Kedves Schobert Norbert!

Mivel nagyobb a valószínűsége annak, hogy ismeretségünk eddig egyoldalú volt, úgy illik, ha bemutatkozom: Gombos Zsolt vagyok az Online Marketing Akadémia egyik alapítója, trénere, Facebook-szakértő. Cégünk képzéseket tart a legtöbb online markerting témában, (köztük közösségi média témában is) eddig több ezer ügyféllel büszkélkedhetünk. Bemutatkozásom azonban nem folytatom, hiszen ezen az oldalon engem ismernek követnek, több tízezren. Ha részletekre is kíváncsi vagy, itt van bővebb infó rólam, lecsekkolhatsz.

Ami miatt ezt a nyílt levelet írom Neked, elsősorban a tegnapi Facebook bejegyzésed. Úgy gondolom követőink közül, talán még sokan nem találkoztak a posztoddal, amit Mark Zuckerbergnek írtál, így ide beillesztem, szükséges ez a továbbiak megértéséhez.

Elöljáróban

Ez a poszt nem az lesz Norbi, ami istenít, és nem is az, ami szégyenít. Mindegyikkel tele van padlás. Évek óta figyelem a Facebook oldalad, és rengeteg hasznos példát gyűjtök onnan, pozitívat, negatívat egyaránt, szoktalak emlegetni.

Azonban az, ami a fenti “nyílt leveledben” van, szót kíván.

Mondom ezt úgy, hogy Veled kapcsolatban kívülről nehéz megítélni, hogy ez komoly vagy nem.

Ha NEM komolyan gondolod:

hiszek Neked. Nem az első ilyen tudatos posztod lenne, amivel címlapokra kerülsz, sok érdeklődőt irányítasz az oldaladra, majd bejelentesz egy új terméket, menüt vagy bármi mást, amiről így sok ember értesül. Ez is benne van a pakliban, figyeltem a korábbiakat is. Azonban sokan nem láthatnak a színfalak mögé és elhiszik amit írsz, és jelen esetben ez baj, mert nagyon sok ember figyel Rád. Köztük vállalkozók, akik próbálnak a Facebookon érvényesülni. Őket egy ilyen “nyílt levéllel” félrevezeted. Ezért kell erről itt nálunk szót ejteni.

Ha komolyan gondolod:

akkor is hiszek Neked. A Facebookot nem tanították az iskolában, nem kell ezzel Neked képben lenned. Viszont akkor jól figyelj.

Sokan tudják már

Norbi, évek óta dolgozom azon, hogy a Facebookkal kapcsolatban minden vállalkozónak egyértelmű legyen: ingyen sajt csak az egérfogóban van. Cikkeket írtam erről, előadásokat tartottam, hogy mindenki tudja: aki csak a Facebookra alapoz, komolyan függni fog tőle. Márpedig egy amerikai tőzsdén lévő cégtől függni nem sok jóval kecsegtet. Ha egy vállalkozó a követőit, híveit, rajongóit, csak a Facebookon érheti el, akkor nem csinálta jól. Ha Facebook gondol egyet, és egyszer csak neki üzletileg nem (úgy) éri meg, akkor vége a kommunikációnak?

Zseniális húzásnak érzem éppen ezért, hogy pár hónappal ezelőtt elindítottátok a Yesssfactor.hu-t. Saját média egyik (Facebooktól független) újabb eleme, a bulvárra éhes közönségnek a Story és a Best korábbi főszerkesztőjének menedzselésével. Ahogy a nagy könyvben meg van írva, volt hogy példaként is emlegettem.

És ezek után olvasva a Facebook-bejegyzésed, szinte biztos is vagyok benne, hogy a poszt nem Mark Zuckerbergnek szól, hanem a bulvár címlapjának, és azok olvasóinak. Tudjuk, a közös ellenségkép… (Ezzel viszont rengeteg embert vezetsz félre.)

Aztán, amikor a kommentek között ezt olvasom, akkor megint kártyavárként omlik össze a hitem, hogy profi a csapat mögötted:

 A második legkisebb opció amit felkínál a Fb.

A második legkisebb opció amit felkínál a Fb.

Norbi, komolyan azért hirdetsz 1000 dollárért egy posztot, mert a Facebook ezt ajánlja fel? Döbbenet.

Bejegyzés kiemelése a Facebookon

A gomb, amit megnyomtál: “Boost post”, vagy “Bejegyzés kiemelése”. Ha rám hallgatsz NE ezen keresztül hirdess. Ez a gomb, nem a Te érdekeid szolgálja, hanem a leginkább a Facebookét. Jellemzően a tapasztalatlan és kényelmes hirdetőkre apellál, akik inkább a gyors viszont nem alapos megoldásokat szeretik. És az sem véletlen, hogy ez a gomb van leginkább szem előtt az üzleti oldalon, és a sok beállítási, és finomítási opció, amivel igazán finomhangolni lehetne a hirdetést egyáltalán nincs szem előtt.

Tudom, hogy egy kicsit macerásnak tűnik (de csak tűnik), állandóan belépni a hirdetéskezelőbe és ott elkészíteni a hirdetést, de ez csak így lesz hatékony.

Persze, most biztos gondolják sokan, hogy ez Neked belefér. Lehet, hogy így is van, csak akkor nem hiteles a poszt, amiben azért háborogsz mert drága a Facebook.

Szóval Norbi,

szurkoltam Neked, amikor tőzsdére vitted a céged, szurkolok most is, hogy sikerüljön az amit elterveztél, de kérlek, ne vezesd félre (se véletlenül, se tudatosan) azt a közel 600.000 magyar embert, akik ma Facebook oldalt menedzselnek. Nyilván közülük is sokan figyelnek Téged. A Facebook nincs ingyen, nem is lesz. Tőzsdén lévő cég, komoly profitelvárásokkal, de ezt Te nyilván nálam is jobban tudod, átérzed. Se a privát felhasználóknak, se a cégeknek nincs ingyen, mindkét oldalról komoly árat fizetünk érte a kezdetek óta.

Megvan az ára, mint egy bulvár újság címlapjának is.
Használni is tudni kell.
Mindkettőt.

