Online Marketing Akadémia

Mit nevezhetünk sikernek a keresőoptimalizálásban?

Nem telik úgy el hét, hogy legalább 3-4 valamilyen impulzus ne érjen azzal kapcsolatban, hogy mi a helyzet a SEO-val 2014-ben. És persze a Keresőoptimalizálás Szemináriumon is rendszeresen visszatérő kérdés, hogy mit lehet (még) tenni, mit kell másképpen tenni mint eddig, és ki fogja ezt megcsinálni “helyettem”, ha “nekem nincs időm, vagy nem ezzel akarok foglalkozni”. Gondolkodtam egy kicsit.

Mi volt a gond a keresőoptimalizálással?

10-12 évvel ezelőtt még döbbenetes gyorsasággal lehetett eredményeket elérni, apró módosítássokkal a keresőkben. Ide oda biggyesztett az ember néhány kulcsszót, írt egy tartalmas bejegyzést, cikket, és az kis túlzással másnap már stabilan szállította a látogatókat a honlapra. Ezzel a megoldással, és folyamatos friss tartalommal, éveikig bebetonózdtak a találati listák és egyes kulcsszavak beírására (mindenféle egyéb befolyásoló tényezőtől függetlenül) remek eredményt lehetett elérni.

Persze azok is tudták ezt, akik ezt a lehetőséget arra használták ki, hogy minél gyorsabban, rengeteg mennyiségű (és ezzel együtt nagyon rossz minőségű) tartalmat hozzanak létre, csak azért hogy megtévesztett látogatókat odacsalják a honlapjukra (a keresők segítségével). A sok látogatót arra használták hogy felverjék az adott oldalak (content farmok) hirdetési felületeinek árát, és azokat kiadják, eladják.

A Google-nek lépni kellett

Az elmúlt években gyökeres változáson ment át a SEO (=keresőoptimalizálás). Vannak alapok, amelyek persze nem változtak, de ma már annyira más síkon mozog ez a szakma a régi megoldásokhoz képest, hogy a SIKER elérése egyre komolyabb kihívást jelent. Ma már nem elegendő egy-két apró változást eszközölni a honlapon, egy-két linket építeni a weboldalra. Soha nem volt még része a SEO ennyire az online marketingnek mint manapság. Ez már nem egy külön álló terület, nem egy izolált szakma, hanem nyugodtan állíthatom, hogy multidiszciplináris tudomány.

Azaz, aki ma sikerrel szeretne a keresőkre optimalizálni számos egyéb területhez kell értenie: közösségi média, keresőhirdetések, webfejlesztés, ergonómia, mobil trendek, webes szövegírás, webanalitka. Ezek mindegyike ugyanis erősen kötődik a keresőoptimalizálás sikeréhez.

De mi a siker a SEO-ban?

Egyszerűnek tűnő, de még is összetett kérdés.

Sokáig sikernek könyvelhettük el azt, hogy egyes kulcsszavakra egy honlap hányadik pozícióban található meg a Google keresőjének találati oldalán. Az volt(?) a siker, hogy a weboldal ott van az 1-5. vagy a 6-10. találat környékén.  Tudom, sokan mai napi ezt tekintik sikernek, éppen ezért írom ezt a bejegyzést: ez ma már nem lehet a siker mérőszáma, mert hibás következtetéseket fogsz levonni belőle.

Természetesen fontos, hogy a potenciális ügyfeleid által beírt keresésekre jó pozícióban jelenjen meg a honlapod, hiszen ez az alapja annak, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű látogatói forgalmat tudj terelni a honlapodra, de a siker nem az, hogy hányadik pozícióban vagy.

Miért nem lehet a keresőoptimalizálás  sikerének mérőszáma a honlap helyezése a keresőkben?

Személyre szabott vagy steril találati listák a Google-ben

Ez csak egy részcél lehet, amit ma már nem lehet egzakt módon mérni. Talán Neked is feltűnt, jó ideje a Google alapértelmezettként nem egy steril találati listát mutat Neked. Helyette a korábbi keresési előzményeidnek, böngészéseidnek és egyéb (akár közösségi) webes tevékenységeidnek megfelelően személyre szabott tartalmat mutat. Az lesz a találati listában, amivel a legnagyobb valószínűséggel leszel elégedett. A Google ismer, vagy ismerni vél Téged, és ez alapján mutat Neked egyes kulcsszavakra egy találati listát. Ez a lista pedig a benne lévő találati pozíciókkal együtt véletlenül sem konstans.

Ami tehát Nálad a 3. helyen van, nem biztos hogy nálam is a 3. helyen van. Sőt egyre biztosabb hogy nem ugyanazt látjuk.

