Melyik a kakukktojás?

Mostanában volt “szerencsém” több ízben is rossz céggel együtt dolgoznom, mind magánemberként és mind a munkám során is. Ezeket a cégeket én választottam, de utólag rájöttem, hogy rosszul döntöttem. Azóta levontam a tanulságot. Most egy kicsit levetem a marketinges zakómat és felveszem a hétköznapi ember kabátját és megpróbálom kielemezni, hogy mely ponton kellett volna gyanút fognom. Néha “jó” átülni a másik oldalra, és kritikusan szemlélni a dolgokat, hogy abból tanulj és cégvezetőként, marketingesként felhasználd saját üzleted építéséhez.

Ez a blogbejegyzés mindenféle iparágról szólhat, de talán távolodjunk el egy kicsit az internetes szolgáltatásoktól és gondolkodjunk hagyományos termékekben, szolgáltatásokban is.

Hogyan találtál régen kőművest?

A lakóhelyed közelében élő kőművesek közül valamelyiket biztosan ismerted, vagy valamelyik közeli rokonod, barátod személyes ajánlása alapján eljutottál egyhez és megbízva a referenciákban, felfogadtad a feladatra.

Nem is nagyon volt és lehetett kapcsolatod távolabbi mesteremberekhez, mert nem volt erre kiépítve semmilyen információs rendszer.

Aztán jött az internet

Ma már szabadon tudsz válogatni olyan cégek közül is, akikkel semmilyen kapcsolatod nincs. Persze bármelyiket felhívhatod és személyes benyomások alapján dönthetsz. A világháló elterjedése igazi piaci versenyt eredményezett, teljesen átrendezte az erőviszonyokat, már nincsen cégeknek “territóriumuk”, hanem józan határok között szinte bárhonnan érdemes megküzdeni az ügyfelekért.

Noha mindennapi életünket behálózza az internet, a mai napig nagyon komoly ereje van a személyes ajánlásnak. De mi van, ha nincs olyan közeli ismerősöd, akinek éles tapasztalata lenne bármelyik potenciális céggel kapcsolatban?

Mi alapján döntesz?

A legtöbben persze, hogy az ár és a személyes szimpátia alapján. Esetleg a szakmaiságot is figyelembe veszed. (Egyébként a szakmaiságot nem szakemberként hogyan tudod megítélni?) De mivel nincs valós tapasztalatokon alapuló értékelés az adott cégről a kezedben, ne felejtsd el, hogy amilyen benyomások kialakultak benned, az mind-mind általában a marketingen és a kapcsolattartód kommunikációs képességei alapján alakulnak ki.

Vagyis nem biztos, hogy helyesek a benyomásaid!

A legveszélyesebb, amikor ilyen mondatok csengenek a füledben belülről: “Én jó emberismerő vagyok!” vagy “Engem nem lehet olyan könnyen megvezetni!”. Ezek a legveszélyesebbek. Minél inkább bemeséled ezt Magadnak, annál könnyebb átverni!

Wermer András szavai jutnak eszembe: “Minden csaló karizmatikus ember, másként nem lehetne csaló.” Vagyis óvakodj attól, hogy kizárólag emberi benyomások alapján dönts.

Hívd segítségül az internetet!

Nézzük hogyan lehet lecsekkolni egy céget az interneten. (Ezt teszik egyébként sokan tudatosan vagy ösztönösen a Te cégeddel kapcsolatban is a potenciális ügyfeleid!)

Van-e honlapja a cégnek?

A mai világban, ha egy cégnek nincs honlapja, az rendkívül gyanús. Ennyit sem áldoz a leinformálhatóságra? Induljunk ki abból hogy az a minimum, hogy a vállalkozás rendelkezzen egy alapszintű honlappal, ahol korrektül szerepelnek a cég adatai, szolgáltatásai, elérhetőségei. (Marketing szempontból ez még nagyon kevés.)

Vállalja-e a nevét és arcát a cég vezetője?

Az a cégvezető vagy tulajdonos, aki az arcát adja ahhoz, amit csinál, máris sokkal őszintébbnek tűnik. Azt érezteti, hogy nincs takargatnivalója, mindenki számára kiteszi magát a kirakatba, mert nem kell attól tartania, hogy személyes támadások érik nem megfelelő szolgáltatásaik miatt.

Vannak-e referenciái?

A személyes ajánlások nagyon fontosak, még akkor is, ha olyan emberektől olvashatók, akiket nem ismerünk. A közösségi média korában semmiből nem tart megkeresni egyik-másik vélemény nyilvánítót és direktben kikérdezni az adott cégről.

Jelen van-e a közösségi médiában? Van-e mögötte valós közösség?

A közösségi média jelenlétet nem lehet 100%-ban moderálni. Akár egy céges blogról van szó, akár Facebook üzleti oldalról, a hozzászólások mennyiségéből és minőségéből következtethetünk, hogy van-e közösség az adott vállalkozás mögött és kb. hogyan viszonyulnak a céghez. Csipkelődnek, beszólogatnak? Vagy elismerően szólnak róluk? Esetleg egy konstruktív, segítőkész közösség alakult ki körülöttük, ami már túlmutat a cég napi ügyein és magasabb szintű beszélgetések folynak?

