Online Marketing Akadémia

Google Tag Manager – Google Címkekezelő – vége a kutyulásnak!

Ha első hallásra nagyon technikainak tűnik ez az írásunk, akkor jó, ha tudod, hogy szinte minden honlap gazdát, online marketingest érint az a probléma, amiről szó lesz. Ha legalább egy másik online marketing szolgáltató partnerrel dolgozol együtt (pl. fejlesztővel), akkor máris neked találták ki a Google Tag Managert, magyar fordításban Google Címkekezelőt.

Milyen mérőkódokat használsz?

Elkészül egy weboldal, majd a különböző online marketing és egyéb célú méréshez mérőkódokat kell elhelyezni a weboldalba. Az egyik ilyen alap mérőkód a Google Analytics követőkód, melyet minden egyes aloldalba be kell tenni. Aztán elkezdesz Google AdWords hirdetéseket futtatni és (mondjuk egy OMA AdWords Szeminárium után) rájössz, hogy konverzió követés nélkül nem ér semmit az egész. Beillesztesz konverzió követő kódokat, csak a köszönőoldalakba.

Aztán jön a remek ötlet, hogy ki kellene próbálni a Remarketing célzást is, ehhez pedig a Remarketing kódot kell beilleszteni az oldal minden egyes oldalába, vagy esetleg csak egy részére. (A Google Analytics-ben van lehetőség 1 kóddal megoldani a fentieket egy kalap alatt, de ezt is kevesen használják.)

Felmerül az igény, hogy partnereid számára egy jutalékon alapuló partnerprogramot hozz létre, melynek technikai hátterében is követőkódok állnak, többféle is, pl. amit minden egyes aloldalra beteszel, és van olyan is, amit csak a köszönőoldalra.

Ezen kívül számtalan rendszer használ még saját követőkódokat, pl. Facebook hirdetések vagy az Etarget vagy más webanalitikai megoldások, esetleg marketing célú kutatások és a felhasználó érdeklődését lekövető tartalom testreszabó alkalmazások kódjai.

És esetleg még ha ez nem volna elég, valami A/B tesztelő megoldáshoz is be kellene illeszteni egyes aloldalakba bizonyos kódokat.

Az egészet bonyolítja, ha egyszerre több webanalitikai rendszert is használsz, és esetleg többször változik a honlap, sőt a fejlesztőcsapat is.  Egy idő után a követőkódok működésének átlátása komoly erőpróba mindenki számára.

“Kinek a dolga beilleszteni a a honlapba a követőkódokat?”

A kérdés nem jól van feltéve. A mérőkódot általában a fejlesztő teszi be az oldalba. De neki nem feladata átlátni ezeket. Csak végrehajtja, amit az online marketinggel foglalkozó felelős kér tőle. Tehát a marketinges feladata átlátni, hogy melyik mérőkód hol legyen, melyik rendszer mit használ és ezeket szépen a fejlesztő tudtára adja. A fejlesztő feladata ezeket a kódokat beilleszteni a megadott helyekre.

Még egy dolga van a fejlesztőnek: az egyes frissítéseknél odafigyelni arra, hogy minden a helyén maradjon. Rémálommá tud válni az, ha a fejlesztők, időnként kiszednek a mérőkódokat (igazából nem direkt, csak felülírnak fájlokat a mérőkód nélküli verzióval, merő figyelmetlenségből), majd tűzoltás gyanánt rossz helyre visszateszik. (Aki volt már ilyen cipőben, tudja miről beszélünk.)

Ha azt hiszed, hogy ez a mérőkódos téma túl bonyolult és nem Neked való, akkor ki kell, hogy ábrándítsalak, a mai online marketing hatékony műveléséhez (sajnos) ezek hozzá tartoznak.

Van egy egyszerűbb megoldás!

Ez nem más, mint a Google Tag Manager (Google Címkekezelő)! Ez egy olyan alkalmazás, ami megkönnyíti a különböző mérőkódok és egyéb kódrészletek kezelését honlapodban.

A lényege, hogy a Google Tag Manager-hez tartozó kódot kell betetetned a fejlesztővel honlapod minden egyes oldalába. (Ezt hívják tárolónak. A fejlesztőre a továbbiakban nincs is szükség.) Innentől kezdve egy kényelmes admin felületen keresztül menedzselheted mérőkódjaidat.

Megadhatod az Analytics kódodat, sőt Analytics esetében elég csak az internetes tulajdon azonosítóját megadni (UA-…) és a rendszer a lehető legfrissebb Analytics kódot teszi bele. Külön beállíthatod azt is, hogy mely aloldalaidba kerüljön bele pl. egy konverzió követő kód, ha nem akarod az összesbe betenni. De akár szabályokat is hozhatsz létre, hogy mikor melyik követőkód hova generálódjon bele.

Mindeközben egyetlen Google Tag Manager kód van benn a honlapodban. Vagyis ha be kell tenned valahova egy újabb követőkódot, vagy kiszedni valahonnan, akkor csak belépsz a Google Tag Managerbe és egy admin felületen Te magad megcsinálod. Nincs többi kutyulás, nincs többé fejlesztőre várakozás. Azt hiszem ez mindenkinek előnyös.

Minél több résztvevővel  dolgozol együtt az online marketingeden, annál nagyobb szükséged van erre! Ja és ez már 2012. év vége óta elérhető. Magyarországon alig használja valaki…

Itt elérhető:
www.google.com/tagmanager

Ismerősek a fent leírt szituációk? Fejlesztők is megszólalhatnak, hogy miket és hogyan kérnek tőlük az ügyfelek! :-)