Az Origo, az Index, és a Te honlapod

Ha olvasod az Origo.hu-t akkor bizonyára feltűnt, hogy a napokban teljesen átalakult a megjelenése. A nyitóoldal, és szépen sorban az összes aloldal és rovat is. A váltás egy folyamat, talán még most sem értek a végére. Az ilyen nagy és sokak által látogatott portálok design váltásai mindig érdekesek. Pár éve (talán 2007-ben) az index.hu akkori nagy designváltása és a tavalyi ráncfelvarrás is az érdeklődés középpontjába vitte a hírportált, és a a 2010-es és a mostani origós megújulás is komoly érzelmeket vált ki, legalábbis ezt látni.

Van aki helyből ócsárolja az új kinézetet, és azt mondja, hogy most sikerült igazán tönkretenni, van aki isteníti, és örül, hogy végre jobb lett. Nem tisztem igazat tenni.

Az új Origo.hu

Az új Origo.hu

Ha van honlapod, erről tudnod kell

Nyilván Neked is megvan erről a privát véleményed, van azonban egy másik aspektus is, amire talán érdemes odafigyelni kiváltképp Neked, mint honlaptulajdonos.

Ezek a hírportálok, amiket napi rendszerességgel olvasnak, használnak az emberek, trendeket diktálnak. Stílusban, designban, tipográfiában és egy sor egyéb webes dologban. És elsősorban nem azért mert szépek vagy jók, hanem leginkább azért mert tömegek szokják meg, és napi szinten használják. Ezek a megújulások ideig-óráig témát jelentenek (de leginkább szakmai blogokban és fórumokban), de az emberek rövid idő alatt hozzászoknak.

A megszokás nagy úr

„A web a figyelem iparága, ahol a fő fizetőeszköz a felhasználó ideje.”

Jacob Nielsen
Sokat hangoztatott webergonómiai alaptörvény, hogy a felhasználó ideje drága. Türelmetlenek vagyunk, azonnal szeretnénk megkapni az információkat. Ezért nem szeretjük a szokatlan honlapokat, nem szeretünk megtanulni, megérteni egy honlapot, mert nincs erre idő. Ha valami nem úgy működik, ahogy “annak működnie kell”, akkor a látogató odébbáll.

De hogyan “kell működnie”? Mi az etalon? Mihez hasonlítanak az emberek? Hát itt jönnek képbe a célcsoport által tömegesen használt hírportálok. Ezek diktálják ugyanis a trendet.

Egy-egy Origós, Indexes designváltás nem okoz komolyabb lemorzsolódást a hírportálok olvasottságából, hiszen nem túl nagy a választék. Az emberek alapvetően a tartalom miatt járnak oda, a designt előbb utóbb megszokják. És ha megszokták, akkor… akkor kell lépnünk. Gondolj bele, hogy a Google Adwords, az Analytics vagy éppen a Facebook hány design váltáson ment már keresztül az elmúlt időszakban, és mégis megszoktad, használod őket. A honlapoknak, illetve azok kinézetének is van egy életciklusa, itt is beszélhetünk amortizációról, így néha szükség van a ráncfelvarrásra, vagy adott esetben a teljes megújulásra is.  És ha a látogatók tömegei alkalmazkodnak ezekhez az új felületekhez, akkor Te sem lehetsz tétlen a saját honlapoddal.

Nézd meg újra!

Most, ha megnézed újra a megújult Origót akkor több dologra is felfigyelhetsz, amit (szerintem) érdemes lesz majd követni.

Figyeld meg a tipográfiát! Brutális nem? Hatalmas, ezáltal hangsúlyos címsorok, könnyen vezetik a tekintetet, irányítják a fókuszt. A pár hete elindult a 444.hu hírportál használ ennél még hangsúlyosabb címeket.

A megújult ORIGO-n a hangsúlyos főcímek

A megújult Origo.hu-n a hangsúlyos főcímek

Figyeld meg a cikkek oszlopszélességeit! Annak ellenére. hogy a bekezdések betűmérete is nőtt, az oszlopszélesség viszont csökkent. A weben sokkal-sokkal könnyebb versszerű tartalmat olvasni!!! A rövid sorokat könnyebben átfutja az olvasó, mint a teljes képernyőt átérő hosszú sorokat. Megint csak alaptörvény hogy a weben az emberek nem olvasnak, hanem átolvasnak. És ezt a szkennelést kell elősegíteni a tördeléssel, a betűtípussal és -mérettel, a címsorokkal, és a képekkel. Ezt szerintem az Origo a cikkoldalakon most remekül megoldotta.

