AdWords hirdetések: ügynökség vs. csináld magad

Nagyon jellemző, sokakat foglalkoztató kérdésekre lettünk figyelmesek. Oktatásainkon is gyakran kapjuk a kérdést, hogy “mikortól érdemes már ügynökséget is megbízni az AdWords hirdetések kezelésével”, vagy “mennyiért hirdessek”, “mit lehet elvárni egy ügynökségtől”, stb.

Ezen kívül szoktunk ajánlani is bevált szakembereket a legkülönbözőbb feladatokra, így AdWords-re is, ha megkérdeznek. És sokszor a beérkezett igény alapján látjuk, hogy téves gondolkodás, irreális elvárás húzódik meg a háttérben. Sőt a partnereinktől kapott visszajelzések alapján néhány tipikusan hibás gondolkodásmintát is vélünk felfedezni, ezeket gyűjtöttük most egy csokorba.

Amúgy is nagy kérdés megrendelőként, vállalkozóként, marketingesként, hogy házon belül csináljuk, vagy ügynökséggel? (Ügynökség alatt itt most akár egy külsős szakembert is érthetünk.)

Így 1 milliárd forintnyi kezelt AdWords hirdetésen túl és jó pár ezer tréning óra után, amelyek közül volt, amit  ügynökségeknek és volt, amit hétköznapi vállalkozóknak tartottam, látom előre hol csúszik el egy projekt. És legtöbbször bejön, amit már az elején kiszagoltam.

Van havi 50.000 Ft-om hirdetésre, megbíznék egy ügynökséget…

Minden ügynökségnek van egy alapdíja, amit ki kell termelnie. Beállítja a hirdetésedet, ránéz időnként a fiókodra, riportál minimum havonta egy alkalommal. Elérhető, ha keresed, számláz Neked, fizeti a könyvelőjét és az alkalmazottait, ha vannak,  stb. Ha 50.000 Ft-ért hirdetsz, vagy ha 1.000.000 Ft-ért, ezek a feladatok adottak. Egy huszad akkora büdzsét nem huszad annyi munka kezelni. Tehát lesz az a havi minimum díj, ami alatt nem tud Veled foglalkozni. Mennyi ez? 10-20-30.000 Ft vagy még több. Ha van 50.000 Ft-od hirdetésre és ebből kifizetsz mondjuk 20.000 Ft-ot egy ügynökségnek a fent említett költségekre, akkor marad 30.000 Ft ténylegesen a hirdetésekre. (Ennél kevesebb díjért nem is igazán lehet elvárni minőségi munkát.)

Ha pedig onnan nézzük, hogy 50.000 Ft-nak a 40%-a elmegy kezelési költségre, akkor irreálisnak tűnik. Ha Te magad állsz neki a hirdetéseidnek (és nem teljesen a véletlenre bízod a sikert, hanem eljössz pl. az 1 napos Alapozó AdWords Szemináriumunkra), akkor nem tudod annyira elrontani, hogy a rendelkezésedre álló 50.000 Ft-ból rosszabb eredményeket hozz ki, mint a szakember / ügynökség a megmaradó 30.000 Ft-ból.

OK, ehhez tanulnod kell, és foglalkoznod a hirdetésekkel. Valamit valamiért. A konkrét feladatoktól is nagyban függ, de viszonyításképpen írom, hogy 100.000 Ft-os havi hirdetési büdzsé alatt a legtöbb esetben nem lesz hatékony ügynökséggel együtt dolgozni. Arányosan sokat fizetsz, és az ügynökség sem fogja tudni megkérni a minőségi munka árát, így hogy várnád el a minőséget?

1 hónapra megbízok valakit, kipróbáljuk egymást és meglátjuk…

Ez az egymás kipróbálása is egy jó fogásnak tűnik a megrendelő oldaláról. Minek köteleződj el hónapokra, évekre, ha mondjuk 1 hónap után kiderül, hogy nem úgy mennek a hirdetések, ahogy Te azt megálmodtad. De most nézzük meg ezt az egészet az ügynökség oldaláról.

