Online Marketing Akadémia

Az Origo, az Index, és a Te honlapod

Ha olvasod az Origo.hu-t akkor bizonyára feltűnt, hogy a napokban teljesen átalakult a megjelenése. A nyitóoldal, és szépen sorban az összes aloldal és rovat is. A váltás egy folyamat, talán még most sem értek a végére. Az ilyen nagy és sokak által látogatott portálok design váltásai mindig érdekesek. Pár éve (talán 2007-ben) az index.hu akkori nagy designváltása és a tavalyi ráncfelvarrás is az érdeklődés középpontjába vitte a hírportált, és a a 2010-es és a mostani origós megújulás is komoly érzelmeket vált ki, legalábbis ezt látni.

Van aki helyből ócsárolja az új kinézetet, és azt mondja, hogy most sikerült igazán tönkretenni, van aki isteníti, és örül, hogy végre jobb lett. Nem tisztem igazat tenni.

Az új Origo.hu

Ha van honlapod, erről tudnod kell

Nyilván Neked is megvan erről a privát véleményed, van azonban egy másik aspektus is, amire talán érdemes odafigyelni kiváltképp Neked, mint honlaptulajdonos.

Ezek a hírportálok, amiket napi rendszerességgel olvasnak, használnak az emberek, trendeket diktálnak. Stílusban, designban, tipográfiában és egy sor egyéb webes dologban. És elsősorban nem azért mert szépek vagy jók, hanem leginkább azért mert tömegek szokják meg, és napi szinten használják. Ezek a megújulások ideig-óráig témát jelentenek (de leginkább szakmai blogokban és fórumokban), de az emberek rövid idő alatt hozzászoknak.

A megszokás nagy úr

„A web a figyelem iparága, ahol a fő fizetőeszköz a felhasználó ideje.”
Jacob Nielsen
Sokat hangoztatott webergonómiai alaptörvény, hogy a felhasználó ideje drága. Türelmetlenek vagyunk, azonnal szeretnénk megkapni az információkat. Ezért nem szeretjük a szokatlan honlapokat, nem szeretünk megtanulni, megérteni egy honlapot, mert nincs erre idő. Ha valami nem úgy működik, ahogy “annak működnie kell”, akkor a látogató odébbáll.

De hogyan “kell működnie”? Mi az etalon? Mihez hasonlítanak az emberek? Hát itt jönnek képbe a célcsoport által tömegesen használt hírportálok. Ezek diktálják ugyanis a trendet.

Egy-egy Origós, Indexes designváltás nem okoz komolyabb lemorzsolódást a hírportálok olvasottságából, hiszen nem túl nagy a választék. Az emberek alapvetően a tartalom miatt járnak oda, a designt előbb utóbb megszokják. És ha megszokták, akkor… akkor kell lépnünk. Gondolj bele, hogy a Google Adwords, az Analytics vagy éppen a Facebook hány design váltáson ment már keresztül az elmúlt időszakban, és mégis megszoktad, használod őket. A honlapoknak, illetve azok kinézetének is van egy életciklusa, itt is beszélhetünk amortizációról, így néha szükség van a ráncfelvarrásra, vagy adott esetben a teljes megújulásra is.  És ha a látogatók tömegei alkalmazkodnak ezekhez az új felületekhez, akkor Te sem lehetsz tétlen a saját honlapoddal.

Nézd meg újra!

Most, ha megnézed újra a megújult Origót akkor több dologra is felfigyelhetsz, amit (szerintem) érdemes lesz majd követni.

Figyeld meg a tipográfiát! Brutális nem? Hatalmas, ezáltal hangsúlyos címsorok, könnyen vezetik a tekintetet, irányítják a fókuszt. A pár hete elindult a 444.hu hírportál használ ennél még hangsúlyosabb címeket.

A megújult Origo.hu-n a hangsúlyos főcímek

Figyeld meg a cikkek oszlopszélességeit! Annak ellenére. hogy a bekezdések betűmérete is nőtt, az oszlopszélesség viszont csökkent. A weben sokkal-sokkal könnyebb versszerű tartalmat olvasni!!! A rövid sorokat könnyebben átfutja az olvasó, mint a teljes képernyőt átérő hosszú sorokat. Megint csak alaptörvény hogy a weben az emberek nem olvasnak, hanem átolvasnak. És ezt a szkennelést kell elősegíteni a tördeléssel, a betűtípussal és -mérettel, a címsorokkal, és a képekkel. Ezt szerintem az Origo a cikkoldalakon most remekül megoldotta.

Keskeny oszlopos cikk elrendezés az Origo.hu-n

“Most azonnal alakítsam át a honlapom?”

Nem. De figyeld meg, hogy ezen a designon (és ugyanígy célcsoportod által olvasott nagy hírportálok, magazinok honlapjain) milyen típusú ráncfelvarrások lesznek. Ami marad, az azért marad mert bevált. Megszokták az emberek. És néhány hónap múlva, vagy amikor a honlapod következő ráncfelvarrása lesz, próbálj ezekből a tapasztalatokból minél többet felhasználni, és a megszokásokra alapozni.

“Akkor az nem is, jó, ha egyedi a honlapom? Legyen sablonos?”

Egyrészt egy honlap lehet attól egyedi, hogy a tömegek által megszokott elemeket alkalmazza, és ettől használhatóbb, ember-barátabb lesz. Másrészt néha szükség lehet egy szándékosan formabontó honlapra, ami minden megszokást nélkülöz, éppen ettől egyedi. Néha, egy-egy kampányban az ilyen figyelemfelkeltés jó lehet, ha tudatos. Szóval nem minden áron kell a megszokások oltárán áldozni, de a mindennapokban nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Kíváncsi vagyok a véleményedre,  mondd el egy hozzászólásban, hogy Te hogyan látod ezt a kérdést! Lesz ebből trend? Követni fogod?