Az internet előre törésével a hirdetési célzások egyre finomodtak. Már a mondanivalót a kontextushoz tudjuk igazítani, vagyis az adott szövegkörnyezethez illeszkedő hirdetéseket tudunk megjeleníteni, vagy gondolj például a keresési hirdetésekre, ahol a keresésekhez képest releváns üzenettel tudunk megjelenni.
A további fejlődés lehetővé tette mára azt is, hogy bizonyos hirdetési rendszerekben (Facebook, AdWords Display Hálózat) még több információt ismerjünk a felhasználókról, tudunk célozni nemre, korra is és bizonyos esetekben még egy sor további jellemzőre is. Vagyis még inkább testre tudjuk szabni a reklámüzenetet az érdeklődőnk számára.
A “titok”, a remarketing!
A remarketing egy olyan high-tech hirdetési megoldás, ami az eddigieken felül azt is lehetővé teszi, hogy meg tudjuk állapítani a felhasználóról, hogy járt-e már korábban a honlapunkon, sőt azt is tudhatjuk róla, hogy mely aloldalainkat nézegette, ezért sejthető, hogy mely termékünk vagy szolgáltatásunk után érdeklődött már korábban. Ugye Te sem ugyanúgy szólítasz meg egy idegent, mint egy ismerőst?
Így online hirdetéseinkkel eljutunk az okos boltos szintjére, azaz nem mindenkinek ugyanazt a beköszönést fogjuk mondani, hanem sokféle szempont szerint be tudjuk kategorizálni az érdeklődőt és ennek megfelelően testre szabott köszönéssel, kérdéssel, üzenettel tudjuk fogadni.
Gondolj bele, kis túlzással a hirdetés megvizsgálja, hogy éppen kinek fog megjelenni és intelligens módon az érdeklődőhöz igazítja magát, automatikusan.
Kulcsszó a mikroszegmentáció!
A boltos is úgy tud hatékony és testre szabott lenni, hogy igazából beskatulyázza a betérő embereket:
- fiatal – idős,
- férfi – nő,
- járt már itt – még nem láttam,
- legutóbb a kávédarálókat nézegette, de nem vásárolt
- múltkor vásárolt egy porszívót (megkérdezem, nem vesz-e porzsákot hozzá), stb.
Ez nem más, mint a mikroszegmentáció, vagyis az érdeklődőinket minél finomabb felbontással valamiféle közös tulajdonság (profil) alapján szétszedjük sok kis csoportra, és ezeknek a csoportoknak külön kommunikálunk. Mást mondunk, más terméket ajánlunk, máshogy érvelünk a különböző csoportokban. Addig kell finomítani a szegmentációt, amíg az érdeklődők túlnyomó többsége annyira személyesnek érzi az üzenetünket, mintha egy élő, intelligens lény direktben neki mondaná – mindezt automatizáltan.
Egy honlap látogatóinak kis százaléka vásárol, kicsivel több látogató feliratkozik (ha van ilyen lehetőség), de a nagy többség sarkon fordul anélkül, hogy üzleti eredményed származott volna abból, hogy drága pénzen honlapot tartasz fenn a számukra. Ez volt egészen eddig, de mivel meg tudod célozni a korábbi látogatóid remarketing hirdetéssel az AdWords és a Facebook rendszerében, így további – nem elhanyagolható – esélyt kapsz a vevőszerzésre!
2009. tavasza óta létezik a Google AdWordsben remarketing, a Facebookon 2013. év vége óta érhető el nyilvánosan a hirdetők számára ez a célzási lehetőség.
Az AdWordsben már jó pár éves múltra tekint vissza, mégis az elterjedése sokat váratott magára. Egyrészt korábban bonyolultabb volt beállítani mint most, másrészt sokkal több beállítási lehetőség rejlik már benne, mint korábban.
Facebookon még viszonylag friss ez a megoldás, azonban még az AdWords rendszerélhez képest is másabb, és innovatívabb célzási megoldásokat adott a kezünkbe.
A remarketing mára divatos műfajjá vált, sokan alkalmazzák, de sokan leragadtak a legalapabb szinten, csak kevesen művelik igazán ügyesen.