Keskeny oszlopos cikk elrendezés az ORIGO-n

Keskeny oszlopos cikk elrendezés az Origo.hu-n

“Most azonnal alakítsam át a honlapom?”

Nem. De figyeld meg, hogy ezen a designon (és ugyanígy célcsoportod által olvasott nagy hírportálok, magazinok honlapjain) milyen típusú ráncfelvarrások lesznek. Ami marad, az azért marad mert bevált. Megszokták az emberek. És néhány hónap múlva, vagy amikor a honlapod következő ráncfelvarrása lesz, próbálj ezekből a tapasztalatokból minél többet felhasználni, és a megszokásokra alapozni.

“Akkor az nem is, jó, ha egyedi a honlapom? Legyen sablonos?”

Egyrészt egy honlap lehet attól egyedi, hogy a tömegek által megszokott elemeket alkalmazza, és ettől használhatóbb, ember-barátabb lesz. Másrészt néha szükség lehet egy szándékosan formabontó honlapra, ami minden megszokást nélkülöz, éppen ettől egyedi. Néha, egy-egy kampányban az ilyen figyelemfelkeltés jó lehet, ha tudatos. Szóval nem minden áron kell a megszokások oltárán áldozni, de a mindennapokban nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Kíváncsi vagyok a véleményedre,  mondd el egy hozzászólásban, hogy Te hogyan látod ezt a kérdést! Lesz ebből trend? Követni fogod?

Comments

  1. igen, érthető, jogos is stb.
    A Gmail és a Youtube folymatos frissitgetései is valami ilyesmi célzattal lennének?

    • A designváltásnak több célja is lehet. Egyrészt írtam fentebb az amortizációról, de az hirdetésekbő élő oldalaknál a designváltás célja sokszor a hirdetési felületek átgondoláésa is. A Gmail, a Youtube, az Origó és az összes hasonló olda, a hirdetésekből él…

  2. Abszolút egyetértek a gondolatmenettel, nagyon jó kis cikk! Köszi Zsolt! Valószínüleg én azok csoprotjába tartozom akiknek nem tetszik az új design, mert engem zavar, hogy nem látom át az egészet egyben mint azelőtt, hanem folyton görgetnem kell. Utálok görgetni! Biztos vagyok benne, hogy pont az volt a cél, hogy több időt töltsön el a látogató az oldalon. Ám ezt szerintem még nagyon szokni kell. Idegesít ez a betűméret is, le is vettem magamnak kisebbre. Egyébként minden az irányba tendál, hogy ez a trend, még akkor is ha elsőre nem tetszik. Ez van. Szerintem majd megszokom… bár bevallom inkább átkattintottam az Indexre. :) Désolée!

  3. Épp most készült el a weboldalam és jó átlátható. Engem nem érdekel se az index, se többi, mert nem azok felhasználóit akarom. Az én weboldalam is megszokják és használják.

    • xnrg szerint:

      MAgyarul nem akarsz egy látoigatót sem? Szerintem menni fog

    • János, Te régi olvasónk vagy, és tudom, hogy tudod, hogy ez ennyire nem egyszerű azért :)

      • Már értem, hogy mire megy ki. Mindkét weboldalon van egy fő sztori vagy a legújabb cikk, az van kiemelve. A többi meg a háttérben van. Érdekes megoldás.
        Én is változtattam kicsit. Eddig egymás alatt voltak a cikkek, de úgy szépen elrendezve. Most a 3 legfrissebb cikk van egymás mellett, alatta meg szép sorban a legrégebbi. Ez azért jó, mert így hirtelen látszanak a legfrissebb cikkek, nem kell legörgetni.
        Szerintem az a legfontosabb, hogy a tartalom jól átlátható legyen, minél kevesebbet kelljen görgetni. Viszont nem jó az, ha minden túl van zsúfolva.

