Egyre nehezebb az email marketing

Régen beszéltünk itt az OMA blogjában az email marketingről, pedig lehet, hogy több figyelmet érdemelne ez a sokak által őskövületnek tekintett online marketing eszköz. Manapság, amikor heti szinten cikkek százai jelennek meg a Facebook éppen aktuális újdonságairól, és az Apple legújabb termékeiről, lehet hogy nem túl népszerű téma az email marketing.

Pedig lehetne népszerű, pláne ha az online marketing eszközök fontosságát és hatékonyságát vesszük alapul.

De miért nehezebb?

Az email marketing a mai napig az egyik legfontosabb online marketing eszköz. Számos érv szól mellette, még akkor is ha mostanság rájár a rúd. Egyes cikkek szerint kiszorítja a Facebook, mások szerint a Gmail nemrég bevezetett automatikus szortírozása veszélyezteti az eredményességét. És ezekben van némi igazság, de ma már az email marketinget is máshogy (okosabban) kell csinálni, mint régen.

Vedd észre, az online marketing hatalmasat változott az évek alatt. Régen, 5-8 éve minden könnyebb volt. Sokkal egyszerűbb volt például keresőkre optimalizálni, pár éve még könnyedebben elérhettük az embereket Facebookon is. A mai Adwords felülete és funkciógazdagsága a repülőgépek műszerfalával vetekszik a pár évvel ezelőtti önmagához képest.  Sokasodnak az eszközök, egyre többen használják ezeket, és hát persze, hogy az email marketing is változik. Nagyobb a verseny, egyre több a spam, folyamatosan erősödik az emberek önvédelmi mechanizmusa ezek ellen. Egyre kevésbé szeretnek feliratkozni, más hívószavak kellenek, más motiváció hogy megkapd az email címet.

A viszonyítási alap

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség által idén nyáron kiadott email marketing benchmark (viszonyítási alap) szerint a kézbesítési, megnyitási, leiratkozási és visszapattanási arányok átlagosan a következők szerint alakulnak:

  • Kézbesítési arány: 96,7 %
  • Megnyitási arány: 25,4 %
  • Átkattintási arány: 5, 0%
  • Leiratkozási arány: 0,4 %

Látható, hogy habár a feliratkozók szinte mindegyike megkapja a levelet, mégis kb. csak a negyede nyitja meg az emailt, és ezek közül is csak minden ötödik ember kattint a levélben lévő linkre. Évekkel ezelőtt sokkal könnyebben lehetett ettől jobb számokat elérni, bár ezeket a számokat ma is felül lehet múlni.

A tömegesen leveleket kiküldő cégek egyébként ott követik el a legnagyobb hibát, hogy nem arra használják az email marketinget, amire hosszútávon való. A legtöbb listatulajdonos ugyanis elsősorban értékesít emailen keresztül, pedig a stratégiai gondolkodás nem ebben van. Elsősorban a kapcsolattartás az, amire használni kellene az emaileket, és csak a második lépcső az értékesítés. Az átlagember utálja a reklámokat, kerüli őket. Ha valamiről lesüt hogy reklám (például már a tárgysorban), azonnal életbe lép az önvédelmi mechanizmus. Ha viszont nem csak reklámozol, hanem valami érdekeset, vagy értékeset adsz, akkor szívesen belemegy a játékba a feliratkozó, és onnantól már nyert ügyed van. Az arányokra kell persze nagyon figyelni, mennyi a jó tartalom, és mennyi a reklám, milyen az ütemezés, a gyakoriság stb.

Mitől lesz hatékony(abb) az email marketing

Természetesen, az email marketing is, mint az összes többi online marketing eszköz, akkor működik a legjobban, ha szinergiában van a többivel.  Egy sor követelménynek kell folyamatosan megfelelni, ahhoz hogy a fenti számoknál jobb eredményt tudj elérni. Nem hagyhatod például figyelmen kívül a mobil eszközök elterjedését, hogy a listatagjaid közül egyre többen okostelefonról (is) olvassák az emailjeid, de beszélhetnénk a személyre szabottságról, a mikroszegmentációról és az automatizálásról is.

