Elérhetetlen a Facebook???

Ma reggel, arra ébredtünk, hogy világszerte elérhetetlen a Facebook. Na bumm. Sokan mondhatnánk, hogy szuper, végre lesz egy hatékony napunk, ami akár lehet igaz is, de mi nézzünk egy kicsit a dolgok mélyére, mert ez csak a felszín.

Vigyázz, veszélyes terep!

Ritkán, de azért valamilyen rendszerességgel rá-rábukkanok olyan cégekre, ahol a vezetők a cég teljes online marketingjét a Facebookon képzelik el, és a kivitelezés is a Facebookon zajlik. Olyannyira, hogy ezeknek a cégnek önálló weboldaluk sincs, csak a céges domain alatt egy Facebook alkalmazás fut, ami kiteszi az oldalra a Facebook rajongók képeit, illetve az aktuális üzenőfali bejegyzéseket.

Rosszabb esetben, csak annyi történik, hogy a domain név automatikusan átirányítja a látogatókat cég Facebook oldalára.

Mi a baj ezzel?

Alapvetően az, hogy ebben az esetben a cég online marketingjének 100%-a a Facebooktól függ. Azaz egy olyan közösségi oldaltól és annak alkalmazásától, aminek az üzemeltetésért és a zavartalan működésért nem fizet a cég, ilyenformán a hibákat, vagy  a mai naphoz hasonló leállásokat nem is kérheti senkin számon.

Természetesen a Facebook nagyon sok mindenre jó, de arra nem, hogy a cégünk online eredményessége 100%-ban tőle függjön.

Ha a Facebook nem elérhető...

Ha a Facebook nem elérhető...

Mi a “B” verziód?

A mai nap tökéletes lehetőség arra, hogy mások hibáján tanuljunk.

Bármikor, ha kampányt tervezel a Facebookon, vagy egy-egy olyan közösségi média marketing eszközt használsz a kampányodban, aminek működése, elérhetősége nem csak és kizárólag Tőled függ, készíts egy “B” verziót. Tedd fel magadban a kampány indulás előtt a kérdést, hogy:

“OK, minden kész van, de mi lesz akkor ha a kampány közben valamiért elérhetetlenné válik:

  • a Facebook?
  • a Twitter?
  • a YouTube?
  • a Blog.hu?”

Vagy bármilyen olyan megoldás, ami a kampányod szerves részét képezi, de nem a Tiéd, és a használatukért nem fizetsz. Ezekért a szolgáltatásokért közvetlenül senki nem fizet, így számon sem kérhetőek, ha egy-egy hiba vagy leállás miatt nem sikerül úgy egy kampányod. Senki nem fogja megtéríteni a kiesett bevételeket.

Tehát a kampány indulása előtt mindig legyen itt a kisördög, aki felteszi a kérdést:  Mi van ha az adott oldal éppen nem elérhető???

Jobb félni, mint megijedni alapon: Mindig legyen egy válság terved, egy “B” verziód, amit azonnal csatába tudsz állítani, ha beüt a “várt” helyzet!

Te mit tennél, ha épp most futna egy kampányod a Facebookon? Mi lenne  “B” verziód?

***

FRISS:  időközben helyreállt a Facebook, néhány órás kiesésről volt szó.

Comments

  1. Szerintem ezt nagy mértékben tompítja, ha alapból több csatornás a marketing. Tehát nem csak azért nem szabad egyetlen csatornára hagyatkozni, amit itt fejtegettetek a postban, hanem azért sem, mert így csak a célcsoport egy részét tudnám elérni.

    Pénzügyi öngyilkosság lemondani a többiről.

    Ilyen formán B tervem nincs, csak összehangolt, több csatornás kommunikáció. Egyszerre csak nem omlik össze mindegyik csatorna… :)

    • Az összehangolás alap, de mi van akkor, ha videóval kampányolsz és a YouTube épp nem elérhető? Vagy ha az oldalon FB Connect van, és csak azzal használható a szolgáltatásod, és épp nem elérhető a FB?