  4. Igen, én évekkel ezelőtt, 4-5 éve, már ilyet szerettem volna készíteni, de a webszerkesztők lebeszéltek.
    Most már én magam készítem az oldalaimat, és ez jó, követendő példa a számomra.
    :-)))

  5. Lehet szeretni, meg utálni, ezek az oldalak “véleményvezérek” abban az értelemben, hogy alakítják az “ízlést”.

    Az teljesen biztos, hogy ha használod bármelyiket és megszokod a használatukat, idegesíteni fog egy olyan oldal, ahol nem a megszokott helyen vannak pl. a navigációs elemek. És ha idegesít, akkor egy klikk és már ott sem vagy…

    Tehát muszáj néhány elemüket “lekoppintani” – persze nem a teljes design-ról beszélek – ha nem akarod, hogy az analitikádban jó magasra szökjön a visszafordulási arány ;)

    • Nah Joe, ez a marathoni út valami új projekt? Gratulálunk hozzá!

      • Nem annyira új, ez a negyedik év, hogy próbálkozom. Baromira nem egyszerű; ha érdekel itt utána tudsz olvasni (néhány mondatban leírtam a jelentkezés módjait): http://joe-marathon.com/miert-kulonleges/

        Köszönöm a gratulációt, de a táv lefutásánál sokkal nehezebb lesz az egyéb feltételek teljesítése… Erre hoztam létre ezt az oldalt és készítek elő egy online kampányt, amihez (egy kis promó számotokra) épp most voltam két szemináriumotokon is :)

        Szóval a projekt (a kijutás és annak megvalósítása) inkább témába vág, mint maga a verseny :)

  6. Nyugaton ez a tendencia már néhány éve megjelent, de idehaza nemigen lehetett meghonosítani,éppen az idegensége miatt. Mostantól lehet vele élni, annak ellenére, hogy én is az áttekintés híve vagyok, és zavar a kevés tartalom.

    • Zsólánya szerint:

      Én erősen konzervatív vagyok szeretem a jól áttekinthető statikus oldalakat, megőrülök az ugrálástól, kéretlen mozgásoktól, villódzástól.

      Egyetértek Attilával a külföldi online bulvár megjelenésére hajaz ez a váltás, nekem nehezen olvasható a választott betűtípus és méret.

      Szerintem egy hírportálnál nagyon nehéz eltalálni az olvashatóság és a tartalom mennyiségének arányát. Nekem is jobban bejön, ha több mindent látok egyszerre és választhatok mire kattintok. Kicsit butának érzem magam ettől a stílustól… :o/

  7. Szerintem kicsit félreértelmezi a cikk szerzője az új design ergonómiai okát. A nagy betűméret, hangsúlyos címek, “magas” és “keskeny” tartalom szerintem arra utal, hogy a hírportálok célközönsége egyre inkább valamilyen mobil eszközről érkezik, ahol teljesen más ergonómiai követelményeknek kell megfelelni.

    A cikkben felsorol oldalak kinézete egyfajta kompromisszum, mobilon már elviselhető a használat, pc-n pedig még.

    • Szia huntR,

      ez még attól is sokkal összetettebb, amit Te írsz. Én megnéztem az új Origót, okostelefonról, és egyrészt teljesen használható, de igazából a desktop verzióval köszönőviszonyban sincs. Csak a színek és a betűtípus közös, de az elrendezés (érthető és logikus okokból) teljesen más.
      Az biztosan igaz, hogy a honlapoknak elég komoly követelményeket állítanak a mobil eszközök, mert ma már ugyanazt a felületet kismillió méretű eszközről lehet megtekinteni. Ilyen szempontból a komprumisszum logikus. De a cikk alapvetően nem is az új design célját boncolgatja, hanem az ebből következő trendeket.

      • Az ebből következő trend számomra világos (bár lehet, hogy a megvilágosodásom hamis), pontosabban inkább a trend, aminek ez következménye. A tartalomfogyasztás az utóbbi időben rohamosan átalakul, amit a tartalomszolgáltatóknak követni kell. Gondolok jelen estben a felhasznált eszközökre. Lehet, hogy az üzletember, mint Te délelőtt egy partnerére várva okostelefonon olvas 1-1 cikket, ami belefér üres 3 percébe, de a napi híreket este a jól megszokott pc-jén olvasgatja a mailekre válaszolás közben. És csodák csodája, a mobilon látott oldal erősen hasonlít a pc monitorán megjelenőre. Mi ez, ha nem tudatos egységesítés, brand építés/erősítés? :)

        • És a lényeg lemaradt…
          Tehát szerintem nem feltétlen őket kell másolni, de figyelembe kell venni, hogy az emberek az oldalunkra egyre gyakrabban jönnek majd mobil eszközeikről, és valljuk be, egy hagyományos felépítésű oldal egy átlag 3,5 “-os kijelzőn borzalom. Zoomolgatás, görgetgetés…

          De ha folyamatosan hozzá szokik a webező ehhez, akkor kellemes meglepetés lesz neki mobilról, és mégis ismerős.

