Google Tag Manager – Google Címkekezelő – vége a kutyulásnak!

Ha első hallásra nagyon technikainak tűnik ez az írásunk, akkor jó, ha tudod, hogy szinte minden honlap gazdát, online marketingest érint az a probléma, amiről szó lesz. Ha legalább egy másik online marketing szolgáltató partnerrel dolgozol együtt (pl. fejlesztővel), akkor máris neked találták ki a Google Tag Managert, magyar fordításban Google Címkekezelőt.

Milyen mérőkódokat használsz?

Követőkód részletElkészül egy weboldal, majd a különböző online marketing és egyéb célú méréshez mérőkódokat kell elhelyezni a weboldalba. Az egyik ilyen alap mérőkód a Google Analytics követőkód, melyet minden egyes aloldalba be kell tenni. Aztán elkezdesz Google AdWords hirdetéseket futtatni és (mondjuk egy OMA AdWords Szeminárium után) rájössz, hogy konverzió követés nélkül nem ér semmit az egész. Beillesztesz konverzió követő kódokat, csak a köszönőoldalakba.

Aztán jön a remek ötlet, hogy ki kellene próbálni a Remarketing célzást is, ehhez pedig a Remarketing kódot kell beilleszteni az oldal minden egyes oldalába, vagy esetleg csak egy részére. (A Google Analytics-ben van lehetőség 1 kóddal megoldani a fentieket egy kalap alatt, de ezt is kevesen használják.)

Felmerül az igény, hogy partnereid számára egy jutalékon alapuló partnerprogramot hozz létre, melynek technikai hátterében is követőkódok állnak, többféle is, pl. amit minden egyes aloldalra beteszel, és van olyan is, amit csak a köszönőoldalra.

Ezen kívül számtalan rendszer használ még saját követőkódokat, pl. Facebook hirdetések vagy az Etarget vagy más webanalitikai megoldások, esetleg marketing célú kutatások és a felhasználó érdeklődését lekövető tartalom testreszabó alkalmazások kódjai.

És esetleg még ha ez nem volna elég, valami A/B tesztelő megoldáshoz is be kellene illeszteni egyes aloldalakba bizonyos kódokat.

Az egészet bonyolítja, ha egyszerre több webanalitikai rendszert is használsz, és esetleg többször változik a honlap, sőt a fejlesztőcsapat is.  Egy idő után a követőkódok működésének átlátása komoly erőpróba mindenki számára.

“Kinek a dolga beilleszteni a a honlapba a követőkódokat?”

A kérdés nem jól van feltéve. A mérőkódot általában a fejlesztő teszi be az oldalba. De neki nem feladata átlátni ezeket. Csak végrehajtja, amit az online marketinggel foglalkozó felelős kér tőle. Tehát a marketinges feladata átlátni, hogy melyik mérőkód hol legyen, melyik rendszer mit használ és ezeket szépen a fejlesztő tudtára adja. A fejlesztő feladata ezeket a kódokat beilleszteni a megadott helyekre.

Még egy dolga van a fejlesztőnek: az egyes frissítéseknél odafigyelni arra, hogy minden a helyén maradjon. Rémálommá tud válni az, ha a fejlesztők, időnként kiszednek a mérőkódokat (igazából nem direkt, csak felülírnak fájlokat a mérőkód nélküli verzióval, merő figyelmetlenségből), majd tűzoltás gyanánt rossz helyre visszateszik. (Aki volt már ilyen cipőben, tudja miről beszélünk.)

Ha azt hiszed, hogy ez a mérőkódos téma túl bonyolult és nem Neked való, akkor ki kell, hogy ábrándítsalak, a mai online marketing hatékony műveléséhez (sajnos) ezek hozzá tartoznak.

Van egy egyszerűbb megoldás!

Ez nem más, mint a Google Tag Manager (Google Címkekezelő)! Ez egy olyan alkalmazás, ami megkönnyíti a különböző mérőkódok és egyéb kódrészletek kezelését honlapodban.

A lényege, hogy a Google Tag Manager-hez tartozó kódot kell betetetned a fejlesztővel honlapod minden egyes oldalába. (Ezt hívják tárolónak. A fejlesztőre a továbbiakban nincs is szükség.) Innentől kezdve egy kényelmes admin felületen keresztül menedzselheted mérőkódjaidat.

Megadhatod az Analytics kódodat, sőt Analytics esetében elég csak az internetes tulajdon azonosítóját megadni (UA-…) és a rendszer a lehető legfrissebb Analytics kódot teszi bele. Külön beállíthatod azt is, hogy mely aloldalaidba kerüljön bele pl. egy konverzió követő kód, ha nem akarod az összesbe betenni. De akár szabályokat is hozhatsz létre, hogy mikor melyik követőkód hova generálódjon bele.