Üdvözlettel,

Gombos Zsolt
Online Marketing Akadémia
alapító

ui: Norbi, azért ha Mark válaszol a leveledre, megteszed, hogy bedobod ide kommentbe? Köszi, Zs.

 

Comments

  1. Norbit az OMA Live!-ra :)

    • Jöhet, most még él a koránkelő kedvezmény az áprilisi kurzusra! http://oma.hu/live :)

      • Magas labda, masszívan lecsapva! Gratula! Zsolt, régi követőtök, ügyfeletek és tisztelőtök vagyok! Rendkívüli a ritmusérzék, zseniális a téma, és profi a hirdetés (fizetett postról kattintottam). Én korábban nem találkoztam Norbi ezen postjával, de nagyon szórakoztató, ugyanakkor hihetetlen, már ha tényleg komolyan gondolja, amit leírt… Kívánom, hogy minimum megduplázódjon az ügyfélkörötök, mert ez a post és a mögötte lévő stratégia simán megérdemli… Írhatnám, hogy ezt tanítani kéne, de hát már csináljátok :)

    • Szalai Kasszandra szerint:

      Kedves Zsolt!

      Szenzációs ez a nyílt levél. Az első bekezdést követően felsejlett bennem az érzés, hogy egy színjáték részesei vagyunk mi olvasok. A háttérben kezet rázva, elsőként Norbi aki olyan amilyen, de népszerű, nagy tömegeket vonzó személyiség posztol egy elégedetlenséget, amire Ti kisvártatva kitűnve a színfalak mögül, a másik hátán megcsillantva magatokat kioktatjátok a “gurut”. Ez az önreklámozás csimborasszója. Gratulálok!!! Ha esetleg tévednék, akkor is gratulálok, gyorsan és hatékonyan ragadtátok meg a lehetőséget.

  2. Ági szerint:

    Nekem úgy tűnt, Norbi posztja igazságot takar. Jómagam is követője vagyok a Facebookon, és az utóbbi hetekben, hónapokban alig láttam a falamon valamit tőle. Tudom, hogy ha pl. sokat lájkolok, megosztok egy oldal bejegyzései közül, akkor a FB sokszor fog nekem megjelentetni posztokat tőle. Norbi bejegyzéseit szoktam lájkolgatni, ha nekem tetsző tartalmat ír, ettől függetlenül, megritkultak a falamon a tőle eredő posztok. Változott valami a FB szabályzatában, működésében? Mert ő nem arra akadt ki, hogy egy posztért fizetni kell, hanem arra, hogy akik eddig ingyen és bérmentve látták minden posztját, elkezdték neki írogatni a visszajelzéseket, hogy hová tűnt, pedig ő ugyanolyan aktívan posztolt. Most akkor hogy van ez? :)

    • Muzamel Tamás szerint:

      Ági én is követem Norbi oldalát és minden posztját látok és olvasok azok közül amelyik érdekes számomra!

      Egyszerű apró beállítások kellenek hozza nekem mint követőinek és minden posztot látok!

      • Tamás bingó! :)

        • Gábor szerint:

          Ha a facebook “nem ingyenes és nem is lesz” ahogy írtátok akkor mi az oka annak hogy a médiában ki lehet mondani büntetlenül a nevét? Sőt, hirdetni is lehet. Például azt nem mondhatja senki ki a tv-ben hogy én BMW-vel járok, viszont azt hogy lájkold a facebook-ot igen. Pedig mind a kettő ugyanaz – egy valamilyen vállalkozást érintő, hirdető mondat, amiből közvetve az adott vállalkozásnak plusz bevétele lehet, tehát reklám.

          • Gábor, annyi ember tobzódik a Facebookon (egy átlag magyar napi 3 órát!) hogy sokkal nagyobb értéke van egy rádiónak, TV-nek, online hírportálnak ott megjelenítenie magát, és az elérés miatt odaterelni az olvasóit, hallgatóit. mintsem azt gondolni, hogy nem mondom ki a nevet, mert az reklám a Facebooknak. A Facebook szemben egyéb márkákkal (pl. BMW) segít a forgalomterelésben, ezért kihagyhatatlan.

    • Baranyai Márton szerint:

      Elgondolkodtató, lehet hogy van valami köze ahhoz, hogy kiderült mégse annyira egészségesek a termékei. Lehet a Google-höz hasonlóan beépítettek az algoritmusba valami “hitelességi” vizsgálatot, nem tudom

      • Tamas szerint:

        A termékekről tudnék mit mesélni, a párom ápolónő volt, és onnan hallottam érdekes történeteket!

    • Kedves Ági!
      Köszöntünk itt ezen a blogon! Igen, valóban lehet szimpatizálni azzal a gondolattal, hogy csúnya Facebook, hiába gyűjtöttem össze a követőimet Facebookon, mégsem érem el őket ingyen, csak pénzért. De aki a Facebookon oldalt menedzsel ezt tudomásul kell vennie. Az algoritmus, ami alapján megjelennek a posztok a követőknek, folyamatosan változik, és általában drasztikusan csökkenő tendenciát mutat. Ezen nincs mit háborogni, FB oldal adminként ez a víz, amiben mindenki úszik, ebben kell lavírozni. Követőként pedig a borító fotón lévő TETSZIK gombra húzod az egeret, majd teszel egy pipát az “Értesítést kérek” elé, és nem maradsz le soha egyetlen posztról sem.

      Üdv, Zsolt

    • Pálfi Gyula szerint:

      Ági!

      Norbi esete egy tipikus példája a facebook marketing egyenlő LIKE gondolkozásnak.
      Gondoljuk át mit is jelent a Like! Abban a pillanatban valamiért megnyomtam a Like gombot, ami soha semmire sem kötelez. Nem VETTEM semmit az oldaltól. (Ha like-gate miatt tettem, akkor kíváncsi voltam az elérhető tartalomra. Ma már nincs Like-gate.)

      Az oldal gazdájának mit jelent? Valaki (én) abban a pillanatban annyira szimpatikusnak találta az oldalt, hogy nyomott egy gombot. Avagy a Like-gate-en is átlépett. Egy picivel érdeklődőbb embert, mint egy egyszerű látogató. Ennyi, nem több.

