Nagy igazság: aki internetezik, képernyőt néz. Bármi, amit online szeretnél közvetíteni a látogatóidnak, azaz leendő ügyfeleidnek egy képernyőn keresztül jut el hozzájuk. Azonban képernyő rengeteg van: ezernyi márka, többfajta felbontás és színmélység, ezekhez több száz különböző verziójú szoftver és driver kapcsolódhat. A helyzetet tovább bonyolítják a különböző megjelenítési tulajdonságokkal rendelkező böngészők is, az pedig már csak hab a tortán, hogy a lassan okostelefonon és egyéb hordozható eszközökön internetezni olyan megszokottá válik, mint pár éve az SMS küldés volt.
Lehetőség vagy kötelesség?
A feladat tehát egyre nehezebbnek tűnik: egyre több mindenre szükséges optimalizálni az oldalakat, és ha ezt sikerül is megoldani, akkor is csak a megjelenítésről beszéltünk, a használhatóságról még egy szót se.
Márpedig a látogatók nem nézegetni akarják a weboldalakat, hanem használni. Információt, terméket, szolgáltatást keresni rajta, képeket vagy épp videókat nézni, vagy valamilyen más tartalmat fogyasztani. Azonban ami Számodra a legfontosabb lehet: a látogatók egy része vásárolni, megrendelni, ajánlatot kérni, feliratkozni szeretne.
A webergonómia, és a minden eszközön használható honlapok tervezése talán soha nem volt még annyira fontos, mint az elkövetkezendő időszakban lesz. Az okoskészülékek használata már nem csak a fiatal, innovatív célcsoportok privilégiuma, ezért komolyan kell ezt a kihívást is venni, és nem lehetőségként kell rá tekinteni, hanem sürgősen megoldandó feladatként.
A mobilkorszak tehát újabb lépésekre kényszerít Téged is: láthatóvá, és élvezhetővé kell varázsolnod a honlapod a legkülönfélébb mobileszközökön is. Ennek több módja is lehetséges:
- készíthetsz külön mobilverziót az oldaladhoz,
- fejleszthetsz saját alkalmazást a legnépszerűbb mobil operációs rendszerekhez,
- vagy élhetsz a reszponzív webdesign adta lehetőségekkel.
Mindegyik módszernek vannak előnyei és hátrányai, de most az utóbbiról ejtsünk pár szót részletesebben.
A reszponzív webdesign
A fogalom nem túl régi, és jellemzően a kisebb képernyővel és felbontással rendelkező mobileszközök térnyerése hívta életre. Azt jelenti, hogy a weboldalad különböző eszközökre és kijelző méretekre másképpen reagál. Azaz a honlapod sablonja automatikusan igazodik a kijelző felbontásához, és a weboldal ugyanúgy használható lesz kisméretű laptop kijelzőn, okostelefonokon, tablet eszközökön, és a PC-n egy böngészőben egyaránt.
Íme egy-két példa erre:
Látható, hogy a böngésző ablak méretének módosításával egyszerűen modellezhető, hogy miképpen néz ki a honlap szélesebb illetve keskenyebb verzióban. Azaz, ha nagy a felbontása a látogató monitorának, akkor a jobb oldalon lévő design jelenik meg, míg ha valaki mondjuk egy iPhone-ról nézi a weboldalt, akkor a mobilverziónak megfelelő bal oldali sablon lesz az alapértelmezett.
Az ilyenfajta weboldal alapvetően különböző stílusfájlokból épül fel. Ahogy csökken a megjelenítő ablak mérete, a honlap úgy képes kiválasztani az adott méretre optimalizált stílusfájlt. Ebben a stílusfájlban határozza meg a fejlesztő, hogy mi milyen méretben látszódjon a tartalom az adott eszközön. Nézz további példákat még itt!
Ezzel a megoldással gyakorlatilag több legyet üthetsz egy csapásra, hiszen egy új weblap (vagy legalábbis webdesign) mellett, az adott honlap mobil verzióját is létrehozod, ami megoldja azt a hamarosan tömegesen jelentkező igényt, hogy a honlapok használhatóak legyenek okostelefonokról is.
És ahogy fentebb írtuk ezt az igényt ki lehet elégíteni kifejezetten mobilra tervezett verziókkal, vagy akár egyedi alkalmazásokkal is, a reszponzív webdesign, még mindig az egyik legegyszerűbb megoldás a honlap mobilbaráttá tételének. És habár ebben is vannak szabályok és esetleges hátrányok is, ettől függetlenül, jó ha tudsz erről a lehetőségről. Ha most építesz épp új weboldalt, mindenképp ezek alapján ugorj neki!
Az OMA Webergonómia tudásanyagát átdolgoztuk és kibővítettük.
Olvass bele az OMA frissített Webergonómia tudásanyagába, és rendeld meg most kiemelt kedvezménnyel! MEGNÉZEM! |