Nyelvet tanulni egy fordítóirodában?

Múlt héten, közzétettünk Facebookon egy képet, ami az OMA alapötletének megfoganásakor készült Budapesten, valahol a Ráday utca egyik éttermében. Ennek épp 4 éve, ami alapvetően nem sok idő, ám mégis (online marketing léptékkel számítva) szinte egy korszak. Akkor megálmodtuk, hogy létrehozunk egy tudásközpontot (nevezzük ezt Akadémiának), aminek az elsődleges feladata az, hogy megtanítsa a mai vállalkozókat és marketingeseket online marketingben, online megtérülésben gondolkodni.

Azóta sok minden történt, de most nem azzal szeretnék foglalkozni, hogy ez az út milyen volt, és hogy ma hány cég, hány vállalkozás használja az OMA tudást ötvözve a saját tapasztalataival arra, hogy sokkal nagyobb profitot termeljen, mint korábban valaha.

Mit csináltak ez idő alatt mások?

Sokan mondják, hogy nem szabad a konkurensekkel foglalkozni, hanem menni kell előre mint egy tank, és mindenkit vinni magaddal, aki ezt szeretné. Persze, ez igazság, de a piacon lévő saját helyzeted csak akkor tudod reálisan megítélni, ha tisztában vagy azzal is, hogy mások milyen úton járnak.

4 éve, amikor elhatároztuk hogy a küldetésünk véghezviteléhez létrehozzuk az OMÁt, nem volt olyan vállalkozás amelynek az lett volna a célja, hogy gyakorlati tapasztalatokon alapuló online marketinget tanítson cégvezetőknek, marketingeseknek és honlaptulajdonosoknak. Megjegyzem, Magyarországon ma sincs még egy olyan vállalkozás, ami kifejezetten erre szakosodott volna.

A képzési piac persze alakult. Sok cég vette észre a piaci rést: van egy réteg, aki érzi a tanulás szükségességét.

Ezért sok kivitelező cég kezdett el képzéseket tartani olcsón, nyomott áron, hogy a képzést mézesmadzagként használja. A modell egyébként remek: tarts egy ingyenes, vagy olcsó oktatást a piacodnak, majd az oktatáson ültesd el benne a kisördögöt, hogy ő ehhez nem elég, és szüksége van rád, és a céged szolgáltatásaira. És végül, amit ő meg akart tanulni, azt nem fogja, hanem majd helyette Téged bíz meg a feladattal.

A modell működik, és a cégek részéről, akik ilyen képzésekkel szerzik ügyfeleiket valószínűleg meg is éri, igaz hosszútávon, hiszen a képzésen résztvevőkből előbb ügyfeleket kell faragni…

Ha szeretnél a következő hónapokban tanulni, és képezni Magad ezen a területen, állj meg egy pillanatra, és nézz végig a marketing képzés piacon:

  • hány cég van, ami azt ígéri, hogy megtanítja hogyan használd az AdWords-öt, miközben a legfőbb szolgáltatásuk az AdWords fiókok kezelése?
  • hány olyan cég van, ami közösségi média tréningeket tart, miközben Facebook-alkalmazások fejlesztésével, Facebook oldalak és hirdetések menedzsmentjével foglalkozik?
  • hány olyan cég van, ami annak ellenére hogy tanítást ígér, inkább csak szórakoztat, és a lényegről eltereli a figyelmet?

Tudjuk, hogy a jó képzést kiválasztani, főleg úgy hogy a nem vagy a téma szakavatottja (hisz ezért keresel éppen képzést), nehéz feladat. Egyik ügyfelünk, Pribojszki Bernadett az Immergas Hungária marketing menedzsre  fogalmazta meg talán a legjobban (ebben a videóban) a problémát: “… tudod, mikor az ember nem tudja, hogy mit kérdezzen, akkor elég nehéz megtalálni a megfelelő képzést…”

Aki nem tudja, tanítja … – szól a mondás

Képzéseken többször is kérdezték már, hogy azt tudják hogy korábban sok tapasztalatra tettünk szert, tehát az alapok megvannak, de a friss, új dolgokat hol próbáljuk ki? Honnan van az újdonságokkal kapcsolatban tapasztalat? Ilyenkor általában két válasz van: 1) jelenleg is maradtak még történelmi ügyfeleink 2) egy-egy hosszabb képzés során néhány hét alatt több esettel, ötlettel, megoldandó problémával találkozunk a legkülönbözőbb iparágakból, mint sok kivitelező cég vagy ügynökség adott esetben hónapok, vagy évek alatt.