Mindeközben egyetlen Google Tag Manager kód van benn a honlapodban. Vagyis ha be kell tenned valahova egy újabb követőkódot, vagy kiszedni valahonnan, akkor csak belépsz a Google Tag Managerbe és egy admin felületen Te magad megcsinálod. Nincs többi kutyulás, nincs többé fejlesztőre várakozás. Azt hiszem ez mindenkinek előnyös.

Minél több résztvevővel  dolgozol együtt az online marketingeden, annál nagyobb szükséged van erre! Ja és ez már 2012. év vége óta elérhető. Magyarországon alig használja valaki…

Itt elérhető:
www.google.com/tagmanager

Ismerősek a fent leírt szituációk? Fejlesztők is megszólalhatnak, hogy miket és hogyan kérnek tőlük az ügyfelek! :-)

Comments

  1. Én a facebook kampányokhoz kapcsolt konverziókövető pixelekkel voltam/vagyok gondban… Eddig még nem volt időm beállítani a tag managert, de let’s give it a try.

  2. Jajj, de jókor jött ez Tőletek :-) köszönöm, pont most küszködöm ezekkel a kódokkal olyan autodidakta módon. Akkor most megyek és kipróbálom. Köszönöm a segítségeteket :-)

  3. Nagyon hasznos megoldás a Google részéről, de egy kissé logikátlan a kezelőfelület. Ha valaki szeretné kipróbálni, ne feledje, hogy a Tároló létrehozása után a verziók menüpontban be kel lépni az aktuális verzióba (ami egy 1-es szám rajta szöveges linkkel) és ezután a közzététel gombra kell kattintani fent a menüsorban, különben nem fog mérni a kódja egyáltalán…
    Ez azért van, mert a rendszer a tárolóverzió nevet alapértelmezetten beállítja 1-re, amely természetesen ezután megváltoztatható, de első ránézésre nem egyértelmű, hogy hová kell kattintani :)

  4. Remek!
    Tőletek mindig tanul valamit az ember. Ez nagyon hasznos dolog, mert valóban nem kell hozzá folyamatosan a külsős fejlesztő.
    Ki is próbálom én is :D

  5. Pásztor Dániel szerint:

    Sziasztok! Ez jól hangzik! Ez a megoldás akkor is működik ha egy mérőkódot ajaxos feldolgozás után kell futtatni?

    • A régi rendszerben is le lehet futtatni mérőkódot ajax feldolgozás után a megfelelő trükkökkel, de itt csak egy makrót kell létrehoznod, illetve egyedi paraméter átadás is megoldott javascript változókből vagy DOM objektumból.

  6. Már mióta vezetem itt-ott ezeket a beillesztéseket, végre egy rendszer! Köszi!

  7. Ez azért hasznos felület, mert rengetegszer előfordul, hogy a honlap “kezelője” eltűnik az ügyfél életéből – a hozzáféréssel együtt… Hányszor, de hányszor találkozunk azzal, hogy több éve nem nyúltak egy honlaphoz és fogalmuk sincs, mi minden van beépítve…..

  8. Remek hír! Működik tartalomkezelőkön is?

  9. Kár, hogy az oldal csak angolul érhető el. Egyébként ez a program ingyenes vagy fizetős?

  10. Czinkóczi Gábor szerint:

    Köszi Márton, ez óriási!
    Hát igen, nem egy leányálom a követő kód utánkövetése és főleg hiba esetén egy esetleges korrekciója. Amikor a fejlesztő elkezd a Googlre mutogatni, végül úgyis nekem kell kibogozni az egészet vagy valahonnan leakasztani egy “mérőkód szakit”.

    És beváltotta már valakinek a hozzá fűzött reményeket az új Google Címkekezelő? Örülnék, ha volna pár “igen”. :-)

    Szeretném megkérdezni, hogy az átálláshoz a régi Adwords és Analytics követő kódokat szedje-e ki a fejlesztő és az újat (tároló) illessze be szépen helyette?

    • Szia!

      Mi több ügyfelünknél is használjuk és bevált.
      Igen, a GTM-et kell csak elhelyezni az oldalban és a GTM tárolóba elhelyezni minden meglévő kódot, amit továbbra is használnátok.

      Üdv,
      Klikkmánia – Zoli

    • Igen, Gábor, pont ahogy leírtad, érdemes kipucolni minden kódot az oldalból és csak a tároló kódot betenni, majd a Google Tag Manager adminjában létrehozni a szükséges kódokat.

      • Czinkóczi Gábor szerint:

        Köszi szépen, akkor a leírtak szerint hamarosan rászakadok a témára. :-)

  11. Kipróbáltam mert a word press-ben van már hozzá bővitmény és elfogadta. De a Manager Tag ID-t amit kért azt nem találom. Mindig gondjaim vannak az ilyen kérésekkel Api kulcs meg ilyenek. De megoldódik biztosan.