Ha egy cégről sem referenciát nem találsz, sem a közösségi médiában nincsenek jelen és nem is találsz róluk még fórumokon sem információt, akkor legyen gyanús, hogy:

  • a cég tudatosan bujkál ezek elől a csatornák elől;
  • nagyon friss a cég és még nincs róla kialakult vélemény;
  • a tulajdonos 1-2 évente bedönti a cégét és mindig új cégnév alatt folytatja (láttam ilyet).

Láthatóan költ-e marketingre?

Az a cég, amelyiknek a reklámjaival időnként találkozol, a honlapján is látható, hogy rendezett, van benne munka, stabilabb, megbízhatóbb, biztonságosabb benyomást kelt. Csak nem azért költenek marketingre, hogy minél több elégedetlen vevőt szerezzenek…

Illetve megfigyeltem, hogy azok a cégek, akik tudatos marketinget folytatnak, és költenek is erre, azok sokkal jobban ügyelnek a jó hírnevükre. Nem azért fektetnek a marketingjükbe százezreket, milliókat, hogy aztán apró banánhéjakon elcsússzanak és negatív vélemények terjedjenek róluk.

Annak a cégnek a turpisságai nem is kapnak akkora publicitást, amelyiket nem lehet megtalálni, csendben van rejtőzködő üzemmódban és egyébként nem is hirdeti magát.

Nincs-e felszámolás alatt és milyen céges múlttal rendelkezik?

Aztán vannak a cégadatbázisok, amelyekben korábbi évek számviteli adatai szerepelnek cégekről, illetve látható, hogy felszámolás  vagy egyéb jogi eljárás alatt állnak-e. Mennyire vannak eladósodva, növekszik-e vagy csökken-e az árbevételük? Még arra is lehet következtetni a számokból, hogy mennyire tisztességesen adóznak és valójában kik állnak a cég mögött, kik az ügyvezetői, tulajdonosai. Az sem utolsó szempont, hogy milyen régi a cég. Bár sok induló vállalkozás is lehet nagyon lelkes és tisztességes!

Konklúzió

Félreértés ne essék, nem állítom, hogy az a cég, amely a fenti szempontoknak nem felel meg, egyértelműen tróger. Biztos nagyon sok rendes vállalkozás van közöttük is. De mégis egyre inkább kockázatnak érzem vásárlói szemszögből (és marketing szempontból is erőtlen vagy), ha nem használod ki bizalomépítésre az online lehetőségeket.

Amikor az ügyfél oldalon vagy, akkor Te mi alapján döntesz? Nyúltál már mellé? (Szedjük össze és okuljunk belőle mindannyian!)

Comments

  1. Kinga szerint:

    Ugyanez fordítva is érdekes kérdés: ki a megbízható ügyfél? Mik azok a jelek, amelyek esetén nemet kell mondani, amiből látod, hogy nem lesz elégedett és/vagy nem fog fizetni.

  2. Sok kisbolt van, aminek nincs weboldala. Én sose feltételeznék rosszat arról, aki nincs interneten. Sőt az se érdekel, ha friss vállalkozó. Én csak garanciát kérek, hogy minden úgy legyen, ahogy akartam. Ha kell olyan szerződést kérek, ahol egy személy személyesen vállal felelőséget, ha kell a károk megtérítését is vállalja.
    Én befektetőként voltam átverve. És magánemberek is átvertek. Mindkét esetben pénzem bánta.
    A szerződés megfogalmazására és a kivitelezési tervre nagyon oda kell figyelni.

    • Most nem feltétlenül kisboltokról van szó. (Persze nem hátrány, ha egy sarki kisboltnak van weboldala, szerintem nem kell ecsetelnem az előnyöket.) Nem is az a gond, ha 2 száraz kiflivel átráznak.

      Inkább gondolj nagyobb összegű termékekre vagy szolgáltatásokra. Pl. lakásfelújítás, bútor készítés, nyaralás, vendéglátás stb…

      Akinek cége van, nem szokott személyes garanciát adni (jogi értelemben), mert pont azért van a cége, hogy bizonyos szintig az álljon helyt.

      Egy jó szerződéssel lehet tompítani a kockázatokon, de akinek volt már peres ügye, tudja, hogy ugyanazt a mondatot is lehet többféleképpen értelmezni és az adott bíróságon is múlik, hogy melyik félnek adnak igazat.

      Ha már a szerződés pontjait kell bogarászni bármelyik félnek, akkor már gáz van.