          Kíváncsi leszek hogyan veszik majd az akadályt a népszerű CMS-ek, webshop motorok.

          • RB szerint:

            “Kíváncsi leszek hogyan veszik majd az akadályt a népszerű CMS-ek, webshop motorok.”

            Már 2012-ben is gyakorlatilag kizárólag responsive skinek jöttek ki CMS-ekhez és webshopokhoz…

  8. Csaba szerint:

    Egyetértek a cikk gondolataival.
    Véleményem szerint, ha egy honlap téma megkívánja, akkor teljesen egyedi formabontó dizájnt is érdemes megfontolni. Pl. Somogy megye egyetlen Pajta múzeuma a régi idők hangulatát idézi, modern funkciókkal.
    http://pajtamuzeum.hu/
    A rendszeresen látogatott, inkább információt, mint látványt nyújtó honlapok esetében célszerű, ha a navigáció legalább részben a szokásos módon működik. Egy saját cms modullal ezt úgy oldottam meg, hogy betöltéskor minden látható, de minden blokk egyesével vagy egyszerre is zárható/nyitható így segíti az átláthatóságot. Egy hír vagy galéria megtekintése után a következőre gördíti a honlapot, így nem kell görgetni sem.
    http://www.op.sie.hu/

  9. Én egy 22″-os monitoron néztem az origo-t… eddig. Most akkora hatalmasak lettek a betűk, amiket egyszerűen már fárasztó olvasni. Hatalmas távokat kell megtennem a szememmel, fárasztó.
    Én évek óta User Interface Designer vagyok, szóval otthon vagyok a témában. Itt amit nagyon hiányolok, az a testreszabhatóság! Legyen nagy betű, mert az jó a tableteken meg a laptopon, de legyen egy kis kezelőfelület valahol fent, ahol könnyen és gyorsan változtathatnak betűméretet/sablonszélességet azok, akiknek ilyen igényei vannak! Mert itt még a CTRL+plusz/mínusz kombináció sem működik, ugyanis ha akkorára csökkentem ezzel a betűméretet, ami már nekem kényelmes, akkor meg nagyon vékony lesz az oldal… szóval a személyemben sajnos elvesztettek egy állandó olvasót, ha ezen nem változtatnak a közeljövőben (egy ideig még csekkolom, de aztán törlöm a címlistámból, ha nem lesz változás).

    • Eyget ertek azzal amit irsz, gondolsz. Maximum abban ter a velemenyem a Tiedtol, hogy engem szemely szerint laptopon is zavar. Szinte UVOLTENEK a sorok a hatalmas betumeret miatt. Az ilyen weboldalakat soha tobbet nem nyitom meg. Igy ez a megoldas nem csak hoz a konyhara hanem nagyon sokakat el is “riaszt”, ahogy Te is irod rendszeres latogatot veszit.

  10. Ez a tendencia elért minket is, sajnos a napokban estünk át egy, a Youtube csatornánkat érintő változtatáson. Úgy tűnik, már nem tudom visszaállítani a régi formát, így ebből kell kihoznom a legjobbat. Más is járt így?

  11. Péter szerint:

    Jó cikk! Tényleg szép az új Origo! :)

