Online Marketing Akadémia

Tartalommarketing = ne akarj eladni?

Manapság átalakulóban van az internetes kommunikáció. Az Internet hajnalán elegendő volt az, ha egy cégnek egyáltalán volt honlapja. Később, amikor egyre több vállalkozás lett jelen a Világhálón, egyre fontosabbá vált a jó értékesítési szöveg, ami képes volt eladni. Ma is nagyon fontos, de abban az esetben működnek ma is igazán eredményesen ezek a szövegek, ha már előzőleg az olvasóban kialakult egyfajta bizalom a kommunikátor irányában.

Nagyon nehéz elérni a látogatódban, hogy bízzon Benned, úgy hogy életében először találkozik Veled. Még ha talál is hasznos infókat honlapodon, nem biztos, hogy az első alkalommal már meg is vásárolja termékedet.

A felhasználók is fejlődnek, egyre dörzsöltebbek lesznek, egyre komolyabb fenntartással fogadják a reklámüzeneteket, amennyiben először hallanak a vállalkozásodról.

Mi a megoldás?

Mi az, ami segíthet megágyazni értékesítési célú üzenetednek? Az, hogy először ne akarj eladni. (Ez ellentétesnek tűnik bizonyos ősi ösztönökkel is!) Először ne reklámmal találkozzanak Tőled az érdeklődőid, hanem színtiszta önzetlen, értékes és lehetőleg érdekes tartalommal. Nyilván az a célod, hogy előbb utóbb eladj, de ezt az elején ne lehessen észrevenni. Sőt próbálj meg tényleg önzetlen lenni, magasabb rendű célokért dolgozni. Ez látszani fog a kommunikációdon és – kis túlzással – az eladások jönnek maguktól.

A tartalommarketing nem más, mint folyamatosan olyan értékes tartalmat sugározni, amely képes megfogni az emberek figyelmét és érdeklődését egy bizonyos téma iránt. Az így bevonzott érdeklődők úgy kapják meg az őket érdeklő információkat, hogy nem érzik, hogy fenntartással kellene kezelni a tartalom előállítóját, hiszen, az nem akar nekik semmit eladni. Így sokkal könnyebben kialakul a bizalom és a kötődés a kommunikátor és a tartalom fogyasztója között.

Szerinted hány éve létezik tartalommarketing?

5-10? 10-20? Sokkal régebb óta. Valamilyen formában biztosan lehet találni a történelemben olyan több száz vagy ezer éves üzleti megoldásokat, amik a tartalommarketing elveit használták, de az első dokumentált, tartalommarketinges megmozdulás a Michelin-fivérekhez köthető.

Ők találták fel 1891-ben a leszerelhető gumiabroncsot. Cégük gumi értékesítéssel foglalkozott. Csak nem nagyon fogytak a termékeik, mert akkoriban nem sokan autóztak. Ezért először az autózáshoz kellett kedvet csinálniuk. 1900-ban indították útjára, majd minden évben azóta is megjelentették a Guide Michelin című kiadványt, ismertebb nevén a “Vörös könyvet”.

A térképeket is tartalmazó könyv összegyűjtötte a kitűnő hoteleket, éttermeket, autós célpontokat, hogy hova érdemes kirándulni. Eleinte ingyenes volt, hamar nemzetközivé vált és a mai napig kiadják!

Mitől más a tartalommarketing?

A tartalommarketing nem az agresszív értékesítésre épül. Sőt alig próbál eladni. A sok értékes információ mellett időnként elsütött értékesítési szándékú üzenet nagyon komoly eredményeket tud elérni egy jól előmelegített, felkészített, edukált közönségen belül.

A lényeg, hogy a tartalommarketinggel azt érd el, hogy vásárolni akarjanak az érdeklődőid. Érzed a különbséget ahhoz képest, amikor Te akarsz eladni?

A hagyományos értékesítés alapú marketing tulajdonképpen a push marketing. Látható cél: mindenáron eladni. A legtöbb hagyományos reklám is ezen alapszik. Valahogy megszerezni az érdeklődő figyelmét és megpróbálni neki minél előbb értékesíteni. (Ez a módszer egyébként bizonyos esetekben jól működik.)

Ezzel szemben viszont a pull marketing először valamiféle közös érdeklődést próbál keresni a leendő vevővel, olyan közeget teremtve, ahol a vevő minden kötelezettségtől mentesen informálódhat, kipróbálhat dolgokat, hogy aztán kedvet kapjon és ő akarjon vásárolni. A pull marketing egyik formája gyakorlatilag a tartalommarketing. (Ide kapcsolódik korábbi bejegyzésünk: Push vagy pull marketing?)

A világháló számos eszközt kínál arra, hogy értékes tartalmadat publikáld az Interneten. Például:

Gyakorlatilag saját médiafelületeket és közösséget hozol létre. Az eszközök széles tárháza a rendelkezésedre áll, kérdés, hogy milyen tartalommal töltöd meg. Rajtad múlik!

Egy csipetnyi titok…

A jó tartalommarketing alapja – nem meglepő módon – a “jó” tartalom. Ez nyilvánvaló. Viszont az már nem annyira, hogy hogyan lehet jó tartalmat előállítani. Illetve ki állítja elő cégen belül? Egyáltalán kiszervezhető-e a tartalom generálás? Nem állítom, hogy lehetetlen kiszervezni, de az igazán jó tartalommarketingben van valami, amit nem lehet pénzért megvenni.

Egy érzékletes analógia jut eszembe erre: mehetsz akármilyen éttermekbe, pénzért különleges ételeket fogyaszthatsz, de mégsem lesz olyan, mint amilyen nagymamád / édesanyád főztje. Utóbbiban van valami, amit nem pénzért adnak…

Van saját példád a tartalommarketingre? Mutasd meg!