Online Marketing Akadémia

Ki mondja meg mi érdekel?

A bejegyzés apropóját egy nagyon elgondolkodtató TED videó adta. Igaz ez a videó már majdnem egy éves, de ahogy haladunk előre a az időben, egyre inkább bebizonyosodik, hogy nagyon is valós aggályokat fogalmazott meg Eli Pariser, az előadó.

Az információ megosztás és áramlás egyre gyorsabban, egyre modernebb formákban válik elérhetővé, ahogy fejlődik a technika. Ezt tapasztaljuk nap, mint nap. Viszont olyan láthatatlan folyamatok is beindultak a háttérben, amelyek veszélyeztethetik a tisztánlátásunkat és a világról alkotott képünket.

Nézd meg a videót, megéri! (Ha most nincs 9 perced végignézni, néhány bekezdésben összefoglaltam a lényeget lentebb.)

Összefoglalva a lényeg:

A legtöbb közösségi és információ megosztó portál a testre szabás irányába halad. Minden felhasználó a saját maga érdeklődésére jellemző hírfolyamot látja a Facebookon, a Google is más-más találati listákat jelenít meg a felhasználóknak, akik ugyanarra a szóra keresnek. (Sőt erre egy hatalmas nagy lapáttal rá fog dobni a Google Social Search megoldása, amiről már írtunk korábban.) De egyre több tartalomszolgáltató portál megy el ebbe az irányba.

A háttérben szűrők működnek, melyek bizonyos információkat beengednek, míg más információkat elrejtenek a szemünk elől. Megpróbálják kitalálni, hogy minket mi érdekelhet. És a probléma itt gyökerezik. Algoritmusok döntik el helyettünk, hogy mi a fontos. Korábbi kattintásaink, webes előzményeink alapján ítélik meg, hogy minket mi érdekelhet.

Azért is veszélyes ez a jelenség, mert észrevétlen. Hogyan vennénk észre, hogy mások milyen hírfolyamokat vagy keresési találati listákat látnak. Eljutunk egy olyan világba, ahol az internet azt mutatja nekünk, amiről azt hiszi, hogy látni szeretnénk és nem azt mutatja, amit látnunk kell. Innentől kezdve nem mi döntjük el mi jusson el hozzánk, hanem robotok. És a legrosszabb, hogy nem látjuk, mi marad ki a hozzánk eljutó információhalmazból.

Régen volt cenzúra, ami ellen mindenki küzdött. Aztán az internet elhozta a szabadságot, de most egy újfajta cenzúra van kialakulóban, amit nem emberek, hanem robotok irányítanak. Pedig komoly szükség van arra, hogy ezekbe a szűrőkbe be legyen programozva egy kollektív társadalmi felelősségvállalás és etika is.

Előfordulhat, hogy a hülyeség lesz a fontos

Ezek az információ szűrők úgy működnek, hogy azt vizsgálják, hogy milyen jellegű tartalmakra kattintunk leghamarabb és az ismerőseink is milyen információt ajánlanak számunkra minél nagyobb számban. Az ember természetéből fakadóan az érdekes dolgok kerülnek előtérbe. Az érdekes dolgok nem mindig fontosak. Sőt gondolj bele a Facebookon is sokkal könnyebben terjednek a “cukiságok”, meg a “vicces”, ám haszontalan dolgok. A hasznos dolgok a legtöbbször nem annyira érdekesek.

Ezért az információ szűrőink “értékrendje” eltolódik. A hasznos vagy fontos dolgok háttérbe szorulhatnak és előfordulhat, hogy el sem jutnak hozzánk. Például előbb tudunk arról, hogy 2 Hummer terepjáró beszakadt a Balatonba, mint arról, hogy Budapesten elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. Sőt a Facebook tele van a pórul járt terepjárókkal kapcsolatos mémekkel. Pedig ez a mi életünket nem sokban befolyásolja. De az, hogy mit tudunk tenni saját és családunk egészségének megóvása érdekében szmog esetén, lehet, hogy el sem jut hozzánk, pedig talán ez utóbbi a fontosabb.

Igenis tudnunk kell a kellemetlen dolgokról is, olyanokról, amik nem különösebben izgalmasak, vagy érdekesek, de fontosak vagy fontosnak kellene lenniük az értékrendünkben. Meg kell ismerkednünk az ismerőseinktől eltérő nézőpontokkal is és olyan témákkal is amiknek a létezéséről magunktól nem tudnánk.

Ki is kapcsolhatjuk ezeket a szűrőket

Nem tartjuk egyértelműen rossznak a testre szabott tartalom generálást, viszont érdemes elgondolkodni Eli Pariser szavain. Nem árt ha tudsz a leírt jelenségről. A választás a Te kezedben van, egyrészt megválaszthatod Magadnak azokat az információ forrásokat, amelyek nem csak érdekes hanem hasznos és értékes információkkal látnak el.

Másrészt pedig ki is kapcsolhatod ezeket a szűrő algoritmusokat. A Facebookon bejelentkezés után menj a hírfolyamba. Majd kattints a “Rendezés” gombra a hírfolyam jobb felső sarkában és válaszd a “Legfontosabb események” helyett a “Legfrissebb események” beállítást. Ennél is precízebben beállíthatod, hogy melyik ismerősödről milyen jellegű infókat szeretnél kapni, az ismerősöd adatlapján a “Feliratkozva” gomb opcióinak segítségével.

A Google-ben is kikapcsolhatod a testre szabást. Először nézd meg, mit tud rólad, hogy mi érdekel. A “Saját kategóriák”-nál láthatod a Rólad megállapított érdeklődési területeket. Ezeket szerkesztheted is ha gondolod. De akár teljesen meg is szüntetheted a keresések találati listájánál alkalmazott testre szabást.

Elképzelhető, hogy kevésbé fog tetszeni amit kapsz, nem érzed majd annyira érdekesnek az ilyen módon látott lehetőségeket és a Facebookon is el fog árasztani mindenféle osztályozás nélküli üzenet, információ, ami már túl sok lesz.

Mi nem javasoljuk azt, hogy teljesen kikapcsold ezeket az algoritmusokat. Inkább figyelj oda arra, hogy milyen tartalmakat nézegetsz közösségi oldalakon és tanítsd meg a szűrőket arra, hogy számodra mit jelent a releváns és értékes tartalom. Tudatos felhasználóként segítségedre is lehet ez az egész. Például, ha az Online Marketing Akadémia bejegyzéseit “like”-olod illetve +1-ezed, akkor ilyen jellegű tartalmak gyakrabban fognak megjelenni a monitorodon. Ha csak a poénos dolgokat nézegeted és osztod meg, akkor egy idő után azt fogod észre venni, hogy az egész Facebook hírfolyamod egy viccgyűjteménnyé alakult át.

Marketingesként részt kell vennünk a játékban!

Privát internet használóként természetesen mindenkinek meg lehet a véleménye a fentiekről és persze mindenki úgy használja az internetet, ahogy szeretné. De ha üzleti céllal is használod a netet, mert pl. el szeretnél adni valamit, netalán hirdetsz is, akkor mindenképpen tisztában kell lenned azzal, hogy a felhasználók többsége az alapbeállításokkal használja a szóban forgó alkalmazásokat.

Hirdetőként versenyzel a célcsoportod figyelméért, ezért tudnod kell arról, hogy ők milyen tartalmakat fogyasztanak, mi érdekli őket és mit tartanak “fontosnak”. Tehát akármerre is megy a világ, kicsit nekünk is részt kell vennünk benne, hogy a kialakuló új világban sikeresek lehessünk.

Mennyire tartod komoly problémának a leírt jelenséget?