      Ez csak a facebook marketing első lépése (ha egyáltalán szükséges a Like), de sokkal fontosabb a Más Ember Listájából (itt a Facebook listájából) Saját Listát csinálni. (A liko-olók nem részei a sajtá listámnak, ők továbbra is a Facebook listájának a tagjai.) Aki ezt nem csinálja, az az online marketing alapjaival sincs tisztában.

  3. jó írás! :-)

  4. Tökéletes posztot írtál:)

  5. Norbi!

    Isten hozott a Facebook világában! 1,4 mrd userhez képest a problémád elenyésző – némileg azonban igazad van, de ez egy ilyen vállalkozás.

    :)

  6. IP-címet naponta több ezret lehet kérni ugyanarról a számítógépről. A facebook az Internet része, de nem muszály használni. Norbi sok tárgyi tévedése sok téves javaslathoz vezet. Ugyanakkor tényleg egyre rosszabb a facebook. Már régen is fordított gondolkodás alpján működött, mint több angolszász dolog. Pl. nem lehet fényképalbumot létrehozni, csak akkor, ha már feltöltöttél bele való képet. Olyan mintha nem tervezhetnél egy házat, amíg el nem kezdted lerakni a téglákat a falba. Én is észrevettem, hogy az utóbbi időben más típusú bejégyzésekből van több, mint ezelőtt. Talán valami új szoftvert próbálgatnak, ami automatikusan szelektálja a neki(k) tetsző tartalmakat, hogy az terjedjen.

  7. Egyébként az interneten sem kell rákeresni a hírekre, csak elmenni egy hírportálra. Sőt, hogy tudnánk rákeresni arra, amiről nem tudunk? Pl. elindítod a böngészőt. Milyen hírre keressek rá? UFO-t láttak Mátészalkán. OK, beírom ezt a keresőbe :-)

  8. Elképesztő, hogy 1000 dollárokat csak így elkölt Norbi. Ennek a töredékéből alkalmazhatna egy profit, aki fele ennyi pénzből hasonló eredményeket érne el.
    Mondjuk én is tapasztalom, hogy a legtöbb cégvezető meg van róla győződve, hogy mindent neki kell menedzselnie, mert csakis az a jó. A Facebook hirdetés is pofon egyszerű, csak rá kell kattintani, hogy “Bejegyzés kiemelése” és már kész is. Ezért fizessen egy szakértőnek? Pedig ha tudná, hogy még a hirdetéskezelőn kívül még a Power Editor is ott van még, akkor tudná, hogy egy hasonlattal élve most a “piacon árul, miközben tőzsdére is mehetne”. Ha valaki ilyen profi a saját területén miért nem fogad fel maga köré olyan embereket, akik más területekhez értenek?
    AdWordsben is gyakran tapasztalom, hogy százezreket képesek elkölteni cégvezetők néhány általános egyezésű szóra, egy gyenge szöveggel a főoldalra landingelve, ami még így is megtérülhet, de profin kezelve nagyságrendekkel jobb megtérülés érhető el.

    Köszi Zsolt, hogy megírtad ezt a bejegyzést, szükség volt rá.

    • Dávid, a költésen nem kell meglepődni, ez neki befektetés, és abban a nagyságrendben amiben ő gondolkodik ez nem is sok. Rengeteg embert elér ezért a pénzért. Sőt, ha okosabban csinálná, és számítana a hatékonyság, még többet elérhetne ugyanebből. Ez igazából az amin meg kell lepődni, hogy (ha ez igaz) ennyire vaktában lövöldözés van.

      • Nem a költésen lepődök meg, hanem, hogy mindenféle utánaolvasás, szakértelem nélkül csak úgy rányom, hogy 1000 dollárt elkölt a hirdetésre. Az előző hozzászólásomat fogalmazhatnám úgy is, hogy ebből a pénzből kétszer több eredményt el tudna érni, ha hozzáértőkre bízná a hirdetések kezelését.
        Szóval egyetértünk abban, hogy a meglepő az, hogy Norbi nem kontrollálja mire megy el a Facebook hirdetésekre szánt pénze.

        • Nem a szakértelem hiányával van a baj. Ő a Facebook cégtől akar változást kihozni. Sok sikert neki! Talán én is örülnék neki, ha összejönne. :)
          Egyébként a másik út, hogy megpróbál hatékonyabban kijönni, ami vagy a profik segítségének kérése vagy a facebook hirdetési lehetőségek játszadozásával teheti meg.

    • Nem kell mindent elsőre elhinni :)

    • A Power Editor sajnos csak a Chrome böngészőben van, én meg a Firefox, illetve Seamonkey híve vagyok. Még nem is láttam, hogy mi van ott.

  9. […]

  10. Kata szerint:

    Arra nem is gondoltatok, hogy Mark kérte fel Norbit, hogy írjon egy ilyen posztot? :D :D

    • Valóban! Ez egy új aspektus! Írsz róla egy bejegyzést? :)

      • Kata szerint:

        Ha írok egy poénosat kiteszitek? :D

        • Ha csak szimplán poénosat, akkor nem :) Kell valami +, ezen a fórumon mindenképp. :)

          • Amúgy én felnézek rá, mert igazából a semmiből került elő és hatalmas birodalmat épített fel. Hát épp a FB-hoz nem ért, na bumm :) Ki tudja mi volt ezzel a célja pontosan. Ha ma mindegyik üzletébe kétszer annyian térnek be, már jól járt, nem? :)

            • Erre volt utalás is Zsolt posztjában. Norbi nem hülye, hogy ne tudja, hogy a rossz vagy rosszul kommunikált hír is hír, amiből simán lehet pénze is…

    • Zbogar szerint:

      Vagy inkább Gombos úr…
      Ami itt folyik oldalakon keresztül az neki (OMA) a legjobb reklám pedig nem ő fizette az 1000 dollárt (?).
      Nem baj, bravo. Ez erről szól…

  11. Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a fórumra .nem mondhatnám, hogy kellő tudással jöttem de pont ez a célom tanulni Tőletek!
    Barbara

  12. Korikki szerint:

    A cikk szerzője haverja a Norbinak?, vagy mi ez a tegeződés? Magyarországon bárkit le lehet csak úgy tegezni, remélem a Pápát nem egy szevasszal fogadná a cikk írója!