Egy ügyfelet megszerezni sok munka. Sőt egy jól működő ügynökség – ügyfél kapcsolatban rengeteg nem látható befektetés is van. Ajánlat adás, meetingelés, ügyfél edukáció, szerződés kötés stb. Ha ez megvan, utána jön a szakmai munka legnagyobb része: a hirdetési fiók létrehozása / átvétele. A hirdetési szisztéma megtervezése – ez is sok együtt gondolkodást igényel az ügyféllel – majd a kampányok beállítása. (Sok esetben a weboldal átalakítása is, mert kiderül, hogy nem támogatja a hirdetéseket a jelenlegi oldal. Kénytelen az ügynökség is besegíteni a honlap ráncfelvarrásában / landing oldal készítésében, ha jól akarja végezni a dolgát.)

Az együttműködés első hónapjának végére épp, hogy elindultak a hirdetések, minden működik, megjönnek az első eredmények. Az első hónapban ezért nem is tudja a teljes szokásos havidíjat kiszámlázni az ügynökség, mert általában ez csonka hónap szokott lenni ebből a szempontból.) De addigra annyi munkát beletett, hogy a “normál” havidíjak alapján a 6. hónap után kezd rentábilissá válni számára a projekt.

Na ezért nem “örül” az ügynökség, ha a 2. hónap után meglóg az ügyfél a készen beállított szisztémával, beletett rengeteg idő és energiabefektetéssel úgy, hogy ez még nem térült meg neki. Ezért bevett szokás valamiféle elköteleződést elvárni az ügyféltől, vagy az elején néhány hónap díjával összemérhető “kampány felállítási díjat” elkérni. Az 1-2 hónapos projektekbe senki nem szeret munkát, időt, energiát beleölni.

Ha évente néhány 1-2 hónapos rövid kampányaid vannak, akkor érdemes inkább házon belül megoldani a hirdetéseid, mert a fenti okok miatt nagyon drága lesz a hirdetés kezelési díj. Ügynökségekkel inkább folyamatos megbízásban érdemes együtt gurulni.

Nem értek hozzá, megbízok valakit és megcsinálja helyettem…

Sajnos ez is olyan, mint az építőipar. Pont olyan minőséget kapsz, amilyet megkövetelsz. Ha nem értesz hozzá, akkor milyen (reális) elvárásaid lehetnek? Honnan tudod, hogy amit kapsz az milyen színvonalú? Hogyan tudsz majd inputokat adni a szakembernek, hogyan tudod jól körülhatárolni a feladatot? Honnan tudod, hogy amit mond az megállja-e a helyét?

Túl sok a kérdés és az online hirdetésekkel rengeteg pénzt el lehet égetni. Némi tudással pedig rengeteg elégetés előtt álló pénzt tudsz megmenteni. Itt fokozottan igaz, hogy a tudást gyorsan pénzre tudod váltani ebben a műfajban.

Ilyet is szoktunk hallani, hogy “egy ügynökség csinálja nekem a hirdetéseket, minden OK, küldenek időnként valami riportot, de nem szoktam vele foglalkozni.” – Ez baj, mert akkor honnan tudhatod hogy tényleg minden OK? Ha soha nincs véleményed, kérdésed a riporttal kapcsolatban, miért csipkedné magát az ügynökség? Hiszen Neked minden úgy jó, ahogy van.

És ha az ügynökség világbajnok teljesítményt tenne is le az asztalra, Te látszólag nem értékeled, mert fel se ismered, hogy mennyire jók az eredmények. Ez pedig demotiváló hatást kelt az amúgy szorgalmas és lelkiismeretes ügynökség kollégáiban. (Ne csak mindig abból induljunk ki, hogy az ügynökség nem végez rendes munkát, mert ez nem lenne fer.)

Hogyan érdemes együtt dolgozni ügynökséggel megrendelőként?