      • Csak tudod az nem garancia, hogy a cég vállalja a garanciát, lásd a bedőléseket is. Ha egy céget megbízók a házépítéssel, akkor tuti hogy nem a céget fogom szidni és felelősségre vonni, ha valamit elszúr, hanem a cég tulajdonosát, aki teljes felelősséggel tartozik a munkája után, bárkivel is végeztesse el. Nehogy már azzal takarózzon, hogy “de hát a cégem nem végezte el a munkát”. Mindez azért történhet, mert nem figyelt oda rendesen.
        Igen, egy nagy cégre lehet felelősséget hárítani, az majd minden kártérítést elbír, ha jó bevétele van. De ha arról van szó, hogy nem nagy a cég és simán tud új céget bejegyeztetni a másik megszüntetése mellett, az nekem nem garancia. Ott legyen a tulajdonos a felelős.
        Ugyanez van a tanácsadókkal, hogy nem vállal felelősséget. Viszont ha pont az ő tanácsa miatt lesz igen nagy vesztesége az ügyfelének, ki téríti meg neki a kárt?
        Egy szintig lehet a cégre hárítani a felelősséget, de van amikor már nem. Ez mindig azon múlik, hogy mennyire képes a cég garanciát vállalni. Az a cég, amelyiknek meg üres a kasszája, az tuti nem tudja megtéríteni a károkat.
        Igazából nem is kéne kártérítésről beszélni, ha elvégezné rendesen a munkáját az, aki elvállalta.

        • “Igazából nem is kéne kártérítésről beszélni, ha elvégezné rendesen a munkáját az, aki elvállalta.”

          Ezzel mélységesen egyetértek.

          Viszont jogilag egy cég ügyvezetője, tulajdonosa, alkalmazottja, mindig elbújhat a cége mögé (egyes büntetőjogi esetek kivételével), és ezt sokan meg is teszik. Ha baj van, döntik a céget és csinálnak egy újat…

    • Des szerint:

      A szerzödes is teljesen mindegy. Talalkoztam mar több szerzödessel, amiböl semmi nem valosult meg. Ma mar nincs mindig az adott szonak hitele, de az irasosnak sem.
      En fontosnak itelem a hozzaallasat a masik felnek. Ha a boltos nem ugy all hozzam, akkor mar ha utanam dobja is az arujat, nem fogom megvenni, es vissza sem terek.
      Egyebkent pedig azt tartom, ha valaki megiger valamit, tartsa is be – szoban vagy irasban, ez mar reszletkerdes. Ha nem tartja be, elasta magat nalam…

  3. Anyám vendéglátó. Mi előre kérjük a pénzt, így nem élnek vissza. Amelyikkel pedig az internetes foglalás után nem tudunk kapcsolatba lépni a foglalt időpontig, az biztosan nem jön. Aki elsőre sem jön, pedig minden meg volt beszélve, azt már legközelebb sem gondoljuk megbízhatónak.

  4. Kinga. Ha sok ügyfél nem fizet, mindig kérj előleget. Ha kevés ember nem fizet és nem nagy pénzről van szó, akkor azt kell mondani, hogy legközelebb előre kéred a pénzt a jelenlegi tartozással.
    Az előleg lehet teljes összeg vagy pedig pont annyi, amennyi fedezi a költségeket.
    Házépítésnél szoktak még olyat csinálni, hogy mondjuk kérnek ennyit és ebből a ház alapja meglesz a munkabérrel együtt. Aztán megint ennyit és a falak is állnak. Megegyezés kérdése, de ilyesmi megoldható szinte bármilyen iparban.

    • Kinga szerint:

      Igen, néhány év alatt eljutottunk mi is ide. Aki első projekt esetén nem hajlandó előleget fizetni, az nem is vehető komolyan. Másképp: ha kifizeti az előleget, akkor tuti, hogy végig kitart, és oda is teszi magát (pl. website-ot fejleszteni szerintem nem is lehet másképp), így biztos, hogy elégedett lesz. De ez már tényleg egy másik bejegyzés témája :)

  5. Igen.
    Valóban érdemes szétnézni neten, a sorok között is olvasni.
    Egy “melldöngető cég” harsogja, hogy 15cm hőszigetelést alkalmaz
    Ilyen Társaság nincs hazánkban másik.
    Csak azt lefelejti, hogy nem a szerkezete tartalmazza, hanem ez egy külső ragasztmány. Ha külső, akkor viszont az elvileg lehet bármilyen vastag akár tégla az a fal, akár egy szendvics fal azaz ez nem érdem.

    – a sorok között:
    ugyan ez a Cég nem tünteti fel az alaprajzokon a főfal vastagságot. Kivonom a kül és belméretet. Kiderül azonnal az csak szerkezetestől a szigeteléssel együtt is mindössze 12cm(?!)…

    – 2002-ig mi 10cm-t, 2006-ig 16-ut és 2008-tól 20cm szigetelés alkalmazunk, de az nem egy külső járulékos szigetelés, az benne van a szendvics szerkezetbe és ugye az mintha kicsit több lenne, mint a valótlanul ismételgetett 15cm.

  6. Ugyancsak építőiparos a dolog:
    szinte minden kisebb-nagyobb építő szájt, de nagyobb része azzal dicsekszik, hogy az ő rendszere 2-szer jobb a 38-as téglafalnál.

    Hááát…
    A 38-as tudása az mindössze 1,37-es.

    Az előírás vagy tízen éve már 0,45, de nem is csak a falra vonatkozik, hanem a benne lévő összes mindenre, az egész határoló szerkezetre (ablakok, ajtók, áthidalók, gerendák, koszorúk, résveszteségek stb… 1m2-ére)…
    Talán akkor lenne igaz egy kicsit a kezdeti dicsekvés , ha úgy szólna , a mi falunk 4,5-5-ször jobb a 38-asnál.

