Online Marketing Akadémia

Személyre szabott online világ

Olvasom, nézem, hallom a tegnapi nagy Facebook bejelentés hatásait, figyelem a reakciókat és minden arról szól, hogy most lett csak igazán a Google nagy riválisa világ legnagyobb közösségi oldala, hiszen “rátört” az eddig sokszor monopolista megmozdulásokkal vádolt nagy keresőóriására.

Egyrészt én nem gondolom, hogy nagyobb konkurensek lettek mint eddig, hiszen amit a Facebook fog kínálni nekünk ezzel az új kereséssel (ha lehet hinni a promó anyagoknak) akkor azt a Google bármennyire is akarta, eddig nem tudta. Másrészt, pedig most én szeretnék most egy kicsit mélyebbre, a dolgok mögé nézni, mert a Facebook eme bejelentése, alátámasztja egy korábbi bejegyzésünket. A következőkben szándékosan leszek egy picit az ördög ügyvédje.

Ha esetleg lemaradtál róla, akkor íme egy gyorshír:

A Facebook Graph Search bemutatkozása óriási jelentőségű: eddig minden kereső hazai pályán próbálta legyőzni a Google-t, sikertelenül. A Graph Search ehelyett alternatívát kínál a Goolge mellé, amivel viszont hatalmasat haraphat az online keresések mellett megjelenő reklámok piacából. A Google általános kérdésekre ad általános válaszokat. A Graph Search ezzel szemben nem a weben keres, hanem mindenkinek külön-külön meghatározott facebookos életében, kizárólag a vele megosztott információkban – ez pedig pontosan az, ahová a Google nem lát be. További rossz hír a Google számára, hogy a Graph Search a Microsofttal együttműködésben készül, és ha a speciális facebookos keresés nem jár értékelhető eredménnyel, akkor a Bing találati listájára támaszkodik.

Forrás: index.hu

Tükörkép

Lassan épp egy éve, a Google Social Search megjelenése kapcsán osztottunk meg a blogunkban egy TED videót, amelyben Eli Pariser mondja el gondolatait, miszerint a legtöbb közösségi és információ megosztó portál a testre szabás irányába halad.

Már akkor is azt boncolgattuk, hogy nekünk, mint felhasználó (nem mint marketinges!) vajon jó-e?

Vajon jó-e az, hogy tényleg a világnak azt a részét látjuk visszaköszönni, mint amilyenek mi magunk vagyunk?

A Google személyre szabja a a keresőben a találati listát, a Facebook felhasználói szokásaink szerint jeleníti meg az általa fontosnak vélt tartalmakat az üzenőfalunkon. Hírportálok a korábban általunk elolvasott cikkek alapján teszik ki a címlapjukra azokat a tartalmakat, amelyek nagy valószínűséggel bennünket érdekelnek.

És a tegnapi bejelentés is abba az irányba visz, hogy az ismerőseink körében tudunk majd egyre jobban keresni, azaz azok befolyásolnak majd még jobban, akik eddig is tették.

De halkan kérdezem én, mi a helyzet az új információkkal? Honnan szerzem majd be a független információkat? Vannak egyáltalán olyanok? Természetesen tudom, hogy ezek a személyre szabott megoldások, ha akarom (most még) kikapcsolhatók. Üríthetem a böngészőmben eltárolt adatokat, nézelődhetek nem bejelentkezett állapotban, de az Óriások jelenleg épp azon a technológián dolgoznak, hogy akkor is tudjanak követni, ha én folyamatosan “ürítek” és kijelentkezek és azt is tudom, hogy felhasználók nagy része nem is  törölgeti ezeket az eltárolt információkat.

Naívan kérdezem: biztosan ez a személyre szabott virtuális tükörkép a jó nekünk, mint felhasználó?

Üzleti szempontból persze más a helyzet

Ha nem mint felhasználó közelítem meg ezt a témát, akkor remek dolgot kapnak készhez a marketingesek. Nézzük csak, hogy is működik élőben ez az új Facebook kereső,  a Graph Search:

Gondoljunk csak bele, milyen egyszerű lesz például Budapesten, macskaeledel házhoz szállítást árusítani azoknak az embereknek, akik szeretik a macskákat és Budapesten élnek. Persze bizonyos fogásokkal eddig is megpróbálhattuk ezt a célzást elérni,  de ha lehet hinni az ígéreteknek, akkor ez most minden korábbi megoldásnál egyszerűbb lesz.

Aztán hamarosan (figyeld csak meg!) egyre felkapottabb téma lesz a Facebook keresőoptimalizálás! (Jegyezd meg, hogy ezt kitől hallottad először!) :) A Facebook már most ad néhány apró ajánlást annak érdekében, hogy az üzleti oldalad minél inkább megtalálható legyen a keresőben, de a téma igazából innen kezd majd érdekessé válni. Egyelőre csak annyit javasol a Facebook például, hogy

de nyilvánvalóan a lista sokat fog bővülni, ahogy jönnek a tapasztalatok használat közben.

Hogy mi magyarok is ezt kipróbálhassuk, egy picit még várnunk kell, hiszen a Facebook új keresője egyelőre csak az Egyesült Államokban működik.

Mit gondolsz?

Mi a véleményed, mint magánember? És mint üzletember? Kíváncsi vagyok, hogy például Nálad a két aspektus egyezik-e! Írd le véleményed egy hozzászólásban!