  12. Üdvözöllek Márton!
    Bocsi, mind a kettőtöket üdvözlöm! Sőt MINDENKIT, aki olvassa! De csak Téged
    ismerlek személyesem! Hogy mi az én véleményem? Tökéletesen igazatok van mindenben amiket írtatok! A változtatás feltétlenül szükséges és a célirányos folytatás egyaránt fontos! A változtatás figyelemfelkeltés miatt, hogy az is megnézze aki csak most ismerkedik a Te oldaladdal! De olyan tartalomnak kell benne lenni, hogy az új olvasód érdeklődését felkeltse, és kíváncsivá tegye, hogy ezután vajon hogy fogja a színvonalat tartani, esetleg felülmúlni a szerző! Így mire észbe kap, máris TÖRZSTAGODDÁ válik! Vagyis a látogatottságod, nem fog csökkenni, hanem ellenkezőleg, NÖVEKEDNI fog! Nekem már régóta vannak ilyesfajta elképzeléseim, csak nekem a kivitelezés okoz még gondokat. De mivel egyedül csinálok mindent , nagyon sokat kínlódok, de nem nyugszom míg rá nem jövök arra, hogy, hogy kell megcsinálni, amit elképzeltem, és látok a LELKI SZEMEIMMEL KÉSZ ÁLLAPOTBAN! Minden nap felfedezek valamilyen CSODÁT a számítógép használata közben, és eszembe juttatja amire én évek óta bíztatok mindenkit, hogy MIT ELMÉTEK MEGÁLMODOTT, KEZETEK VALÓSÍTSA MEG!
    Márton az álmomat nem adtam fel, amihez sok sikert kívántál! Most már úgy néz ki, hogy megtudom valósítani! Hétfőn megyek a munkásokkal felmérni a javítani valókat az épületben. A balesetnek szerencsére, nincs semmi nyoma. Ép maradt, az AGYAM az eszmélet vesztésnél, csak a koponyám szakadt be 8 – cm hosszan. A szívemnek sincs semmi baja. Szerencsére! Túlhajszoltam magam, 76- éves létemre, napi 12-13 órát dolgoztam. Ha eljutok az indításig, a megnyitásra, szeretném, ha eljönnél! Üdv: Szalianna

  13. Gyarmati Péter szerint:

    Véleményem szerint, igazán mérvadó a Facebook, Youtube és a Gmail. Az összes többi csak utánuk jön a sorban.

  14. Sziasztok,

    Szerintem jók vagytok ti mind, és szeretitek amivel foglalkoztok.

    És mi van azzal, aki csak azért használja, mert szeretne valamivel eljutni valahova,

    Tudom elcsépelt, hogy eladnék valamit,

    Bambiszerelem Igaz Utak Gyógyításokat, megszerkesztett formában,

    Ehhez reklám kell, nem kell, hogy vásároljanak, vagy ilyesmi,

    Persze valmiből jó lenne a számláimat kifizetni,

    Csak, hogy értsétek milyen témában szólok hozzá.

    Tehát a kérdésem, én, és az én kedves kliensemnek szánta az ég maga, hogy szeresse és mit szeressen?

    Na és, hogy számoljunk el egymással?

    Egyébként munkáim mottója, a leges legújabb kórból, hogy az elme különleges hatalom, kérheted őt és megteszi. Ebben segíthetek mindenkinek, még csoportoknak, vagy cégeknek, vagy honlapoknak is.

    Ajánlom, hogy tartsd fennt és tisztítsd és tedd még jobban elérhetővé, …

    Például, ha a napi gyógyító munkámban jó vagyok, nekem úgy egészben kell, másnak csak egy kicsit, akkor még a net és a levelek és a teljes összeköttetés jól működik, ha nem, akkor nem jó az egész.

    Még, az emberi isteni jóságról nem is beszéltem.

    OK – Te tudd, hogy mihez kezdessz velem!

    Sok sikert!

    Julianna
    ( szívesen jósolok, http://ujtarotsor.boltaneten.hu, szívesen adok ajándék tárgyat, http://atukorkep.boltaneten.hu Tel 36306874531 )

  15. Panna szerint:

    Sziasztok! Emlékszem, mikor azt írtátok, hogy felmérések szerint a középkék szín az (ami a Ti oldalatokon is a domináns), ami az emberek figyelmét felkelti és ez tényleg így van, öröm volt nézni, olvasni az origót, mert úgy volt tökéletes, ahogy. De ez a szűrkés-kék nagyon unalmas szín, szó szerint szürke, olyan egyszerű az egész oldal tőle. A nagy betűk talán a címben jók, a szövegek már lehetnének kisebbek. Engem is zavar a görgetés, meg a nagyobb kép és betű miatt olyan, mintha teljesen szétesne az oldal témabeosztása, lehet pont ezért görgetek, mintha keresném a megszokott felépítését az origónak. a fenti hozzászólükkal egyetemben én is kerestem, görgettem , aztán átmentem az indexre. A régi origó sokkal jobb volt, változás ide, vagy oda. Persze mindent meg lehet szokni, de minek, ha nem jobb, mint az előző?

  16. Piros Ildi szerint:

    Én teljesen elborzadtam az új Origótól. Sokat vagyok gép előtt, érzékeny a csuklóm, vissza-visszatérő ínhüvelygyulladásom van. Na ilyen háttérrel nem vagyok hajlandó még jobban terhelni a kezemet, két nap alatt leszoktam róluk. Így megy kukába az évtizedes hűség.