  7. Egy kivételével mind igaz amit mondtok szerintem. Nekem ez az egy kivétel a közösségi média. Mostanában több ismerősöm is havonta 1-2-szer facebookozik csak már. Én is így vagyok vele. Eszi az időt és szinte semmit sem ad. A többi dolog meg a körmére ég az embernek.
    Nekem tetszik, hogy mennyire tetten érhető Márton foglalkozása :-)

  8. Árpád szerint:

    Ha én csaló lennék, tisztában volnék ezekkel a kockázatokkal.
    Lenne impozáns, de visszafogott weboldalam (esetleg karbantartott facebook oldalam is) nem lennék felszámolás alatt, és költenék időnként némi pénzt marketingre is.

  9. Én egy személyes találkozónál a következőkre figyelek:

    1. Pontos-e az illető? A megbízható ember is késhet, de ő általában szól, hogy késni fog. És a megbízható emberek általában nem késnek…:-)
    2. Mennyire rendezett a környezete/a külseje? Egy megbízható szakember ad a megjelenésére és a külsejére. Nem feltétlenül puccos, de tiszta és rendezett.
    3. Hogyan kommunikál? A szélhámos öntudatlanul is próbál bizalomgerjesztő vagy megnyugtató lenni. A megbízható szolgáltató nem túl bratyizós, de udvarias, kedves és korrekt. Nem megnyugtatni akar, hanem informálni. Akkor is, ha a kért információ nem erősíti a pozícióját.

    Ha mind a három pipa, akkor az az ember rendben van. Ha viszont jön a magyarázkodás, a dicsekvés, a vakítás, hogy mekkora májerek vagyunk, a nyugtatás, hogy minden nagyon frankó lesz, a gyakori “megmondom őszintén” – na ilyenkor én bezárok, mint a Postabank.

    Bocs, ha túl hosszú voltam…:-)

  10. Igaza van mindazoknak, akik a személyes találkozóban és a megbeszélésben hisznek – én is így vagyok vele – aki nem néz a szemembe, keresztbefonja a karját, tódít, rezeg, stb. az már gyanús. De mi van azokkal, akik a neten győzködnek? Mert egy szép weboldala sablonból, őszintén szólva bárkinek lehet egy nap alatt. Meggyőző szövegelés is…
    Én azt szoktam tenni, hogy az emberre és a telefonszámára, meg a címére is, szóval bármire, amit konkrétan lehet tudni róla – rákeresek a Googlén. Minden adatra, akár külön-külön is. És nem is a friss adatok érdekelnek, gyakran a találati sor 3.4. oldalán jönnek fel dolgok, vagy az archív adatok között. Így volt már olyan eset, hogy az illető telefonszáma és címe pontosan szerepelt egy 3 évvel ezelőtti vitás ügy kapcsán, eljárás is folyt ellene egy másik településen.

    • Hát igen, a neten semmi nem marad titokban… Viszont ha már online marketingről beszélgetünk, azért lehet online eszközökkel is bizalmat építeni és a személyes kontaktust részben helyettesíteni.

      De persze vannak olyan szolgáltatások, ahol elengedhetetlen a személyes találkozó.

      • Igen, az online marketingnek többek között ez is a dolga, hogy arc nélkül is bizalmat építsen. erről jut eszembe, a fotó. mindig azt szoktam mondani, hogy legyen, vállaljuk fel az arcunkat a tevékenységhez, sőt ha lehet éles, világos és nem túl régi képet használjanak a weboldalon.

    • Des szerint:

      Szemembe nezve is tud egy gyakorlott csalo a legtutibbkent bemutatkozni.
      Nalam egy weblapon ha csak telefonszam, vagy mailes elerhetöseg van, es nincs fent cegnev, cim es adoszam – ejtem. Következö lepes az ecegjegyzek – tartalmaz nehany hasznos infot.

    • Nem hiszem, hogy éppen az internetes világban annyira fontos lenne a személyes találkozó. Egyszerűen nincs rá idő.
      Talán nem ismeri mindenki az Automattic céget. A világ különböző pontjain élnek, 95%-ban az otthonukból dolgoznak, évente egyszer találkoznak valamelyik világvárosban két hétre workshopozni. Ők fejlesztik a WordPress-t.
      Nekünk mivel nincs repi irodánk, így marad a Skype videóval, de sokszor az sem szükséges az ügyfeleinkek, telefon, email általában elég az egyeztetésekhez.

  11. Ha vásárolsz a neten:
    – Legyen az oldalán cégnév, székhely, cégjegyzékszám, telefon. Számos műszaki “üzlet” csak egy mobilszámot tüntet fel.
    – Legyen boltja, ahol személyesen átveheted (vásárás előtt leellenőrizheted) a terméket
    – Gyártói garanciával bírjon a termék (már ahol lehetséges)! A “mi garancialevelünk” nem jó!

    Ha eladsz a neten:
    – Mindíg hívd fel a megrendelőt! Egyrészt, mert növelni tudod az értékesítést, valamint a céged reputációját, másrészt mert így hamar kiderül, hogy kamu-e.
    Nálunk kb. minden tizedig netes számítógép rendelés kamu. Valódi név és cím, de az illető nem tud semmit a rendelésről.
    – Kérj előleget, vagy erőreutalást.
    (- Lehetőleg te vidd ki, ne a UPS. Így van még egy köröd az értékesítésre.)