Így értelmetlen azon vitatkozni (illetve azzal kérkedni) hogy egyes honlapok hányadik pozícióban vannak a keresőben. (Sok ügynökség is ezt hozza fel még sikerként, szerintem már hibásan.)  Ez a vonat már elment, régen ez még működött ma már más szelek fújnak.

Mi alapján lehet akkor mérni a keresőoptimalizálás eredményeit?

Az igazi siker tehát nem a helyezés, hanem az, hogy ezek a helyezések mekkora forgalmat tereltek a honlapra. Ha nagyon sarkosan fogalmaznék, akkor azt mondanám, hogy nem érdekel, hogy hol jelenek meg a keresőkben, csak terelje a forgalmat nagy mennyiségben, és jó minőségben a honlapomra. Ez a forgalom szerinti mérés azért is pontosabb, mert ebből akár üzleti eredmények is mérhetőek, míg pusztán a helyezésből nem. Attól hogy ott vagyok a honlapommal a 2-3. helyen, nem következik, hogy a látogató átkattint a weblapomra.

Ha viszont a Google Analytics jelentéseire hagyatkozva követem, hogy mekkora az organikus forgalom a keresőkből, akkor arról kapok pontos képet, hogy hányan kattintottak át. És ez a lényeg. Sokkal nagyobb siker egy a honlapra megérkezett látogató, mint egy elfoglalt helyezés a keresőkben.  Pláne hogy az előbbit hajszálpontosan lehet mérni, az utóbbit pedig (a fentiek miatt) egyre kevésbé. Az Analytics jelentéseinek segítségével akár azt is kimutathatom, hogy a nem fizetett találatokból érkezett látogatók, hogyan viselkednek a honlapon, adott esetben milyen arányban hajtanak végre konverziókat (vásárlásokat, feliratkozásokat stb.)

Így tudod előhívni a jelentést az Analyticsben

Nézd meg az Analyticsben az organikus (nem fizetett) keresőforgalmad, az oldal teljes forgalmához képest, csak pár kattintás, és Te is láthatod a jelentésed:  Közönség > Áttekintés, és a lefelé mutató kis nyíl után lenyíló ablakban add hozzá a “Nem fizetett keresőforgalom” szegmenst. Ezután állítsd be azt az időtávot amire kíváncsi vagy, és máris látod, mekkora szeletet vág ki a nem fizetett keresőforgalom, az oldalad teljes forgalmából.

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben – a teljes forgalomhoz képest

A másik hasznos jelentés azt mutatja meg, hogy az előző év hasonló időszakához képest hogyan alakult a keresőkből érkező forgalmad. Ügyfélszerzés > Kampányok > Kulcsszavak > Organikus. Majd az időtávnál állítsd be a jelenlegi időszakot, amit vizsgálni szeretnél, és pipáld ki az “Összehasonlítás a következővel” opciót és válaszd mondjuk az előző évet. (Persze egyéni időszakot is választhatsz.) Így máris kapsz két grafikont, jelen esetben a kék mutatja az aktuális időszakot, a narancssárga pedig a tavalyit. Látszik, hogy mekkora a növekedés.

Organikus keresőtalálatok az Analyticsben – Összehasonlítás az előző év hasonló időszakával

Ezek után ki fizetne bárkinek is azért, hogy X helyezésen van a keresőkben? Paradigma váltás ez, ami már megtörtént, csak sokan nem tudnak róla, és sok ügynökség is (talán éppen ezért) nem reagálta túl a dolgot, továbbra is a régi “sikerdíjas” módszerben gondolkodik. Ha az ügyfél oldaláról lesz igény a forgalom szerinti sikerdíjas elszámolásra, akkor lesz várható ebben előrelépés.

És persze nem győzöm hangsúlyozni hogy mennyire fontos ezen a területen (is) az önképzés. A keresőoptimalizáláshoz mindenkinek kell értenie, aki a honlappal bármilyen módon is kapcsolatba kerül.

Ha ezek között az emberek között (legyenek ezek cégen belül vagy kívül) nincs meg a megfelelő összhang, nem nem állnak nagyjából egy szinten tudásban akkor nem lesz meg a szinergia. Ilyenkor úgy fog tűnni, hogy ugyanazt a hajót mindenki (egy időben) másfelé kormányozza. Szóval folyamatosan bővítsd a tudásod sikerekért!

És hogyan lehet manapság sikert elérni a keresőoptimalizálásban?

Ahogy a bevezetőben írtam, sok alapdolog mai napig működik, de rengeteg dolog változott. Új megoldások jöttek, és korábban megengedett megoldások lettek tiltottak vagy nem ajánlottak.

Néhány szóban a siker tényezői:

Ezekről is szó lesz jövő hét szerdán a nyár előtti utolsó Keresőoptimalizálás Szemináriumon, ahol már csak 4 szék várja ideiglenes gazdáját.