Először is ne az ár alapján válassz. Hanem az alapján ahogy az ügyféllel bánik és az alapján amilyen magas szakmai színvonalon vannak. (Ennek megállapításához is kell némi AdWords ismeret.) Fizesd meg jól az ügynökséged és várj el tőle minőségi munkát. A szakmai színvonalban sokszoros különbségek is lehetnek. Én is vettem már át jó nevű ügynökségtől projektet, és néhány hónap után a hetedére (!) levittem a konverziós költséget, több milliós havi költés mellett. Ugye nem mindegy, hogy egységnyi pénzből 7x annyi konverziót hoz-e az ügynökség… És ha ezért 1,5x vagy 2x többet is kell fizetned, akkor az még mindig megéri.

Az elején az ügynökség sokat beszélget Veled. Megismeri az üzleti modelledet, online megoldásaid és együtt gondolkodva, de az ügynökség szakmai tapasztalataira hagyatkozva alakítjátok ki a hirdetési stratégiát. A jó ügynökség megismeri az ügyfeleid, beletanul egy kicsit az üzletedbe. Te meg ebben kell, hogy segítsd őket. Illetve a javaslataikat kell, hogy tudd értékelni. És persze a riportált eredményekről kell tudnod véleményt alkotnod.

Ha rosszak a számok, akkor szét kell tudnod választani, hogy azért, mert ők nem végeztek jó munkát, vagy azért, mert a Te üzleti modelled nem hatékony. (Ezt szokás a legnehezebben belátni.) Ha pedig jók az eredmények, akkor az anyagiakon túl ne légy fukar az elismerő szavakkal sem, mert sokszor ez jobban motivál egy szakembert, mint a pénz.

Hogyan ellenőrizd a munkáját az ügynökségnek?

Egyrészt a riport, amit küld, beszél. Lényeg az eredmény. De vajon tudod melyik számokat kell nézni? Azokat a mutatókat riportálja az ügynökség, amik a tényleges eredmények? Mikre figyelj oda:

  • Beszéltetek-e konverziókról az ügynökséggel és riportál-e erre vonatkozó eredményeket?
  • Fűz-e a riporthoz némi szöveges elemzést az elmúlt hónap eseményeiről, ad-e javaslatokat a jövőre nézve?
  • Javasol-e néha új megoldásokat, amiket kipróbáltok?
  • Hozzáférsz-e a fiókodhoz, be tudsz-e lépni, amikor csak kedved tartja? (Itt jegyezném meg, hogy teljesen normális elvárás egy ügynökségtől/szakembertől, hogy az ügyfél ne nyúljon bele önkényesen a fiókba, mert így nem lehet már felelősséget vállalni a beállításokért.)

Ha belépsz a fiókba, akkor az alábbi egyszerű ellenőrzésekkel megbizonyosodhatsz, hogy jó kezekben vagy:

  • Tesztel-e több hirdetésváltozatot az ügynökség, vagy csak 1 van/volt beállítva?
  • A konverzió mérés be van-e állítva?
  • A Keresési és Display hálózatos kampányok szét vannak-e szedve?
  • Keresési kampányoknál használ-e többféle kulcsszó egyezést? Kizáró kulcsszavakat?
  • Display hálózatos hirdetéseknél optimalizál-e demográfiára?
  • Remarketing hirdetéseket használtok-e?
  • Egyébként meg nézd meg a változástörténetet, hogy mennyit foglalkozik a fiókkal az ügynökség.

Azt is szeretném hangsúlyozni, hogy a fenti “teszt” sem mindenható, ne törj pálcát még ezek alapján senki felett, inkább kérdezz rá, ha valami nem egyértelmű.

És bizony a fenti kérdések ellenőrzéséhez sem árt valamennyire képben lenned az AdWords lehetőségeivel, funkcióival.

És ha saját magam csinálom, az biztos nem lehet olyan jó, mint egy ügynökség munkája?

