célközönséget (azokat akikből előbb-utóbb ügyfelek lesznek) vonná be a kommunikációba. Ezért is baj ha valaki egy iPhone-t ígér nyereménynek, mert azt mindenki meg akarja nyerni. Még az is akinek van. Úgy gondolkodik, hogy majd odaadja valakinek, vagy eladja, csinál vele akármit, ingyen volt, nyeremény volt.

A kulcskérdés tehát, hogy hogyan tudsz úgy nyereményjátékot csinálni, hogy az valóban a célcsoportod vonzza be, azaz a minőségi érdeklődőket?

Ez pedig nagy mértékben a nyereménytől függ.

Mi legyen a nyeremény, hogy csak a célcsoportodat érdekelje?

Vegyünk egy saját példát: gondolj bele, ha mi kisorsolnánk egy helyet az OMA Live! 52 órás online marketing képzésünkre, akkor nagy valószínűséggel ennek bárki örülne. Tényleg bárki. Még az is, akinek semmi köze az online marketinghez, úgy van vele, hogy eljön meghallgatni, eszik-iszik egy picit, + melegebb van mint odakint. :) Vagy ha nagyon nem érdekli, mert semmi köze a marketinghez, cégvezetéshez, vagy a honlapok világához, akkor legfeljebb majd átpasszolja valakinek. De azért játszik, hátha nyer.

Azaz egy ilyen nyeremény éppen abba a kategóriába esik, mint egy ingyen iPhone vagy akár egy ingyen utazás. A lényeg ugyanis nem a nyereményen (a terméken vagy a szolgáltatáson van), hanem ezen: INGYEN. Ingyen, bármi jöhet.

Ezért ha nyereményt ajánlasz fel, és a célcsoportod szeretnéd bevonzani, akkor soha ne ingyen valamit ajánlj fel nyereménynek.

Gondolj bele újra:

  • kinek lesz izgalmas, egy OMA Live képzés mondjuk féláron?
  • kinek lesz vonzó egy iPhone féláron?
  • ki fogja epekedve várni az eredményt, ha az utazáshoz a szállás és az ellátás a nyeremény, a nyertesnek már csak az utazást kell állnia?

Nem hiszem, hogy másra gondolunk: nyilván ezek a nyeremények csak azoknak lesznek vonzóak, akik egyébként is vásárolnának ilyet. Jönne a képzésre, így csak a felét kell kifizetnie. Venne egy iPhone-t, és így a felét megspórolja. Egyébként is utazna, és így már csak a repjegyet kell megvennie.

Kevesebben fognak részt venni a játékban?

Igen. Lehet, hogy sokkal. Lehet, hogy a játékosok 90% akár inkább kihagyja a játékot. De a maradék 10%… Na ők lesznek a potenciális vásárlóid, akikkel lehetnek terveid. Kívülről nem fog olyan sikeresnek tűnni a kampányod. Nem lesz 1 millió megtekintésed, megosztásod, kommented, de akik részt vesznek a játékban ők igazán potens, minőségi vevőjelöltek.

Minden ilyen aktivitást kiváltó nyereményjáték, olyan, mintha az érdeklődőidből egy minősített közönséget hoznál létre, akiket később könnyen meg tudsz célozni releváns hirdetésekkel. Sokkal olcsóbb és hatékonyabb lesz újra elérni a kevesebb, de minőségi érdeklődőket, mint az érdektelen, nagy számú “ingyenélő” közönséget, akikre elkölthetsz végül sok pénzt, mire kiszelektálja a hirdetés közülük azt a kevés vásárlót.

Nem azért csinálnál nyereményjátékot, hogy a “csali” összegyűjtse Neked az érdeklődőket, hogy rájuk már ne kelljen sokat költeni, mire ügyfelek lesznek?

Ez sem egy utolsó szempont. Tehát nem minden a mennyiség. Tervezz tehát, mielőtt nyereményjátékot hirdetsz, és ne csak a Facebook szabályainak felelj meg, hanem a józan ész szabályainak is!

Ha tetszett a poszt, és szeretnél még tanulni, várlak a Közösségi Média Szemináriumon, vagy a Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumon!

(A poszt azért született, hogy tanuljunk a hibából. nem kíván sértegetni senkit. Ilyen poszt volt már, lesz is még, figyelünk.)

Comments

  1. Sziasztok,

    én is tippeltem tegnap, nem találtam el, de örülök, hogy megosztottátok a választ és ilyen bőségesen írtátok le a megfejtést!

    Üdv!

    • Ez így lenne normális, nem? Bár a mai világban valóban az ember ahhoz van hozzászokva, hogy a kritika 1 szó vagy jobb esetben 1 mondat…. Nálunk ebből egy poszt lett :) Törekszünk az alaposságra. Nem sokszor sikerül, de törekszünk rá. :)

      • Szia Zsolt,

        Magyarországon ti vagytok az online marketing nagykövetei, sokat tanultam tőletek, most is…köszi! Alaposak voltatok, ezt várom, ezt várjuk (a ti célcsoportotok)!

