Google Kolibri – a változásra hangolva

Jó nekünk ez? Felejtsük el amit eddig tudtunk a SEO-ról?

Minden máshogy lesz ezután?

Rengeteg ilyen és a ezekhez hasonló kérdést kapunk a nemrégiben életbe lépett Google keresőalgoritmus frissítésekkel kapcsolatban. Fel sem ocsúdtunk a “Hummingbird” (Kolibri) fedőnevű frissítésből, máris megjött a “Penguin 2.1” is.

A Google szerint teljes körű, radikális változások mentek végbe a keresőalgoritmuson. És ugye itt minket a “keresőalgoritmus”-on belül leginkább a rangsorolási elvek változásai érdekelnek. Egyszerűbben fogalmazva: “meg tudod-e őrizni a helyezéseidet a Google-ben???”.

Összességében nem kell megijedni az újításoktól, mert a korábbi elvek, amelyek igazán naggyá tették a Google-t továbbra is megállják a helyüket! A felhasználói élményt szeretné továbbra is kiszolgálni a Google, vagyis minél jobb minőségű és egyedi tartalommal bíró releváns találatokat szeretne szállítani a keresgélő embereknek.

Bármennyire is radikális változtatásokról lehet hallani, egy dologba gondolj bele. Az a weboldal, ami eddig jó minőségűnek számított a Google-nek, mitől lenne most egyből rossz? És fordítva. Azért ennél némiképp árnyaltabb a helyzet, de valószínűleg a gépház alatt voltak az igazán nagy változások, amik kívülről nem is feltétlenül olyan feltűnőek.

Mégis mi a jelentősége a változásoknak?

A változás főleg azon felhasználók számára lesz jelentős, akik az egyre okosodó kütyükkel használják a keresőt. A mostani algoritmus a kulcsszavak bepötyögése helyett, a komplett értelmes kérdésekre ígér minél megfelelőbb válaszokat, és ezzel gyakorlatilag előkészíti a keresőt a hangalapú kérdezz-felelek típusú kommunikációra.

Az új algoritmus az egyszerű kulcsszavak helyett sokkal inkább a szavak mögötti jelentésre összpontosít. Az eddiginél egzaktabban ismerve a szavak mögöttes jelentését, a Google pontosabb találatokat ígér. A Google mostantól egy adott lekérdezés minden egyes szavát figyelembe veszi, akár egy egész mondatot, és a teljes mögöttes jelentést is, mintegy “értelmezve” a keresést.

Az online marketinggel foglakozóknak meg kell e változtatniuk stratégiájukat a változás miatt?

Azoknak akik eddig is legális eszközökkel és megoldásokkal próbálták a honlapjukat optimalizálni, nem kell új stratégiát választani. Az ügyeskedők korszaka viszont megpecsételődött. Az optimalizálás egyre hosszabb távú, egyre bonyolultabb stratégiai gondolkodásmódot igényel, és nélkülözhetetlen hozzá az emberek problémáira megoldást kínáló, és bármilyen eszközről ergonomikusan elérhető releváns tartalom.

Eddigi tapasztalatok

Olyan óriási változásokat még egyelőre nem tapasztaltunk az általunk figyelt és optimalizált oldalaink esetében, de 6 pontba sűrítve összegezzük, mire figyelj oda így a változások után:

  1. A Google egyre nagyobb súllyal veszi figyelembe a weboldalak betöltődési idejét, ezért a gyors, szabványos kódolású weboldalak előnyt élveznek. Teszteld le honlapod itt!
  2. Weboldalad legyen minél többféle internetezésre használt eszközön kifogástalanul megjeleníthető! Tedd próbára honlapod itt!
  3. A long-tail szerepe felértékelődik: a mély és részletes témaszerkezettel rendelkező, jól struktúrált weboldalak jobban illeszkednek a kérdezz-felelek típusú keresésekhez.
  4. A minőségi és egyedi tartalom az, amit a Google is szívesen mutat a felhasználóknak. Jaj a kopipésztelőknek!
  5. A hibázást egyre hamarabb kiszűri és keményebben bünteti! A fekete és szürke kalapos módszerek helyett ügyelj a szabályos megoldásokra!
  6. A linképítéssel is óvatosan! Ez nem azt jelenti, hogy nem kellenek a weboldaladra mutató linkek, hanem inkább azt, hogy az organikusan kiépülő linkhálózatot kell “szimulálni” a linképítéssel! Ami egyre nagyobb szakértelmet és odafigyelést igényel. Például ne túl gyorsan építs linkeket és ha lehet minden egyes szerzett linked más linkszöveggel szerepeljen. Valamint szerezz minél több “mélylinket is”, vagyis ne csak a főoldaladra, hanem akár a többedik szintű aloldalaidra is szerezz linkeket!