      Tehát az összehangolás alap, de akkor kell hogy legyen egy B terv az ilyen esetekre, hogy felkészült legyél, és ne akkor kelljen el elkezdeni kigondolni, hogy hogyan tovább. Mert a kitalálás és a gyors fejlesztés is idő, az idő meg pénz… Nem így gondolod?

      • Zsolt, a felvetésed csak akkor igaz, ha a B terv automatikusan lép az A helyébe hiba esetén. Ha ugyanis neked kell indítanod a B tervet manuálisan, akkor az csak fél megoldás, hiszen kizárt, hogy 0-24-ig online legyél.

        • Az automatikus megoldás jó ötlet, de nekem fogalmam sincs hogyan lejhetne ezt kivitelezni. Ez persze nem azt jelenti hogy nem lehet…

          De szerintem az is egy nagy segítség, ha mondjuk a YouTube nem működik épp a kampány alatt, akkor egy perc alatt kicserélhető az embed kód egy másik videómegosztó portálra feltött videó kódjára. És a hibára felkészülve pár perc alatt kiküszöbölhető a leállás.

          Az, hogy ez automatikusan működjön szerintem irreális fejlesztési költség lenne (ha egyáltalán megoldható), és összevetve ezt azzal, hogy mennyire gyakoriak ezek a leállások, szerintem felesleges. Csak hogy a péládnál maradjunk, akkor már inkább ne YouTube-ot használjunk videómegosztásra…. nem?

          • Sok olyan online oldal van ami arra szakosodott, hogyetzeket az oldalakat figyelje
            Ezekhez kell valamilyen elérést eszkábálni (többhöz, hogy több lábon álljon a dolog, majd megadni, hogyha nem megy a cucc, akkor váltson automatán az alternatívra.
            Oldjuk meg és kaszáljunk milliókat! :D

  2. Az ügyfeleimnek én is azt szoktam mondani, hogy NE CSAK a FB legyen a központi kérdés. Marketing mixben kell gondolkodni, amiben adott esetben online és offline, közösségi média és személyes brand is játszik.
    A legjobb és legmegbízhatóbb a saját weboldal és annak a hatékonysága. Oda kell a fő erőket vinni, ott kell a valódi kötődést létrehozni, hiszen annak a látogatottság-növelése tartós eredményt hoz. Igaz, hogy az nincs úgymond ingyen, mint a FB, de itt jön elő az a tipikus eset az olcsó húsról és a híg léről.
    Saját tulajdonú oldal, saját blog, saját domain, önálló tárhelyen, ahol számonkérhető és megbízható szolgáltatást veszek a tárhelyszolgáltatótól. Én ezt szoktam javasolni. Az össze többi csak ez után jön.

  3. Gilinger szerint:

    Nagyobb esélye annak, hogy le áll a céges weboldal, mint a frászbuk…

    • Hát Gilinger, ez már régen rossz lenne! :)

      • Gilinger szerint:

        Azért a fb szerverei jobban bírják, mint egy itthoni szolgálattónál elhelyezett oldal. Pl ha, nem redundáns a szerver, és valamilyen hardver hiba keletkezik, amit nem biztos,hogy 1 óra alatt megoldanak. Esetleg könnyebben fel is törik, vagy terhelik túl. Ezek még mai si előfordulhatnak, főleg a pénz hiánya miatt. Egy kisebb cég pedig nem feltétlenül teheti meg,hogy a legmegbízatóbb tárhely szolgáltatót válassza.

    • haha. akkor váltani kell más tárhely szolgáltatóra…

      • Az biztos hogy az fb mögött komolyabb szerverpark és szakember gárda áll, mint bármely hazai szolgáltató mögött.
        Ugyanakkor az fb működését és változásait, fejlődését nem tudjuk befolyásolni, így a használata folyamatos költség, és nem csak a marketing költségre gondolok, hanem a fejlődést követendő programfejlesztői költségekre is, hiszen a szép és jó fb appom, ami tegnap még működött, holnap már nem biztos, hogy fog, mivel a cég bármikor úgy dönthet hogy fejleszt, levált, kicserél valamit, amit bizony az appom használ.

        Így az én véleményem, hogy a fb kell legyen a b terv, mert bár nagyon hatékony tud lenni, és divatos és rengeteg előny, de az biztos, hogy nem megbízható.