Nem akarjuk most ebben a posztban a lényeget lelőni, hiszen jövő héten szerdán lesz egy konferencia, ahol mindezekről a témákról lesz szó, egy teljes napig. Az idei Email marketing konferencián számos neves előadó mellett jómagam is részt veszek előadóként, de akkor is ott lennék, ha nem kértek volna fel előadónak. Izgalmas témákat boncolgatunk, amelyekre ma egy emaillel is marketingező vállalkozásnak mindenképpen szüksége van. Szerintem gyere el, invesztálj az email marketingedbe a tudásod bővítésével! (Ha úgy döntesz részt veszel a konferencián, ne fizesd ki a nap teljes árát, hanem használd a “OMA-2013” kódot a kedvezményedért.)

Comments

  1. Nem vagyok az a hozzászólós típus, de most nem bírom magamba fojtani :-)

    Még mielőtt pálcát törnétek felettem :-) nagyon szeretem a munkásságotokat, az értékes bejegyzéseiteket…. és rögtön el is olvasom…:-) és sokat profitálok belőle…
    Viszont:
    az a véleményem, hogy túl sok az eszkimó és kevés a fóka…. Bevallom, hogy nagyon sok hírlevélre feliratkozom, hogy tájékozódjak, összehasonlítsak, tanulságot levonjak…… ( tudatosan figyelek a tanulmányom miatt is), és azt látom, hogy mindenki osztódással szaporodik. Eléggé gyenge és egyre gyengébb minőségben nyomul …….az önjelölt guruk hada…
    Ez az egymást utánzás szindrómája. Egy példa: ha valaki felveti, hogy a hírlevél tárgya legyen meghökkentő és ütős, az tuti, hogy legközelebb harminc ilyen tárgyú levelet kapok :-) természetesen meg sem nyitom, mivel úgyis tudom, hogy már maga a levél témája és tartalma is egy gyenge utánzat lesz…
    Ez persze némi magyarázatot is ad arra nézve, hogy miért oly rossz a megnyitási arány…
    És Emersont idézvén: “….az irigység tudatlanság, az utánzás öngyilkosság”

    De az is az igazsághoz tartozik, hogy vannak (bár nem sokan) az igazán értéket nyújtó piaci szereplők is, akikre rögtön felfigyelek egyedi, sajátos és szimpatikus stílusuk miatt és akiknek rögtön megnyitom az e-mailjeiket :-) és kimondottan várom, hogy legközelebb mit fogok kapni tőlük…. és általában nem csalódom:-)

    Továbbá úgy vélem, hogy meg kellene tanítanítani a vállalkozóknak, hogy hogyan lehetnének saját maguktól is egyre kreatívabbak…. ez magamra is vonatkozik persze :-) ismét egy rés a piacon ….

  2. Kezdetben – koromnál fogva is régen volt – én is feliratkoztam a hírlevekre, ma már nem nagyon teszem meg. Miért? Mert egyszerűen nem tudom elhinni, hogy hetente háromszor tudnak nekem valami újat mondani. Az e-mail marketingnek akkor lenne értelme, ha valóban újdonságot vagy érdekességet tartalmaz, nem az első hírlevél harmadszori átfogalmazát. A hírlevelekben hiába szólítanak meg a keresztnevemen, már a levél tárgyában, ha tudom, hogy csak valami sablonra készült levelet kapok. A levél egy személyes üzenet – szerintem. Tudom nehéz személyre szóló hírleveleket fogalmazni, de az online világ – az előző évek megszokott sablonsága után – kezd visszatérni a személyes jelleghez. A hírleveleknek valahogy ezt nem sikerült átvennie.

  3. Az egyik tapasztalatom, hogy egyszer tömegesen iratkoztam le mindenféle hírlevélről és azóta is meggondolom, hogy mire iratkozok fel. Tehát pont abba a rétegbe tartozok, akiket nem érdemes hülyének nézni.
    A másik réteg meg az, akik naponta több száz levelet kapnak és azokat nyitják meg, amit szimpatikusnak találnak.

    A másik gondolatom, hogy én ajánlás útján kapcsolatba kerültem egy közvetítővel, aki olyan elektronikai cuccot szerez be, amire szükségem van. Ő tényleg értem van és ha ír, akkor tuti, hogy elolvasom és nagy eséllyel válaszolok is rá. Sőt skype-on is beszélünk. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem kell ehhez akció, nyereményjáték vagy sablonos szövegek. Ez is saját tapasztalat.