Meddig növekszik még a “Not provided” keresések aránya?

Erről a jelenségről már írtunk korábban, hogy a Google Analyticsben nagyon sok kulcsszó helyett csak egy “not provided”-ot látsz a jelentésekben. Kb. fél éve, amikor erről (és a helyzet lehetséges kezeléséről) írtunk, akkor még “csak” 25-50%-át érintette a kereséseknek. A mostani statisztikákat elnézve ez olyan 80% körül lehet napjainkban. Viszont a Google bejelentette, hogy a jövőben azon dolgozik, hogy még több felhasználói keresést titkosított protokollon keresztül vigyen végbe, ezért ez az arány csak növekedni fog. Egyes elemzők szerint még az idén elérjük a 100%-ot! (A Google AdWords hirdetések mögötti kereséseket a hirdetők természetesen látni fogják, pánikra semmi ok! :-)

Összefoglalva a fentieket…

…nem kell tartanod az újításoktól, amennyiben eddig is szabályosan űzted a SEO műfaját. Haladj a korral, a Google semmi olyat nem vár el Tőled, amit a felhasználók sem. Kövesd a felhasználói szokások és igények változásait és akkor jöhet kolibri, pingvin, gepárd, de még krokodil is, talpon tudsz maradni és meg tudod őrizni a korábban elért eredményeid is. De reméljük nem csak ez a cél, hanem Te is mindig a fejlődésen dolgozol!

Oszd meg eddigi tapasztalataid, hogyan változtak weboldalad helyezései mostanában?

Comments

  1. Köszönöm a cikket, nagyon érdekes volt. Bár megjegyzés – vélemény

    A Google sajtótájékoztató szerint a Kolibri a keresések 90%-át érintette. Figyelem!Fontos, hogy nem a keresési eredmények, hanem a keresések 90%-át érintette az algoritmus, bár megítélésem szerint ez a magyar nyelv esetében kevésbé érzékelhető, mint az angol nyelvnél, amelyet sokkal jobban “ért” a Google.

    A másik dolog, hogy Ammon Johs szerint a long tail szerepe csökkeni fog azáltal, hogy a Goolge egyre jobban érti a szavainkat. Magyarán nem kulcsszavas titleokat fog elsősorban keresni. Mindez a kis oldalaknak jelenthet hátrányt.

    A harmadik dolog, hogy a Goolge utoljára 12 éve írta át a teljes algoritmusát. a Kolibrivel ezt történt meg, magyarán szólva ha most nem is, de néhány hónapon-egy éven belül megítélésem szerint egyre több változásnak leszünk szemtanúi.

    • Szia Attila!

      A long tail-es dologgal vitatkoznék. Egyrészt különbséget tennék aközött, hogy valaki csak a SEO miatt csinál sok aloldalt és azon a title és egyéb meta elemek nagyon rendben vannak, de nincs igazi egyedi tartalom, szemben azzal, ha valakinek nem a SEO miatt van egy rakás aloldalal (pl. webáruház) és igyekszik friss, releváns tartalmat tenni rá első sorban. Mert ezek között azért van különbség.

      A másik, hogy a Kolibri miatt a Google a egyre jobban érti a kérdezz-felelek jellegű kérdéseket. És nem minden egyes szót tart fontosnak, megpróbálja kiszedni a lényeget. De ez főleg a töltelék jellegű kifejezésekre vonatkozik. A relevanciának attól még stimmelnie kell, nem adhat teljesen általános eredményt.

      És még 1. A felhasználók egyre hosszabb keresési kifejezéseket írnak be. Melyre azonnal pontos válaszokat akarnak. Ez a mikroszegmentáció lényege, ez sem veszhet el. (Kivéve persze a mobilosok, akik meg igyekeznek rövid szavakat bepötyögni.)