Gondolj bele, ha egy picivel rosszabbul csinálod, mint az ügynökség csinálná, akkor is a végén ugyanott vagy, mert az ügynökségi díjat megspóroltad és ha kb. annyival hoz rosszabb eredményeket, akkor ugyanott vagy. Viszont dolgoznod kell vele, az elején többet, később már rutinból fog menni. Az ügyfeleidet Te ismered a legjobban, ez Nálad hatalmas előny. És rengeteget fogsz tudni tanulni a kapott eredmények értelmezéséből, a piac rezdüléseivel is sokkal jobban együtt fogsz élni, mint ha csak havonta az ügynökségi jelentést átfutnád.

A megszerzett tapasztalatokat más vállalkozásaidnál is tudod majd kamatoztatni. Ha van egy jó ötleted, azonnal meg is tudod valósítani, nem kell várni az átfutásra, szemben egy bonyolultabb ügyfél-ügynökség kapcsolat esetében. Hátránya az, hogy Neked kell az AdWords hirdetésekkel foglalkoznod, Neked kell megtanulnod és folyamatosan szinten tartanod a tudásod. Ki kell lépned a komfortzónádból.

Ügynökséggel dolgozni viszont kényelmes. Ha jó partnered van, akkor még szép eredményeket is tudsz felmutatni segítségükkel. Sőt, egy jó ügynökség proaktív és más iparágakból behozott ötletekkel is előállhat. Nem Neked kell megtanulnod ezt a műfajt és nem Neked kell folyamatosan a topon lenni a tudásban.

Alkat kérdése is, kinek melyek fekszik jobban és ki mihez érez affinitást. Nem lehet kijelenteni olyat, hogy egyik vagy másik megoldás a tuti.

Bármelyik megoldás esetén mi a siker legfontosabb tényezője?

A legfontosabb tényező viszont az, hogy bármelyik megoldást is választod, képben kell lenned az AdWords lehetőségeivel, működésével. Képezd magad, mielőtt belevágnál. Ne mástól várd, hogy megoldja a problémád, Neked is tenned kell érte. Az ügynökség is világos iránymutatások alapján tud hatékonyan dolgozni.

Szóval tanulj, tanulj, tanulj, ez az a befektetés, ami legelőször megtérül. Ebben segítünk, gyere, helyezd új szintre az AdWords ismereteidet a következő AdWords Szemináriumainkon!

Comments

  1. Ali Zsolt szerint:

    Sajnos már az AdWords-höz is mindenki ért. Nem kell más, mint kitartóan látogatni a GRUND képzéseit és csak összejön a minősítés, amit kitehet az ablakba. Mást nem ér vele.

    Több éve használom az AdWords-öt, de most nyáron éreztem szükségét, hogy megkeressek egy „szakértő” ügynökséget, mivel láttam olyan display hirdetéseket, amiket én nem tudtam kivitelezni. Bekértem tehát egy árajánlatot egy eléggé jó nevű cégtől és azt hittem, hogy lepadlózok. Havi szinten több mint 1M-t költök a hirdetési fiókjaim táplálására, de ez az összeg még így is irracionálisan drágának találtam. Ennek hangot is adtam. Két hét múlva jött egy ajánlat, tőlük, hogy van ugyanez, de gyengébb kommunikációval 30E-ért/hó. Erre beneveztem, amit megbántam.

    3 hét alatt nem volt beállítva a display és remarketing. Azzal mentegetőzött a „szakember”, hogy szabadságon volt/van. Én meg fizettem aközben a semmiért… Annyit csinált, hogy a meglévő kampányomat (csak a keresésit) kissé megkapargatta. Kérdezem, hogy ilyen meg ilyen vizuális hirdetést tudsz-e? A válasz: NEM! Szuper, akkor bizonyára nagyon szakértő lehetett.

    6 hónapos elközeteleződést aláírtam, de menekülni akartam a helyzetből, amit ki is harcoltam. Az ajánló cég (KLIKK) embere azt mondta, hogy valószínűleg jobban értek az AdWords-höz mint az átlag, tehát ez nem nekem való. Vagyis annyi, hogy finanszíroztam a hölgy szabadságát, ez örömmel tölt el.