  2. Gabriel Burn szerint:

    Üdvözletem :)

    Kétlem hogy szabályokat sért Majka posztja ugyanis akkor lenne ott egy olyan jelentési lehetőség, hogy pölö “A poszt nem felel meg a szabályoknak” vagy valami efféle de nincs ilyen :) Csak akkor ha kéretlen, sértő vagy erőszakos cselekményekre buzdít.

    Számtalan ilyen megosztás van a facebookon. Ha ez szabálytalan lenne jelenteni is lehetne de nem lehet.

    • Sztojnó László szerint:

      Erről az érvelésről az a vicces story jut eszembe, valaki a kezében fogott egy papírpénzt, vajon hamis, vagy nem hamis, majd felderült az arca: “nem lehet hamis, hiszen rá van írva, hogy a bankjegyhamisítást a törvény bünteti”.

      A Facebook senkit nem érdekel a Majka sorsolás szemppontjából (úgy tűnik magát a Facebookot sem), de annál elgondolkodtatóbb, hogy nem tudja beazonosítani azokat, akik megosztották a poszját, akkor milyen alapon meri azt írni, hogy majd sorsol közülük, Kik közül? Nyilván a Majka nem akarja megspórolni az ajándékot, és oda fogja adni valakinek, hogy kinek, azt ő teljesen leszarja, neki mindegy, de azoknak nem mindegy akiket akarva-akaratlanul becsapott, és nem fognak részt venni a sorsoláson (már ha lesz sorsolás, de az egy másik jogszabály, és a Szerencsjáték Zrt. engedélye kell)
      na ennyit
      Laci

    • Nem a poszt szabálytalan, hanem a nyereményjáték. De fentebb ezt részleteztem, hivatkoztam is a szabályra, nézd meg. A szabályoknál is fontosabb, hogy sok embernek a részvétel csak illúzió marad, ugyanis 0% az esélye a nyerésre (épp mintha részt sem venne). Erről szól a poszt, és persze arról, hogy hogyan lehetne ezt jól és mellette még szabályosan is csinálni.

  3. Becike92 szerint:

    Sziasztok!

    Nekem az lenne a kérdésem, hogy adózási szempontból a nyereményjáték után ha a játékban tudásalapú kérdés szerepel, adókedvezményben részesülök. Jól tudom?

    • Szia,
      szerintem ezt nem hívhatjuk adókedvezménynek, inkább csak arról van szó, hogy mivel nem sorsolsz, azaz nem a szerencsén múlik, hogy ki nyer (hanem a tudáson) akkor erre már bizonyos szabályok nem vonatkoznak. A bejelentésköteles játékokról itt van a NAV oldalán egy összefoglaló: http://nav.gov.hu/data/cms1525....._jatek.pdf
      (remélem, hogy ez van még érvényben, ha nem, akkor talán olvassa ezt egy jogász, vagy adótanácsadó, és kijavít)
      Üdv, Zs.

  4. Sziasztok!

    Ma is tanultam egy igazán hasznos dolgot, köszönöm Nektek!

    Sok sikert!

  5. Balga Gábor szerint:

    Nem teljesen értek egyet. Azok révén, akik potyalesők és megosztják a játékot, eljut az üzenet olyanokhoz is, akikhez egyébként nem jutna el más úton. Vagyis ha másra nem is jók, növelik az elérést.

    • Igen, de épp nem megosztásról beszélünk, mert az nem lehet a szabályszerű mechanizmus része. Tehát ha az acél hogy olyanok vegyenek részt a játékban, akik valós célcsoport akkor a fentebb leírt módszer a jó megoldás.
      És hogy mellette megosztogatják az emberek (célcsoportba tartozók és potyaleső egyaránt), az csak egy plusz ajándék.

  6. Ez nagyon fasza lett, köszönöm!

  7. Nagy Gábor szerint:

    Sziasztok!
    Ha nem buzdíthatom megosztásra a közösséget, akkor ki fogja látni a kiposztolt játékot?
    Az a pár követője az oldalamnak?
    + ha nem kérhetem, hogy lájkolják az oldalamat, akkor mi a célja a játéknak?
    Köszi!

    • Szia,
      buzdíthatod megosztásra a közösséget, csak nem lehet ez a nyereményjátékban való részvétel feltétele!
      Egyébként más eszközök is vannak arra, hogy egy adott hírt (mondjuk a nyereményjáték hírét) eljuttasd a célcsoporthoz tömegesen! (pl. hirdetés útján)
      A játéknak sokkal kézzel foghatóbb célja is lehet, mint szimplán like gyűjtés.
      Pl: célcsoport építés, email adatbázis építés, információk megszerzése egy kérdőív alapján, lead generálás, videómegtekintés stb. De ezek is csak részcélok. A végeredménynek annak kell lenni, hogy több lett a bevétel és a profit, mint azelőtt.
      Üdv, Zs.

