Online Marketing Akadémia

Egyre nehezebb az email marketing

Régen beszéltünk itt az OMA blogjában az email marketingről, pedig lehet, hogy több figyelmet érdemelne ez a sokak által őskövületnek tekintett online marketing eszköz. Manapság, amikor heti szinten cikkek százai jelennek meg a Facebook éppen aktuális újdonságairól, és az Apple legújabb termékeiről, lehet hogy nem túl népszerű téma az email marketing.

Pedig lehetne népszerű, pláne ha az online marketing eszközök fontosságát és hatékonyságát vesszük alapul.

De miért nehezebb?

Az email marketing a mai napig az egyik legfontosabb online marketing eszköz. Számos érv szól mellette, még akkor is ha mostanság rájár a rúd. Egyes cikkek szerint kiszorítja a Facebook, mások szerint a Gmail nemrég bevezetett automatikus szortírozása veszélyezteti az eredményességét. És ezekben van némi igazság, de ma már az email marketinget is máshogy (okosabban) kell csinálni, mint régen.

Vedd észre, az online marketing hatalmasat változott az évek alatt. Régen, 5-8 éve minden könnyebb volt. Sokkal egyszerűbb volt például keresőkre optimalizálni, pár éve még könnyedebben elérhettük az embereket Facebookon is. A mai Adwords felülete és funkciógazdagsága a repülőgépek műszerfalával vetekszik a pár évvel ezelőtti önmagához képest.  Sokasodnak az eszközök, egyre többen használják ezeket, és hát persze, hogy az email marketing is változik. Nagyobb a verseny, egyre több a spam, folyamatosan erősödik az emberek önvédelmi mechanizmusa ezek ellen. Egyre kevésbé szeretnek feliratkozni, más hívószavak kellenek, más motiváció hogy megkapd az email címet.

A viszonyítási alap

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség által idén nyáron kiadott email marketing benchmark (viszonyítási alap) szerint a kézbesítési, megnyitási, leiratkozási és visszapattanási arányok átlagosan a következők szerint alakulnak:

Látható, hogy habár a feliratkozók szinte mindegyike megkapja a levelet, mégis kb. csak a negyede nyitja meg az emailt, és ezek közül is csak minden ötödik ember kattint a levélben lévő linkre. Évekkel ezelőtt sokkal könnyebben lehetett ettől jobb számokat elérni, bár ezeket a számokat ma is felül lehet múlni.

A tömegesen leveleket kiküldő cégek egyébként ott követik el a legnagyobb hibát, hogy nem arra használják az email marketinget, amire hosszútávon való. A legtöbb listatulajdonos ugyanis elsősorban értékesít emailen keresztül, pedig a stratégiai gondolkodás nem ebben van. Elsősorban a kapcsolattartás az, amire használni kellene az emaileket, és csak a második lépcső az értékesítés. Az átlagember utálja a reklámokat, kerüli őket. Ha valamiről lesüt hogy reklám (például már a tárgysorban), azonnal életbe lép az önvédelmi mechanizmus. Ha viszont nem csak reklámozol, hanem valami érdekeset, vagy értékeset adsz, akkor szívesen belemegy a játékba a feliratkozó, és onnantól már nyert ügyed van. Az arányokra kell persze nagyon figyelni, mennyi a jó tartalom, és mennyi a reklám, milyen az ütemezés, a gyakoriság stb.

Mitől lesz hatékony(abb) az email marketing

Természetesen, az email marketing is, mint az összes többi online marketing eszköz, akkor működik a legjobban, ha szinergiában van a többivel.  Egy sor követelménynek kell folyamatosan megfelelni, ahhoz hogy a fenti számoknál jobb eredményt tudj elérni. Nem hagyhatod például figyelmen kívül a mobil eszközök elterjedését, hogy a listatagjaid közül egyre többen okostelefonról (is) olvassák az emailjeid, de beszélhetnénk a személyre szabottságról, a mikroszegmentációról és az automatizálásról is.

Nem akarjuk most ebben a posztban a lényeget lelőni, hiszen jövő héten szerdán lesz egy konferencia, ahol mindezekről a témákról lesz szó, egy teljes napig. Az idei Email marketing konferencián számos neves előadó mellett jómagam is részt veszek előadóként, de akkor is ott lennék, ha nem kértek volna fel előadónak. Izgalmas témákat boncolgatunk, amelyekre ma egy emaillel is marketingező vállalkozásnak mindenképpen szüksége van. Szerintem gyere el, invesztálj az email marketingedbe a tudásod bővítésével! (Ha úgy döntesz részt veszel a konferencián, ne fizesd ki a nap teljes árát, hanem használd a “OMA-2013” kódot a kedvezményedért.)