Hiba a Facebook hirdetések jelentéseiben?

Nagyon érdekes kérdéssel kerestek meg a napokban, a Facebook hirdetésekkel kapcsolatban, ezért gondoltam egy rövid esettanulmányként, és tanulságként leírom röviden.

Az alapkérdés

Az alapkérdés az volt, hogy hogyan lehetséges az, hogy egy éppen elindult kampányban a Facebook jelentéseiben pár óra eltelte után több konverzió látszik, mint ahány weboldalra való kattintás? Hibás a jelentés? Elviekben nem lehet több konverzió, mint ahányan eljutottak a weboldalra az adott hirdetésből, nem? A jelentés részlete, ami a problémát kiváltotta az alábbi képen látható:

Többen konvertáltak, mint ahányan kattintottak?

Többen konvertáltak, mint ahányan kattintottak?

Ugyanazt többször?

Az egyik lehetséges válasz rövid úton adódik: Néhányan több konverziót is végrehajtottak a kattintás után, vagy ugyanazt a konverziót ugyanaz a személy esetleg többször is végrehajtotta. De ez nem túl reális, legalábbis könnyen ellenőrizhető a megrendeléseink adatbázisában. (Duplikált megrendelés például.)

Az attribúciós ablak

Ahhoz, hogy a másik sokkal valószínűbb megoldás érthető legyen, beszélnünk kell egy picit arról, hogy mi is az az attribúciós ablak.

Amikor elemzel egy Facebook kampányt, látod a jelentésben az eredményeket. A kérdés csak az, hogy pontosan mi is számít eredménynek? Mikor jött létre az a bizonyos konverzió? Vajon biztos, hogy a hirdetés hatására? Vajon a hirdetéssel való találkozás után a Facebook szerint meddig számít konverziónak egy célteljesülés?

Ezt az szabja meg, hogy az adott konverzióhoz milyen ún. hozzárendelési időt, azaz attribúciós ablakot választunk. Ezt szerencsére nem kell előre beállítani, elegendő a jelentés lehívásakor figyelembe venni. Azaz Te döntöd el, hogy mi számítson konverziónak.

Az attribúciós ablak lehetőségei

A hirdetésekről készülő jelentésekben ezek az információk 1, 7 és 28 napos attribúciós időszakokra bontva szerepelnek, de a modellt ezek alapján szabadon összeállíthatod.

Az adatok kétféle bontásban állnak rendelkezésre:

  • átkattintásos konverziók (az ügyfél rákattintott a hirdetésedre, és végrehajtotta a konverziós műveletet),
  • utólagos konverziók (az ügyfél látta a hirdetésedet, nem kattintott rá, de végrehajtotta a konverziós műveletet).

A Facebookon minden hirdetési fiókban a konverziós jelentések alapértelmezettként a megtekintés utáni(!) 1 napos vagy a rákattintás utáni 28 napos ablakkal kerülnek megjelenítésre. Ez azt jelenti, hogy a rendszer a konverzió létrejöttét, akkor párosítja az adott Facebook hirdetéshez, ha a konverzió 1 nappal a hirdetés megtekintése után vagy legfeljebb 28 nappal a hirdetésre való rákattintás után történik.

Ezt a hozzárendelési időt (attribúciós ablakot) saját magadnak is be tudod állítani, mutatom hogyan.

Az attribúciós ablak módosítása

Lépj be a Facebook hirdetési fiókodba, és az új felületen keresd az alapértelmezettként “Oszlopok: Teljesítmény” lenyíló menüt, majd válaszd az “Oszlopok testreszabása” opciót.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 1.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 1.

Ezután a felugró ablak jobb alsó sarkában klikkelj a “Hozzárendelési időtartam módosítása” linkre.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 2.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 2.

Ezután máris láthatod azt a felületet, ahol kiválaszthatod, hogy mit is szeretnél konverzióként látni.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 3.

A Facebook attribúciós ablakának módosítása 3.