    Ha építkezel:
    Úgyis meg fognak etetni. ha nem az anyagon, akkor a munkán. Sokan ott rontjuk el, hogy a szívünkre hallgatunk. például:
    ” Drágább az a festő, de amikor átadta a névjegyét megmutatta a két pici gyereke fotóját. Családos ember, jobban megérdemli a pénzem”

    Egyébként a látszat sokszor csal. Életem legfinomabb sült kolbászait egy lepukkant, koszos “üvegtigrisben” ettem az illatos út (gettó) sarkán. Sosem volt tőlük bajom. Bezzeg a jónevű gyorskajáldák…

    • Des szerint:

      Szuper tanacsok! Elismeresem!
      Az atveresek kividesere ajanlott az elözetes tajekozodas: pl. valami nagyobb dologban mint pl az epitkezes – fogalmam sincs a dolgokrol -, akkor nekiallok, kikeresem a megfelelö lehetseges epittetöket, körbekerdezem az elsöt. S mar ott az ö elmondasai alapjan figyelek rettenetesen, közben elkepzelem, amiket mond. Aztan felmerülnek bennem a kerdesek a temaval kapcsolatban – ha a beszelgetesünk közben, akkor utanakerdezek ezeknek. Ha utolag, akkor akkor a masodiknal mar felhasznalom az elsönek az elmondasait, mintha en azt mar mind tudnam. A masodik kiegesziti az en “elsötöl szerzett tudasomat”, ott ujbol felmerülnek a kerdesek. Ha igy vegigkerdezünk 4-5 ceget, megtudunk egy csomo mindent az adott dologrol, az egyiknel hallottakat szembe lehet allitani a masik elmondasaival. Persze mindegyik azt fogja mondani, a masik total hülye a dologhoz, nem ert hozza. Ezeket a dolgokat lehet a neten kimazsolazni, s eldönteni kinek is lehet igaza. Aztan aki nem sertödik meg, ha a masodik telefonhivasunk alkalmaval az ö dolgaival szembeallitottuk, azzal erdemes leülni targyalni is….
      Innentöl fogva sokkal tajekozottabbak leszünk egy-egy dologban, nehezebb lesz bennünket atverni is…

  12. Szerintem ez egy kicsit fából vaskarika. Jó a cikk, és ha az internetes marketing szempontjából nézzük, akkor tényleg azt kell csinálni, amit leírtatok.
    De hogy akár vállalkozóként, akár magánemberként az alapján válasszak céget, hogy milyen honlapja van és mennyit reklámoz? Szerintem ez ugyanaz, mint az emberismeret, hiszen a net és a bitek még többet elbírnak, mint az ember bőre, egy csalónak semmibe sem kerül összehazudni hetet-havat a honlapján, megrendelni aztán nem kifizetni egy csili-vili honlapot és azzal villogni.
    Én pl. ha lehet biztosan nem hívok olyan vízvezetékszerelőt, aki rendszeresen költ a marketingre és hetente bedobálja a szórólapját a postaládámba. Lehet, hogy rendes ember, de sokszorosan leszámlázza nekem a marketing költségeit.
    Ezzel szemben az a szerelő, aki a házamat csinálta talán fent sincs a neten, talán azt sem tudja mi az :) , az arcát meg biztos nem tenné ki egy fényképpel, mert egyszerűen nem az a típus. De amikor az átadás után egy héttel valami problémám volt, akkor egy telefonra 200 km-t utazott, azonnal orvosolta a hibát és nem pénzt, hanem elnézést kért, hogy nem volt tökéletes, amit csinált. Szóval akármilyen honlapja lenne vagy nem lenne, akármennyit költene vagy nem költene marketingre én akkor is vele dolgoztatnék legközelebb is.

    • Írtam is, hogy vannak kivételek mindkét oldalon, de azokat a tényezőket próbáltuk összeszedni, amik a kockázatát csökkentik annak, hogy egy kevésbé megbízható szakival / céggel kerülj össze.

      Azzal nem feltétlenül értek egyet, hogy aki sokat reklámoz, az drága. Ha valakinek sok a megbízása, megrendelése, akkor sokkal gazdaságosabban is össze tudja szervezni a folyamatait és lehet, hogy pont a méretgazdaságosság miatt tudja kedvezőbb áron adni a termékeit, szolgáltatásait. De persze erre is vannak kivételek. :-)

  13. Számomra a legelső kritérium, hogy ha van is weboldala, akkor az elsődleges, saját domain-e vagy sem. Annál nincs pitiánerebb, ha egy cégnek akarmi.uw.hu a címe, vagy bármilyen másik ingyenes domain. Akinek nem költ évente párezer forintot egy saját címre, az elég gyanús. Ugyanilyen az email cím is. Egy pl freewebes mailcím, az elég komolytalan.
    A másik jelenség, amikor egy weboldalon látszik, hogy nagyon fapados a dolog. Animált gifek 1995-ből, meg html frame-ek.
    Szóval pl nekem a weboldal kinézete nagyon fontos. A többi csak utána jön. :0)

    • Nem is tudom Mátyás, igazad van-e.
      …extra.hu-. honlapunk volt 2010-ig.
      A lap nézettsége meg 140.000-es/év és az érdeklődés középpontjában állt. Nem volt olyan éjszaki óra, hajnali vagy karácsonyi – Újévi óra, hogy legalább 16-25-en ne lettek volna rajta.
      – Ma is sajnálom, hogy nem maradtunk és “saját dominó házak, illetve extramobilhazak.hu domain” lett, mert a harmadik év után is alig érjük/közelítjük a korábbi frenetikus szintet. Egy irányító oldallal ma is megvan, 3 után még mindig keresnek ott bennünket. Mi eddig sehol sem hirdettünk külön.