    • Ezt a Google Tag Managerben találod. Belépés után válaszd ki a fiókod, majd a tárolód nevére kattintva ki van írva: Tároló neve, Tárolóazonosító, Létrehozva, Utolsó módosítás, stb…

  12. Éppen most akartam rendezni, s nagyon fáztam, hogy a fejlesztővel mennyire tudok majd zöld ágra vergődni. Ezer hála a posztért…

  13. Hát…kövezzetek meg, de szerintem egyszerűbb betenni még egy halandónak is a követő kódokat, mint megcsinálni őket a saját felületükön, aztán bevarázsolni ebbe az új felületbe csak azért, hogy ne kelljen ctrl+c/ctrl+v-vel bemásolni egy text editorral az adott fileba…amibe amúgy ezt a kódot is be kell tenni…

    • 1 db Analytics kódnál még nem jön ki az előnye a dolognak. De ha már van 2-3 féle különböző kódod akkor gondolj a Tag Managerre.

    • A Google tag manager (cimkekezelő) elsősorban fejlesztőknek lett kitalálva, nem “átlagembereknek”. Minimum HTML és javascript tudás kell hozzá, hogy ki tudja valaki használni a benne rejlő lehetőségeket, egyébként jobb megmaradni a hagyományos kódoknál vagy szakemberre bízni az implementálását.

  14. Szabó János szerint:

    Legjobbkor! Köszönöm! :)

  15. Sziasztok!

    Nekem kicsit bonyolultnak tűnik, bár csak egy oldalt kezelek, de azért átküldöm a cikket a programozónknak, hogy olvassa el.

    Aztán majd közösen megbeszéljük.

    Mi eddig csak a remarketing kódot illesztettük be az analyticsbe.

  16. varga máté szerint:

    Nem egészen értem ezt a kódot, meg azt, hogy a címkék micsodák is valójában. Örülnék, ha valaki leírná pontosan egy cikkben, hogy mire jó, mit és hogyan kell beállítani. Bocs, ha nagyon hülye vagyok, de nem értem a lényeget :)

    • Minden weblaphoz létrehozol 1 tárolót, ekkor a rendszer generál egy javascript kódot, ami soha nem fog változni, ezt kell beépíteni a weblapodba a nyitó body tag után.
      Ezután létrehozod a cimkéket. Minden cimke valamilyen egyedi funkciót hoz létre a tárolódban, pl Google Analytics, Adwords remarketing, Facebook remarketing, konverzió követési kódok, stb. Eddig ugye ezeket a weblapba kellett beépíteni, illetve ha kellett 1-1 új kód akkor mindig hozzá kellett nyúlni a weblaphoz, a Tag Manager viszont ezt oldja meg azzal, hogy a webes kezelő felületén állítasz be és hozol létre mindent a szós szoros értelmében.
      Vagyis ha egyszer már ott van a weboldalon a Tag Manager kód, akkor soha többé semmilyen kód miatt nem kell változtatni a weboldalon, mert bármilyen egyedi kódot is hozzáadhatsz javascript nyelven. (nyilván PHP kódokat nem tudsz így beépíteni)

      A súgót is érdemes elolvasni: https://support.google.com/tagmanager/answer/2574305?hl=hu

  17. Lívia szerint:

    Sziasztok!

    Én még csak most kezdem a tag managert használni, és egy olyan kérdésem van, hogy ha már vannak bent konverzió követő kódok, analytics kód stb., akkor ha beteszem a tag managert, mit csináljak ezekkel a már bent lévő kódokkal? Mindenképp a tag manageren belül szeretném kezelni az összes kódot. Csak úgy lehet, ha kitörlöm őket az oldalból, és felveszem a tag managerbe? Ha csak így lehet, akkor szerintetek az jó megoldás, hogy előbb felveszem a kódokat a tag managerbe, s csak azt követően törlöm az oldalból a kódokat? Nem szeretnék elveszteni adatokat, mérési eredményeket, ezért gondoltam ez utóbbi megoldásra, hiszen ha rögtön törlöm, s utána teszem csak be a tag managerbe, akkor közben sok idő eltelhet, mialatt nem jönnek adatok.

    Előre is köszönöm a választ/okat! :)

    • Kedves Lívia!

      Igen, a manuálisan berakosgatott követőkódokat törölni kell és ha a tag manager kódja bekerült, akkor már lehet mindent a tag manager admin felületén beállítani. Ha benn hagyod a kódokat és mindent beállítasz a tag managerben, és majd utána szedegeted ki az eredeti kódokat, akkor duplikáltan futhatnak le a követőkódok, amíg mindkettő megoldás aktív. Ez sem olyan jó, ha meg követőkód nélkül van az oldal egy kis ideig, akkor elveszhetnek konverziók.

      A tag managerben be tudsz állítani mindent, csak ne tedd közzé, majd ha a fejlesztő kivett mindent, akkor tedd közzé a korábban előkészített követőkódokat. Így minimális idő telhet el a kettő esemény között. Ha ezt késő estére vagy hétvégére időzíted, akkor még kevesebb negatív hatással számolhatsz.

Szólj hozzá!

*