Online Marketing Akadémia

Miért nem találsz PPC szakembert?

Aki Facebokon követ bennünket, olvashatta a bejegyzésünket, melyben épp azon gondolkodtunk el a múlt héten, hogy mennyire felrobbant a PPC szakma. Az állásajánlatok számából az látszik hogy bődületes munkaerőhiány van ezen a területen.

  1. Rengeteg a feladat, az ügynökségek úsznak a megbízásokban, és azonnali kezdéssel lenne szükségük, rögtön bevethető gyakorlott munkaerőre.
  2. Sok kkv vagy akár nagyobb cég multi is keres alkalmazottat, mert vagy nem akarják kiadni a feladatokat egy ügynökségnek, vagy a kiszervezett feladatok koordinálásához, menedzseléséhez mindenképpen szükség van cégen belül is egy hozzáértő szakemberre.

Ugyanakkor sokan nem kapnak állást, pedig munka sok van. Hol van a szakadék?

Ezért nem találsz PPC szakembert

Ezzel a címmel jelent meg egy nagyon jó írás Bay Áron “tollából” a mai nap. Áron évek óta PPC szakemberként dolgozik, és úgy érezzük jól rávilágított a tényekre, sőt meg is szólította benne az OMÁ-t, ezért úgy gondoltuk leírjuk a témával kapcsolatosan a saját verziónkat is.

Nagyjából 2010 óta folyamatos és egyre növekvő probléma, hogy nincs utánpótlás. A keresőmarketinget és részterületeit nem tanítják sem főiskolán, sem egyetemen. Nincs OKJ-s és felnőttképzés sem. Nagyra becsülöm az OMA munkáját, de lássuk be, egy Live képzést követően senki nem fog rendelkezni azzal a tudással és rutinnal, amivel vakon rá lehet bízni egy havi több százezer forintos büdzsével rendelkező ügyfelet. Pláne nem 10–15-öt.Bay Áron

Tegyük helyére a dolgokat!

Az OMA Live! tanfolyamunk valóban egy nagyon jó indulás annak (is), aki online marketinggel szeretne foglalkozni. Leginkább cégvezetőknek, marketingeseknek, honlaptulajdonosoknak szól, nekik segít az elindulásban, segít átlátni a “láthatatlan marketing rendszert“. Ennek ellenére sok (egyre több) pályamódosító, és aktív álláskereső is eljön a képzésre.

Nekik is mindig mondjuk: kell a saját tapasztalat, amit nem lehet tanfolyamokon megszerezni, lehetetlen egyik napról a másikra “megvásárolni”. Azonban az OMA Live! sikere (februárban indul zsinórban a 20. ilyen kurzus), és a példák is azt mutatják, hogy nagyon sokan megvalósítják a hallottakat, és sok résztvevőnek sikerült a szakmában elhelyezkednie valamilyen ügynökségeknél, sőt konkrét ügynökségek is nőttek ki a korábbi résztvevők soraiból.

A tapasztalatot pl. AdWords vagy SEO témában valóban egy ügynökségnél lehet nagyon gyorsan megszerezni. Ott mély víz van. Nem csak a szakmai szempontból, hanem az ügyfélkezelésből is kap ízelítőt a “junior” munkatárs.

Áron írása nem tér ki arra a problémára, hogy a sok-sok junior egy része (miután megszerezte a tapasztalatot), saját ügyfélkört szed össze (először a főállása mellett), majd kilép a cégtől és vállalkozóként tengeti a mindennapjait. Ilyen módon, ugyanannyi munkával az ügynökségnél megszerezhető fizetése többszörösét megkeresheti. Van akinek ez elég, van aki ennél is továbbmegy és felveszi első alkalmazottját. (Ott persze indul elölről a történet. Nagy valószínűséggel a következő ügynökség csíráját nevelgeti…)

De persze van, aki nem szeret vállalkozni, a szakmaiságra koncentrál és marad az ügynökségnél és lépdel egyre feljebb. Ők vannak kevesen.

Tehát a jó szakemberek előbb utóbb szabadúszók lesznek, illetve az ügynökségek osztódással szaporodnak. Az alkalmazotti szférában ez is szakember hiányt generálhat, amit valahogy pótolni kell. Vagy az ügynökség – dolgozó viszonyát, a munkavégzés modelljét kell átgondolni, átalakítani. Amire ma még nincs ideális megoldás, ami mindenkinek jó…

Konklúzió

A hivatkozott cikkben lévő idealista megoldásra – bevalljuk -, nem látunk a jelenlegi viszonyok között túl nagy esélyt. Arra, hogy a szakma, az állami vezetésű egyetemekkel, főiskolákkal összefogva, a Google támogatásával egy tömegesen megfizethető, hosszútávú, mentoráláson alapuló, gyakorlatorientált képzési programot hozzon létre, nincs sok esély. Túl sok érdekszféra ütközik ebben a történetben.

Azonban az egy lehetséges szcenárió, hogy az online marketing (és azon belül is egyes részterületek) alapos gyakorlatának megszerzése átalakul, az ügyvédbojtársághoz hasonló modellre. Azaz a gyakorlatnak ára van, nem fizetés jár érte, hanem egyes a jelölteknek kell zsebbe nyúlnia, ha jó nevű ügynökségeknél szeretnék megszerezni a tapasztalatot, reménykedve abban, hogy kinevelten, gyakorlattal, majd könnyebben el tudnak helyezkedni a munkaerő piacon fél-egy év után.

Azonban az is lehet, hogy minden rendben van így ahogy van. Jelenleg a természetes szelekció megoldja, hogy melyek azok a PPC szakemberek, akik “megérik a felnőtt kort”, a senior szintet. A legjobbak között is a legjobbnak kell lenni, a legtöbb szakmában ez az előrébb jutás egyik alapfeltétele. Utánpótlás mindig lesz, sőt egyre több, mert a fiatalok is látják, hogy az elmúlt években egy új iparág nőtte ki magát, amelynek egyre nagyobb lesz a felvevő piaca. A mérce pedig egyre magasabban van, amit meg kell tanulni megugrani.

ÉletreValóság!
Mit gondolsz?