Online Marketing Akadémia

Kedves Schobert Norbert!

Nyílt levél az OMA.hu-tól Schobert Norbertnek

Mivel nagyobb a valószínűsége annak, hogy ismeretségünk eddig egyoldalú volt, úgy illik, ha bemutatkozom: Gombos Zsolt vagyok az Online Marketing Akadémia egyik alapítója, trénere, Facebook-szakértő. Cégünk képzéseket tart a legtöbb online markerting témában, (köztük közösségi média témában is) eddig több ezer ügyféllel büszkélkedhetünk. Bemutatkozásom azonban nem folytatom, hiszen ezen az oldalon engem ismernek követnek, több tízezren. Ha részletekre is kíváncsi vagy, itt van bővebb infó rólam, lecsekkolhatsz.

Ami miatt ezt a nyílt levelet írom Neked, elsősorban a tegnapi Facebook bejegyzésed. Úgy gondolom követőink közül, talán még sokan nem találkoztak a posztoddal, amit Mark Zuckerbergnek írtál, így ide beillesztem, szükséges ez a továbbiak megértéséhez.

Elöljáróban

Ez a poszt nem az lesz Norbi, ami istenít, és nem is az, ami szégyenít. Mindegyikkel tele van padlás. Évek óta figyelem a Facebook oldalad, és rengeteg hasznos példát gyűjtök onnan, pozitívat, negatívat egyaránt, szoktalak emlegetni.

Azonban az, ami a fenti “nyílt leveledben” van, szót kíván.

Mondom ezt úgy, hogy Veled kapcsolatban kívülről nehéz megítélni, hogy ez komoly vagy nem.

Ha NEM komolyan gondolod:

hiszek Neked. Nem az első ilyen tudatos posztod lenne, amivel címlapokra kerülsz, sok érdeklődőt irányítasz az oldaladra, majd bejelentesz egy új terméket, menüt vagy bármi mást, amiről így sok ember értesül. Ez is benne van a pakliban, figyeltem a korábbiakat is. Azonban sokan nem láthatnak a színfalak mögé és elhiszik amit írsz, és jelen esetben ez baj, mert nagyon sok ember figyel Rád. Köztük vállalkozók, akik próbálnak a Facebookon érvényesülni. Őket egy ilyen “nyílt levéllel” félrevezeted. Ezért kell erről itt nálunk szót ejteni.

Ha komolyan gondolod:

akkor is hiszek Neked. A Facebookot nem tanították az iskolában, nem kell ezzel Neked képben lenned. Viszont akkor jól figyelj.

Sokan tudják már

Norbi, évek óta dolgozom azon, hogy a Facebookkal kapcsolatban minden vállalkozónak egyértelmű legyen: ingyen sajt csak az egérfogóban van. Cikkeket írtam erről, előadásokat tartottam, hogy mindenki tudja: aki csak a Facebookra alapoz, komolyan függni fog tőle. Márpedig egy amerikai tőzsdén lévő cégtől függni nem sok jóval kecsegtet. Ha egy vállalkozó a követőit, híveit, rajongóit, csak a Facebookon érheti el, akkor nem csinálta jól. Ha Facebook gondol egyet, és egyszer csak neki üzletileg nem (úgy) éri meg, akkor vége a kommunikációnak?

Zseniális húzásnak érzem éppen ezért, hogy pár hónappal ezelőtt elindítottátok a Yesssfactor.hu-t. Saját média egyik (Facebooktól független) újabb eleme, a bulvárra éhes közönségnek a Story és a Best korábbi főszerkesztőjének menedzselésével. Ahogy a nagy könyvben meg van írva, volt hogy példaként is emlegettem.

És ezek után olvasva a Facebook-bejegyzésed, szinte biztos is vagyok benne, hogy a poszt nem Mark Zuckerbergnek szól, hanem a bulvár címlapjának, és azok olvasóinak. Tudjuk, a közös ellenségkép… (Ezzel viszont rengeteg embert vezetsz félre.)

Aztán, amikor a kommentek között ezt olvasom, akkor megint kártyavárként omlik össze a hitem, hogy profi a csapat mögötted:

A második legkisebb opció amit felkínál a Fb.

Norbi, komolyan azért hirdetsz 1000 dollárért egy posztot, mert a Facebook ezt ajánlja fel? Döbbenet.

Bejegyzés kiemelése a Facebookon

A gomb, amit megnyomtál: “Boost post”, vagy “Bejegyzés kiemelése”. Ha rám hallgatsz NE ezen keresztül hirdess. Ez a gomb, nem a Te érdekeid szolgálja, hanem a leginkább a Facebookét. Jellemzően a tapasztalatlan és kényelmes hirdetőkre apellál, akik inkább a gyors viszont nem alapos megoldásokat szeretik. És az sem véletlen, hogy ez a gomb van leginkább szem előtt az üzleti oldalon, és a sok beállítási, és finomítási opció, amivel igazán finomhangolni lehetne a hirdetést egyáltalán nincs szem előtt.

Tudom, hogy egy kicsit macerásnak tűnik (de csak tűnik), állandóan belépni a hirdetéskezelőbe és ott elkészíteni a hirdetést, de ez csak így lesz hatékony.

Persze, most biztos gondolják sokan, hogy ez Neked belefér. Lehet, hogy így is van, csak akkor nem hiteles a poszt, amiben azért háborogsz mert drága a Facebook.

Szóval Norbi,

szurkoltam Neked, amikor tőzsdére vitted a céged, szurkolok most is, hogy sikerüljön az amit elterveztél, de kérlek, ne vezesd félre (se véletlenül, se tudatosan) azt a közel 600.000 magyar embert, akik ma Facebook oldalt menedzselnek. Nyilván közülük is sokan figyelnek Téged. A Facebook nincs ingyen, nem is lesz. Tőzsdén lévő cég, komoly profitelvárásokkal, de ezt Te nyilván nálam is jobban tudod, átérzed. Se a privát felhasználóknak, se a cégeknek nincs ingyen, mindkét oldalról komoly árat fizetünk érte a kezdetek óta.

Megvan az ára, mint egy bulvár újság címlapjának is.
Használni is tudni kell.
Mindkettőt.

Üdvözlettel,

Gombos Zsolt
Online Marketing Akadémia
alapító

ui: Norbi, azért ha Mark válaszol a leveledre, megteszed, hogy bedobod ide kommentbe? Köszi, Zs.