Példák, ötletek
Remarketing segítségével egy sor egzotikus célzást megvalósíthatsz! Például:
- Az már alap, hogy a különböző aloldalaidat megtekintőknek külön hirdetsz. Vagyis, amelyik terméked után érdeklődött a felhasználó, azzal kapcsolatos hirdetéseiddel találkozik.
- Akár egy időtartamot is be lehet állítani és mondjuk a vásárlás után 30 nappal elindulnak a hirdetéseid a vásárlás utáni 60. napig, arra buzdítva a korábbi ügyfeled, hogy vásároljon megint Nálad. Rendszeres fogyasztási cikkek esetében ez a megoldás aranybánya. A felhasználó még lehet, hogy nem tudja, hogy szüksége lesz pl. új nyomtatópatronra, de amikor kifogy, már ott lesz a hirdetésed lépten-nyomon!
- Bizonyos termékedhez sok-sok kiegészítőt lehet venni Nálad? Akkor upsell célból hirdess azokra, akik megvették a terméked. Pl.: egy felső kategóriás fényképezőgépet vesz Nálad valaki, utána 1 hónapig “bombázd” a kiegészítők hirdetéseivel! Állvány, objektív, vaku, hátizsák, van egy csomó minden, amit még eladhatsz neki! Ne hagyd futni!
- Nem tudja eldönteni a látogatód, hogy LCD TV-t vagy LED TV-t vegyen? (Látod, hogy vannak olyan felhasználók, akik mindkét termékcsoport oldalait nézegették, de még nem vásároltak.) Segíts nekik, írj egy összehasonlító cikket és hirdesd nekik ezt!
- Jeleníts meg más hirdetéseket azoknak a felhasználóidnak, akik már feliratkoztak (nekik mehet a direkt sales) és más hirdetéseket azoknak, akik még nem a feliratkozóid (nekik pedig mehetnek a csali hirdetések). Ezt a Facebookon, de akár a Google keresésekben is meg tudod csinálni!
- Leiratkozott valaki? Sebaj, majd fog találkozni a hirdetéseddel (direkt a leiratkozókra célozva), hogy ha nem akar emailen követni, csatlakozzon Facebook táborodhoz!
- Van egy jópofa (reklám)videód? Hirdess azokra célozva, akik ezt látták a YouTube-on! Folytasd a gondolatmenetet, monetizáld az érdeklődést!
- Kezeld rendszerként a hirdetéseid, és érd el ugyanazokat az embereket ugyanazzal az üzenettel, de más felületeken! Ha egy látogató folyamatosan azzal a termékkel, szolgáltatással találkozik a Tőled származó hirdetésekben, amit a honlapodon látott, akkor előbb utóbb vásárolni fog. És tudod őt befolyásolni egyszerre Facebookon, AdWordsben, vagy akár emailen is.
A hasonló közönségek célzása pedig a meglévő remarketing listáiddal megjelölt felhasználók tulajdonságaihoz, demográfiai jellemzőihez, érdeklődési köreihez hasonló felhasználók elérését teszi lehetővé! A Facebookon viszont begyűjtött emailcímeid alapján beazonosítható felhasználókra is célozhatsz, vagy akár a hozzájuk hasonlókra! Érd el a meglévő ügyfeleidhez kísértetiesen hasonló embereket!
Konklúzió
Az eszköz rendelkezésedre áll! Ezeknek a „gondolatolvasó” hirdetéseknek csak a hirdető fantáziája és kreativitása szab határt.
Nem a Google és nem a Facebook hirdetési rendszere az intelligens, hanem azok a beállítások teszik őket intelligenssé, amit beletáplálsz. Vagyis Neked kell kellő tudással rendelkezned ahhoz, hogy ilyen testre szabott hirdetéseket tudj futtatni.
Ne feledd:
A hirdetések mindig visszatükrözik a hirdető intelligenciáját.
Fejleszd Magad (még akkor is ha “csak” döntéshozó vagy, mert Neked is lehetnek jó meglátásaid, az AdWords szakid meg kivitelezi majd), láss tisztán a pályán, hogy igazán ravasz és verhetetlen hirdető legyél!
Érdemes lesz figyelni az OMA háza táját, mert ehhez nyújtunk hatékony támogatást! (Erről egyelőre többet nem mondhatunk, de az biztos, hogy megint az első fecskék fognak a legtöbbet profitálni belőle.)