Tegyél pipát azok elé az értékek elé amelyekre kíváncsi vagy, majd klikk az “Alkalmazás” gombra. A jelentésben máris látni fogod az egyes új oszlopokat, hogy az egyes konverziók, mikor, és minek a hatására érkeztek.

De miért is mondtam ezt el? Térjünk vissza az eredeti kérdésre:

Hogyan lehet több konverzió a Facebookon, mint weboldalra kattintás?

A fentiek alapján talán most már Te is látod, hogy ez nem is annyira lehetetlen.

Tegyük fel, hogy van egy remek kampányod, akciód, amit Facebookon, AdWordsben és akár egy hírlevélben is meghirdetsz. A követőd, feliratkozód, érdeklődőd, több csatornán is találkozik az ajánlatoddal.

  • Először találkozik a Facebook hirdetéseddel (látja, de nem kattint),
  • majd fél órával később megkapja a hírlevelet. Elolvassa, meg is győzi, és mondjuk kattint is, (de még nem vásárol, korainak érzi),
  • majd aznap este találkozik az AdWords hirdetéseddel, ami már rövid időn belül a 3. impulzus, és mondjuk ez már egy olyan nyugodtabb környezetben éri, hogy képes odafigyelni. Kattint és vásárol is. Létrejött a konverzió.

De honnan indult az egész? Látott egy Facebook posztot, és 1 napon belül létrejött a konverzió.

A Facebook alapértelmezett attribúciós ablaka a jelentésben ezt konverziónak veszi, pedig igazából a Facebookról nem történt weboldalra való kattintás. Azaz így lehet, hogy egy hirdetés jelentésében esetenként több a konverzió, mint a honlapra kattintás.

És az egészben a legszebb, hogy ugyanez a konverzió, az AdWords jelentésben is meg fog jelenni, hiszen annak is volt hatása a konverzióra. Ezért nem fog stimmelni a különböző rendszerekben kimutatott konverziók összege, azzal, amit a Google Analytics mutat. Mert ez utóbbi minden konverziót csak 1x jegyez. A Google Analytics azonban segít kibogózni ezeket a “duplikált” konverziókat. Hívd segítségül a Konverziók/Többútvonalas csatornák jelentéscsoportot. Itt meg lehet találni hogy a létrejött konverziónak milyen előzményei voltak. Hány különböző forrás, milyen sorrendben segítette a konverziók létrejöttét és melyik forrás hozta be közvetlenül.

Minden mindennel összefügg!

Ha szívesen olvasnál arról is, hogy az Analyticsben, hogyan lehet ezeket az eredményeket kibogozni, akkor jelezd egy kommentben, és ha elég ilyen “jelzés” lesz, akkor megírjuk! :)

Remélem tanultál belőle! Ha úgy érzed, hogy még ez is kevés, akkor gyere a Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumra, vagy válogass a többi őszi képzésünk között!

Hozzászólások

  1. Érdekel a folytatàs

  2. Istvan szerint:

    Jo cikk, erdekel a folytatas :)

  3. jépé szerint:

    Nagyszerű bejegyzés Urak!
    Ugyanez az analógia az “Analytics utolsó kattintás konverziót mér. Miért nem egyezik pl. a látható AdWords bevétel ha az analytics e-ker adwords-höz rendelt bevételét nézzük tárgyidőszakra pl. és hasonlítjuk az modell összehasonlítás utolsó adwords kattintás konverzióinak az értékével?”

    Szerintem nagyon értékes, hogy vannak olyanok, akik hasznos információkat is adnak!

  4. Sziasztok,

    hasznos cikk volt, többek között azért is, mert az hittem eddig, a Facebook csak azoknál tud konverziót számolni, akik kattintottak a hirdetésre, de ezek szerint azokat is “számolja”, akik csak látták…Adwordsnel úgy tudom ez nem így van, bár javítsatok ki ha tévedek, köszi!
    Egyébként a valóságban ha a konverzió a vásárlást jelenti vagy esetleg a hírlevélre való feliratkozást, szerintem ritka az, hogy már az elején több a konverzió, mint a látogató.