    • Czink Attila szerint:

      Szerintem is azzal van a gond, hogy nincsen értelmes termék a rengeteg hírlevél mögött. Termék lehetne még talán igen érdekes olvasatban az információ is.

      Lehet ütős marketingje, és bármekkora informatikai háttere egy automata lekvárzsibbasztókat fejlesztő cégnek, az ilyen egy kontinensen él meg, rögtön ez szállóige is lett: “Only in America”.

      Csak én érzem úgy, hogy a mostani reklámpiacot elözönlötték bizonyos tőkés területek? Olyanok, amiknek már a puszta logójától rosszullét fogja el az embert?
      Gondolok itt a gyógyszerreklámokra, a háztartási anyagok reklámjaira (mosópor, WC-illatosító, és a többi…).

      Nem értem, legutoljára, mikor reklámot láttam, hányingerem, fejfájásom, hasmenésem, torokgyulladásom, hüvelygombám, aranyerem, prosztata-megnagyobbodásom, lázam-és fejfájásom, porckopásom, ízületi fájdalmam, menstruációs fájdalmam(!) és látens c-vitamin, kalcium, magnéziumhiányom “alakult ki”, mindössze 3 perc alatt! Utána előkapok a hátam mögül egy doboz mosógélt az utca közepén, háromszor hatékonyabban ölöm a baktériumokat a klotyó pereme alatt, mint eddig, és már akár egyetlen tablettával is használhatnám hatékonyan a mosogatógépem, ha lenne. De jó, hogy nincs.
      És csak annyiban jön ez a hírlevelekhez, hogy én akkor iratkozok le sürgősen egy szolgáltató leveléről, ha csak egyetlen téma a fentiek közül az oldalon elhelyezett hirdetések között van, ne adj’ isten, magában a hírlevélben is ott díszeleg legalább három helyen, hogy biztosan lássam, akármelyik irányba “téved el a tekintetem” a levél szövegéről.

      Nincsen pénze a piac többi szegmensének reklámozni??!
      (Ugyanebből kifolyólag kell szinte “vakon” közlekedni az utcán, mert azt is ellepte ez a tőkecsoport.)

  4. Én csak egyedi hírlevelet küldök ki, sablon nélkül. :) Jó úton vagyok!

    • Kedves Tamás!
      Nyilvánossá tennéd, hogy mekkora sikere van az egyedi hírleveleidnek? Kíváncsi lettem a statisztikai adataidra? :)

  5. Egy időben én is rengeteg hírlevélre felíratkoztam, de ahogy bejött a válság és egyre többet kell tenni a megélhetésért és ez egyre több időbe telik, sorban íratkozom le a hírlevelekről, mert egyszerüen idegesít, amikor elveszik a figyelmemet az üzletmenet kapcsán, valamint az ügyfelektől érkezett emailoktól. Csak a tényleg igazán hasznos hírlevelekről nem íratkozom le. Ezenkívül azokról is leíratkozom, vagy egyszerüen érkezéskor azonnal törlöm, akik állandóan, szinte napi szinten küldik az infókat.

  6. Lili szerint:

    Talán már én is tudnék ilyen “tananyagokat ” írni, persze másoknak. Mind ugyan azt mondja – tetejére a betanult, ismétlődő kulcs szavakkal. Olyat még nem találtam, amit a a saját életemben tudtam volna hasznosítani. Rá kellet jönnöm, hogy ez az egyenruha se passzol rám. Én is ugyan azt mondom, újra és újra, ezek nem magyar emberre lettek szabva.