  13. Kata szerint:

    Az hogyan lehetséges, hogy jön értesítő, hogy új hozzászólás érkezett, de itt nem látom. Sőt a saját hozzászólásomat sem látom :(

  14. Gery Greyhound szerint:

    Jézusom, ez a yessfactor.hu a címlapján indigógyerekekkel valami iszonyú gáz. Ennél lejjebb talán csak a chemtrail-összeesküvés lehetne.

    Amúgy szerintem igaza van Norbinak. Nekem felhasználóként sem jó, ha nem látom az általam like-olt oldalak posztjait, hiszen azért lájkolok egy oldalt, mert érdekel, látni akarom őket. Hirdetőként pedig inkább fizetnék többet új lájkolók megszerzését célzó hirdetésekért, ha cserébe a meglévőket ingyen érhetem el.

    • Hello Gery,

      az emberek túl sok mindent lájkolnak, lájkoltak összevissza az évek alatt. A FB rendet akar tenni azzal, hogy nem mutat meg mindent, mert akkor lenne igazán nagy összevisszaság. Erre szolgál a FB hírfolyam algoritmusa. Ha nem akarsz lemaradni egy oldal posztjairól, akkor erre van már megoldás: http://goo.gl/Vjl7QQ

      • Gery Greyhound szerint:

        Igen, ezt ismerem, használtam is egyszer-kétszer (például amikor a Facebook szűrése miatt sikeresen lemaradtam a MOL Bubi tesztüzeméről, akkor hasznos volt, hogy az induló második körre kértem értesítést) viszont a sok értesítés zavaró, pláne ha okostelefonja van az embernek, ami egyfolytában jelez. Félmegoldásként nem rossz, hogy a különféle marketinges és egyéb szakmai oldalakat a céges Facebook-oldalammal lájkolom, így amikor átlépek, az ottani hírfolyamon csupa ilyenek vannak (több bejegyzéssel, mint a privát oldalon) de a legjobb az lenne, ha be lehetne állítani – például az értesítés kérése alatt egy “minden poszt jelenjen meg” kapcsolóval.

  15. Valaki szerint:

    Látom Norbi hátán másszátok a falakat..

    Ha akar ö majd keres céget…van rá háttere, pénze, stb.
    ha annyira okosak vagytok fel kellett volna hívni, nem itt üzengetni. Szégyentelen ez szerintem…

    • Hello Valaki, látom nem mered felvállalni ki vagy, így könnyű! (szégyenkezni is!)

    • Csúcs Mária szerint:

      Szia Kedves Valaki!

      Tökéletesen igazad van, ha a Norbi, vagy a köreiből valaki bízott meg, hogy hozzászólj. Akkor meg is értem, hogy nem vállalod fel magad.
      Egyéb esetben ez sunyiság, gyávaság.
      Egyébként szerintem Norbi hátán fölösleges mászni.

  16. Én nem értem a Norbit. Egymás után fut bele a hülyébbnél hülyébb helyzetekbe. Indítottam egy hónapja egy oldalt (nem az elsőt), s egy hónap után elindult a forgalom úgy, hogy a tárhelyen kívül nem fizettem semmiért. Minőségi tartalom, google, facebook és társai mindent el tudnak ingyen is érni. Ha akarok gyorsítani, akkor némi ésszel simán lehet az oldalnak normális forgalma emberi költségszint mellett, s abból normális bevétel is. Az idő pénz, s a nem megfelelően rászánt idő nagyon sok pénzbe fáj.
    De valahogy nem érzem azt, hogy értene ahhoz, amit most ostoroz. Aki vállalkozó, az pontosan tudja, hogy mindenki, akivel együtt dolgozik, részt kér a koncból. Ez a vállalkozói világ, amit a pénz mozgat. Én nem értem, mit nem ért ezen, hiszen ő is ezt csinálja lassan két évtizede.

    • Viktor, 3 megjegyzés:

      1) “emberi költségszint mellett”: más a nagyságrend. Milliós oldalnál az 1000 dollár nem sok, ezzel nincs probléma. A hatékonyságával annál inkább.

      2) “Az idő pénz”: ez igaz fordítva is! A pénz idő! Azaz lehet ingyen is egy csomó dolgot elérni, de ehhez idő kell. Ha több pénzed van mint időd, akkor teljesen normális hogy megfinanszírozod, hogy jobban pörögjön. Ezzel sincs probléma.

      3) Írtam is a posztban: nem vagyok biztos benne, hogy nem tudatos, hogy lemegy egy szint alá, (amit Te és mi már nem értünk) mert oda ahova ő akar újra és újra kikerülni (bulvár címlap) csak így lehet. Ehhez ért, ezt nem lehet megkérdőjelezni nála. Az más más kérdés hogy ezt már nem mindenki vállalja be, de ez az ő választása, ezért celeb.

  17. Muzamel Tamás szerint:

    Nem akarok regényt írni! Egyet értek azzal, hogy iskolában nem oktatták a Facebook-ot.

    A felhasználók többsége panaszkodik, hogy nem látja Norbi bejegyzéseit. Ennek számos oka lehet:

    1. igen a facebook csökkentette az ingyenes elérhetőség lehetőségét, hisz mégis csak egy profit orientált vállalkozás.

    2. Van ez mellett egy másik igen komoly probléma: egy felhasználónak közel 1000 ismerőse van. Ennek legalább a fele napi szinten aktív. Ezek a személyek “spammelik” nap mint nap a facebook falat, aminek a következtében az értékes információk is elvesznek. Azonban lehet olyan lépéseket tenni, amivel drasztikusan csökkenthető a nemkívánatos bejegyzések száma. Így az értékes tartalmak is előkerülnek többek között Norbi posztjai is. Amíg ezt meg nem teszi a felhasználó, addig Norbi bármennyit is költhet hirdetésre is könnyen elveszik a tartalom!

    • Erre gondolsz, nem? :) http://goo.gl/Vjl7QQ 2 évvel ezelőtti posztunk a FB-on.

