Online Marketing Akadémia

4 eszköz, amivel tesztelheted a honlapod használhatóságát

Bármennyire is sok lehetőség van arra, hogy a honlaptulajdonosok teszteljék a weboldalaik hatékonyságát, a valóságban nagyon kevesen veszik a fáradságot hogy ezeket az eszközöket ki is próbálják. Számos ingyenes és fizetős, de olcsó megoldás is létezik már erre, és habár a szükségességét talán nem nagyon kell magyarázni, a gyakorlatban mégis kevesen próbálják tesztelni a honlapjukat.

A honlapon pedig összefutnak a szálak

Sokkal inkább bevett szokás a hirdetéseket, a hirdetés szövegeket, -képeket és címsorokat tesztelni, de honlap tesztelésére alig marad idő. Pedig ha egy kicsit is belegondolsz, a honlapon nagyon összefutnak a szálak. Bármilyen hirdetést készítesz, legyen az AdWords-ön, Facebookon, vagy akár egy banner vagy email, mindegyik a honlapodra tereli a látogatókat. A hirdetéseket sokan azért tesztelik, szinte kötelező jelleggel (helyesen), mert az érdeklődőkért (a kattintásokért) fizetnek. Azonban nem csak a rossz hirdetéssel lehet tönkretenni egy kampányt, hanem egy nem jól működő honlappal is.

Gondolkodj folyamatban

Az érdeklődő, aki rákattint a hirdetésedre, vagy megérkezik egy linkről a honlapodra valamilyen problématudattal rendelkezik, és bizony záros határidőd van meggyőzni őt arról, hogy a Te terméked vagy szolgáltatásod válassza, a néhány kattintásra lévő konkurencia helyett. Ezért jól teszed, ha foglalkozol azzal, hogy ezt a néhány másodpercet, amit a látogató a drága idejéből Neked szentel a lehető legjobban kihasználod. És ebbe az idő kihasználásba nem férnek bele olyan pillanatok, amikor a látogató valamit nem ért, nem talál vagy valami olyat olvas, ami számára nem hasznos, vagy az egész felület esetleg nem esik a kezére, mert “nem a megszokott módon működik”.

Tehát ennek a pár percnek, másodpercnek a maximális kihasználása kulcskérdés. És persze ez az egész egy külön szakma, de nem kell feltétlenül “webergonautának” lenned :), hogy néhány okos következtetést Te is levonj a honlapod használhatóságáról, ugyanis remek szoftverek és alkalmazások állnak a rendelkezésedre ehhez. Ezeket kell összekapcsolnod  a honlapoddal, vagy egy tervet kell feltöltened róluk, majd kiválasztani néhány tíz-száz tesztalanyt a potenciális ügyfélkörödből. Nekik elküldesz e-mailen (vagy akár Facebookon) 1-2 linket, és ők máris részt vesznek a tesztben.  Mutatunk az alábbiakban néhányat eszközt ehhez:

1) Five Second Test

Five Second Test

Unalomig ismételt tétel, hogy az első benyomás nagyon fontos, egyszeri és megismételhetetlen,  és a neten ez talán még fontosabb. A látogatóban az első másodpercek alatt kialakul egy vélemény az oldalról, ezzel együtt a mögötte álló cégről, termékről, szolgáltatásró. És persze ez a vélemény sok apróság együtteseként jelenik meg:  design, elrendezés, színek,  kulcsszavak, címsorok, képek és leginkább ezek összhangja együtt, ami meghatározó. A Five Second Test éppen ezt hivatott mérni, illetve azt, hogy mi az az üzenet, amit az oldal első blikkre átad.  A tesztbe feltölthetsz terveket, amit elküldhetsz emailben a potenciális célcsoportodnak, vagy megoszthatsz Facebookon. A látogatók megérkeznek az oldalra és a teszt elindítása után 5 másodpercig láthatják a terved. Ezután tetszőleges kérdéseket tehetsz fel nekik, és a kérdés, hogy 5 másodprerc elég volt-e nekik arra, hogy helyesen megválaszolják azokat. Az eredmény tükrében pedig lehet csiszolgatni a honlapon!