    • Lili, jó a meglátásod. Engem csak az zavar, hogy már nem is ismer, de a másik löki a dumát, ami a marketingesektől tanult. Az az őszinteség, az a személyes segítség nagyon hiányzik. Hogy Jani, mondtad, hogy kell egy jó laptop 50 ezer Ft áron, ami sokáig bírja és az említett igényeidre találtam ezt, amit alig küldtek vissza szervízbe.
      Persze van értelme a tömegkommunikációnak és lehet mondani azt, hogy szevasz jani, mondd el, hogy milyet szeretnél és segítek neked a megfelelőt kiválasztani. Ezt lehet hírlevélben eljátszani. Vagy csá jani, a héten nem leszek.
      És lehet valóban jó blogbejegyzéseket írni és hírlevélben írni? Jani, arra voltam kíváncsi, hogy lehet e tabletet számítógép helyet használni, képes e kiváltani. Megnéztem, hogy milyen alkalmazások vannak rá és hát érdekes tapasztalatom született.
      Én sem a tömegkommunikáció ellen vagyok,mert lehet jó. Csak általában elszúrják. Oka lehet trükközés, kapzsiság vagy annak elfelejtése, hogy a másik oldalon egy ember jut a gép előtt, akivel jól kell bánni, nem hülyére venni és nem rabolni mindenféle silány maszlaggal az idejét.

  7. Czinkóczi Gábor szerint:

    Köszi a cikket, és nagyon tetszenek a fenti hozzászólások!
    Baromira érdekelne, vajon ki miért iratkozott le egy-egy hírlevél listáról?

    Íme az én “sztorim”. 3 éve én drasztikusan kigyomlálom a “guruk” leveleit, mert:
    – ahogy fent Sípos András írta, csak “elveszik a figyelmemet” fontos dolgokról
    – idétlen sztorik, pl.:”Tegnap lementem a Tesco-ba és rájöttem, hogy…”
    (ez komoly, egy marketing “guru” írta, kinek nevét mindenki ismeri)
    – csomó ellentmondásos, hamis infókkal tömtek.

    Nos, ez a legutolsó bizony nagy felelőtlenség! A későbbi életemben és vállalkozásomban könnyen kárt okozhat, ha ezek alapján operálok… Ugyanis félő, hogy az ember a “nagy tekintélyű gurutól” kapott, és a segítség köntösébe bújtatott infókról fogja legutoljára felismerni, hogy féligazságokat tartalmaztak, és hogy sokszor fingjuk se volt, miről beszéltek.

    Mégis még egy ilyen “rugalmatlan” fazon is feliratkozott ide, és két éve követi a cikkeket. Itt első olvasásra konkrét, tesztelhető, érthető adatokat találtam. A blog archívumot pedig forrásként is tudom használni, amikor kérdésem támad.

    • Gábor, tökéletesen jól látod a helyzetet!
      Magyarországon már olyan mértékben szaporodnak az önjelölt guruk, hogy az már a vállalkozói identitásban látja kárát.
      Én sem akarok megnevezni senkit, ismert nevek a piacon és most készülök “ellenforradalomra” még mielőtt vállalkozók ezreinek önbecsülését tépnék szét.
      Lassanként az ember úgy érzi, hogy csak és kizárólag egyedüli üdvözítő módszer, amit ők javasolnak. Vagy ha nem azt csináljuk, akkor már egy ledegradált senkik vagyunk. A legszörnyűbb a dologban, (bocsánat) hogy a vállalkozók zöme nem gondolkodik, nem értékeli az olvasottakat. Mert olyan jól hangzik…. és könnyebb úgy viselkedni, mint Pavlov kutyája… És osztódással szaporodnak, egyre silányabb minőségben…Most épp a sztori mesélés a megfelelő marketing….reagálva a Tescos történetre… És mint az előző megjegyzésemben említettem, tényleg vannak akiknek hírleveleit szívesen olvasom, a kellő időben és kellő mennyiségben pont a megfelelő újdonságokkal szolgálnak. Nagyon bízom abban, hogy Magyarországon is kialakul egy természetes antiszelekció, és a magyar ember, a magyar piacon, a magyar módszerekkel is sikert tud aratni. De addig nem, amíg Amerikából hozzuk be az okosságokat…. semmi bajom sincs ezzel sem, mert tényleg jó ötleteket adnak, de ha nem alakítjuk át a mai magyar piacnak, a magyar mentalitásnak megfelelően, akkor csak teóriák maradnak és a vállalkozók kezüket széttárva nem értik, hogy nálam vajon ennek a gurunak az okossága miért nem működik? Amúgy meg amit tanítanak, azt bármelyik Magyarországon kapható könyvből is megtanulhatjuk.
      Miután a gurukat pályájuk kezdetétől fogva figyelem, le tudom most már vonni a személyiségükből fakadó konkluziót. Még nem iratkoztam le, figyelemmel kísérem, hogy meddig mennek el, mivel a tanulmányomhoz szükségem van rá, de az összes többiről lazán leiratkozom, ha egyáltalán van rá lehetőség…mert időt rabló, semmit mondó, a sz@rt pofozgató jobbról-balról. És a legszörnyűbb az egészben, hogy sokszor fel sem iratkozom, de megtalálnak, feliratnak a levlistájukra és jön a hírlevél garmada. Még azt sem nézik meg, hogy jé hát ő egy konkurenciám :-) ez komoly, megtörtént esetem, és ő sem ismeretlen a piacon… ha ő a sikeres vállalkozó “guru” ezt megteszi, akkor mit fognak csinálni az őket utánzók? Amúgy meg ez az önfényezés tanítása már kezd az idegeimre menni, mindenhol belebotlok. Persze kell ez is, de csak egészséges mértékben….
      Azt hiszem, hogy a marketingszakma előbb-utóbb saját magát fogja porig alázni, ha ez így fog folytatódni… ha a vállalkozóknak kicsit is kinyílik a tudatuk…
      Bocsánat Zsolt, nem rátok vonatkozik a kissé pikírt megjegyzésem, hisz Ti vagytok az egyik üdítő színfolt a marketingesek világában….
      És még egy bocs, hosszúra sikerültem, mivel régóta fortyogok magamban ezen a témán :-)

