Online Marketing Akadémia

Melyik a kakukktojás?

Mostanában volt “szerencsém” több ízben is rossz céggel együtt dolgoznom, mind magánemberként és mind a munkám során is. Ezeket a cégeket én választottam, de utólag rájöttem, hogy rosszul döntöttem. Azóta levontam a tanulságot. Most egy kicsit levetem a marketinges zakómat és felveszem a hétköznapi ember kabátját és megpróbálom kielemezni, hogy mely ponton kellett volna gyanút fognom. Néha “jó” átülni a másik oldalra, és kritikusan szemlélni a dolgokat, hogy abból tanulj és cégvezetőként, marketingesként felhasználd saját üzleted építéséhez.

Ez a blogbejegyzés mindenféle iparágról szólhat, de talán távolodjunk el egy kicsit az internetes szolgáltatásoktól és gondolkodjunk hagyományos termékekben, szolgáltatásokban is.

Hogyan találtál régen kőművest?

A lakóhelyed közelében élő kőművesek közül valamelyiket biztosan ismerted, vagy valamelyik közeli rokonod, barátod személyes ajánlása alapján eljutottál egyhez és megbízva a referenciákban, felfogadtad a feladatra.

Nem is nagyon volt és lehetett kapcsolatod távolabbi mesteremberekhez, mert nem volt erre kiépítve semmilyen információs rendszer.

Aztán jött az internet

Ma már szabadon tudsz válogatni olyan cégek közül is, akikkel semmilyen kapcsolatod nincs. Persze bármelyiket felhívhatod és személyes benyomások alapján dönthetsz. A világháló elterjedése igazi piaci versenyt eredményezett, teljesen átrendezte az erőviszonyokat, már nincsen cégeknek “territóriumuk”, hanem józan határok között szinte bárhonnan érdemes megküzdeni az ügyfelekért.

Noha mindennapi életünket behálózza az internet, a mai napig nagyon komoly ereje van a személyes ajánlásnak. De mi van, ha nincs olyan közeli ismerősöd, akinek éles tapasztalata lenne bármelyik potenciális céggel kapcsolatban?

Mi alapján döntesz?

A legtöbben persze, hogy az ár és a személyes szimpátia alapján. Esetleg a szakmaiságot is figyelembe veszed. (Egyébként a szakmaiságot nem szakemberként hogyan tudod megítélni?) De mivel nincs valós tapasztalatokon alapuló értékelés az adott cégről a kezedben, ne felejtsd el, hogy amilyen benyomások kialakultak benned, az mind-mind általában a marketingen és a kapcsolattartód kommunikációs képességei alapján alakulnak ki.

Vagyis nem biztos, hogy helyesek a benyomásaid!

A legveszélyesebb, amikor ilyen mondatok csengenek a füledben belülről: “Én jó emberismerő vagyok!” vagy “Engem nem lehet olyan könnyen megvezetni!”. Ezek a legveszélyesebbek. Minél inkább bemeséled ezt Magadnak, annál könnyebb átverni!

Wermer András szavai jutnak eszembe: “Minden csaló karizmatikus ember, másként nem lehetne csaló.” Vagyis óvakodj attól, hogy kizárólag emberi benyomások alapján dönts.

Hívd segítségül az internetet!

Nézzük hogyan lehet lecsekkolni egy céget az interneten. (Ezt teszik egyébként sokan tudatosan vagy ösztönösen a Te cégeddel kapcsolatban is a potenciális ügyfeleid!)

Van-e honlapja a cégnek?

A mai világban, ha egy cégnek nincs honlapja, az rendkívül gyanús. Ennyit sem áldoz a leinformálhatóságra? Induljunk ki abból hogy az a minimum, hogy a vállalkozás rendelkezzen egy alapszintű honlappal, ahol korrektül szerepelnek a cég adatai, szolgáltatásai, elérhetőségei. (Marketing szempontból ez még nagyon kevés.)

Vállalja-e a nevét és arcát a cég vezetője?

Az a cégvezető vagy tulajdonos, aki az arcát adja ahhoz, amit csinál, máris sokkal őszintébbnek tűnik. Azt érezteti, hogy nincs takargatnivalója, mindenki számára kiteszi magát a kirakatba, mert nem kell attól tartania, hogy személyes támadások érik nem megfelelő szolgáltatásaik miatt.

Vannak-e referenciái?

A személyes ajánlások nagyon fontosak, még akkor is, ha olyan emberektől olvashatók, akiket nem ismerünk. A közösségi média korában semmiből nem tart megkeresni egyik-másik vélemény nyilvánítót és direktben kikérdezni az adott cégről.

Jelen van-e a közösségi médiában? Van-e mögötte valós közösség?

A közösségi média jelenlétet nem lehet 100%-ban moderálni. Akár egy céges blogról van szó, akár Facebook üzleti oldalról, a hozzászólások mennyiségéből és minőségéből következtethetünk, hogy van-e közösség az adott vállalkozás mögött és kb. hogyan viszonyulnak a céghez. Csipkelődnek, beszólogatnak? Vagy elismerően szólnak róluk? Esetleg egy konstruktív, segítőkész közösség alakult ki körülöttük, ami már túlmutat a cég napi ügyein és magasabb szintű beszélgetések folynak?

Ha egy cégről sem referenciát nem találsz, sem a közösségi médiában nincsenek jelen és nem is találsz róluk még fórumokon sem információt, akkor legyen gyanús, hogy:

Láthatóan költ-e marketingre?

Az a cég, amelyiknek a reklámjaival időnként találkozol, a honlapján is látható, hogy rendezett, van benne munka, stabilabb, megbízhatóbb, biztonságosabb benyomást kelt. Csak nem azért költenek marketingre, hogy minél több elégedetlen vevőt szerezzenek…

Illetve megfigyeltem, hogy azok a cégek, akik tudatos marketinget folytatnak, és költenek is erre, azok sokkal jobban ügyelnek a jó hírnevükre. Nem azért fektetnek a marketingjükbe százezreket, milliókat, hogy aztán apró banánhéjakon elcsússzanak és negatív vélemények terjedjenek róluk.

Annak a cégnek a turpisságai nem is kapnak akkora publicitást, amelyiket nem lehet megtalálni, csendben van rejtőzködő üzemmódban és egyébként nem is hirdeti magát.

Nincs-e felszámolás alatt és milyen céges múlttal rendelkezik?

Aztán vannak a cégadatbázisok, amelyekben korábbi évek számviteli adatai szerepelnek cégekről, illetve látható, hogy felszámolás  vagy egyéb jogi eljárás alatt állnak-e. Mennyire vannak eladósodva, növekszik-e vagy csökken-e az árbevételük? Még arra is lehet következtetni a számokból, hogy mennyire tisztességesen adóznak és valójában kik állnak a cég mögött, kik az ügyvezetői, tulajdonosai. Az sem utolsó szempont, hogy milyen régi a cég. Bár sok induló vállalkozás is lehet nagyon lelkes és tisztességes!

Konklúzió

Félreértés ne essék, nem állítom, hogy az a cég, amely a fenti szempontoknak nem felel meg, egyértelműen tróger. Biztos nagyon sok rendes vállalkozás van közöttük is. De mégis egyre inkább kockázatnak érzem vásárlói szemszögből (és marketing szempontból is erőtlen vagy), ha nem használod ki bizalomépítésre az online lehetőségeket.

Amikor az ügyfél oldalon vagy, akkor Te mi alapján döntesz? Nyúltál már mellé? (Szedjük össze és okuljunk belőle mindannyian!)