      • Tamas szerint:

        Zsolt! Ez csak egy a sok közül! Az üzenőfal tisztítható! Anélkül, hogy bárkit törölnél. Így csak az értékes tartalmak jelennek meg a falon. Ez pedig úgy érhető el, hogy azoknak a személyeknek a követését le állítom akikre nem vagyok kiváncsi, mert nem tudnak értelmes tartalmat megosztani, továbbá megszabadulok azoktól az oldalakról amiket valami ürüggyel követek: pl like hogy játszhassak egy játékot! Ezek miatt nagyon sok értékes tartalom elvész! Tapasztalatból mondom mert nekem is sok ilyen személy és oldalam volt. Mára csak az maradt az üzenőfalon,ami számomra fontos és értéket képvisel!

  18. Ferencz Attila szerint:

    Már elnézést, de a sajt az egérfogóban sincs ingyen. Ott az élet az ára. :)

  19. Petya szerint:

    Norbi már múlthét pénteken ott dekkolt Gombos Zsolt irodájában, hogy kidolgozzák az ütemtervet…
    Ha nem így volt, akkor most pénteken fog ott seggelni. :)

  20. m balazs szerint:

    “ingyen sajt csak az egérfogóban van”
    Ehhez képest a saját oldaladon is van ingyen menüpont.

  21. Mariann Czene szerint:

    Én alapvetően azt nem értem, hogy nem tűnik fel az az apróság mindenkinek, hogy Norbi posztja MAGYARUL van, és kétlem, hogy Mark Zuckerberg beszélne/olvasna/válaszolna ezen a nyelven; még ezer dollárért sem :P

    • Kommentben írta, hogy szakemberek már fordítják, és utána megy a jogászokhoz. Ezt ő írta. Kíváncsi leszek, hogy ez igaz-e, mert viccnek egy kicsit erős.

  22. Az én tapasztalatom is az a Facebook-kal kapcsolatban, ami sokaknak. Kevesebb az elérés, mint korábban. Ugyanakkor, ami a saját profilt illeti, sokkal több reklámot látok.

    A másik tapasztalatom az (lehet, csak véletlen), hogy akár 40-60%-os elérésem is van abban az esetben, ha a posztba nem teszek bele linket. Ha pedig annak az oldalnak a linkjét teszem be, amit a Facebook oldalon is feltüntettem, akkor csökken az elérés, de korántsem annyira, mintha egy “idegen” oldal linkjét osztottam volna meg. Itt természetesen nem a fizetett hirdetésekről beszélek.

    • Szia Anita!

      “Kevesebb az elérés, mint korábban. Ugyanakkor, ami a saját profilt illeti, sokkal több reklámot látok. ” Teljesen jól látod, és a kettő állítás erősen összefügg.

      A tapasztalatodra pedig az a kommentem, hogy menj a Facebook oldaladon ide:
      Elemzések > Bejegyzések > Bejegyzés típusok itt a válasz arra, hogy mely bejegyzéseid működnek a leginkább (linkes, fotós stb.)

      Üdv, Zs.

  23. Ezt az 1000 dollárt nem értettem eddig, de a hozzászólás elképesztő! Eddig én is “lusta” hirdető voltam, és inkább a “bejegyzés kiemelése” gombra kattintottam. Igaz, azzal kezdtem, hogy az ott felajánlott napi 55000 Ft-ot azonnal átállítom 200 Ft-ra. :) Aztán meg finomítottam a célcsoporton. Ezeket ott is be lehet állítani.
    Most állítottam be a konverziókövetést az elinduló webshopomra. Jelenleg egy napi 200 Ft-os post 1 Ft-os interakciót eredményez (like, hozzászólás, megosztás) és 5 Ft-ért navigálja az embereket a webshopba. Lehet, hogy jól állítottam be a célközönséget? Esetleg a célközönségemnek érdekesek a postjaim? Vagy lehet, hogy nem ész nélkül hirdetek? :)

  24. Bass Gábor szerint:

    Kedves Gombos Zsolt!
    Az az érzésem, hogy kár volt ezt az oktató levelet megírnod Schobert Ferenc Norbert részére, mert ő nem az, aki hallgat az okos szóra. Ha ezt nem neki, hanem a mi okulásunkra írtad, akkor jól csináltad. Visszatérve Schobert Norbira, ő azt hiszi, hogy hülyeségekkel és hazugságokkal is lehet marketingelni. Azt hiszi, hogy ezekkel is növelheti a birodalmát. Tapasztalatból beszélek, hiszen elszenvedője voltam. Valószínűleg ugyanilyen marketing volt az is, amikor édesapám és más kiváló fotósok képeivel haknizott az RTL Klub különböző műsoraiként (itt most nem írnék az RTL Klub szerepéről), mintha azokat az ő pár éve fellelt édesapja készítette. Én is írtam neki egy udvarias levelet, minden kép készítőjéről írtam neki, de ahogy ez sem fogja őt érdekelni, az sem nagyon zavarta meg. Én azért köszönöm a tájékoztatást, nekem hasznos volt. Üdvözlettel: Bass Gábor

    • Kedves Gábor!

      “Ha ezt nem neki, hanem a mi okulásunkra írtad, akkor jól csináltad. ”

      Nem azért mert akkor kapok dicséretet, de valóban a cél az volt, hogy minél többen tudjanak erről. A többihez nem tudok hozzászólni….

      Üdvözlettel,
      Zsolt

  25. Németh Zsolt szerint:

    Jó kérdés az, hogy az ezresről van-e valami féle visszaigazolás…? nem a NAV részéről kérdezem, csak mint érdeklődő. Mert enélkül én is mondhatom, hogy elköltöttem ezer dollárt a facebook-on, csak éppen senki sem hiszi majd el nekem.
    A Facebook központban most éppen nagyon komolyan görcsölnek azon, hogy pontosan lefordítsák a “főnöknek” a magyarul írt levelet, hogy megértse. Lassan majd vesznek fel egy magyar-angol tolmácsot a hazai celebek levelei miatt.
    És szerintem nem jó beállni abba a sorba, ahol már Alekosz jelen van, akik írtak Zuckenbergnek.