2) ClickTale

ClickTale

Talán az egyik legnépszerűbb online szoftver a használhatósági tesztek elvégzéséhez. A ClickTale amellett, hogy videót készít az egyes látogatók egérmozgásairól, még egyéb lehetőségeket is felkínál:

Demó verzió is van, igaz e-mail címért és egyéb adatokért cserébe.

3) Chalkmark

Ez a szoftver kifejezetten a tervezési fázis legelején nagy segítség. A teszteléshez elegendő akár egy tollal rajzolt skicc, vagy egy valamilyen szoftverrel készített első körös tervezet. Arra van szükség, hogy legyen egy kép a tervről, ugyanis a Chalkmarkba ezt a képet kell feltölteni. Talán mondanunk sem kell, hogy a teszt eredményeit megvalósítani ebben a fázisban a leginkább költségkímélő megoldás, hiszen itt még a fejlesztés előtt vagyunk, könnyedén lehet módosítani a hibás pontokat.

Chalkmark

Na, de hogyan is működik a Chalkmark?

Ha már van egy skicced a webdesignról, töltsd fel a Chalkmarkba. Tegyél fel a képhez néhány kérdést, valami olyat ami az oldal használhatóságáról ad majd Neked bizonyítványt. A itt a mellékelt képen például azt látod, ahogy (az egyébként fiktív): BananaCom telekommunikációs társaság arra kíváncsi, hogy ha valaki havidíjas fizetésre szeretne átállni, akkor mennyire könnyen találja majd meg a weboldalon az ehhez szükséges információkat.

A tesztalany először elolvassa a kérdést, és amikor megértette, rákattinthat a START gombra, és meglátja a tervezett designt, és indul az időmérés is.

A rendszer eközben egyrészt méri a kérdésekre adott válaszidőt, illetve rögzíti azt, hogy az egér milyen utat tesz meg a képen. A tesztalany kattintással tud válaszolni a kérdésre, azaz a képnek arra a pontjára kattint, ami „mögött” szerinte fellelhető a válasz a feltett kérdésére. A tesztalanynak nincs lehetősége javításra, kattintás után azonnal jön a következő kérdés. Ebből Te a tervezett weboldal tulajdonosa, illetve a honlap fejlesztői leszűrhetik, hogy azok a leendő látogatók, akik hasonló problématudattal érkeznek majd a weboldalra, vajon hány másodperc gondolkodás, feltérképezés után fogják tudni megtalálni a megfelelő menüpontot. Továbbá látható lesz, vajon elsőre egyértelmű lesz-e számukra, hogy hol is lesz a válasz, vagy néha tévesztenek?

Ezek az információk jelentősen hozzásegíthetnek majd ahhoz, hogy használhatóbb weboldalt sikerüljön felépíteni, és ehhez a teszthez tényleg elegendő csak a potenciális célcsoportot vagy annak egy részét felkérni a tesztre. Erre tökéletesen megfelelő egy e-mail, vagy akár egy felhívás a Facebookon, ha ott vannak a követők. A dolog érdekessége miatt valószínűleg szívesen részt vesznek a tesztben. Nézd meg Te is a Chalkmark demóját itt!

4) Google Analytics / Kísérletek / A/B teszt

A felsorolásból nem maradhat ki, igaz erről már részletesen is írtunk. Olvasd el itt lépésről lépésre hogyan tudsz A/B tesztet készíteni a Google Analytics segítségével.

***

Természetesen még nagyon sok a fentiekhez hasonló eszköz van a neten, amelyek a honlap egészének vagy csak egyes elemeinek a tesztelésére szolgál. Válassz ezek közül, vagy keress másikat, a lényeg hogy próbálj visszajelzéseket szerezni arról, hogy a látogatók méregdrága idejét mennyire tudod kihasználni. Mert tudod, tesztelni kell hiszen akár többszörös konverziós eredmények születhetnek egy teszt segítségével kiválasztott, jobban működő verzióban az eredetihez képest!

Ha a fentiek közül bármelyik eszközzel kapcsolatosan van tapasztalatod (legyen az pozitív vagy negatív) oszd meg velünk, tanuljunk egymástól! Sőt ha van más alkalmazás, eszköz ami ezzel kapcsolatos, és van róla véleményed, tapasztalatod, mondd el nekünk kommentben!