  17. Sajnálom, de számomra fejlődés egyenlő a jobb átláthatóbb, kezelhetőbb, hibátlanabb, alkalmazhatóbb, és szebb honlappal. Ameddig ezek nem érvényesülnek nincs értelme pillanatnyi siker érdekében designváltásra, még ha mások azt csinálják is.
    Ez nem csak az “origo-ra” vonatkozok hanem bárkire és bármire. Az, hogy esetleg az egyik kezemmel adok egy falatot, de a másikkal meg életképtelenné teszem az embereket, az nem fejlődés, legfeljebb új.

    Tesztelés nélkül mennek ki az új fejlesztések, tele bogokkal használhatatlan alkalmazásokkal átláthatatlan dolgokkal, pedig állítólag a látogatott honlapokat nem kezdők készítik.

    Vegyük pl. a Freemail-t. Váltáskor, sem telefonon sem asztalin nem lehetett az üzeneteket elolvasni egyszerűen a mondatok végei nem jelentek meg az óriási betűméretek miatt. Mit jelent ez? Azt, hogy a levelező oldal teljes mértékben elvesztette funkcionalitását. Semmi értelme a létezésének. Nem hinném, hogy ez hozzájárul a látogatottság növeléséhez, legfeljebb ideiglenesen.
    Ott van a G+ ahol szintén óriási váltás volt mostanában, csak éppen nem lehet megnézni ki értékelt egy posztot vagy hozzászólást, mert tiszta bug. A hozzászólásokat nem lehet értelmezni nyomon követni a tiltások miatt ezért sokan nem írnak semmit, ha nem írnak nem is fognak posztolni sem, ennyire egyszerű. Aki ezek miatt nem jelentkezik be a fiókba, az nem használ semmit és nem fog reklámokat sem nézni amiből élnek.
    Az Analytics-nél lehet szerződést kötöttek a mikrokapcsoló gyártójával, annyit kell kattogni mire meglehet találni valamit aminek alapnak kellene lennie és az is volt korábban, csak hát a változás kiselejtezte.
    Facebook: jobb, ha meg sem említem, mert azelőtt sem lehetett semmit értelemszerűen megtalálni, egy egyszerű user ezután meg még úgysem.
    De még hosszasan lehetne sorolni a sok értelmetlenséget a kevés előnnyel szemben, sajnos.

    Én már komolyan mondom rosszul vagyok, ha változást említ valaki, pedig szeretem az új dolgokat, de csak akkor, ha van értelme is.
    Ez nem szokás kérdése, mert én tényleg próbálom megszokni és megérteni de sajnos nem lehet. Mindenből visszasírom a régi még mindig hibátlanabbul átgondolt, átláthatóbb módon működő oldalakat.
    Ami hibákat manapság csinálnak arra nem indok az sem, hogy ingyenesen használható valami. Szerintem mindenki maga alatt vágja a fát és ez hosszútávon nem lesz jó senkinek.

    Sajnálom, hogy nem tudok sok jót mondani, pedig szeretnék, de szerintem szomorú amit művelnek manapság a fejlesztők, ez már nem életszerű…

  18. Jó megfigyelések. :) Ami nagyon fontos szerintem, ha valaki a weboldalát szeretné megújítani, hogy ha 2 évnél régebben készült, akkor teljesen újat kell csinálnia, újra kell gondolnia, mi az, ami működött, és mi az, amit másképp kell csinálnia, és milyen technológiákat kell integrálnia az új oldalba (pl. reszponzivitás elengedhetetlen, retina-kész képmegjelenítés jó, ha van már most).
    Ha lehet, olyan platformra jó építkezni, amin az oldal bármikor tovább fejleszthető, jól el kell lkerülni a “saját CMS rendszert fejlesztettünk típusú” fejlesztőket, mert hozzá leszel láncolva.
    Én imádom, amilyen irányba halad a fejlődés. Esszenciális tartalmak, pszichológia, konverzió mérés, kontroll. Ezeket az erényeket jó, ha mindenki beépíti az online stratégiájába mielőbb, ha nem akar 1-2 éven belül lemorzsolódni.
    Egyébként szerintem nagyon egyszerű, hogy mi alapján rakd össze az új weboldalad koncepcióját. Kérdezd meg az ügyfeleidet, mit szeretnek és mit utálnak egy weboldalban. :)

