Online Marketing Akadémia

Not provided = nem kötöm az orrodra! – Google Analytics

Ha időnként szoktad ellenőrizni a Google Analytics jelentéseket a webes megjelenéseiddel kapcsolatban (ugye szoktad?!), akkor bizonyára azt is kielemzed, hogy milyen kulcsszavakra kerestek a látogatóid, amikor megtalálták honlapodat. Az organikus találatokból jövő látogatók kulcsszavait a Forgalmi források / Források / Keresés / Organikus  jelentésében találod.

Igen ám, de ott van egy elég nagy számot képviselő “(not provided)” tétel is. Vajon ez mi lehet? És miért teszi ki akár az organikus forgalmad 25-50%-át?

Mi az a “not provided”?

Nézzük meg előbb, hogy milyen esetben rögzíti a kulcsszó helyett ezt a bizonyos “(not provided)” értéket az Analytics.

Egyre több internetező felhasználónak van valamilyen Google fiókja, amelybe bejelentkezik, vagy folyamatosan be van jelentkezve és úgy szörfözget a neten, úgy adja fel a kereséseket a Google keresőben. Ebben az esetben viszont a Google úgynevezett biztonságos csatornán keresztül szolgálja ki a kereséseket. (Próbáld ki, ha be vagy jelentkezve a Google Fiókodba és behívod a Google-t, akkor https-sel fog kezdődni az URL.)

Az ilyen módon feladott keresésekből jövő látogatókat ugyan organikus találatként jegyzi a rendszer, de a keresési kifejezést nem rögzíti vagyis a “(not provided)” kategóriába ömleszti ezeknek a látogatóknak a kulcsszavait. (Itt jegyeznénk meg, hogy bezzeg az AdWords hirdetésekből jövő kattintások esetében továbbra is látjuk a kulcsszót, csak az organikusnál nem.)

Ez miért baj?

Ezzel egészen addig nem volt gond, ameddig nem képviselt ilyen mértéket a teljes organikus keresésekből a “(not provided)” és úgy tűnik folyamatosan növekszik, egyre használhatatlanabbá téve az organikus jelentésünket. Nem beszélve arról, hogy a keresőoptimalizálás eredményességét is egyre nehezebben lehet nyomon követni emiatt.

Van megoldás?

Tökéletes, 100%-os megoldás a kulcsszavak visszanyerésére nincs, hiszen mindenképpen adatvesztés történt azzal, hogy a kulcsszót nem tárolta el az Analytics. Viszont egy trükköt alkalmazhatunk annak érdekében, hogy kicsit közelebb jussunk ahhoz, hogy vajon mire kereshettek a “(not provided)” kategóriába eső látogatóink.

A trükk lényege, hogy megnézzük a “(not provided)” kategóriájú kulcsszóra kereső látogató belépő oldalát a látogatás során. Azaz, ha azt nem is tudhatjuk róla, pontosan mit keresett, azt mégis meg tudjuk nézni, hogy melyik aloldalunkra érkezett az organikus keresésből. Ebből már a keresési szándék kikövetkeztethető, vagyis nagyjából lehet sejteni, hogy az egyes aloldalak milyen kulcsszavakra optimalizáltak, így kapunk némi információt, hogy milyen témakörben kutakodtak a látogatóink. Ez már önmagában több, mint amit eddig láttunk a riportokban.

Ezt az egészet legegyszerűbb, ha egy szűrő beállításával oldod meg! Elég egyszer beállítani ezt a szűrőt, ami a “(not provided)” értéket kicserélni az érkező oldalad URL címére.

Szűrő beállítás 5 lépésben

1. A jelentéseid képernyőjén a jobb felső sarokban keress egy Adminisztrálás gombot. Nyomd is meg!

2. Majd kattints a Fióklista feliratra fent, középen. Válaszd ki melyik fiók esetében szeretnéd ezt a szűrőt beállítani!

3. Válaszd a Szűrők fület!

4. A +Új szűrő  gomb megnyomásával el is kezdheted a szűrőbeállítások megadását.

5. Pontosan az alábbi képernyőfelvételnek megfelelően állítsd be a szűrődet!

Egy kis frissítés: “Kampánykifejezés”-t állíts be “Kampány időtartama” helyett.

Nemrég frissültek az elnevezések az Analytics felületén magyar nyelven, egy korábbi, hosszú időn át fennálló fordítási hibát raktak helyre. Angolul nem változott semmi, “campaign term” volt és ezt korábban kampány időtartamának fordították, de valójában a “term” szó kifejezést is jelent és ez a helyes értelmezés itt magyarul.

Ne felejtsd el megadni, hogy mely profilok esetében alkalmazd!

Mentsd el és várd az eredményeket!

Valami ilyesmit kell majd látnod

 

Ahol kulcsszó helyett ezt látod, hogy “np – ” és egy URL cím, az azt jelenti, hogy ez “(not provided)” lett volna, de helyette megmutatja a jelentés, hogy mely aloldalon kezdte a látogatást az organikus találatból érkező felhasználó. Ennyivel többet tudunk, mint eddig.

Megjegyzések: