Online Marketing Akadémia

A hatékony webes űrlapok 8+1 pontja

Ha weboldaladnak üzleti célokat kell szolgálnia, elengedhetetlen hogy legyen az oldalon kitöltendő űrlap. A felhasználó kényelmes, ezért ha az ajánlat alatt egyből ott egy kapcsolat-felvételi mező, egy ajánlatkérési vagy egy megrendelési lehetőség, sokkal nagyobb megtérülése lesz honlapodnak, sokkal inkább fognak teljesülni a weboldaladdal kitűzött üzleti célok.

Azért sem elegendő csak egy telefonszámot vagy egy e-mail címet kitenni, mert mérhetetlenné (pontosabban fogalmazva sokkal nehezebben mérhetővé) teszi a honlap eredményeit. Ugyanis csak akkor lehetsz biztos a megtérülésben, ha méred a célteljesülést, azaz a konverziót.

És itt a lényeg: teljesüljön cél.

Az űrlap ergonómiájára azért kell kiemelt figyelmet fordítani, mert itt ér véget a sztori, ami azzal kezdődött, hogy megérkezett a látogató a honlapra. A honlap tette a dolgát, meggyőzte a látogatót, aki döntött: végrehajtja a honlap üzleti célját. Vásárol, megrendel, ajánlatot kér, feliratkozik, visszahívást kér, fel akarja venni a kapcsolatot, röviden: kitölti az űrlapot.

És ha itt a folyamat végén, valami homokszem kerül a gépezetbe, akkor bizony az összes eddigi erőfeszítés kárba vész.

Mire ügyelj az űrlap tervezésekor?

Az űrlap formai és technikai kialakításának tehát komoly szerepe van az online marketingben. Olyannyira, hogy  össze is gyűjtöttük azt a 8+1 legfontosabb tényezőt, amit az űrlap kialakítása során figyelembe kell venned.

1) Adj nevet az űrlapnak!

Első olvasatra azt gondolná az ember, hogy ennek nincs nagy jelentősége, pedig de! És a lényeg a következetességben van. Ügyelj arra, hogy az űrlap elnevezése egyértelműen mondja el, hogy az űrlapban lévő mezők mire szolgának! Regisztráció? Jelentkezés? Vásárlás? Ajánlatkérés? Bárhogy is nevezed el, egyrészt az elnevezés valóban utaljon a funkcióra, másrészt ezeket a szavakat használd konzekvensen! Azaz ha a szolgáltatás / termék leírásakor az a szót használod, hogy „jelentkezz az X órás tanácsadási programunkra”, akkor az űrlap elnevezése ez legyen: „jelentkezés” és ne „megrendelés”. Ha a látogatónak korábban azt ígérted, hogy az űrlap segítségével ajánlatot kérhet, akkor az űrlap neve ne “kapcsolatfelvételi űrlap” legyen, hanem “online ajánlatkérés”!

2) Mi fog történni? A folyamat leírása

Az űrlap kitöltését minden esetben egy kis gondolkodás előzi meg a felhasználó oldaláról. Bizonytalan abban, hogy mi fog történni az űrlap kitöltése után.
Viszont az űrlap kitöltése a konverziós cél, úgyhogy itt nem engedheted meg magadnak, hogy a látogató törje a fejét, és a felmerülő kérdésekre maga találja ki a választ. Ezért minden lehetséges kérdésre még előre lődd le a választ! Írd le a folyamatot részletesen! Mondd el a látogatónak, hogy mi fog történni az „elküld” gombra való kattintás után! Szépen lépésenként, még akkor is, ha Neked ez egy kicsit szájbarágósnak tűnik! Például:

Az OMA megrendelőlapján a folyamatleírás. www.oma.hu/megrendeles

3) A mezők csoportosítása

Amennyiben az űrlap nem néhány mezőből áll (max. 3-4), akkor érdemes lehet a mezőket csoportosítani. A jobb átláthatóság kedvéért strukturáld az űrlap elrendezését tematikus tömbökbe, úgy hogy a látogatónak egyértelmű legyen melyik mező hova tartozik. Ebben a formában sokkal egyszerűbb például megkülönböztetni a számlázási adatokat a postázási adatoktól.

4) A mezők elnevezése

Fordíts időt a mezők átgondolt elnevezésére! Legyen egyértelmű, mit kell beleírni! Nem elég például egy mezőt úgy elnevezni, hogy „név”, hanem ha szükség van rá tagold, hogy „vezetéknév” és „keresztnév”. Sokszor segítség lehet ha egyértelműen fogalmazol: „e-mail” helyett azt írod: „az Ön e-mail címe”. Kifejezetten akkor lehet ez érdekes, ha egy űrlapban bekérsz személyes és céges adatokat is, akkor itt fontos egyértelművé tenni, hogy melyik mezőbe melyiket kell beírni.