      • Köszönöm a választ!
        Az utolsó két bekezdéssel teljesen egyetértek.
        A long tailek kapcsán szerintem van egyetértés közöttünk, de az árnyalatok különböznek.
        Nem tudom olvastad-e Ammon Johns cikkét, a lényegét lefordítottam, de nem akarok floodolni, az eredeti amúgy is pontosabb:
        http://www.isoosi.com/blog/hum.....earch.html
        Eredeti meglátás és szerintem van benne sok igazság.

        • Igen, lehet benne igazság, de szerintem magyar nyelven, ahol eleve kevesebb találat közül válogat a robot, nem fog bezavarni, hogy a szavak szinonimájára is keres az algoritmus. Angol nyelven, ahol minimum 1 nagyságrenddel több a találat, ott már lehet, hogy emiatt nem minket hoz ki az elsők között. De mivel a szavak értelmét is nézi, ez pozitívan is hathat, megtalálhat olyanokra is, amire eddig nem, csak azért mert mi más “szavakra” optimalizáltunk. Nem látom ilyen borúsan a long-tail jövőjét.

  2. Sziasztok! Szerintetek érdemes a mobil eszközökre külön mobilverziót használni egy webáruház esetében? Én nem szoktam mobilon netezni és nem tudom eldönteni. Vajon ez befolyásolja a google kereséseket?

  3. Sziasztok!
    Én is a minőségi és élvezetes, olvasmányos, informatív tartalom mellett teszem le a voksom, de a kolbrivel kapcsolatban azt vettem észre, hogy néhány oldalunknál a belépési oldalak sorrendje az analyticsban megváltozott. Pár jó blogcikk, vagy még eladási oldal is nagyobb látogatottságot kap, mint maga a főoldal és longtailre jöttek. Sőt, van olyan cikk, ami még másfél év után is hoz heti pár látogatót újra, miután szinte egy fél éve semmit.

  4. Czinkóczi Gábor szerint:

    Kolibri? Hol a vadászpuskám?

    Nos, van némi tapasztalatom AW hirdetésekből, hogy egy gép mennyire érti a szinonimákat… Néha meglepő dolgok között tesz vagy nem tesz különbséget. De értem, hogy a Google a net feltalálójával együtt haladni igyekszik a mesterséges intelligencia álmának megvalósítása felé.

    A “not-provided” rész rosszul esett, noha a korábbi OMA blog bejegyzés óta a gyanú árnyéka egyre csak erősödött.

    A hosszú rizsa jön fel kereséskor, mint “értékes” tartalom?
    Valamiért én nem szeretek hosszú 2008-as cikkeket olvasgatni, amivel azért találkozni a kerső első oldalán. Továbbá nem támogatom a bő lére eresztett írásokat, okoskodást, üres beszédet, ami talán tartalmazza a long tail kifejezéseket, hiszen hosszú.

    Azonban én azt a két lényegre törő egyszerű mondatot látom szívesen, ami a kulcsot jelenti a problémámra vagy a kérdésem megválaszolásához. Az pedig rövid tartalmi részekben is megjeleníthető lenne.

  5. Ha jól megnézzük, bár a technológiai szemléletváltás (hangalapú keresésre felkészítés) a háttérben biztos, hogy rengeteg változást hoz, semmi új nincs, amit a pandánál és a pingvinnél is el ne mondtak volna: releváns tartalom, releváns linkhálózat, és jaj az etikátlan ügyeskedőknek.

    Az irány és az elképzelés továbbra is jó, a megvalósulás a gyakorlatban derül majd ki. Az etikátlanul optimalizált oldalakat már évek óta ijesztgetik, de ha rákeresek pl. a “weboldal készítés” kulcsszóra, rengeteg tróger oldalt találok, ami kérdésessé teszi a nagy változásokat számomra.

    Mindenesetre várom a fejleményeket…

    • Sajnos én is tudnék mutatni olyan oldalakat, amelyek nagyon jól szerepelnek bizonyos keresésekre, de valahogy semmi keresnivalójuk nem lenne ott… Reméljük a fair play tényleg előtérbe kerül!

  6. A Cik eleje kicsit megrémisztett, hogy megint újra lehet kezdeni az optimalizálást, de szerencsére nem eszik ilyen forrón a kását. Valóban hosszú távon tényleg a jöbő zenéje, hogy mi is lesz pontosan, de itt is mint minden dologban a folyamatos odafigyelés és a folyamatos munka a legfontosabb.