  8. Információ dömping van. A legjobb megoldás – szerintem és mások szerint is – egy szegmentált hírlevél rendszer, amiben mindenki azt kapja, amire vágyik.
    Ahogy utána néztem, ennek már vannak technikai feltételei – picit az ára is az, de mindenképpen a legjobb megoldás szerintem, hogy azt érjük el azzal, ami szeretnénk.

  9. Czinkóczi Gábor szerint:

    Éva, köszönöm hozzászólásodat! Te aztán jól kitálaltál. Nos, meglátjuk, hogy mekkora szólásszabadságnak enged teret az OMA blog… :-)

    Valójában szívemből szóltál. Ki hitte volna, hogy gagyi hírleveleikkel a „guruk” másoknál is így kihúzzák a gyufát. Kíváncsi vagyok, hogy más hírlevél olvasók vajon mit tapasztalnak? A leiratkozás már tömeges méreteket öltött volna?

    A „guru” szót céges körökben többnyire gúnyosan hallom használni. Lehet, hogy a gagyi tartalom visszaütött és most a befőtt teszi el a nagymamát? :-)

    • Gábor, nem félek a szólásszabadságtól, az OMA fiúk :-) kivételek, és biztos vagyok benne, hogy az e-mail marketing konferencián is hasznát veszik a kommentjeiknek. És tényleg komolyan mondom, hogy ők az üdítő kivételek. Amúgy meg nagyon sokan iratkoznak le a hírlevekről, hisz ezért is indult el ez a téma a neten, már korábban is. Lassan már kezd tömeges méretet ölteni a ” gyufakihúzás”, mert az emberek nem hülyék…. általában :-) Már eltemették egy párszor a hírlevelet. Véleményem szerint hírlevél mindig lesz, de csak azoknál fog igazán működni, akik értéket nyújtanak, megtalálják az egyensúlyt a mennyiség és minőség kapcsán… de akik már a vízcsapból is folynak …. azokra lassan immunissá válnak a vevők….. az emberi psziché már csak ilyen…. Most a legújabb trend a DM levelek …. majd ez is lecseng… ez is gurus dolog.
      Több évtizede vagyok az értékesítésben és a tréning üzletben, nagyon jól tudom, hogy a trendek hogyan változnak…és az emberek hogyan reagálnak.