    Már régóta gyanítom, hogy vannak olyan vállalkozások és próbálkozások, akik a többi KKV lehúzására szakosodtak. Tudod olyanok mint tavaly a Google MAPs-be beregisztrálós kamucég aki 15000.-Ft-ot kért el egy ingyenes szolgáltatásért. Részemről nagyon kiábrándultam a marketing szakemberekből és a kiszervezésből.

    Amit még nem szeretek ezekben az űrügynökségben, hogy az első kérdésük az, hogy mennyit szeretnék költeni a hirdetéseimre. Ez egy jól beállított és optimalizált fióknál bugyuta kérdés. Részemről 100M-ot beletolok, ha profitba a kétszeresét hozza, de egy fillért sem fizetnék csak azért, hogy dobálgassam ki a pénzemet az ablakon. Tehát aki ilyet kérdez, onnan meneküljetek, mert csak ugatj a „szakmát”.

    • Ezek szerint Te már a “csináld magad” oldalon állsz?

      Az ügynökségek azért kérdezik szerintem meg a legtöbb esetben, hogy mennyi a költésed, hogy kiszűrjék az extrém pici büdzsével rendelkezőket. Hány olyan ajánlatkérés esik be minden ügynökségnek, hogy van havi 20.000 Ft-om hirdetésre stb… Ezekkel a bekérésekkel nem lehet mit kezdeni.

    • Kedves Zsolt!

      Alapvetően egyetértek a hozzászólásoddal, de az utolsó bekezdésed szerintem nem teljesen állja meg a helyét. Mégpedig azért nem, mert ahogyan Márton is leírta megbízó oldalról sokan nem értenek úgy hozzá, ahogyan Te és ebből kifolyólag nehezen is tudják definiálni a feladatot. Egy ajánlat adásánál pedig sarokelem, hogy mekkora a tervezett induló büdzsé – vagy éppen amit át kell venni mástól.
      Természetesen nem mindegy, hogy egy alap 200-300eFt-os kampányt kell menedzselni, vagy ennek sokszorosát, hiszen ez általában tükrözi a munka méretét, de persze nem minden esetben.
      Abban igazad van, hogy nem ez határozza meg a kampánykezelés minőségét, de az árat részben igen és azt is jól látod, hogy “egy jól beállított és optimalizált fióknál bugyuta kérdés” – de ha ilyen AdWords fiókod van, akkor miért is váltanál – keresnél mást?
      – Nem hiszem, hogy kockáztatnád egy jól fejlődő vállalkozás ügyfélszerző lelkét azért, hogy lefaragj 1-2%-ot a menedzsment díjból. Persze más a szituáció, ha magadnak kezeled a kampányokat és szabadidőt szeretnél felszabadítani.

  2. Csapó Péter szerint:

    Egyetértek Ali Zsolt véleményével.

    Én az egyik magát mindenhol hirdető szakértővel nem jártam pórul, de eddig háromszor próbálkoztam náluk, de sosem jött össze.
    Egyszer válaszra sem méltattak. Az utolsó amire emlékszem, hogy egy fizetett alkalmazottjukkal sikerült kapcsolatba lépnem, de a minimum 25 Ft-os kattintási kérésem után válaszra sem méltattak.
    Majd 1 hét múlva mintha mi sem történt volna, tanfolyamra invitáltak.
    Miért fizessek kattintásonként többet, amikor évek óta 25 Ft körül tudom kihozni. Ha a fizetési konverzión javíttatnék akkor akár 5 szeres konverzióm is lenne. Így is 2-3 között mozog.

    Szóval ebben a szakmában is hiába van az ismert név, ha ő csak az arcot adja a céghez, és a ténylegesen munkát végzők meg gyengék.
    A srácnak azt kellett volna mondani, hogy “Lehet, hogy nem lesz 25 Ft a kattintás ára, viszont több bevétele lesz”:
    Egyszerűen nem is válaszoltak. :(

    • Mindig az eredmény számít. Azaz a konverzió. Én szívesen fizetek több 100 forintot is egy kattintásért, ha az megtérül, sőt a CPC összeget a legtöbb esetben nem is nézem, csak azt, hogy egy adott szó mennyiért hoz konverziót átlagosan.