  26. Valaki szerint:

    az a be kopizott 1000 dolláros cucc már vagy 10 éves…

  27. Picit elavult…

  28. Nagyon jól sikerült írás, gratulálok! :)

  29. Heni szerint:

    Nagyon tetszik a válasz. Kedvet kaptam egy tréninghez

  30. Heni szerint:

    Nagyon tetszik a válasz. Kedvet kaptam egy tréninghez

  31. nagy anita szerint:

    Én pont ezért töröltem Norbit, Rékát és a Yesssfactort. Mindig a bulvárnak vergődnek és sajnáltatják magukat és persze beszólnak mindenkinek de ezt úgy tálalják, hogy őket mindig bántják és támadják. Nekem folyamatosan velük volt tele az üzenőfalam és ez ilyen töménységben emészthetetlen számomra.

  32. Árvácska szerint:

    Szép estét! Lehet butaságot mondok, de én a következőképpen írnám le a facebookot: Olyan, mint mondjuk egy falu. Képzeljük el, hogy a boltomban 5 Forint a zsömle. Megkérem Pistit, hogy akivel szembe találkozik, annak mondja el ezt a hírt, s ha tetszett, vagy jónak látják, akkor jöjjenek hozzám vásárolni, s adják tovább másnak is. Pisti ahogy ment a faluban, s újságolta a hírt, közben beszélgetett is, így volt, akinek elfelejtette elmondani, s minél beljebb ment a faluban, annál több más információ birtokában volt, így a zsömle híre elapadt. Mivel csak kevés vásárló jött, így felfogadtam 10 embert, hogy adok óránként 500 Ft-t cserébe járják a falut és híreszteljék, milyen jó a zsömlém. Így több emberhez eljut a híre, többen jönnek vásárolni. Valahogy így megy a facebookon is. Ha az embernek sok ismerőse van, akkor az üzenőfalon áramlanak az információk, s nem biztos, hogy csak egy személyé lesz mindig, vagy sűrűn látható, ha csak nem arra az egyre van beállítva. Lehet, hogy egy nap tíz posztot látok Katitól, mert mindig lájkolom és tuti gyöngyöket fűz, de mondjuk holnap nem, mert Lajos unatkozik, vagy sok érdekeset lát, s rengeteget posztol, amihez sokan szólnak hozzá, s mindig újra felbukkan elfedve ezzel Kati gyöngyös csodáit. ;)

  33. Azért valljuk be, hogy Norbi termékei vagy jók, vagy rosszak, de nem a termékei minősége miatt lett multicsilliárdos, hanem az elképesztően jó marketingje miatt. Éppen ezért a magam részéről elképzelhetetlen, hogy bármilyen megnyilvánulás, ami köze van hozzá, vagy a brand-jéhez, az ne lenne grammra kimérve, megtervezve, kitalálva. Nyilván a posztjait se ő maga írja, hanem egy profi reklámcsapat találja ki az egészet. Sőt, nyilván a Facebook kampányait is a legprofibbakra bízza.
    De hát azok meg Ti vagytok.
    Nem lehetséges, hogy holnap jön itt az OMÁ-n egy poszt, hogy “Na látjátok, így kell igazi gerilla kampányt csinálni?!?” Elvégre lassan egy teljes napja folyik a szó Norbiról, meg a dolgairól, (látszólag) spontán, magánemberek beszélgetésekén. Tőletek tudom, hogy ezt mennyire szereti a Google.
    Nos? :)

  34. Zsolti szerint:

    Az eredeti levél motivációjával és érvelésével nem értek egyet, de ettől függetlenül az valahol aggályos, hogy kiszámíthatatlan a rendszer.

    2011-ben felhúztunk több százezres oldalt is, komoly munkával, amikor még nem volt ritka a 30-35-40% elérés egy jó poszttal. Felépítettünk egy rendszert, ami számtalan költséggel bírt, majd gyakorlatilag 2-3 év alatt 2 lépésben eljutottunk oda, hogy ma már egy olyan poszt, ami nem extrém, cuki, vagy manipulált, 5-7% hoz jut el, az oldalak pedig elsősorban audienceként funkcionálnak.

    Nem érzem jó érvnek, hogy be lehet kapcsolni a notificationt, mert 1-1 oldalra ez igaz lehet, de már 15-20 oldalnál is kényelmetlen. Emellett ahogy a mellékelt ábra is mutatja, sokan nem is tudják, hogy létezik, meg egyébként is, az oldaltulajdonosok tájékoztatásán túl nem volt széleskörű reklámkampány a Facebook részéről, amiben bemutatja ezt az új lehetőséget. Pedig ami nekik fontos, arról általában elég komoly bemutató van (évösszegző kis videók, új timeline stb.)

    Párhuzamként azt a példát hoznám, hogy keresőoptimalizálunk már 10 éve, SEO toolokat fizetünk ki, milliókat költünk contentre és szakemberekre stb. és mikor már vastagon beleinvesztáltunk, egyik napról a másikra átalakítanák úgy a keresőt, hogy 10 fizetős találat mellett jelenik meg 3 organikus alul.

    Üzletileg teljesen normális, életszerű, de ha emiatt vannak elégedetlen vásárlók, én megértem, magam sem értek egyet az ügy eképpen való rendezésével, csak én nem hisztiztem 600k ember előtt.

  35. M. Z. szerint:

    Dear Norbi,

    Ezt bebuktad…

    Best regards
    Mark

  36. Kedves Zsolt – érdekes a gondolatfelvetés, de felteszem azt is tudod, hogy a szaksajtó több éve foglalkozik azzal, hogy a Facebook miért választott olyen monetizációs politikát, amiben többször kell ugyanazon ember eléréséért fizetni.

    Google a barátunk, bárki utána tud járni a témának akit érdekel.

    Álláspontom, hogy azon oldalaknak, melyek a drasztikus organikus elérés csökkentés előtt jöttek létre, nem lenne szabad ilyen szinten szenvedniük, hiszen egy más üzletpoltikájú közösségi hálózatra csatlakoztak. Az azóta felépített oldalak esetében már tiszta volt, hogy mit választanak.