      Én inkább azt mondanám, hogy a kábítást, a dezinformációkat kell elsősorban nélkülözni a “domain tulajdon joga” talán nem annyira fontos

      • Én a magam részéről nagyon érzékeny vagyok erre. A subdomaineknek kétség kívül meg van az az előnye, hogy a google-nél és más keresőkben magasan vannak. Mindazonáltal, ha meglátok egy ilyen oldalt, azonnal az jut eszembe, hogy basszus, ezek nem költenek évi 3000 forintot egy saját domain-re?!? Nyilván a Ti esetetekben nem erről volt szó, de a maradék egymillió-billó esetben igen. Ez olyan, mintha egy ismerősöd csak megcsörgeti a mobilodat, de kinyom mielőtt felvennéd, mert nincs 20 forintja rá, hogy beszéljen Veled.

        • Lehetséges.
          Az extrás honlapunk vagy 12-15 kereső szóra az első 1-6 között volt évekig, mert arra és azokat oda optimalizáltuk.
          -Maga az exta ezekben a kereső-szavakban a fasorba sem, az valahol a 260-360 után jelentkezett.
          Ebből én azt szűrtem le, hogy nem maga az extra a húzó erő, hanem amit mi produkálunk.
          De amit mondasz, van benne valami.

          • Ez már inkább SEO technikai kérdés, de akkor miért volt látogatottabb az extrás oldalatok, mint a saját domain-es?

            • Nem tudom és nem is értem.
              Kezdetben semmit sem változtattunk, csak a külső hivatkozásokat módosítottuk, minden más maradt egy félévig.
              Azóta “vért izzadunk” és ott tartunk ahol.
              kb. 2 hónapja értük el ismét 200.000 látogatottságot, de nem 1 év alatt hanem 2009. márciusától és ez igen messze van még az extrás szinttől. Ha így nézem talán a fele.

        • Egyébként csak a rend kedvéért, nem háromezer a fre domain és a másik közötti, mert ezt még azért megfejeli 10-20eFt/év tárhely költség is.

    • Engem igazán nem érdekel, hogy subdomain, még maga a weboldal kinézete sem. Csak legyen jól használható, minden szükséges információ, illetve szükséges információ kéréséhez lehetőség elérhetőséggel vagy űrlappal. Engem kizárólag a termék vagy a szolgáltatás érdekel, a weboldal kinézetével nem tudok mit kezdeni. :)
      A gif meg miért lenne rossz? Minőségi logókat is készítenek gif-ben, főleg ha mozgás vagy szövegek váltakozása is van benne. Photoscape programmal meg tudtam jól oldani, Adobe Photoshop meg túl bonyolult ahhoz, hogy rájöjjek a dolgokra. :-)
      A html nyelv is tökéletesen jó. Szerintem aki jól tudja használni, az jó weboldalt tud vele csinálni. Egy vásárló sem néz bele a forráskódba, megoldásnak meg sok html kód is jó.
      Email cím nem baj ha gmail-es. Olyan jó ez a Google szolgáltatás, hogy teljesen érthető, ha ezt használják. Főleg ha subdomaint használ, akkor csak erre tud támaszkodni. Sokkal jobb, mint a valami@atw.hu.
      A domain, a hozzátartozó email cím megbízhatóságot csak részben sugározhat. Mert a turo-rudit-szallitunk.com mögött bárki állhat. Ennél talán jobb a cégnév vagy a felelősséget vállaló személy név neve domain, hiszen ilyenkor már márkáról, brandről beszélünk, aminek neve és rossz vagy jó hírneve lesz. Minimum legyen ott a weboldalon az, hogy kik állnak az oldal mögött.

      • Sarkosan fogalmaztál János, de én is így gondolom.