5) Az akciógomb

Ez is egy nagyon fontos pontja az űrlapnak, hiszen, itt ér véget a történet ezzel hagyja jóvá az űrlapot kitöltő a végső szándékát. Érdekes számok jöhetnek ki, ha például teszteled, hogy nagyobb-e a célteljesülés akkor, ha más az akciógomb neve. Van-e különbség akkor, ha a gombon ez áll: “Elküld”, vagy ez: “Igen, kérem!” Ezek tesztelésére kiválóan alkalmas a Google Website Optimizer által felkínált ingyenes A/B tesztelési lehetőség, amiről itt egy korábbi részletes bejegyzésünk: A/B teszt lépésről lépésre

6) Segítő szövegek és magyarázat

Akkor nevezünk egy űrlapot használhatónak, ha a látogató úgy tudja kitölteni és elküldeni az űrlapot elsőre, hogy semmilyen hibaüzenet nem ugrik fel.  Sajnos kevés az ilyen űrlap. Pedig nem kellene sokat tenni érte csak néhány apró dologra odafigyelni. Például, az űrlap kitöltése legyen alkalmas arra, hogy a felhasználó segítség nélkül ki tudja tölteni. Vagy ha bonyolultabb az űrlap, akkor legyen útmutatás az űrlap előtt, vagy akár minden egyes mezőnél. Ha ez túl zsúfolttá tenné az űrlapot, akkor oldd meg rejtett módszerekkel. Azaz segítség csak akkor jelenjen meg, ha a látogató éppen azt az adott mezőt tölti ki. Erre remek példa a Skype magyar nyelvű online regisztrációs űrlapja. Próbáld ki, kattints bele például a “mobiltelefon” mezőbe, és meglátod, hogy működik a segítség rész az űrlapban!

7) Ellenőrző üzenetek

Ha vannak az űrlapod kitöltésének szabályai, akkor minden esetben nyújts előre segítséget a látogatónak és utólag is ellenőrizd, azonnal az adott mezőből való „kikattintás” után. Azaz, ha például a telefonszám mezőnek van egy adott formátuma (06-30-…. vagy +36 20 …) akkor ezt a kitöltés után azonnal ellenőrizze le az űrlap, akkor amikor a beírás után a  látogató kikattint a mezőből. Ha hibás esetleg a szám formátuma, akkor ugorjon fel egy kis ablak, hogy hogyan érdemes javítani. Ezek az apró megoldások nagyon sokat érnek használhatósági szempontból!

Ha ezt nem tudod kivitelezni, akkor az is elfogadható megoldás (bár kétségkívül zavaróbb a felhasználónak) ha az űrlap kitöltése után jelöli ki az űrlap a hibásan kitöltött mezőket. Ezzel kapcsolatosan azonban két dolgot nagyon fontos megjegyezni:

Azonban a korábban említett megelőzés sokkal jobb megoldás!

8) Ellenőrző kód

Ha lehet, akkor hagyd el. Felesleges, gondolkodást és bosszúságot okozó mező ez. Ha nem lehet, és mindenképpen valami miatt szükséges egy ilyen mező, akkor próbáld meg a lehető leginkább megkönnyíteni a felhasználó dolgát!

Ellenőrző kód egy űrlap alatt. Csak akkor használd, ha nagyon muszáj.

Lehessen új kódot kérni az éppen aktuális nem látható rendesen, legyen lehetőség meghallgatni a kód egyes betűit, számait! Sőt adj hozzá kiemelt segítséget! Néha szükséges lehet egy kis magyarázkodás is, hogy miért van szükség erre a mezőre… A látogatók ezt nem szeretik, és jogos egy picit a bosszúság.

8+1) Zavaró tényezők: szabadulj meg tőlük!!

Amikor a látogató azon az oldalon áll épp, ahol a megrendelést adja fel, vagy ajánlatot kér, vagy feliratkozik (röviden éppen konverziót hajt végre), akkor Neked egyetlen célod lehet: minden lehetséges megoldással abba az irányba tolni a felhasználót, hogy ez a folyamat ne szakadjon meg, és ténylegesen elküldje az űrlapot. Azaz minden zavaró tényezőt ki kell iktatni az ilyen oldalról. Lesarkítva, egy konverziós oldalon összesen kettő kimeneti gomb lehet,  az „elküldés” gomb  és a böngésző vissza gombja. Illetve természetesen van egy harmadik lehetőség is, ha bezárja a böngészőt, de ez az eszköz bármikor ott van az internetező kezében.

Tüntess el tehát minden kifelé mutató linket erről az oldalról, ne legyen menüsor, ne legyen az űrlap alatt “Törlés” gomb, még a logó se legyen kattintható! És habár ez a módszer egy picit ellenkezik az ergonómiával, az üzleti érdek itt felülírja a szabályokat. Ennyi persze Nálad is megengedett!

Nos látható, hogy az űrlapok keze messzire ér, érdemes sok időt szánni arra, hogy a lehető legkényelmesebb legyen kitölteni, és menet közben tesztelni, csiszolgatni, hiszen az igazi egyedi tudás a saját tapasztalatból, mérések alapján szerezhető meg.

Neked melyik a legjobb űrlapod a weboldaladon? Mutasd meg!