Online Marketing Akadémia

4 kihagyhatatlan szövegírási fogás

Azt hiszem nem kell bemutatnom, hogy az online marketing milyen rohamtempóban fejlődik. Folyamatosan jönnek elő újabb és újabb eszközök, technikai megoldások, kommunikációs alkalmazások, melyek rendszeresen próbára teszik innovációs képességeinket.

Egy dolgot azonban ne felejtsünk el. Ezek csak eszközök. Eszközök arra, hogy az üzenetünket eljuttassuk a kívánt közönségnek. Lehet, hogy egyre hatékonyabb lehetőségeket kapunk, lehetünk trendik, de a lényeg akkor is abban rejlik, hogy mi az üzenet!

Ezért ma egy – szerintünk – eléggé elhanyagolt területről lesz szó, ez pedig a webszövegírás. Azt gondoljuk, hogy az online marketing alap szintű ismerete és jó szövegíró tudás birtokában jobban lehet érvényesülni, azzal szemben ha minden apró újdonságot ismernél, de nem lennél jó kommunikátor.

Nézzünk meg 4 alapvető hiányosságot, amely sok hirdetésből, honlapról hiányzik. Az apróságokon sok múlik, de gondolj bele, ha a levesből kimarad egy apróság, a só, akkor nem fog ízleni senkinek…

1. “És ez engem hol érdekel?”

Törődj bele, hogy az emberek önzők! Ez ellen úgysem tehetsz semmit. Nem fogják elolvasni reklámod, honlapod, ha nem tudsz valami érdekeset mondani. Nem a célcsoportod a hülye, ha nem találja érdekesnek a mondandód.

Az érdekes itt azt jelenti, hogy az érdeklődőid számára legyen érdekes. Csak akkor olvassák a szöveged és addig, amíg fenn tudod tartani az érdeklődésüket. Ennek egyik titka, hogy olyan sorrendben tálald az információkat, ahogy egy (laikus) érdeklődőnek szüksége van rá.

Próbálj meg belehelyeződni a szerepbe és szedd össze a válaszokat a felmerülő kérdésekre. Először mindig az érzelmekre hass, és csak azután beszélj a műszaki paraméterekről, racionális dolgokról! Ezt soha ne cseréld fel!

2. Nem kollektíven olvassák honlapod!

Dicséretes dolog, ha egy szövegíró megpróbálja elképzelni azt, hogy amit leír, azt éppenséggel szemtől szemben mondhatná is a hallgatóinak. Érdemes azt leírni, amit élőben mondanál az érdeklődőidnek. Igen ám, de egy hibát sokan elkövetnek. Amikor a hallgatóságot képzelik el, akkor egy embertömeg képe sejlik fel bennünk. Éppen ezért sokan többesszám 2. személyben szólnak az olvasókhoz. Pl.:

Pedig ha belegondolsz, akkor egyszerre csak egy ember olvassa a szöveged. Biztosan nem csoportosan, ezért máris a többesszámú megszólítás nem állja meg a helyét, és noha a szövegíró szándéka jó volt, mégsem éri el a kívánt hatást, nem lesz személyes a szöveg.

Ezért ne felejtsd el, hogy minden szövegedben 1 emberhez szólj! Akár hirdetésről, akár honlap szövegezésről legyen szó!

3. Feltételes mód helyett…

Neveltetésünkből, kultúránkból fakadóan a köznyelvben sokszor használjuk a feltételes módot, udvariasságból. Nem akarunk tolakodóak lenni vagy utasítónak tűnni. Ezért lehet olvasni hasonlókat cégek kommunikációjában:

Ez önbizalomhiányt sugall. És ha jobban belegondolsz, a fenti mondatok nem is jelentenek semmit. Persze, hogy csak akkor fogják felvenni Veled a kapcsolatot, ha felkeltetted az érdeklődést! Nyilván akkor veszed meg a terméket, ha tetszik. Evidens. Akkor minek ezzel foglalni a helyet? 2 megoldást javaslunk:

Vagy legyél határozott (de udvarias):

Vagy, használd máshogy a feltételes módot. A feltétel ne az legyen, hogy megfelel/tetszik-e a termék, vagy bízik-e Benned az érdeklődő, mivel ez nem szabad, hogy kérdés legyen! A feltétel legyen olyan, amivel minden leendő vevőd maximálisan egyetért és nem fog tudni vitatkozni:

4. “Call to action”

Magyarul: cselekvésre való buzdítás. Mindig meg kell mondanod olvasódnak, hogy mit vársz el tőle. Mi legyen a következő lépés. Ha ezt elmulasztod és nem segítesz neki, akkor úgy fogja magát érezni, mint a túlságosan illedelmes vendég.

Gondolj bele, olyan ismerőseid jönnek Hozzád látogatóba, akikkel nem olyan bensőséges a viszonyod. Kicsit feszengtek egymás előtt, nem annyira ismeritek egymást. Csengetnek. Kinyitod az ajtót. Beinvitálod őket. Ott állnak az előszobában. Amíg nem mondod, hogy vegyék le a kabátjukat, nem veszik le. Bekíséred őket a nappaliba. Hellyel kínálod őket. (Felszólítod őket, hogy üljenek le.) Ott az asztalon a ropi, pogi, üdítő, ásványvíz. Nem vesznek / töltenek maguktól. Te vagy a gazda, Neked kell megkínálni őket. (Ez is egy call to action: “Vegyél egy kis pogácsát, még meleg!”)

A weblapodra érkező (tévedő?) látogató pont úgy érzi magát, mint az illedelmes vendég. Magától nem tudja mit “kell” csinálnia. Te vagy a házigazda a saját honlapodon, segítsd hát látogatóid útját, azaz mindig igazítsd útba őket.

Mi a következő lépés? Mindig legyen következő lépés! Bármely oldalt elolvas látogatód, utána ajánlj neki másikat. Egészen addig, amíg meg nem rendeli a terméked vagy nem veszi fel Veled a kapcsolatot. Ne hagyd, hogy a látogatód unatkozzon vagy zsákutcába fusson, mert akkor hamar nyom egy “X”-et a jobb felső sarokban és az Analyticsben már csak a konverziót nem eredményező látogatók között kutakodhatsz utána.

Ne feledd, az ördög a részletekben rejlik! Van Neked is hasonló szövegírási trükköd? Ne rejtsd véka alá!