      A guru szó igen pejoratív….. A legszomorúbb az egészben, hogy sajnos azokhoz nem jut el a hír, akiknek a legjobban szükségük lenne rá….. már a gurukra gondolok :-) De ébren kell tartani a piacot mindegy, hogy milyen eszközöket vetnek be…De a legjobb az lenne, ha megkérdeznék a leiratkozókat mondjuk, hogy miért tette mindezt. Volt aki megkérdezte, és én válaszoltam neki őszintén. Ha volt egy csepp esze :-), akkor fontolóra vette és változtatott. És volt esze, mert tényleg szót fogadott. Mátyás király is leszállt a nép közé….
      OMA fiúk, nyugodtan cenzúrázzatok :-) :-)

  10. Barbi szerint:

    Csak az engem valóban érdeklő hírlevelekre szoktam feliratkozni.
    Tavaly egy életvezetési tanácsadó “guru” oldala került elém – talán a gmail-em melletti reklámok között jelent meg. Feliratkoztam a hírlevelére, amit pontosan úgy küldött, ahogy már a bemutatkozásban megígérte. Annyit, és akkor, rövid, érdekes témákkal. nem fukarkodott az új információkkal, és ez nagyon felkeletette az érdeklődésemet.
    Végül megvettem a könyvét, amit szintén bizalmi alapon lehet tenni nála (pénzvisszafizetési garancia, részletfizetési lehetőség…). Azzal együtt, hogy lehetett tudni, hogy a könyvének jórészét már olvastam a hírlevelekben és honlapján közölt részletekben, mégis örülök, hogy megvettem.
    Azóta 2-3 másik ugyanilyen témájú “guruhoz” is feliratkoztam. Nekik kevesebb esélyük van arra, hogy valaha pénzt adjak ki azért, amit szeretnének eldani – könyv, tanfolyam, bármi.
    Az egyik minden hírlevélben azzal nyaggatott, hogy csak 5 napom van elolvasni a linken található anyagot. hmm.
    A másik is a honlapjára terel azonnal, de valahogy nem győz meg, olyan forrásokra hivatkozik, amiket nem tartok hitelesnek.
    Az is fura, amikor a hírlevél-küldés “elhal”. Volt már olyan marketinges cég, akik direkt meg is írták, hogy mivel nem vettem tőlük semmit, inkább nem küldenek több hírlevelet, pedig azokat el is olvastam általában…
    Aztán újabb témában is feliratkoztam hírlevelekre. Az egyik cégtulajdonos vette a fáradtságot, és már az elején felmérte, hogy mire is van szükségem – sima szavazás volt. Aztán írt, ha kérdésem volt, szeélyesen válaszolt, még baráti tanácsot is kérhettem tőle. :) Válaszolt.
    Biztos, hogy az ő hírleveléről nem fogok leiratkozni – ha nem felejtem el melyik volt a sok közül, de ezért jó a levelezés – és amint további kérdésem van, ismét hozzá fordulok.
    Az előadásotokra nem tudok elmenni sajnos.

  11. Szerintem az e-mail marketing műfaját itthon még nagyon durván félreértik. Múltkor az egyik ismerősömnek nehezebb hónapja volt forgalomban, erre azonnal felhívott hogy küldjünk ki egy akciós hírlevelet. Előtte fél éve nem hallott egyik feliratkozó sem róla.

    Az e-mail marketing az infó-biznisz része. A lényege a 3 B…

    – Baromira ismerd a célcsoportod tartalmi igényeit, és a piacod napi problémáit
    – Baromira hasznos tartalmat adjál, amivel segíted a címzett túlélését
    – Baromira tartsd be, hogy 10%-nál nagyobb mértékben nem “nyomod a szélszt”

    Ezt persze lehet még szofisztikálni, de ha így csinálod, akkor kinek jutna eszébe leiratkozni???

    Ha nem tudod ezt tartani, akkor NE CSINÁLJ E-MAIL MARKETING-et… Mi például az ügyfeleink által rengeteg infóval rendelkezünk, hogy mi okoz nekik kihívást a weboldaluk hasznos működtetésében, de a második B-n dolgozunk, ezért NEM csinálunk még e-mail marketing aktivitást, bár van listánk… Akkor fogjuk elkezdeni, ha megvan a második B…

    A Google SPAM dolog tényleg kellemetlen, ezzel kíváncsi vagyok, ki mit kezd… Mi valószínűleg igyekszünk személyesre hangolni a dolgot, külön 1-2 kampányt küldünk ki direkt arra, hogy elérjük, hogy a megbízható feladók közé tegyenek minket a Gmail userek. Bár B2B-nél ez talán kisebb probléma…

  12. Sziasztok!

    Szerintem a facebook post átvette az e-mail marketing helyét!

    Üdv

Szólj hozzá!

*