És ezt a változatosságot imádjuk! Többek között épp ez volt az egyik legfontosabb inspiráló erő, amikor kiléptünk anno a saját komfortzónánkból, és létrehoztuk az Online Marketing Akadémiát

Tanulni akarsz? Légy óvatos és körültekintő!

Nem kívánunk hazabeszélni, sokkal inkább a szemeket felnyitni: ha tényleg online marketinget szeretnél tanulni, ne olyan képzésre menj, aminek a célja a mézesmadzag segítségével történő ügyfélszerzés! Olyan mindentől és mindenkitől független képzőt válassz, ahol a fő cél a tudás átadása, és nem szolgáltatások és egyéb termékek későbbi értékesítése! Az ilyen tréningeknél a fő cél nem az, hogy Te megtanuld, és akár önállóan is képes légy az online marketinged menedzselni, hanem az, hogy a képző cég ügyfeleket szerezzen!

Nyelvet tanulni sem egy fordító irodához mész, igaz?

Hanem egy olyan nyelviskolához, ahol az a cél hogy megszerezd a kellő nyelvismeretet.

Mi a véleményed?

Comments

  1. Szerintem nagyon rossz az utolsó példa! Nagyon sok fordítóiroda van, ami egyben nyelviskola is szakképzett nyelvtanárokkal. De vannak olyan fordítóirodák, melyek munkatársai maguk is szakképzett nyelvtanárok. Mindenesetre elvileg hozzám bárki jöhetne németet vagy orosz tanulni, ha lenne rá időm.

  2. Röviden összefoglalom a tapasztalatainkat: kb 1 évvel az OMA alakulása előtt kezdtünk el SEO tanfolyamokat tartani (2007). Célirányosan csak SEO-t. Az oktatásokon átadjuk a tudást. Az ügyfeleink, ha elakadnak akkor felhívnak a tanfolyam után, de nem cél a hallgatók ügyféllé konvertálása. A sok száz hallgatóból jelenleg 2 cég az ügyfelünk. Ez még 1% sincs.

    • Krisztián ez nagyon szép tőletek, és dicséretes. Örömteli, hogy vannak jó példák is!
      Mégis azt kell mondjam a Zsoltnak van igaza, rengetegszer belefutottam a fent említett és hasonló képzésekbe. Hála Istennek (és az OMA-nak ;)) vannak kivételek. Én annak idején az első online marketing tudásanyagot tőlük rendeltem. Azóta sok másikat is, de idővel rá kellet jönnöm a többi pénzkidobás volt. Lehet én válogattam rosszul.

    • Krisztián, biztos hogy vannak kivételek is. Én a tapasztalatokról, és a felénk érkező visszajelzésekről írtam. Akikről szól a történet, biztosan magukra ismernek.

  3. Varga Katrin szerint:

    Kedves Zsolt! Szerintem jó a példa és köszönjük eddigi gyakorlati munkátokat, várjuk az újabb okítást és bejegyzéseket:)

    A nyelvet szerény véleményem szerint a legjobb elsajátítani és nem tanulni, a kettő között nagy különbség van. A Helen Doron gyerekangollal már pici kortól lehetséges az anyanyelvhez hasonlóan elsajátítani a nyelvet. Jómagam 6 nyelvet beszélek és nem a magyar az anyanyelvem, mindkét fiam a Helen Doron módszerrel tanult angolul kiskora óta, 4 év alatt már folyamatosan beszélnek, nagyobbik fiam pedig ír olvas is angolul, tehát mondhatni tapasztalatból beszélek.

  4. Kedves Zsolt, ilyen képzéssel-ügyfelet vadászó céggel én is találkoztam párral. Elgondolkodtam, számtalan cég és nem csak az online marketingben – használja a képzést csalinak. Rengeteg az a nem képzők, hanem szolgáltatók által előállított “tudásanyag, online tanfolyam” stb. Sokan szinte elengedhetetlennek látják ennek meglétét.
    Én nem vagyok tanítós típus, így nekem nincs, inkább teszem a dolgom, amihez értek. Sokan hülyének néznek, hogy miért nem dobok össze én is egy könyvet, ami arról szól, hogy kell csinálni, amit aztán pénzért rendelhetnek, mert maguk úgysem fogják megtenni, szóval egy kis önfényezés, meg potya pénz.