    Üdv!

  5. Peter szerint:

    Jöjjön a folytatás :-)

  6. Elnézést kérek, ha rossz helyen kopogtatok válaszra váró gondolatommal. CCa. két esztendeje indult az ÉRDEKEL.HU, amely rendszerben a Rejtvények, szellemi játékok kategória teljes gondozását kaptam meg a rendszergazdától. Így nem kellett belépési díjat fizetnem, viszont a feliratkozók jutalmazására felajánlottam 300.000 forint értékű könyvet, amelyből azonban kevés fogyott (nem az én rossz megítélésem, sokkal inkább a kisorsolt nyertesek többsége nem jelentkezett, ezért nem küldhettem el számukra a felajánlott könyvet) Az ÉRDEKEL által szervezett kampány ideje alatt 1200-nál több regisztráló akadt, akik az ingyenes rejtvényes játékokra kaphatónak minősültek, viszont azóta csaknem 200-zal csökkent a szám, annak ellenére, hogy hírleveleimben ingyenes rejtvényeket szolgáltatok.
    A rejtvényfejtők tábora tetemes hazánkban, szerettem volna minél több érdeklődőt “megtalálni” az ÉRDEKEL.HU révén, az eredmény siralmas, de nem tudom az okát, arról sincs információm, hogy a nálam jelentkezők az ÉRDEKEL.HU Google kattintási értékelésében vannak, avagy létezik saját eredményem is. Kérdésem lényege: az ÉRDEKEL.HU-ban szereplő száznál több weblap, szolgáltató kattintási “jutalmazása” az ÉRDEKEL-t működtető eredménye, s ha igen, megtudható valami módon, milyen az eredmény,
    Köszönettel: Szabóü Zsigmond, a CSÍZIÓ főszerkesztője, a rejtvények, szellemi játékok kategória gondozója

  7. Noémi szerint:

    Engem is érdekel a folytatás

  8. Igen szeretném a folytatást.
    Köszönöm a cikket, hasznos volt.

  9. Evi szerint:

    Köszi az infót! Érdekel a folytatás!

  10. Péter szerint:

    Jelzem – tessék folytatni :)

  11. Engem érdekelne a folytatás!

    Nagyon hasznos cikk, köszi!

  12. Csatlakoznék a “jelzők” táborához. :)

  13. Érdekel a folytatás, hogy MEGÉRTSEM!!!
    Oldalamon több ezer követő ellenére, azt látom , hogy tizen-huszonvalahányan látták a posztomat. És 1o alatt rákattintottak. Hogy van ez?

  14. Várom a folytatást, hogy MEGÉRTSEM!
    Oldalamon több ezer követő ellenére , a posztomat tizen-huszonvalahányan látják.
    Vagy senki egy szót sem reagál, vagy 2-3 ember rányom, hogy “kedvelem”
    Hogy van ez? Pedig rendszeresen, és egész normálisan vagyok a facebookon.

  15. MONEOSystem szerint:

    érdekelnek a téma mélységei…

  16. Jöjjön a folytatás! :)

  17. Makkáné Németh Krisztina szerint:

    Engem is érdekelne a folytatás.

  18. Lívia szerint:

    Sziasztok!
    Nem teljesen kötődik a cikkhez a kérdésem, de azért bízom benne, hogy választ kapok valakitől. :)
    A Facebookon hogyan lehet több hirdetési fiókot létrehozni egy profil alatt? Több üzleti oldalt kezelek a profilomból, s most már mindhez kellene hirdetési fiók is. Eddig csak egyhez kellett, de most kell még másik kettő, mindhárom különböző cég, tehát különböző bankkártya, számlázási cím stb.
    Sajnos akárhogy kerestem facebook súgón, google-ban, nem találtam meg a választ.
    Előre is köszönöm a választ!
    Lívia

Hozzászólás beküldése

*