    • Péter..Senkit nem kell megkérdezni mit nem szeretnek egy weboldaldalban, ugyanis maguktól elmondják minden közösségi oldalon. És, ha jól tudsz a sorok között olvasni akkor láthatod, hogy 98% ellenzi a mai legtöbb fölösleges változásokat. Ezek nem kezdeti felháborodások, hanem kényszeres megszoktatások. És nem azt szokják meg az userek, hogy valami új és jobb lesz neki ha megtanulja, hanem azt, hogy már megint nem fog valami működni ami eddig működött és nem tudja arra használni amire kitalálták. Elvesztik az oldalak alapvető céljaikat és funkcionalitásukat amire kitalálták.

      Péter, te örülsz annak mikor kapsz egy levelet és nem tudod elolvasni? Örülsz annak, hogy posztolsz egy közösségi oldalon és nem látod a hozzászólásokat, és bárki bármit írhat? Örülsz annak, hogy a lapodat nem tudod elemezni, mert a fele látogatóid elemezhetetlennek vannak minősítve és nem tehetsz semmit, mert még véletlenül sem tudsz elérni egyetlen olyan embert aki válaszolna a problémáidra? Örülsz annak, hogy egy filmet nem tudsz úgy megnézni, hogy ne kelljen direkt reklámokra kattintanod?
      Örülsz annak, hogy nem tudsz egy fontosabb hírt elolvasni, mert nem lehet átlátni vagy annyit kell kattintani, hogy a fél életedet ott kell töltened mire megtalálod? Gondolod van erre az embereknek idejük?
      Örülsz annak, hogy senki nem tudja követni a változásokat és senki nem tud egy normálisan működő lapot készíteni, még azok sem akik a meghatározóak lennének?
      És talán ami még a legfontosabb: semmi nem tanítható vagy csak nagyon nehézkesen, mert nincs idő, sőt oktató sem aki taníthatná és tanítani tudná ezt a sebességet mert ők is csak folyamatosan tanulnak. Mire az iskolák taníthatnák és felkészíthetnék a diákokat a változásra, ami sokszor logikátlan és működésképtelen, már régen minden lejárt lemez.
      Én ezt látom, és nyugodtan cáfolj meg, ha te nem ezeket tapasztalod.
      Kíváncsi vagyok rá.
      Neked jó ez az irány?
      Elgondolkodtató…

      • Károly, értem, amit írsz, bár keserűen hangzik. Szerintem teljesen másról beszélünk. :)

        • Ááá.. nem keserűség, legfeljebb talán a valóság leírása, kis általánosítással. :)
          Ilyen ember is kell aki megpróbálja összegezni a mai irányelveket…

          Ne gondold egy pillanatig sem, hogy másról beszélünk, legfeljebb elbeszélünk egymás mellett, ami nem baj, de tanulságos…:)

          A te írásodra is benne van a válasz a soraim között.

          Azt írod 2 évnél régebben készült weboldalt gyökeresen meg kell változtatni a lemorzsolódás miatt. Én azt mondom rá, ha funkcionalitását veszíti egy oldal akkor nincs értelme.

          Azt írod új technológiákat kell az oldalakba integrálni. Én azt mondom, ha funkcionalitását veszíti az oldal nincs értelme.

          Azt írod felejtse el mindenki a CMS-es rendszert. Nincs mit elfelejteni, mert el sem kezdte az aki valami kicsit is konyít az optimalizáláshoz.

          Azt írod te imádod amerre tart a fejlődés. Hát pont ezt elemeztem, hogy nem fejlődik senki igazából, csak legfeljebb hátrafelé a működésképtelenség miatt.

          Esszenciális tartalmak? hol látsz ilyet?

          Pszichológia? Hát igen az kell lassan, de inkább pszichiátria az oldalak megismeréséhez és értelmezéséhez, de főleg a gyógyításhoz.:)

          Konverzió mérés? Kellene, de ha az alap látogatási adatokat sem lehet felismerni, akkor miért is és mit mérjünk?

          Lemorzsolódás? De hát felkapaszkodásra sincs lehetőség, tehát lemorzsolódni sem tud senki…

          A weboldal összerakására meg már megadtam a választ korábban..

          Péter.. Nem beszélünk másról…:)

          Ezektől függetlenül én teljesen optimista vagyok, ezért is látsz itt beszélgetni évek óta és próbálok hasznos dolgokat kihámozni Mártonék blogjából amit csak lehet az Origóval kapcsolatban is.