      • Igen, de míg meg nem történik veled is, addig nem tudod, hogy milyen a szolgáltató, hacsak nem nagyon utánna tudsz nézni, mert vannak róla forumhozzászzólások. Egyébként ez is lutri. Én eddig a mostani szolgáltatómmal meg vagyok elégedve.
        És egyértelmű, hogy több szálon kell kampányolni, ha meg valaki csak a FB-on teszi akkor nyelje le ha leáll egy napra, vagy hosszabb időre.

  4. Egy jó megoldás, ha mindenre van mentésünk mondjuk havonta. Az összes fészbúk lájkolódról legalább e-mailje meglegyen, ha nincs, app-al gondolom megoldható. Ugyanez a többi közösségi “cuccoknál”. Ha nem olyan egyszerű, egy programozó megoldja szerintem: automatikus biztonsági mentés —> megy az adatbázisba, bekerül egy külön hírlevél csoportba, alternatív úton lehet őket tájékoztatni, ha video anyagról van szó, az is megoldható okosban emailben, esetleg alternatív mentett videó megosztókon, csak nem áll le az összes. Egy-egy ilyen nagyobb fagyás még össze is ránthatja jobban a közösségedet, ha tudod őket tájékoztatni: pánikba esnek, “jajj nincs fészbúk, jajj nincs twitter”, Te pedig ha kell emailben ott vagy velük, még jó hatása is lehet, közösség erősítő.

    Ha egyéb kampányok is futnak, nem hiszem, hogy hosszú kimaradást okozna, nem várható nagyobb leállás szerintem…feltéve ha nem lesz mondjuk egy atomháború, vagy szupernovakitörés. :) Bár úgy tudom, atombiztos szerverek is vannak, csak kérdés lesz-e erőmű ami áramot szolgáltat…de ez már egy másik sztori.:o)

  5. Egy ötlet:
    Ha egy cégről, vagy vállakozásról van szó akkor:
    Az ilyen eset remek lehetőség kapcsolatba lépni azokkal a kapcsolatokkal, ügyfelekkel, akiket onnan (is) ismernek.
    Pl. e-mail “Neked sem megy a Facebook? Gyere, beszéljünk” címmel.
    Egy ilyen e-mailre holtbiztosan rákattintanak, és mivel érzékenyen érintheti őket a dolog, reagálnak is az emberek.Persze a tartalomnak a témához kell kapcsolódnia, együttérezni, érdeklődni az ő véleményéről, és/vagy egyéb lehetőségeket kínálni.
    Ha egy csatorna leáll, jobban figyelnek a másikra.Készen kell állni és kihasználni a lehetőséget másfajta kommunikációra.
    Amíg más dühöng és elkeseredik, aki előrelátó tervez és gyorsan lép.

  6. Czar szerint:

    A Facebook csak 1 csatorna. És ugye, mint minden marketing eszközöd ez is mérhető.
    Meg tudod mondani, hogy milyen %-ban konvertál érdeklődőből vevővé. Ha az eladásod nagy részét a Facebook hozza, akkor rossz napod van. De mennyire rossz ez a nap? Mennyi is esett ki a Facebook-nak 4 óra? Oszd vissza. Na ugye , hogy nem is olyan dráma. Mikor volt ilyen utóljára? Öööö …. egyszer-kétszer emlékszem a Skype kihagyott tavaly… egyszer talán a Youtube is leált …a saját honlapomat már többször kellett újra indítani.
    Szóval, hogy kiesik valamelyik “nagy” az nem lehet veszteség.
    Egy rosszul megírt szövegen többet vesztesz.
    Túl elkényelmesedtünk. Felépítettünk egy-két vevőszerző gépezetet online és ha van egy kis áramszünet, akkor kétségbe esünk.
    Felesleges.
    Tanulj meg “hideghívni”,értékesíteni személyesen, építs fel egy DM kampányt és hidd el, ha a cuccodra szükség van, akkor a net egy hétig is leállhat.(A versenytársaidnak ugyan úgy állni fog)

    • Czarnak egy lájk. :o)

    • Az utolsó bekezdésed kivételével egyetértek azzal amit írtál. Viszont a hideghívás lenne az utolsó dolog amit alkalmaznék a marketingben. Vagy talán addig el se jutnék, mert akkor már szinte mindegy is…

      Ez privát vélemény: Annak idején dolgoztam hideghívásokkal, és annak ellenére hogy utáltam, sikereim voltak vele. Azonban azok a sikerek köszönő viszonyban sincsenek azzal, amit online értem el. Fényév távolság.

