Online Marketing Akadémia

Gyakoriságkorlát a Facebook hirdetéseknél?

Amióta utoljára írtunk bejegyzést a Facebook hirdetési rendszeréről, rengeteget változott szerencsére előnyére. Bődületes ütemben jönnek a megoldások, azokra a problémákra, melyeket a gyakorlott (mondjuk AdWords-höz szokott) hirdetők kifogásolnak.

Az utóbbi időszakban tökéletessé vált a konverziómérés, átalakult a hirdetési fiók teljes struktúrája, ennek megfelelően a hirdetések létrehozása és azok menedzselésének felülete is változott. Természetesen a célzás is sokat frissült, egyre több alapcélzás bővült ki további izgalmas opciókkal, és hát a remarketing illetve a retargeting lehetőségek is kinyitották azt a kaput, amin a kreatív és céltudatos hirdetők örömmel sétálnak be, hogy minél többet költsenek. Nyilván annak reményében, hogy ez megéri. És ha jól csinálják a többségnek bizonyosan megéri.

Valami hiányzik a Facebook hirdetéseknél

Hirdetőként azok közé tartozok, akiknek feltűnik ha valami nem jól, vagy adott esetben még egyáltalán nem működik a Facebook hirdetéseknél. Sokáig ilyen áhított vágy volt a gyakoriságkorlát. Míg az AdWordsben van lehetőség ezt beállítani, addig a Facebookon abban a formában ahogyan elvárható lenne, még ma sem lehet – de erről majd nemsokára!

A Facebook hirdetések jelentésében a gyakoriságot itt ellenőrizheted

Miért szükséges a gyakoriságkorlát? Mire való?

A gyakoriság (frequency) azt mutatja meg, hogy egy egyedi felhasználó átlagosan hányszor találkozik a hirdetéseddel egy adott időszakban. Ennek megfelelően a gyakoriságkorlát egy funkció, amely korlátozza, hogy maximálisan hányszor jelenhetnek meg hirdetéseid ugyanannál a Facebook-felhasználónál.

Erre azért van szükség, mert ha egy hirdetés túl sokszor jelenik meg egy felhasználónál, akkor az egész épp az ellenkező hatást képes kiváltani, mint ami a hirdetésed célja lett volna. Ha naponta 20x jelenik meg a hirdetésed ugyanannál az embernél egy idő után elkezdi zavarni. Ez már önmagában se vet jó fényt Rád, mint hirdetőre, pláne ha a felhasználó a túlzott (és már zavaró gyakoriság miatt) elrejti a hirdetésed. Ez negatívan befolyásolja a hirdetésed teljesítményét is.

AdWordsben a gyakoriságot hirdetésenként, hirdetéscsoportonként vagy akár kampányonként is be tudod állítani a Facebookon azonban nem ilyen rózsás a helyzet, de nem olyan rossz mint korábban volt. Azaz megoldás van, bár én a jelen állás szerint inkább úgy fogalmaznék, hogy félmegoldás van. Azaz tudod korlátozni a hirdetéseid megjelenésének gyakoriságát, de az egyes felhasználóknál kívánt megjelenés számot nem tudod szabadon megválasztani.

Na nézzük akkor azt a félmegoldást!

Mindet, vagy … egyet

Amikor létrehozod a Facebook hirdetésed, első lépésben a kampányt hozod létre vagy választod ki, második lépcsőben a hirdetéscsoport szintjén lévő beállításokkal kell foglalkoznod: célzás, elhelyezés, ütemezés és a végén a licitstratégia. A gyakoriság beállítása itt jön a képbe.

Az adott hirdetéssorozatodban lévő hirdetések optimalizálásának több célja is lehet, és ez leginkább attól függ, hogy hogy milyen céllal hoztad létre kampányt. Ebbe most ne menjünk bele (nem kis téma), maradjunk abban, hogy van egy nagyon jó stratégia arra, hogy okosan optimalizáld a licitstratégiádat. Ha ez is érdekel, akkor szívesen várlak a következő Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumon.

Ami a gyakoriságot illeti, csak úgy tudjuk korlátozni, ha az optimalizálás céljaként a “Napi egyedi elérést” választjuk. Ebben az esetben nem a kattintások után fizetsz, azaz a modell, nem CPC, hanem CPM, másképpen 1000 megjelenésre jutó költség. Emellett még azt is ígéri a Facebook, hogy a hirdetésedet így naponta legfeljebb egyszer jeleníti meg az embereknek. Naponta egyszer. Azaz a gyakoriságkorlát napi 1, a hirdetéscsoportban lévő hirdetésekre.