  19. Leesett, hogy miről van szó.
    Egyrészt a trendekről, amit az emberek szeretnek. Például modern kinézett állítólag a menő. A lényeg, hogy több ezer weboldal visszajelzéseiből következtetnek, hogy mi tetszik az embereknek. Vajon a hazai rengeteg weboldal visszajelzései alapján csinálták meg így?
    Aztán lehet szűkíteni a trendeket. Például búlvár média. Valamint több trend fedi le, pl online rockerek újsága:média+rocker stílus.
    Vagy egyedi weboldal, látogatók alapján saját stílus, nem fér bele semmilyen trendbe.

  20. Petrás Andor szerint:

    A trendek használhatósága és értéke nagyon-nagyon szubjektív… Néha valóban jobbá teszik a webet, néha meg lyukast garast sem érnek.
    Biztosan született más olyan írás (itt vagy máshol) magyar nyelven is, ami az aktuális webdivatot boncolgatta a honlapok hajnalától napjainkig.
    A web hajnalát a fantasztikus fehér alapon fekete betűs lapok kellemezték és kellett némi idő, mire a honlapok “dizájnerei” felfedezték a színeket. Újabb divathullámként érkeztek meg a fekete alapon élénk színű betűvel készített honlapok, amelyek a rossz olvashatóságon buktak. Majd az utolsó években voltak itt vörös, elegáns, minimalista stílusú oldalak, kis és nagy képpekkel tűzdelve és úgy tűnik, az Origóval (és társaival) ez a most megismert bődületes felületkezelés felé megy el a webergonómia. Vagyis ebben az irányban próbálnak tapogatni. Egy év múlva azért kíváncsi lennék egy házon belüli objektív elemzésre.
    Ha szabad privát szemszögből puffogtatni a mondatokat, soha nem csíptem az újításokat. Tudom, rugalmatlanság és fafejűség, de én konzervativizmusnak nevezem. :) A céges honlap tervezésekor (http://seobird.net) ezért is nyúltam vissza a fekete háttérhez, aminek az olvashatatlanságát a szövegkörnyezet szürke hátterével oldottam meg, pici zölddel életet pakoltam bele és kész. Hogy jó-e, nem tudom, azt sem tudom, hogy nekem tetszik-e, de legalább nem trendi, mert azt a szót útálom. :D

  21. Szerintem azér kicsit más a mi weboldalunk és mondjuk az index. már csak azért is mert az egyik ugye egy hírportál, ami naponta új információkat közöl, ezért naponta visszajárok én magam is, míg a mi oldalunk egy kicsit statikusabb, az újonnan odalátogatót látja el információval.
    Persze az tény hogy sokat befolyásolja az olvasó izlését a sokat látogatott oldalak, és így a hírportálok is egyfajta trendet mutatnak, de szerintem az sokkal fontosabb hogy a weboldalad designja harmonikus, barátságos, és megnyerő legyen. Igen itt tényleg vannak apró trükkök, a betűméret, betűstílus a hasábszélesség, stb. , és akkor még a mögöttes tartalomról nem is beszéltünk.

  22. SPDRMN szerint:

    Hi!

    Valószínáleg nem a legideillőbb kérdés, de mégiscsak az Origós átalakításhoz kapcsolódik:
    A Google Ads szöveges hirdetéseik új lapon nyílnak meg. Ez egy új, választható opció, vagy hogy van ez? Lásd pl. http://www.origo.hu/video/index.html – alul.

  23. Sziasztok!

    Nekem személy szerint tetszik az Origó, más, mint a többi oldal. A marketing egyik lényege, hogy merj megkülönbözni, mert akkor beszélnek rólad. Milyen jó marketing az Origónak, hogy ez a változás miatt mindenki róluk mesélt. Persze a változás legyen elfogadott is a

    Mobilon szoktam oldalukat lapozgatni és nagyon tetszik ott is! Jól optimalizáltak mobilra!

    • Lehet, hogy mindenki beszél az origo változásairól. A probléma az, hogy sokszor nem szép dolgokat modanak róla, ami másokra is hatással lehet. Másrészt az eddigi olvasók közül jó páran nem fogják már az oldalt használni.
      Érdekes módon a legtöbb weboldal is másképp néz ki, nemcsak az origo. Mi az újdonság ebben 2013-ban?

Szólj hozzá!

*