  5. Sajnos én is “megjártam” sok-sok marketing hirlevélre feliratkoztam, üzleti körben megfordultam,de hasznosat keveset találtam. A “hatásvadász” többoldalas hirlevelek elolvasásába egy idő után bele sem kezdtem, mert tudtam előre mi a vége és a cégvezetőknek idejük sincs ezeket végigolvasni.Rendben van mi is tanultunk a szövegirásról, a csalikról és egyéb marketing fogásokról, de szerintem minden cégnek ki kell választani a neki megfelelő eszközök hatékony ötvözetét és a legtöbb ügyfélszerzésnél az a gond, hogy ezeket a “fantasztikus’ ötleteket próbálják minden cégre ráerőltetni, és ha belekérdezel dolgokba, nincs válasz, vagy jó esetben mindig ugyanaz. Én az intelligens tudást és értékesitést részesitem előnyben, amit mindig is megkaptam Nálatok.

  6. Az oktatásból ügyfélszerzés valóban egy működő üzleti modell, és mint minden modellt (vagy minden egyéb eszközt), ezt is lehet tisztességesen és tisztességtelenül is használni. Alapvetően nincs abban semmi rossz, ha tanítok valamit, és ugyanazt csinálom is. Ha az oktatásom olyan színvonalú, hogy abból valóban meg lehet tanulni az adott témát, ugyanakkor ha valaki nem akarja megtanulni az egészet, csak egy részét, vagy nem akarja megtanulni egyáltalán, akkor rám is bízhatja a munkát, azzal mindenki csak jól jár.

    Nekem éppen az okozza a legtöbb problémát, hogy az érdeklődőim sokszor maguk sem tudják, mit akarnak. Én WordPress alapú weboldalak készítésével foglalkozom és ezt oktatom is. A weboldalamra érkezők 80 %-a azért jön, mert hallott már a WordPressről, és megnézi, hogy meg tudja-e tanulni (ehhez van rengeteg ingyenes tudásanyag az oldalamon), aztán vagy megszereti és elkezdi komolyan tanulni (erre van egy komoly, magas minőségű, és ennek megfelelően komoly díjú tanfolyamom), vagy azt mondja, hogy ez neki nem fog menni és inkább rám bízza (erre van weblapkészítési szolgáltatásom).

    Nyilván ez nem ugyanaz, mint vacak tananyagokkal becsábítani az érdeklődőket, aztán ráébreszteni őket, hogy jobban járnak, ha megcsinálom nekik. Az valóban etikátlan.

    De ettől még nem a modell a hibás, hanem azok, akik tisztességtelenül használják. Ugye egy nagy késsel lehet embert ölni és kenyeret szeletelni is az éhezőknek… De hogy melyik fog megtörténni, az nem a kés hibája, hanem azé, aki a kezében fogja.

    Bocs a kéretlen reklámért, őszintén csak azért írtam le így, hogy értsétek meg, amit szeretnék mondani. Ha gond, nyugodtan moderáljátok ki a második bekezdést.

    • Semmi gond, dehogy moderáljuk, csak akkor szoktuk, ha valaki csak reklámot, vagy csúnya szavakat ír. A komment értékes, ez a lényeg! :) Köszönjük a gondolataid!

  7. Az Adwords kapcsán csak annyit szeretnék mondani, hogy van hozzá alapos, jól használható leírás, FAQ és support. Ha valamivel megakad az ember, segítenek a google emberei is. A valódi tudást úgyis csak akkor szerzi meg az ember, ha nekiáll egyedül használni.

    Minimális munkával simán tudok minimális pénzből látogatók tucatjait az oldalamra terelni hetente, miből kijön az a konverzió, amire szükségem van. Beletoltam a dologba 10 ezer forintot egy hónap alatt, s magát megfinanszírozva visszajött belőle 150 ezer. A tanítványom szólt vissza, hogy ez tuti jól megy nekem, mert mindenütt megtalálta az oldalam (dolgoztam vele két hét alatt összesen 10 órát…)

    • Viktor, nyilván van a réteg, akinek van elég ideje bújni az FAQ-t, és van elég pénze hogy tesztelgesse a saját tudását. És ha elsőre ilyen szép eredményeket értél el, ahhoz csakk gratulálni tudunk., ritka dolog!

      • Én csak arra akartam utalni, hogy valódi eredményhez egy tanfolyam nagyon gyakran kevés, bele kell ásni magát az embernek.

        A 10 óra, az az oldal jó beállítása volt, a rendszer alapos megértése hetekbe került. A legnagyobb eredményt egyébként nem a kulcsszavakkal vagy a cpc beállításával értem el, hanem a 4 soros szöveg többszöri átírásával (ami az igazat megvallva nagyon meglepett)…

        Amit a tudás megfizetése/tudás megszerzése kapcsán írtok, nekem az a meglátásom, hogy nagyon nem árt, ha tudod, miért fizetsz. Ha ez nincs meg, tényleg sok pénze bánhatja az embernek. Én a Dupal rendszer kapcsán jártam így.