  3. Ali Zsolt szerint:

    Kedves Márton!

    Szívemből beszélsz.
    Egy internetes, illetve internetre vitt vállalkozás eléggé meghatározó feladata a konverzió elérése, legyen az bármi is. Nekem mint vállalkozónak az a feladatom, hogy a legtöbb konverziót érjem el egy hónapban és nem mellesleg legalacsonyabb áron. Ez a cél!
    A költségkeretemnek csak az érdeklődök száma és a fiókbeállítás szab határt. Szerintem nem lehet olyan épeszű vállalkozás, aki önként határt szab a konverzióinak és ezzel lemond a profitról. Tehát szerintem még mindig felesleges az a kérdés, hogy mennyi a hirdetési keret. Ennek csak márkaépítő reklámokban lenne realitása, nem pedig az AdWords-ben., ami a gyors megtérüléséről ismert. Én így vettem észre. Lehet tehát akármennyi a kattintás költsége is, ha az jó százalékkal lekonvertál. Számomra irreleváns, hogy 100 kattintásért fizetek 10000.-Ft-ot ami négyszer annyit konvertál mint a ha 2500.-Ft-ot fizetnék érte, de csak négy nap alatt konvertál annyit mint a 10000.-Ft-os. Remélem érthető voltam.

    Nem mellékesen lehet akármilyen jól beállított kampányod ha a landing oldal csapnivaló, vagy szegény látogató nem érti, hogy mit akarsz tőle, vagy neki miért jó, ha a te weboldaladon van. Nagy cégek reklámoznak a Google hálózatain a szakterületemen és magam sem értem, hogy mit akarnak szerencsétlen odakattintoktól. Ekkor még nem beszéltem az ajánlat jóságáról és a szövegírás fontosságáról, vizuális és bizalomépítő elemekről, stb…

    Tehát a hirdetéseknek (vagy akármilyen online marketing tevékenységnek) és így az AdWorsd-nek is egy komplex gépezetben van a helye és így komplexen is kell kezelni.

    A bejegyzés gerincéhez visszatérve. Részemről SOHA nem fogom „kiszervezni” a marketingemet! Nem azért, mert annyira értek hozzá, hanem azért mert annyit csalódtam a „szakemberekben”. Persze vannak olyan feladatok, amiket nem tudok ellátni, mert nincs hozzáférésem olyan oldalak oldalakhoz, ahol linket akarok építeni, de ez egy más téma.
    Nem hiszen, hogy ezzel a döntésemmel a cégem fejlődése előtt álok, hiszen folyamatosan képzem magam és nem ragadok le az 5-6 évvel ezelőtti technikáknál.
    Nem promózom az OMA-t, de hasznosabbnak tartok egy ilyen képzést, mint ennek a képzésnek az árát kiszervezett „szakemberekre” fecsérelni. Csak a tapasztalat beszél belőlem…

    • Kedves Zsolt!

      Köszönöm, hogy ezt leírtad. Hidd el nagyon kevesen gondolkodnak így:
      “Szerintem nem lehet olyan épeszű vállalkozás, aki önként határt szab a konverzióinak és ezzel lemond a profitról. Tehát szerintem még mindig felesleges az a kérdés, hogy mennyi a hirdetési keret.”

      Még mindig sokan nem értik azt, hogy ha kedvező áron jön a konverzió, van rajta profit stb., akkor meg lehet emelni a napi keretet bátran, hadd jöjjön ugyanolyan hatékonyság mellett maximális számú konverzió. Komoly cégeket építettek fel emberek, de ezt nem értik. A hirdetésre szánt büdzséjük fix és nem lehet több, nem emelnek. Pedig megérné. (Leegyszerűsítve: ha adsz nekem 1 Ft-ot, holnap 2-t adok vissza. Mennyi pénzt akarnál adni nekem? De mégsem értik.) A szemlélettel van a baj, ugyanis költségként tekintenek a marketing kiadásokra, nem pedig befektetésként…

Szólj hozzá!

*