        Nekünk is Google fiókunk személyneves, sajnos rákényszerülünk.
        Sokszor értelmetlenül és gyakran SPAM-ba rakja a Google-s email címre visszaküldött válaszunkat, (válaszról van szó, nem reklám levélről), mert ugye mi válaszolunk még akkor is ha nem tudunk segíteni haha…
        Titkos másolatként ezeket átfuttatjuk, ha nálunk nem kerül SPAM-ba remélhetőleg az érdeklődőnél sem.
        A másik, hogy így a levelezésről van egy “biztonsági” amit elérek akár külföldről is :) …

  14. Azért egy dologról ne feledkezzünk meg. Mi most itt a csomagolás alapján próbálunk a tartalomra következtetni. És vannak szép számmal, akik különböző okokból kifolyólag, de sz…nak a csomagolásra, viszont vérprofik. Náluk sokkal többen vannak ellenben azok, akik csomagolóművésszé képezték magukat, mert a tartalom alapvetően gyenge. Aztán ott vannak azok a vállalkozók, akik pocsék vállalkozók, de kiváló szakemberek. És ott vannak azok is, akik rossz szakemberek, de dörzsölt vállalkozók. Így, ha mindent összeadunk, marad a személyes tapasztalat, meg a referencia. És a referenciánál is szűkítő tényező, hogy mennyire hasonlóak az igényeink, az elvárásaink. De azt gondolom, ezen a két tényezőn kívül gyakorlatilag minden manipulálható. És nézzünk szembe a kíméletlen ténnyel: szentnek kell lenni ahhoz, hogy a marketing ne váljon a manipuláció eszközévé.

    • Alapvetően egyetértek, de azt hozzátenném, hogy rövid távon lehet csak hasznot húzni az ügyeskedésből. Hosszú távon nem megy…

      • Bár igazad volna Márton.
        Ehhez lehet, hogy kell még egy-két évtized.
        Kezdem azt hinni, hogy a neten lévő cégek nagyobb része “fantom cég”. Egy-egy témában hosszútávra beszállítókat keresünk 1-3 havonta (alapanyag és szolgáltatás, pl. ajtó-ablakgyártók, vizes “cuccok”, különféle műgyanta ragasztók, építési fatermékek stb… ), hogy csak néhányat említsek.
        Kimegy 8-10 email és válasz nélkül marad “örökre” 7-8.

        Ez engem mindig sokkol és csak bámulok.
        Szinte valamennyi olyan, ami nem hiánycikk, ráadásul ugye válságos időket élünk(?), a megbízható partner az viszont igen/az mintha végleg eltűnt volna….

        • Talán itt lenne az ideje egy OMA baráti közösség “kikiáltásának” ahol a tagok a fentebb felsorolt megbízhatóságot, baráti hozzáállást (kell, hogy) garantálják egymás felé. Az informatikai eszközök szállítását, rendszerfelügyeletet az elvárásoknak megfelelően vállalom (NEM REKLÁMKÉNT ÍRTAM!)

        • Manipulációra egy jó idézetem, szerintem mindent elárul:
          “Ez a gond a manipulációval…hogy az emberek nem szeretik.”
          Forrás: CSI:Miami helyszínelők :-)
          Nem tudom mért nem reagálnak az ajánlatkéréses vagy kérdéssel teli levelekre, lehet hogy a cég feje nem ér rá. Vagy több cége van. Ilyenkor lehet rám számítani ügyfélszolgálatosként, csak szóljanak és komolyan beállok segíteni. :-)
          Másrészt ha egyszerre sok igény érkezik és nincs mindenre kapacitás, akkor érthető, ha későbbi levelekre nem válaszolnak. Nem valami etikus megválaszolatlanul hagyni levelet, mégis megtehetik sokan. Mint ahogy “távozás után reklamációt nem fogadunk el” dolgot is.

          • Amit felhoztam, az mind olyan, hogy még a mail megérkezése a gépre sincs nyugtázva. Ezért fogalmaztam úgy “fantom cégek”…

            És ezek egytől egyik magyar cégek.
            Ha egy multit szólítok meg akármilyen problémával, 1-3 nap és cseng a telefon. Lehet, hogy az félórás lesz, nem a multi búcsúzik mert sok a mobil díj, hanem én.

            Én nem túlzottan csodálkozom azon, hogy tele vagyunk külhoni cuccal, hogy az ország “ott tart , hogy sehol”…

            A multi válaszol, intézkedik, sajnos a magyar vagy nem is nyugtáz, nem is válaszol vagy inkorrekt a dolog.

            Kerülném a nyugati multit, de ezek miatt nem tehetem.

            Egy Kanuf Isulation , egy Henkel , egy Austrotherm egy JafHolz egy FinnForest “érdekes” módon azonnal reagál piszlicsáré dologra is és nem hetek múlva…

  15. Olyan cégnek, amely honlapja áttekinthetetlen, helyesírási hibákkal van tele és nem találom meg 15mp-en belül azt, amit keresek, eleve nem küldöm el el az árajánlatkérésem. Ha mindezek rendben vannak, bizalmat ébresztettek, akkor elvárom, hogy 1 napon belül választ kapjak legalább arra, hogy megkapták az ajánlatkérésem. Ha ez is hibádzik, akkor 3-4 nap múlva már hiába küld ajánlatot, nem érdekel.

  16. Adamko Feri szerint:

    Kicsit belenéztem a cikkbe ismét, és beleolvasgattam a bejegyzésekbe. Először a cikkről.

    “Van-e honlapja a cégnek”
    Azért függ ez attól is, hogy mekkora cégről van szó. Mondjuk Szerencsen, egy 2 fős fűtésszerelő bt.-nek nincs. Viszont marha jól dolgoznak. Ajánlja egy fél ismerős. Keresem a weblapot, és nincs. Már szóba se álljak vele? Ez így egy kicsit butaság.