    Tanácsaid többségével egyetértek, azonban a posztban lévő alap problémafelvetés szakmai alapokon való vitatásával nem. Szerintem a lojális, érdeklődő fogyasztókért nem kéne újra és újra fizetni. Ezért jött létre egy SaaS iparág arra, hogy a közösségi hálózatokon kialakított jelenlétet a márkák menteni tudják saját adatbázisukba.

  37. Kat szerint:

    Azért az megnyugtató, hogy talán Norbi elolvasta ezt a cikket, mert az imént posztolta, hogy miként lehet értesítést kérni egy Facebook oldal posztjairól. :)

  38. Húúú…de imádom látni, amikor valaki így lecsapja a “marketing magas-labdát”!

    Gratulálok!

  39. Tudom már min gondolkozom tegnap óta .Van aki választ kap ilyen vagy bármilyen kérdésére a Facebook-on ráadásul a tulajdonosnak címzett levélre?Én ezer éve szeretném elérni a Facebook válaszát, de még nem sikerült ,Hab a tortán,hogy egyetlen ismerősöm sincs aki ne legyintene , hogy ÁÁ úgy sem érsz el senkit , gyakorlatilag NINCS supportja
    A Norbinak egyenesen a tulajhoz lehet intézni szavait ?

  40. dancer80 szerint:

    Ez a cikk nagyon gáz. Nem a Norbi levelére válaszol. Lehet hogy nem ért hozzá. Engem érdekelt volna hogy tényleg blokkolja-e a hirfolyamokat, és hogy tényleg csak a hirdetési pénzekre hajaz a facebook úgy mint a többi pénzért hirdető oldal.

  41. Muzamel Tamás szerint:

    Sziasztok!

    Láttátok Norbi egyik legújabb posztját? Ez után mondja meg valaki mi volt ez a kirohanása:

    https://www.facebook.com/update1/photos/a.134875776561831.22014.134583563257719/824139587635443/?type=1&theater

  42. Gerdy szerint:

    Zsolti, imádlak!:)
    Megédesítetted a napomat itt a világ másik felén! :)
    De azért ez picurit szomorú, hogy otthon egy ekkora hang és sokak által elismert személy ilyen posztot bebakizik. Mégha vicces 3 soros kis szösszenetre vette volna a figurát azt mondom talán belefér és akkor a technikai részét nem vesszük komolyan. De így..? :( Lehet érdemes lenne felfogadnia valakit, aki segít a posztok filterezésében. Ez ugyanolyan fontossággal bíró médiamegjelenés, mintha interjút adna, igenis filterezni kell kéremszépen! :))
    Vagy talán a facebook-nak lehetne ez egy következö (természetesen fizetös) szolgáltatása h biznisz oldalak posztjainál lenne egy pop-up ablak a poszt megjelenése elött h “bullsh*t filter” használatához klikk ide és háttérmunkások (vagy egy Siri) lecsekkolná h mennyire ír baromságot az illetö! Hmmm?? :)))

    Üdv,

    Gerdy

  43. Németh Zsolt szerint:
  44. Dénes szerint:

    Hát azért az, hogy a fb folyamatosan csökkenti az oldalak bejegyzéseinek megjelenítését, szerintem sem szép dolog. Jelenleg az oldalként létrehozott (post) bejegyzéseid az oldalt lájkolók és figyelők 2-6%-hoz jut el tavaly november óta. Többet csak fizetve lehet elérni. Ennyi. Azért Norbi Don Quijote kirohanása legalább egy kicsit felbolygatta a magyar közvéleményt. LÁSD: http://time.com/34025/the-free.....-facebook/

  45. Rita szerint:

    Szia Zsolt!
    Remek bejegyzést írtál! Nem szorosan a témához kapcsolódik, de érdekelne a véleményed a facebookon a hashtagek használatáról. Az általam kezelt oldalakon módjával már használom a hashtageket, de úgy vettem észre, a magyarok még nem nagyon élnek ezzel a lehetőséggel. Erről mik a tapasztalataid?

  46. Rita szerint:

    Szia Zsolt!
    Remek bejegyzést írtál!
    Nem szorosan a témához kapcsolódik, de érdekelne a véleményed a facebookon a hashtagek használatáról. Az általam kezelt oldalakon módjával már használom a hashtageket, de úgy vettem észre, a magyarok még nem nagyon élnek ezzel a lehetőséggel. Erről mik a tapasztalataid?

  47. Amúgy a végén kapott választ? Mert úgy látom, hogy részt vesz egy olyan előadáson, ahogy Ti is ott lesztek :)

  48. Sziasztok!

    Budapesten üzemeltetek szálláshelyeket és az egyik apartmanházunk átpozícionálásán dolgozom, ami a szálláshely tematizálását hivatott elősegíteni: Futóknak szóló témahotel. Elkezdtem a közösségi média megjelenéseinket építeni, és a facebook oldallal kapcsolatban lennének kérdésim hozzátok. Bloggerként, értékes tartalommal tudok 1-2 év alatt releváns rajongó bázist kiépíteni, aktivitás, megosztások stb által. rendben, ez is meg lesz, írok blogot, manapság a googleban is a content mindent visz. De egy profitorientált cégnek nincs 2 éve a releváns lájkok begyűjtésére, így hirdetnem kell PPC-vel az új facebook oldalt. OK, megteszem, szánok rá pénzt. De a nagy kérdés: miért “vegyek” Zuckerbergtől lájkolókat, ha aztán a posztjaimat jó, ha a 2%-uk látja csupán. Azt nézem, hogy pl. egy 500.000 lájkolói táborral rendelkező mannaszappan nem szponzorált posztjait kb. 100-an lájkolják, Gazdagmami 91.000-es táborából a nem szponzoráltakat 40-120-an. Ezek elég alacsony arányok. Felmerül a kérdés, hogy 30-40 embernek minek posztolgassak, ahhoz elég időigényes a dolog. Ti milyen facebook stratégiát javasoltok egy induló vállalkozás számára? ( Budapesti szállás/futás kategóriában ) Előre is köszönöm a segítségeteket.

