Jó két és fél éve tettünk közzé egy bejegyzést itt az OMA Blogon, amiben lépésről lépésre leírtuk, hogy miért érdemes, és hogyan lehet kísérleteket végezni egy weboldallal. Hogyan lehet A/B tesztet készíteni, aminek a segítségével megtudhatod, hogy melyik sales oldal, melyik címsor, melyik videó, melyik űrlap (stb.) hozza a több érdeklődőt, megrendelőt.
Mivel az online marketing folyton változik (mondhatnánk, hogy nem tűri a nyomdafestéket) ez a korábbi bejegyzés is aktualitását vesztette. A sokak által használt Google Website Optmizer ugyanis idén nyáron megszűnt vagy legalábbis átalakult. A kísérlet funkció, amivel tesztelheted a weblapod ugyanakkor megmaradt, beköltözött a Google Analyticsbe. Kicsit átalakult, egy kicsit más lett.
Ha még nem hallottál az A/B teszt (más néven split test) fogalmáról akkor a következő sorokat ne ugord át:
Összefoglaló. mire való az A/B teszt?
Tegyük fel, hogy egy terméket értékesítesz. Azt szeretnéd megtudni, hogy mire harapnak a látogatók leginkább: egy bónusz ajándékra, vagy inkább az ingyenes kiszállításra? Neked igazából teljesen mindegy, mert A) és B) ugyanannyiba kerül Számodra, de lehetséges, hogy a potenciális ügyfeleid, az egyiket jobban szeretnék. Na de melyiket? Erre ad választ az úgynevezett split teszt.
A split teszt egy olyan tesztelési eljárás, melynek segítségével könnyedén megállapítható, hogy egy adott oldal melyik változatára reagálnak legjobban a felhasználók. Ezt a módszert A/B kísérletnek is szoktuk emlegetni.
Mi változott?
Ha korábban már használtad ezt az eszközt, akkor az új helyen, az új verzióban a sok apró módosítás mellett, az alábbi két lényegi változásokra számíthatsz:
- csak az A/B tesztelési lehetőség maradt meg, a korábban létező multivariáns (több változós tesztelési lehetőség) eltűnt;
- egyszerűbb lett viszont a kísérlet beállítása: korábban 4 egymástól különböző forráskód részletet kellett beszúrni a a kísérletben résztvevő oldalak kódjába, ezt most már egyetlen kóddal megoldhatjuk.
A/B teszt beállítása lépésről lépésre
- Először is döntsd el, hogy mit szeretnél tesztelni. Válaszd ki az eredeti oldalt vagy aloldalt, azt amihez viszonyítani fogod az alternatív oldalakat. Az eredeti oldal mintájára készítsd el az alternatív oldalt, vagy oldalakat de úgy hogy mindegyikben az eredeti oldalhoz képest egyetlen változót módosíts. Mondjuk a címsort, a megszólítást, a vezér képet, a videót vagy épp az űrlapot.
- Ha ezeket elkészítetted, akkor kezdődhet a teszt beállítása, de ennek feltétele egy meglévő Google Analytics fiók. Jelentkezz be!
- A kísérletek beállítását a Szabványos jelentések >> Tartalom >> Kísérletek menüpontban kezdheted el!
- Az első lépésben add meg a kísérletben résztvevő eredeti oldal URL címét, majd kattints a “Kísérlet megkezdése” gombra!
- Nevezd el a kísérletet, majd add meg az eredeti mellett az alternatív oldal URL címét is. Ha több alternatív oldalad is lesz akkor a “Változat hozzáadása” linkkel bővítheted a teszted.
- Ha már vannak az Analyticsben a weblaphoz tartozó célok beállítva, akkor válaszd ki a megfelelőt a teszthez, ha nem, akkor az “Új cél létrehozása” linkkel azonnal létrehozhatsz egyet. A cél beállításához szükséged lesz egy köszönő oldalra is, ahol azokat a látogatókat fogadod, akik teljesítették a tesztelt oldal üzleti célját, azaz vásároltak, feliratkoztak, ajánlatot kértek, letöltöttek stb.
- A fenti képen látható módon vannak a tesztnek egyéb apróbb beállításai is. Ha például nem szeretnéd hogy az összes látogatód részt vegyen a tesztben, akkor itt állíthatod be az arányt, hogy a látogatóid összesen hány százaléka vegyen részt a tesztben.
- A kísérlet beállításainak végén a rendszer kidobja azt a kódot, amit az eredeti oldalad fejlécébe kell beillesztened.
A kódot csak a jó helyre illesztheted be, nem tudsz téveszteni, ugyanis a rendszer azonnal ellenőrzi, és kiabál ha valamit elrontottál.
- Az utolsó lépés egy áttekintés, illetve a kísérlet futtatásának elindítása. Jó ha tudod, hogy egy kísérlet maximálisan 3 hónapig működhet, utána automatikusan leáll.
Ezzel a tesztet be is állítottad lehet hátradőlni és figyelni az adatokat!
Ne feledd!
Az ilyen tesztekkel teljes mértékben uralhatod a weboldalad teljesítményét! Nem kell másra hallgatnod, nem kell az egyedi véleményekkel foglalkoznod. Teljesen mindegy, hogy egyes embereknek tetszik-e az adott oldal, hogy megnyerőbb-e nekik az egyik vagy épp a másik címsor. Neked itt lesznek a számok, amik a statisztikai többség ki nem mondott véleményét mutatja, és csak erre kell koncentrálnod.
Ráadásul az ilyen tesztekkel egy sor egyébként megmagyarázhatatlan dolog is kiderül, mert honnan tudnád meg máshonnan, hogy adott esetben a Te látogatód körében az adott aloldalon a piros vagy kék gomb működik jobban? Sehonnan. Ezek a jelentések viszont ha az okát nem is mondják meg (miért jobb az A verzió, mint a B) de azt pontosan megmutatják, hogy melyik működik jobban.
Sok sikert az A/B teszteléshez!
Mondd el, mutasd meg!
Ha korábban már használtál ilyen vagy akár más tesztelési megoldásokat, mondd el nekünk, hogy milyen érdekességekre lettél figyelmes! Ne félj ezeket elárulni, hiszen, ami a Te oldaladon működött, az általad biztosított tesztkörnyezetben, nem biztos hogy másnál is fog. De bárki tanulhat belőle, mi is!