Online Marketing Akadémia

Hányszor lehet megetetni az embereket a “csoda” ígéretével?

Gyermeki énünkben is benne van, egyetemes kultúránk része és még vallási gyökerei is vannak a „csodavárás”-nak. Sőt a mindenkiben ott lapuló kapzsi profitmaximalizáló énünk is éhes a csodás lehetőségekre, amelyek anyagi haszonnal, sikerekkel kecsegtetnek.

Hogy csak a saját területünkön maradjak, nap mint nap látok olyan embereket/cégeket felbukkanni, akik online marketing területen hirdetik magukról, hogy ők birtokolják a “bölcsek kövét” és a pár órás tréningjük / webináriumuk vagy egyéb anyaguk segítségével garantáltan megsokszorozod a bevételed és / vagy soha többé nem lesznek anyagi gondjaid. Aztán még jól meg is fenyegetnek azzal, hogy ha Te kimaradnál a “tanításból”, akkor jó eséllyel éhezni fogsz, pár év múlva az egyáltalán nem fog működni, amit most csinálsz és különben is hülye, aki nem hajol le azért a temérdek pénzért, ami a földön hever, de most még nem veszed észre.

Azért is nagyon hatékonyak ezek a reklámüzenetek, mert minden egészséges és fejlődni vágyó emberben ott motoszkálnak ezek a kérdések:

Pont a gyengédre próbál hatni ez az üzenet. Olyan meggyőző erővel bír, hogy a legelvetemültebbeket is elbizonytalanítja és végül könnyebbnek tűnik engedni a kísértésnek és belemenni a játékba. A csodavárás játékába. “Inkább kockáztatok most 30-50-100 eFt-ot, minthogy garantáltan lemaradjak a csodáról!” – gondolják sokan.

Ki mondja?

Azt is nézd meg ki mondja, mit lehet róla tudni, mit épített már fel. Milyen múltja van. Több olyan “észosztó” is hallatja a hangját, aki azt mondja magáról, hogy azért kell rá odafigyelned, mert ő már annyit hibázott vállalkozóként, annyi céget csődbe vitt, hogy most már tényleg tudja a tutit, megtanítja, hogyan ne hibázd el azt, amit ő. (Érdekes 3-4 évvel ez előtt, 1-2 korábbi csődjük előtt is ugyanezt mondták.)

Azt is figyeld meg, hogy az a valaki milyen gyakorisággal jelent be világmegváltó projekteket és gondolatokat, (melyekhez azonnal domaint, honlapot, rendezvényt kapcsol), melyek aztán hetek-hónapok alatt, vagy az első 1-2 alkalom után eltűnnek a süllyesztőben. Ha valaki a projektjeivel nem tud hosszútávon tervezni, nem képes életképes és fenntartható stratégiát megalkotni, akkor hogyan lenne képes ezzel kapcsolatban Neked (hosszú távon működő) tanácsot adni?”

Végiggondoltad már, milyen egy kicsit a másik oldalról is megvizsgálni, amit mondanak? Annyira felmagasztalják a harctéren nemes (?) küzdelemben elesett vállalkozó imázsát, aki tanul a kudarcaiból, hogy talán nekünk (mint OMA) is kevesebbnek kellene éreznünk magunkat, mivel egyikőnk se döntött be egy céget sem. Mi még nem mentünk csődbe egyszer sem. Külön-külön sem, de együtt sem. Felvetődhet a kérdés. Vajon mi nem kockáztattunk eléggé? Nem feszegettük a határainkat? Vagy felelős döntéseket hozva, stabilan, a biztonságot szem előtt tartva gondos tervezéssel mentünk előre? Ja és tudtunk számolni…?

A filmekben a megjavuló “rosszfiúk” sokszor győzedelmeskednek. Ez olyan romantikus és felemelő. De vajon a való életben ez hogy működik…?

Honnan lehet megismerni a “bullshit” marketingest?

A mesés ígérteket még talán 1-1 jól sikerült projekt esettanulmányával és teljesen ellenőrizhetetlen számokkal alá is támasztja. Sokan nem a hitelességet nézik, mert hinni akarnak a csodában. Mindannyian szeretnénk ha létezne a csoda…

Tudod honnan lehet megismerni a balekokat, akik bedőlnek a mesés ígéreteknek?

Sok esetben a mesés ígértet megfogalmazó “mesterek” azért tudnak olyan magabiztosan kiállni a saját tudományuk mellett, mert nincsenek is tisztában azzal, hogy a nagy betűs “Szakmában” az ő tudásuk hol helyezkedik el. Szókratész (ókori görög filozófus) zseniális felismerése volt az a gondolat, hogy a tudás a “nem-tudással” kezdődik, vagyis a nem-tudás felismerésével. Amikor azt híreszteli magáról valaki, hogy mindent tud, vagy olyat tud, amit senki más, az legyen mindenképpen gyanús.

A kiábrándító valóság…

Reálisan az alábbiakat lehet ígérni (legjobb tudásunk, 14+13 évnyi szakmai tapasztalat, több, mint 500 online marketing projekt, összesen több, mint 1 milliárd forintnyi AdWords és Facebook költés alapján):

Ugye mennyivel könnyebb hinni abban, hogy nem kell hónapokat, éveket gürcölnöd az online marketinged felépítésén, hanem elég egy pár órás fejtágítás, utána pedig 1-2 hét és meggazdagodsz? Ugyanígy szedik el a pénzed azok, akik mesés befektetési ígéretekkel szédítenek. Persze a magas hozam mindig magas kockázattal párosul. Az irreálisan magas hozam pedig irreálisan magas kockázattal. Ja és persze a fogyni vágyók közül sokan miért dőlnek be azoknak az ígéreteknek, hogy pl.: szedj be napi 3 x 1-et a csoda tablettából és olyan leszel, mint Sylvester Stallone /Cindy Crawford (fénykorukban), semmi egyebet nem kell tenned. Mi lesz az eredmény?

Mi a megoldás?

Legyél képben, képezd magad, ne a csodáról ábrándozz, hanem juss el odáig, hogy szét tudd választani a pelyvát a búzától. Mert amíg az emberek bekajálják a csodás ígéreteket, addig:

Csak akkor történhet meg a csoda Veled, ha nem hiszel a csodában és nem a könnyű, de nem létező utat választod, hanem a kemény, de létezőt! És az sem mindegy, hogy ki kísér utadon, aki rendszeresen eltéved, vagy aki tudja merre érdemes haladni…