Napi egyedi elérés beállítása a Facebook hirdetésben

Ha az összeget 1000 megjelenésért fizeted, és a Facebook tartja magát ahhoz, hogy ebben az esetben naponta egyszer jelenik meg 1 embernek a hirdetésed, akkor igazából a megadott licited 1000 ember elérésére szól. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek az emberek bármit is csinálnának a hirdetéseddel (valóban meg is nézik, kattintották, like-oltak stb.). De a gyakoriságot korlátoztad, és jelen esetben ez volta  cél.

A “Napi egyedi elérés” működése

A Facebook sokszor próbálja a hirdetőket a hirdetéskezelőben a neki megfelelő irányba terelni a licitstratégia megalkotásakor. És ezzel nyilván a nem túl tapasztalt hirdetőket akarja összezavarni a saját üzleti céljainak elérése felé terelni. (Azt hiszem ebbe megint nem megyek bele mélyebben, talán majd egy másik posztban…). A lényeg az, hogy talán ezért sokan nem jutnak el a “Napi egyedi elérés” funkcióhoz.

Amikor egy bejegyzésed hirdetésénél azt a célt választod ki, hogy aktivitás növelése az oldalbejegyzésnél, majd a licitnél az optimalizálás céljaként azt határozod meg, hogy “A bejegyzéshez köthető aktivitás”, akkor igazából azt mondod a Facebooknak hogy válassza ki ő, hogy az adott bejegyzésre a beállított célcsoportból melyik 10-20% fog a legnagyobb valószínűséggel jól reagálni a posztra (megosztani, kommentelni, like-olni stb.)

A “Napi egyedi elérés” esetében azonban tudnod kell, hogy az optimalizálás célja valóban csak annyi lesz, hogy minél több embert (maximálisan egyszer) elérj naponta, és minden egyéb (esetleg korábban megszokott) cél feledésbe merül. Azaz a rendszer nem foglalkozik azzal, hogy hány embert aktivizált az adott Facebook post, hányan kattintottak rá, vagy éppen mennyi konverzió született belőle. Ilyenkor azt mondod a Facebooknak, hogy ugyanabból a költségből több embert szeretnél elérni, igaz kevesebbszer, naponta egyszer, és a “bevonódás” ebben az esetben nem számít. (Hozzáteszem a költségkereted, a CPM, és egyéb okosságok beállításával Te ezt is tudod szabályozni.)

Fontos még megemlíteni a “Napi egyedi elérés” működésével kapcsolatban, hogy a rendszer egyenértékűnek veszi a jobb oldali oszlopban, a mobil hírfolyamban, és az asztali gépek hírfolyamában történt megjelenítést, amiről pedig (ha aktív hirdető vagy) tudnod kell, hogy közel sem egyenértékűek. Azaz, ha egy felhasználónak megjelenik a reklámod jobb oldalt, akkor az aznap már nem fog még egyszer megjelenni ugyanannak a felhasználónak a hírfolyamban. Pedig ugye aktivitás szempontjából nem mindegy hogy hol jelenik meg a hirdetés, és ebben a hírfolyam biztosan jobban teljesít (akár asztali gépen, akár mobilon) Éppen ezért szerintem az ilyen típusú hirdetéseknél érdemes a jobb oldali oszlopban való megjelenést kizárni (mondom ezt úgy, hogy egyébként a jobb oldalon megjelenő hirdetésekkel semmi probléma nincs, lehetnek azok is hatékonyak.)

És végül…

Persze jó hogy van ez az eszköz, de hát… azért csak jó lenne egyszer a gyakoriságkorlátot nem csak így félmegoldásként kezelni, hanem egy konkrét értéket megadva optimalizálni ezt a mutatót is. Én személy szerint biztos vagyok benne, hogy ezt csak idő kérdése. No de mennyi?

Egyelőre érjük be ezzel :)

Te használtad már ezt a mutatót, kipróbáltad? Milyen eredményekkel?

***

UI: tisztában vagyok vele, hogy amiről a poszt szól, sokaknak még kínai lehet. Ha Te is így érzed, és ennek ellenére még ezeket a sorokat is olvasod, akkor kiváltképp köszönöm a kitartó figyelmed. Ha nem hirdetsz még Facebookon, vagy esetleg az utóbbi 1 évben nem hirdettél, akkor mindenképp érdemes – újra – kipróbálnod, nagyon sok minden változott az előnyére. Ha nem megy, és szeretnéd megérteni, és tudni a lehetőségeid, akkor a Közösségi Média Szemináriumon alapozó szinten majd a Haladó Facebook Hirdetési Szemináriumon emeltebb szinten elsajátíthatod mindazt, amit ma közösségi médiából (köztük a hirdetésekből) gyakorlati szinten tudnod kell.