  8. Tök érdekes a bejegyzés, gratulálok! kicsit fura, hogy a helyesírási hibák senkinek sem tűntek fel. Tudom-tudom, kit érdekel? De mégis: el sem olvastam Majka posztját, egyet már észrevettem, azután felületesen elolvasva is találtam még hármat.

  9. Zoli szerint:

    Jó írás lett!

    Nagyon jó, hogy gyakorlati példán át van levezetve, mit kéne. Nem csak “kritika” a nagyvilágba. Szerintem ezt így is kell. Milyen sokan csinálnak nyereményjátékot. Az egyik elektronikai nagykereskedés, hetente műveli ezt de olyan mód, hogy csak a csőcseléket invitálja meg azzal. Aztán meg persze kapják a nyilvános, negatív kommenteket a játékkal kapcsolatban, ami eléggé lehúzó a brand-re nézve. Alapból nem szeretem a nyereményjátékokat, mert csak ideiglenesen hoz “hírnevet”.

    Egy gyors kérdés: És ha úgy csinálja valaki, hogy célzott hirdetéssel hirdeti akár a nyereményjátékot, majd csak úgy tud részt venni valaki, ha egy erre kialakított optin oldalon regisztrál (vagy plusz egy oldal like-ért) az nem jobb? Persze a megadott emailre menne el a válasz ha nyert, és nem lenne konkrét időpont mondva, csak annyi, hogy X héten értesítünk. Ezzel kiküszöbölve azt, hogy “kamu” címet adjon meg, mert azt az ember nem nézi meg gyakran. Így lett nyereményjáték, és kialakult egy már célzott, kontrollált forrásból származó email listánk.

  10. Én valahogy házasítanám a kettőt, vagy ezt is, azt is csinálnám. A helyzetem speciális – énekesnő vagyok, és én vagyok a termék :D Ráadásul underground stílus, tehát nagyon kell a reklám! Nap mint nap ezen múlik a formációim sorsa. Szóval én úgy lennék vele, hogy osszon aki csak él a Földön! :D Amúgy valóban tele van a Fb “szabálytalan” hirdetésekkel, hiszen épp az a cél, hogy az ismerős ismerősének az ismerőse is kitegye a cuccot a saját privát oldalára :D Akkor okébb a helyzet, ha érthetően oda van írva, hogy az eredeti képre kattintsanak, azt osszák meg, – aztán komment, igazolván, hogy osztották. És még azt is odaírják, hogy tedd publikussá a megosztásod.
    Szóval ez már tisztességes szerintem…. És a játékgazdának csak annyi a dolga, hogy a kommentek közül rábökjön egyre :D
    Így lehet mondjuk cd-t vagy belépőt nyerni. És én úgy vagyok vele, hogy hajrá sörétes!! :D

  11. Kedves Zsolt!

    Hol a hiba ebben a játékfelhívásban?
    (650 körüli kedvelőnél tettem fel ezt a játékot, kézműves termékről van szó)
    egy hét után 16 post like, 13 hozzászólás, 12 megosztás 14 page like jött be összesen
    ennyire nem kellene a dolog, vagy az 50% kevés?
    nincs még egy éves az oldal, de egyszemélyes kézműves vállakozáshoz mérten voltak rendesen eladások főleg szezonban.
    Köszönöm!!

    a hirdetés igy szólt:

    Sikerülhet 2 hét alatt elérni a Tündértincs oldalnak az 1000 kedvelőt?

    Ha igen, akkor valaki megnyerheti az 50%-os vásárlási kedvezményt melyet bármely kész vagy megrendelt szettre beválthat

    Mit kell tenned, hogy te lehess a nyertes?
    – KEDVELD EZT A BEJEGYZÉST
    – HOZZÁSZÓLÁSBAN mutasd meg a kedvenc Tündértincs szetted KÉPÉT
    – NEM KELL kedvelned az oldalt és megosztanod ezt a bejegyzést ahhoz, hogy részt vegyél a játékban, azonban ha mégis megteszed azzal hozzájárulsz, hogy az oldal elérje az 1000 kedvelőt és így a játék sikeresen záruljon.

    Határidő: 2016. október 20.
    Nyertes kihirdetése: másnap
    A nyeremény beváltása bármikor megtörténhet.

  12. Böbe szerint:

    Sziasztok!

    Ami engem különösen érdekel, hogy a facebook játék bejelentésköteles játéknak minősül -e?

    http://nav.gov.hu/nav/szerencs.....es_koteles

    Itt annyit látok, hogy van, amit be kell jelenteni.

    Namost, ha valakinek például van egy ruhaboltja, és ruhákat sorsol ki, fizetnie kell ezért?

    Köszönöm!

Trackbacks

  1. […] dolgokra (bakikra?), amit ismert emberek követnek el a Facebookon. (Emlékeztetőül Norbi, és Majka kapcsán is születtek már ezen a blogon hasonló posztok.) Ilyenkor valahogy nem bírok ezek […]

Szólj hozzá!

*