    • Szia Krisztián,

      Az a lényeg, hogy releváns like-okat szerezz. A “like vásárlás” ilyen szempontból negatív kifejezés. Csak az likeolja a FB oldalad, aki valóban potenciális vendég! Már az elejétől ezt kell figyelembe venni. Nekik megéri majd hirdetni a fontosabb postokat, hogy ne 2-10% lássa, hanem 80-90%.
      Egy releváns rajongói táborra már lehet építkezni lookalike audience célzással (az adott felhasználói körhöz – esetünkben a rajongókhoz – hasonló felhasználókat keres a rendszer úgy, hogy megnézi az adott csoport tagjainak közös érdeklődési köreit, tulajdonságait és ezek alapján alakítja ki a célzást).
      Ha “Nyerj iPad-et!” típusú játékokkal turbózzuk fel a rajongói tábort, akkor bár jól fog mutatni a nagy like szám, de hatalmas meddőszórással tudunk majd dolgozni, mivel, ha a postokat hirdetjük az irreleváns, nyereményvadász emberek elérését is ki kell fizetnünk, nem is beszélve arról, hogy a lookalike célzás is teljesen félresiklik.

      Illessz az oldaladba remarketing kódot. Fusson like hirdetés az oldaladon járó, de még nem rajongó felhasználóknak. Futtass lookalike célzást a remarketing lista alapján. Ha van e-mailcímed, telefonszámod a releváns felhasználóktól, azt is fel tudod tölteni, be tudod célozni és arra is lehet majd lookalike célzást létrehozni. Ha el tudod intézni, akkor kerüljön be a remarketing kód releváns kerékpáros oldalba is.

      Használj konverziómérést és szerintem már kitaláltad :) erre is lehet lookalike célzást létrehozni. Ezek a célzások nagyon hatékonyak szoktak lenni.

      Tesztelj releváns érdeklődésekre, demográfiai ismérvekre való célzásokat is.

      Fussanak a like hirdetések mellett konverzió fókuszú, weboldalra mutató hirdetések is, amik közvetlenül a foglalásokra mennek rá. Ebből zárd ki a frissen konvertáltak körét. Itt is mehet remarketing (különböző időtávokat tesztelj: 1, 3, 7, 14, 30 napos listák). Tesztelheted a lookalike célzásokat, a rajongókra is lőheted ezeket is stb.

      A fontosabb postokat mindig hirdesd a rajongóknak és akár itt is tesztelj más célzásokat.

      Az egyes célzásokat metszetbe is lehet állítani és ki is lehet vonni egymásból. Például célozhatsz a rajongókhoz hasonló (lookalike) 25+-os, budapesti, kerékpározás iránt érdeklődő emberekre. Vagy mondhatod azt, hogy a 3-napnál régebben, de 7 napnál nem régebben az oldaladon járó felhasználókat külön szeretnéd célozni. Ekkor a 7 napos remarketing listából kivonhatod a 3 naposat, plusz a konvertálókat, akiket mindig érdemes kivonni. Egy lista max. 180 napos lehet. Ha a vendégek legközelebb általában maximum félévente térnek vissza, akkor építs egy 180 napos remarketing listát a konvertálókból és őket vond ki az alap célzásokból. Azon persze el lehet gondolkodni, hogy ha valaki egy hónap múlva újra felkeresi a weboldalt, az nem véletlen, így a remarketing hirdetések esetében érdemes mondjuk csak a 30 napos konvertálók listáját kivonni.

      Szóval a Facebook hirdetés egy elég komplex dolog, érdemes jól átgondolni már az elején és tudatosan építkezni. Tesztelni kell mindent folyamatosan. És akkor a hirdetések A/B tesztjéről, az ideális képarányokról, postolási stratégiáról stb.-ről nem is írtam. Ezek is mind fontosak. Egy hasznos oldal a hirdetések létrehozásához (képarányok, karakterkorlátok): https://www.facebook.com/business/ads-guide/

      A 20%-os szövegarányra ügyelj majd a postok képeinél, ha hirdetni szeretnéd azokat (és minden egyéb hirdetésnél is, mert nem engedi majd futni a rendszer különben őket). Ezen az oldalon le tudod ellenőrizni a szövegarányt: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

      Sok sikert!

    • Pálfi Gyula szerint:

      Szevasz Krisztián!

      Te magad megadtad a választ; Ne hirdess oldal lájkért!
      Kezdőként csakis az eladásra (bevételre) koncentrálj, ehhez pedig nem lájkolókra van szükséged, hanem saját listára. Gyűjts feliratkozókat, akik a potenciális vevőid lehetnek – csak ez legyen a célod; a többi hozadék.

      Pl. minden post lájkolót meghívhatsz az oldal lájkolására is (kattints a post lájkolók számára és kész is.)

      Üdv.

      Pálfi Gyula

  49. Csabi szerint:

    Szia Norbi
    Én nagyon támogatom, amit a lowcarb diétával képviselsz. Undotító ez sok finomított a CH zabálás, teljesen igazad van ebben a kérdésben.

  50. Vajon Norbert velünk tart-e a beszélgetésben?

  51. Valaki szerint:

    Ha van essze nem….

  52. Én örülnék neki! :)

  53. Én felajánlanék a helyetekben egy ingyenes Facebook tréninget Norbinak:)

Trackbacks

  1. […] Erre Gombos Zsolt, az OMA tanácsadója egy remek cikkel riposztozott (vagy reposztozott, a fene se tudja már, ebben a modern, multikulturális világban hogyan a helyes ;)), csak az a baj, hogy ott meg kissé kilóg a lóláb. https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2015/02/norbi-update-facebook/ […]

  2. […] az idézet jutott eszembe arról, ahogy Gombos OMA Zsolt építi az énmárkáját Update Norbi […]

  3. […] poszt azért született, hogy tanuljunk a hibából. nem kíván sértegetni senkit. Ilyen poszt volt már, lesz is még, […]

  4. […] fel olyan dolgokra (bakikra?), amit ismert emberek követnek el a Facebookon. (Emlékeztetőül Norbi, és Majka kapcsán is születtek már ezen a blogon hasonló posztok.) Ilyenkor valahogy nem […]

Szólj hozzá!

*