    • Vanda szerint:

      Én azt utálom, amikor olyan “szakemberekbe” botlok, akik az “ingyenes tudásanyag”-ukat 80%-ban a Google FAQ-ból és supportleírásokból ollózták össze és ezt használják csalinak. Még honlapokba is belefutok olyanokba, ahol az AdWords szolgáltatásuk leírásánál leginkább a Google anyagai vannak. Arra nem képesek, hogy saját szavaikkal megfogalmazzák, mivel foglalkoznak, mire jó a szolgáltatásuk…. Siralmas.

  8. Emil szerint:

    A probléma felvetése jogos, én is átestem rajta. Mit válasszak, kinél, mennyibe kerül, mennyi időt vesz el a munkából, stb. Elkezdtem tanfolyamokra járni és kiderül, hogy minél többen képzem magam, a következő tanfolyamon annál kevesebb a használható információ. 1-2 napos tanfolyamon kb. már csak 10 perc volt a lényeg, de az az egy-két nap az kiesett és nem tudtam pénzt keresni. A következő kérdést tettem fel. Melyik az a tanfolyam, melyen azt a tudást kapom, ami hiányzik? Válasz: nincs ilyen tanfolyam, mivel nem személyre hanem témára szakosodnak a tanfolyamok. Akkor hogyan szerzem meg a tudást amire – persze előre nem tudhatom de – szükségem lesz/lehet? A megoldásnál eszembe jutott Lee Iacocca mondása, miszerint – ha nincs időd tanulni, vedd magad olyanokkal körbe, akinek van.
    Ezt választottam. Tehát nem megyek tanfolyamra, mert közben nem tudok pénzt keresni, viszont minden témában van egy telefonszámom, akit ha felhívok, tudja a választ vagy javaslattal él és/vagy kidolgozza a megoldást amit én értékelek.. Őket hívom tanácsadónak. Persze azt gondolhatjuk, hogy ez drága, mivel ki kell a tanácsadót fizetni. Ez kétségtelen. Viszont a jó kérdésre adott jó válasz minden pénzt megér. Így megtanultam kérdezni.

  9. Sok emailre feliratkoztam, sok blogot nézegettem, de az én véleményem is az, hogy kevés az igazán hozzáértő webmarketinges cég, csapat.

    Az Adwordshöz tényleg ott van a Súgó, de induláskor a lépések sorrendjét, és a sarokszámokat jó volt az OMA tanfolyamon átvenni, használni, és később ahhoz viszonyítani, ha új ismeretre leltem.

    Én a személyes képződést mindennél fontosabbnak tartom, mert különben ugyanazzal a nézőponttal, gondolkodásmóddal küzdhetek évről évre. És ha elmennek azok az emberek, akiket magam köré gyűjtöttem, hogy gondolkodjanak, akkor elvesztem az eszem… :)

    A minőségi képzést szerintem is nehéz elérni. Az OMA képzés előtt én is sok helyről töltöttem le anyagokat, és hívtak rendezvényekre, szemináriumokra is. Ami itt meggyőzött, hogy itt már az emailek és a bolgbejegyzések is voltak olyan hasznosak, hogy letöltsem a tudásanyagokat. Azokat meg jól tudtam használni, mert érezhetően átfogó alaptudással voltak tele. Nagyon jó belépők voltak az online marketing világába. Pontról pontra a gyakorlatba tudtam ültetni, és a személyes képzés is hozta, amit elvártam tőle.

    Sok szemináriumra mai fejjel már nem mennék el, és jobban szelektálok , ehhez persze kellett egy-két gyenge darab. De az OMÁ-t nem bántam meg. Én inkább alkalmazom ezt a náluk látott lépcsőzetes megközelítést az ügyfeleknél, de úgy, hogy érezzék, egy kicsit többet kapnak minden lépésnél, mint amire számítottak.

    A tudás átadását a közönségnek egyébként egy fontos marketing eszköznek tekintem. Sokszor nem gyengíti a vásárlást, hanem képzettebb vásárlót nevel ki. A kertészeti honlapunk oktató videói pl. nagyon népszerűek voltak, és hiába szóltak a növényszaporításról, a vásárlók bejöttek és megvették a szobanövényeket, mert idejük nem volt megcsinálni. Viszont kicsit többet tudtak a növények területéről, és jobban érezték magukat vele. Most az angol honlapunkat fogom ezzel a nézőponttal kialakítani.

Szólj hozzá!

*