  7. A hosszabb tartalom iránti igény már jelentkezik, tőlem is egyre hosszabb szövegeket rendelnek a weblap tulajdonosok.
    Mert akárhonnan is nézzük, a Google az egyediség felé közelít. Egyedi keresések, egyedi válaszok, hiszen a problémák is egyediek. Ma már az is fontos, hogy az adott termék milyen elgondolás alapján született meg, miért megoldás a felhasználónak.
    Ebben nincs semmi “rizsa”, hiszen az értékes szöveget fogják elolvasni a kereső személyek, ez pedig az első két mondatban kiderül.

    Éppen ezért erősödik a blog használata, ezért erősödik – szerintem legalábbis – a közösségi média szerepe is. Mert egyedi tartalmat keres a Google, már nem a sablonosságot preferálja, nem a kulcsszósűrűséget nézi – bár az is kell persze – hanem a szöveg jelentését. Így az ügyeskedők is kiesnek a rostán, remélem lesz egy kis frissítés a találatok között, mert borzalmas tartalommal rendelkező honlapokat is találok az első három helyen.

    Még egy megjegyzés: akárhogy is piacként nézzünk az internetre, azért az elsősorban még mindig a szórakozást és a szórakoztatás lehetőségét adja sok felhasználónak. A legjobb virtuális szórakozás a játék és az olvasás.

  8. Sziasztok, abszolút laikusként és mint weboldal tulajdonos szeretnék egy pár gondolattal hozzászólni.
    Szuper hogy megtaláltam az oldalatokat és nagyon jónak tartomamit csináltok szóval abszolút elismerésem.
    Nem tudom hogy jellemző e a történet ezért kiváncsi lennék a véleményetekre. mint már irtam van egy kis weboldalam sajnos német nyelven mert Németországban élek.
    Egészen a nyár elejéig nem volt semmi problema az oldallal az első oldalon voltam a legtöbb keresésnél, utána jött a mélyrepülés és az oldalam egyszerüen eltűnt egy -két keresési kulcsszónál.
    Amire felocsudtam a meglepetésből eltartott egy ideig utána elkezdtem keresgélni hogy mi lehet a dolog oka. Hozzáteszem a laikus szó rám fokozottan érvényes mert soha nem foglalkoztam sem optimizálással sem semmi mással ami az internettel kapcsolatos. most röhöghettek egy jót de tényleg igy van.
    Mire eljutottam odáig hogy a Googlenél van egy csomó változás megint eltelt egy kis idő és mire rájöttem hogy foglalkoznom muszály a témával megint. Most december van és eg-két dolgot megváltoztattam igy most valamivel jobb a helyzet mint volt de még mindig nem valami rózsás.
    Na most itt jőnnek a laikus gondolatai:
    1. Olyan oldalak vannak az első helyen amiknek semmi vagy nem sok közük van az eredeti témához. Biztos jól vannak optimizálva ami egy vagon pénzbe kerül (persze a pénz is számit egy kis cégnél!) de a fő problémát abban látom hogy értékes tartalmak vesznek el emiatt. kérdés hogy mindez hova vezet?
    2. Rákérdeztem két-három SEO cégnél hogy mi a helyzet ők azt mondják hogy egy oldal napi szintű optimizálása havi kb. 200 Euró. Ez azt jelenti hogy ezt a pénzt havi szinten pluszban hozzá kell keresnem hogy ugyanott legyek ahol voltam. és akkor még mindig nem biztos hogy az oldal az első tiz között lesz….Megint felmerül a kérdés hogy ez kinek jó? Itt arra gondolok hogy kis cégek akik nembirják a költségeket ki fognak esni és lehet, hogy tényleg értékes dolgok vesznek el emiatt.
    3. A fentiek miatt kapcsoltam (megint nem túl nagy lelkesedéssel) egy Adwords hirdetést de a pillanatnyi helyzetben nem láttam jobb megoldást. Megint pénz,…. Annyit legalábbhasznált hogy nem tüntem el teljesen a palettáról. folyt. köv.

  9. Kedces OMA oldal!

    Nagyon jó, amit írtok, de nekem ebből a legfontosabb infó, hogy figyeljünk oda az oldalunk sebességére.

    Ebben a cikkben megadott címen le is ellenőriztük és az oldal hibáit is megmutatja a program!

    Nagyon jó!

    Köszönjük (már továbbítottuk is a programozónknak).

Szólj hozzá!

*