      • Czar szerint:

        Mondom, hogy elkényelmesedtél. Vedd elő azok listáját, akik vásároltak tőled és mutatkozz be: Gombos Zsolt vagy az OMA-tól és tedd meg az ellenállhatatlan ajánlatodat. (Igaz ez nem hideghívás de itt a veszteség csökkentéséről van szó nem máskor amikor az egész net áll. Ha csak online vagy jelen elvéreznél.)
        Sokszor gondolkoztam azon, hogy mi lenne velem, ha egy olyan szituációba kerülnék mint az THE EDGE (A vadon fogjai) című filmben. Tudnék tüzet gyújtani, tájékozódni… túlélni? Ti tudnátok?

    • Czar szerint:

      Még nem állt le az agyam, ahogy abbahagytam…:
      Ha eddig magánszemélyeknek értékesítettél (B2C), akkor van 4 órád, – ameddig a Facebook áll – , hogy kitalálj egy kampányt cégeknek, (B2B). Ugye, ha B2C-vel 1-2 darabot adsz el, akkor B2B-vel jó eséllyel egy kicsit többet 1 értékesítéssel.
      (Ja és bocs a helyesírási hibákért, a fönti hozzászólásban.)

  7. B terv: Nagyszerű alkalom arra, hogy kihúzzuk a dugót a falból, és élvezzük egy kicsit a kora tavaszi napsütést! :)

  8. Azért az ingyenesség is igen relatív dolog. Pl. amikor az oma facebook oldalát olvasom, akkor több konkurens reklámjait is látom, magyarul ez egy barter: az oma kap “ingyenes” felületet, a facebook pedig potenciális reklámfogyasztót.
    A minőség, megbízható szolgáltatás mindkettőjüknek létkérdés. Ma ebbe hiba csúszott, de ez jelentéktelen. Tudna mondani valaki 5 alkalmat az elmúlt éveben, amikor elérhetetlen volt 3 órára a facebook?

    • Ok ez jogos. Kicsi a hibaszázalék.

      Azonban amikor kihúzzák a bölcsességfogad, akkor is aláiratnak veled egy nyilatkozatot, amiben leírják, hogy mik a lehetséges következmények. Ebben a bénulás, vagy akár a halál is szerepelhet.

      Kicsi a hibaszázalék, de ha Veled történik, akkor Neked az 100%.

      Ha épp abban a 3 órában van a kampányod finishe, akkor az a 3 óra is számít. Épp erről szól a bejegyzés.

      • Akkor nézzük meg, hogy egy fizetős alkalmazással milyen licenc-et kapunk! A korlátlan felelőtlenségnek iskolapéldáját.
        A facebook, google és a hazai fizetős szolgáltatások hibaszázaléka között ég és föld a különbség.
        Én személy szerint attól jobban félek, hogy a fizetős webshopra hiába jön a kattintás, ugyanis lassan tölt be az oldal, vagy éppen sehogy.

  9. lkata szerint:

    Az elmúlt év egyik legjobb marketing döntése az volt a vállalkozásunkban, hogy a tervezett játékot NEM a FB-on folytattuk le, hanem az utolsó pillanatban a saját portálunkra szerveztük át, természetesen integrálva a közösségi média csatornáit. Így nem csak a FB rajongók száma nőtt, hanem fergeteges lett a látogatottságszámunk és a hírlevél feliratkozás is megsokszorozódott. Ez is megerősítette korábbi gyakorlatunkat, hogy a FB csak egy csatorna, a sok közül. Mindenkinek javaslom, hogy ne egy lábon álljon, mert akkor könnyen eldőlhet :)

Szólj hozzá!

*