    “Jelen van-e a közösségi médiában? Van-e mögötte valós közösség?”
    Az előbb említett cégnél a közösség nem fog írni a facebookra, hogy gyerekek, ménkű jó fűtésszerelőt találtam. Ennek az embernek 10-15 évenként kell egy fűtésszerelő. Jól megcsinálták neki, örül is, de inkább akkor írna ha rosszul dolgoztak volna neki. Szóval megint egy szempont ami, finoman szólva is fals lehet.

    “Vannak-e referenciái”
    Hogy is van ez a kezdő vállalkozókkal? Lányom munkát keresett egyetem után. Felvételi igény: “friss diplomást, szakmai gyakorlattal keresünk” Ugye viccesen hangzik?

    “Láthatóan költ-e marketingre?”
    A fent említett bt. NEM KÖLT MARKETINGRE! A marketing szó egy utálatos szó az iparosok között :-) Ezt a kitételt kifejezetten nevetségesnek tartom. Ha valaki sumákol, akkor erre biztosan költ.

    Ezért írtam egy régebbi hozzászólásomban, hogy Marci szakmája szeművegén keresztül nézi a világot, ami nem természetellenes, csak akkor ne generális tanácsokat adjon :-)

    persze olvastam én az utolsó bekezdést melyben Marci azt mondja, hogy ennek ellenére is lehet rendes cégeket találni. Azért a súlya 3 oldalnyi feltétel rendszer ismertetése után az 1 bekezdésnek nem ua.

    • Kedves Feri!

      Persze, hogy vannak kivételek… De ne arról beszéljünk, hogy lehet rejtőzködő üzemmódban ügyfeleket szerezni, illetve hogyan találjunk meg egy olyan szakit, aki jó, de sehol nem lehet utánanézni stb…

      Egy olyan szempontrendszert írtam le, ami már nekem többször bizonyított és néhány keserű tapasztalat miatt alakult ki az óvatosságom. A fenti, egyébként szigorú kritériumok kockázat csökkentő szempontok, de ezek sem 100%-osak.

      Ezzel pedig nem tudok mit kezdeni:
      “A fent említett bt. NEM KÖLT MARKETINGRE! A marketing szó egy utálatos szó az iparosok között :-)”

      Sajnos ezeknek a cégeknek meg vannak számlálva a napjaik… Mi azon dolgozunk, hogy a “2 fős fűtésszerelő bt.” is rájöjjön, hogy marketing nélkül a holnapi vacsora a szerencsejáték kategóriába tartozik…

      • Adamko Feri szerint:

        Én is azért olvasom cikkeiteket, a blogot mert egyetértek veletek sok dologban. Arról nem is beszélve, hogy mennyi sokat tanulok is. De ebben a cikkben nem arról volt szó, csak nagyon áttételesen, indirekten, hogy mennyire megéri egy kisvállalkozásnak ha marketinggel is foglalkozik.
        Teljesen igazad van abban, hogy az általam említett “nem költ marketingre” kis cégek eltűnnek.

  17. Húha…szép kis beszélgetés alakult itt ki.
    Elnézést, hogy most írok, de csak most van rá időm,
    és a blogotokat mindig el szoktam olvasni.
    Ez kötelező számomra…:)

    Akkor elmondanám az én véleményemet, ha nem baj.
    Szerintem fontos minden amit Mártonék felsoroltak az is amit a kommentekben írtak a hozzászólók, és minden jel lehet egy figyelmeztetés,
    de mégsem jelent igazából sokat.
    Sőt sokszor minél jobban néz ki egy honlap annál nagyobb az esélye,
    hogy mégis megy a levesbe, mert van egy olyan emberi tulajdonság és ez szinte mindenkire igaz, hogy irigység.
    És bár lehet, hogy minden feltételnek megfelel egy lap, mégis a gyengébbet válasszák sokszor egy szolgáltatásból.
    Az én lapom már évek óta fent van, nem egy erős kategória, tudnék sokkal jobbat is készíteni és tervben is van, de mégsem merek gyökeresen belenyúlni.
    Miért…? mert félek, hogy kevesebben találnak rám és talán megváltozik a helyezése is a találati listán. Továbbá, már így ismer mindenki.
    Nekem csak az e-mail címem és a telefonszámom található meg mindenhol, de mégis megbíznak bennem és csak, már a tényleges megrendelőnek a szerződésben írok egyéb adatokat. Ennek is meg van a helyénvaló oka a mai világban.
    A referenciáim sincsenek igazán feltüntetve, új fotók is készülőben vannak, és mégis a lehető legnagyobb cégek rendelnek legtöbbször promóciósan. Azt végül is nem tudom, hogy a lapom miatt-e, vagy mert már tíz év alatt elegen láttak már élőben azért, de szerintem a túlságosan részletes honlap sem jelenti azt, hogy az a cég vagy vállalkozás mennyire megbízható vagy korrekt.
    És abban is nagyon egyetértek, hogy aki nem becsületesen próbál boldogulni az előbb-utóbb úgy is ki fog selejteződni. Lehet neki bármilyen csúcskategóriás lapja lehet, hogy sokakat félre tud vezetni vele és sok áldozata lesz, de nem sokáig.

Szólj hozzá!

*